Turvaistuin

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Aibe
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eikös se sofix-kiinnitys ole se, mihin on vastakappaleet autossa? Ja tavallinen telakka laitetaan kiinni auton turvavöillä.

Jep, juurikin. Uusimmissa autoissa isofix on lähes automaattisesti kaikissa, samoin uusimmat turvakaikalot mutta kannattaa varmistaa myyjältä. Molemmissa tarvii se löytyä! Isofix on yhtä turvallinen kuin manuaalinen turvavyö kiinnitys, mutta nopeampi ja käytännöllisempi. Kantsii suosia jos vain mahdollisuus siihen löytyy!

Mites, saakohan noita Isofix-valmiudella olevia istuimia kiinni ihan turvavyökiinnityksellä? Mielenkiinnosta vaan, meillä istuimet on jo olemassa ja jo vähän vanhemmat autot, ettei ole tuota Isofix-mahdollisuuttakaan, mutta tuli mieleen. Vai vaihteleeko merkin mukaan, että toiset saa ja toisia ei?

Aina on myös manuaalinen kiinnitysmahdollisuus jos on isofix, mielestäni. Ei taida pelkällä isofixillä löytyä.. ?

Ahaa, kiitos infosta! Tarvis alkaa pikkuhiljaa katella kaukaloa mutta voi apua, kun ne on niin törkykalliita! Oon ihan valmis ostamaan käytetynkin, kunhan vaan mies vielä suostuisi.

Pitäisi saada aikaseksi soittaa merkkiliikkeeseen ja kysyä paljonko maksaa asentaa isofix-kiinnikkeet näin jälkikäteen. 2003-vuoden autossani kun niitä ei ole ja isofix pienentää riskiä kaukalon ja telakan irtoamiseen kolaritilanteessa huomattavasti. Meillä tullaan autoilemaan paljon, varsinkin kun lähimpään kauppaan on 15km matkaa.

En muuten välttämättä luottaisi edes liikkeestä ostettuun käytettyyn kaukaloon. On tiedä minkälaisia pintajännitteitä niissä on mutta esimerkiksi erilaisissa kypärissä jo lattialle putoaminen heikentää suojaa huomattavasti ilman että muutos näkyy päälle mitenkään.

Gracon turvakaukalo, jossa telakka. Sopii tarvittaessa suoraan kiinni Gracon matkarattaisiin. En ole mikään shoppailija, mutta varmaan ihan kätevää esim. ruokakaupassa käynnin yhteydessä, kun ei tartte välttämättä herättää nukkuvaa vauvaa.
Meille ostin saman paketin, sain vielä edullisesti tutun kautta ja voi luottaa ettei ole kolaroitu.

Minkä ikäisen turvakaukalon uskaltaa vielä ottaa käyttöön? Mulle on paristakin suunnasta tarjottu kaukaloa mutta molemmat on reilusti yli viisi vuotta vanhoja. Epäilenpä, että pitkä varastointi ei ainakaan paranna kaukalon kuntoa...

Anteeksi mä taas vaahtoan tästä aiheesta tänne, hypätkää yli jos ei halua lukea!
Mutta kun ärsyttää kun tietää millaista huijausta tuo on ja kuinka ihmisiä viedään kuin pässiä narussa tai viis - nolla!

Turvatestit on suurimmalta osalta lahjottuja! Siihen vyyhtiin jos oikeasti perehtyy, esim. Norjasta löytyy puolueeton kansainvälinen tutkimus mihin voi luottaa. Muutoin nuo turvakaukaloiden valmistajat sponssaa itse testinsä jotta tietyt mallit ja merkit menestyy. Eihän kukaan osta siltä listalta huonosti menestynyttä istuinta!?! Top5 myy ja kaikki muu on raakaa bisnestä vaikka kuinka haluaa luottaa suomen korkeaan tasoon ja ajatteluun - että eihän täällä sellaista harrasteta ... Raha ratkaisee - ja pyörittää tätä maailmaa, valitettavasti.

Ja tähän kun vielä lisätään ajatus että 70 luvulla lapset meni vapaina autossa ja ovat edelleen elossa.. Tai että kymmenen vuotta sitten olevat taaperot ovat elossa sen aikaisilla istuimilla..

Ja jos oikeasti pahasti käy, ja auto päräyttää kylkeen ja joutuu suuronnettomuuteen mitä ei kenellekään toivo, mutta ajatteleeko joku että mun lapsi olisi selvinnyt jos olisi istunut britaksessa senkun klippanissa .. Tms ?

Emmä ees tiedä mitä yritän sanoa tai miten tän vyyhdin ratkaista. Jokainen ostaa / hankkii sellaisen istuimen kun luulee turvaavan lastaan parhaiten! Ehkä tämä on tarkoitettu vain ajatukseksi taustalle... Jokainen ottakoot siittä sen verran irti kun haluaa...

En kyllä usko, että mikään turvaistuin pelastaa jos kolari on tarpeeksi paha, kuten se Nurmeksen seudulla tapahtunut kamala onnettomuus alku viikosta. Siitä on tarpeeksi jauhettu mediassa ja muutenkin, joten en halua aloittaa sellaista ketjua täällä, sanonpahan vaan, että toivottavasti herättää muunlaisiakin ajatuksia kuin äidin syyllistämistä. Asiat ei ole niin mustavalkoisia kuitenkaan koskaan.

Me saatiin halvalla tuttavilta pari vuotta sitten uutena ostettu turvaistuinkaukalosysteemi. Mulla ei ole sellaista telakkaa ennen ollut, joten varmaan pitää vähän harjoitella käyttöä ensin.

Britaxin sivuilla luki, että 8-10 vuoden jälkeen olisi hyvä vaihtaa, kun tekniikka kehittyy. Ehkä noi tutuilta saatavat kaukalot onkin ihan hyviä. Pitää vain tarkkaan kysellä, miten on käytetty ja säilötty.

Olin jo ihan hädissäni, et onko käyttöikä tosiaan vain viisi vuotta. Tuntuu niin lyhyeltä ajalta.

Meidän turvakaukalo on vähän yli 9v vanha, ollut käytössä vain meidän perheen kahdella lapsella ja itse säilötty. Aikoinaan ollut ns. huippu.
Ei ole aikomusta ostaa uutta. Ei ole telakkaa, ja se olis mukavuussyistä ollut kiva. Mutta rahareikiä on jo tarpeeks.

Minä en käytettyä kaukaloa huoli,en edes ilmaisiksi ottaisi...jos johonkin panostan niin se on turvallisuus eli kaukalo.

kaken muun voi käytettynä ostaa ja säästää näissä hankinnoissa..
Kaukaloissa todella on nuo "jännitteet" saman kaltaiset kuin esim mopokypärässä ja kaukaloissahan on nykypäivänä ns parasta ennen pvm jonka jälkeen esim vakuutus yhtiö ei korvaa koska ei enään täytä turvallisuus kriteereitä.
Kaikkia ei kiinnosta nämä faktat kunhan halvalla pääsee...tämä on mielipide ja niitä on varmasti monta eri,jokaisella oma..jokainen tekee niinku parhaaks näkee.

Meillä on käytetty kaukalo, ehkä siksi ettei edes omisteta autoa. Sitten jos tarvitsee hankkia auto, voidaan myös uusi kaukalo/istuin hankkia kun autoilu lisääntyy...

Mistä noita ns. parasta ennen päiviä voi tarkistaa? Tai miten muuten arvioida kaukaloa? Ensikertalaisena ei ole mitään hajua näistä ja vastaukset, joita netistä löytyy, tuntuvat pitkälti markkinamiesten puheilta.

En todella ala maksaa kolmenumeroisia lukuja tavarasta joka jää todennäköisesti lähes käyttämättä. Turvallisuus tässä kohtaa varmasti jokaiselle se tärkein pointti kuitenkin.

Käytetty kaukalo on ihan yhtä turvallinen kun uusikin, kunhan voi olla täysin varma ettei se ole ollut kolarissa. :)

Haluan sen verran osallistua tähän keskusteluun että aina se turvallisuus ei ole omissa käsissä, esim jos vaikka raskas ajoneuvo jyrää henkilöauton päälle ei kaukalolla mitään väliä kun siitä ei selviä kumminkaan, ja yhtä hyvin se onnettomuus voi sattua kotona että kompastun portaissa vauva sylissä tai liukastun kylppärissä, lyön pääni ja vauva hukkuu ammeeseen tai ylitän tietä ja joku tulee ja ajaa meidän yli....fakta on ettei kaikkeen voi varautua vaikka kuinka haluaa lastaan suojella. Meille tulee käytetty kaukalo mun veljeltä ja se on 4 vuotta vanha, aina on ollut käytetty kaukalo ja koskaan ei oo tapahtunut mitään. Jos onnettomuus sattuu se on sitten sattuakseen ja siitä joko selvitään tai ei. Itse olen -70 luvulla syntynyt ja silloin autoissa ei ollut edes turvavöita ja vieläkin olen hengissä :)

Lisään vielä senkin että suurin osa meistä ajelee käytetyllä autolla..niidenkin turvallisuus on ihan eri luokkaa kun upouusissa,paljon se huippuistuin auttaa jos auto on vanha? Jos oikein haluaa hysteeriseksi ryhtyä niin eka ostamaan uutta autoa johon sitten joku deluxe istuin ja ehkä kuitenkin parempi ettei sillä autolla nyt ajaisi, ettei vaan satu mitään! :wink:oops:Mutta jokainen tehköön kuten itse parhaiten katsoo,itse uskon siihen että kolaroimaton käytetty istuin ajaa saman asian kun monta sataa euroa maksava uusi istuin.

Takaisin