Turvaistuimet

Sartsa-

Jostain jotain jo tietävä
Lokakuun äidit 2019
Tänne suosituksia ja keskustelua hyvistä turvaistuimista.
Onko näissä sopivuuseroja eri autoihin?
 
Meillä on Britaxin Baby-Safe Plus SHR 2. On tilava, hyvä, hyvin pärjännyt testeissä, siihen saa joko isofix- tai turvavyötelakan ym. Ja monta värivaihtoehtoa. Sitä oli hyvä kantaa käsivarrella, kun kuomu ei ollut kiinni kahvassa. Kuomu tosin voisi pidemmällekin tulla, mutta laitoin harson jatkeeksi.

On sopivuuseroja autoihin, esim. joku ei mahdu toiseen autoon tai sit eteen ei mahdu ketään, toisissa vauvan asento on hyvin pitkällään, toisissa selvemmin pää ja selkä ylöspäin. Ja toiset kaukalot on isompia kuin toiset, vaikka olis samat painorajat. Ainakin Britaxin Primoa haukuttiin kaupassa tästä syystä. Toisissa kaukaloissa on myös viisi- ja toisissa vain kolmipistevyöt.

Sitten auton penkki kannattaa huomioida. Esim. Minun autossani on hyvin kalteva takapenkki, jonka takia otettiin turvavyöllinen telakka. Saadaan pyyhkeellä säädettyä telakan asento lähes suoraksi, ettei vauva roiku kaukalosta pää alaspäin. Kysyin myös tästä liikkeessä, ja sanoi, että väliin saa laittaa jotain pehmeää, kuten viltti, ei kakkosnelosta :grin

Eli kaukalon ja telakan osto riippuu, autosta, penkistä johon tulee kiinni, sinun mieltymyksistä mallin, koon, värin ja kannettavuuden suhteen, tarvitsetko telakan ja millaisella kiinnityksellä jne.
 
Lisäisin vielä että kannattaa huomioida myös vaunut, joita on suunnitellut käyttävänsä, sillä muistelisin ettei kaikki kaukalot sovi suoraan tai edes adaptereilla kaikkiin vaunumalleihin. Mikäli siis haluaa että kaukalon voi kytkeä vaunun ratasosaan.

Meillä on esikoisesta tallessa Pebble, olen tykännyt siitä sillä sen sai adaptereilla Bugaboon vaunuosaan, ja autoon vastaavasti isofix-telakkaan helposti kytkemällä.
 
Meillä oli esikoisen aikaan kans tuo Britaxin BabySafe SHR2, ja tykättiin tosi paljon. Myytiin se joulukuussa pois, kun alkoi käyttöikä tulla vastaan. Nyt sitten mietinnässä, ostettaisiinko sama uudelleen, vai jotain ihan muuta. Yksi ajatus olisi ostaa se Britaxin uusi iSize-kaukalo, kun meillä on vaunuissa Britaxin adapterit ja Britaxin matkarattaat.
 
Meillä tää Britaxin iSize-kaukalo telakalla. On ollut hyvä käytössä, painaa vaan ihan tuhottomasti etenkin kun vauva alkoi kasvaa :joyful:
Nyt ei mahdu enää kaukaloon, joten periytyy seuraavalle. Taaperolla meillä nyt käytössä maxicosin 2waypearl turvaistuin.
 
Tähän aiheeseen pitääkin perehtyä sitten kun sen aika on. Ei ainakaan Primoa tällä kertaa.
 
Meillä oli esikoisella Maxicosi Cabriofix ja olin siihen tyytyväinen, paitsi että kun piti vaihtaa isompaan niin samaan telakkaan ei sitten sopinutkaan meitä miellytävää istuinta ja piti taas ostaa koko setti uusiksi. No, tuo esikoisen kaukalo on vielä varastossa ja käyttöiässä, joten sillä mennään nyt toisenkin kanssa.

Koin myös itse tosi hyväksi että kaukalon sai vaunurunkoon kiinni adaptereilla, joten suosittelen muillekin tähän mhdollisuuden tarkastelua ostoaikeissa.
 
Meillä on kans esikoisen vanha Maxi-cosi cabriofix joten sillä mennään.
 
Mietityttää että millainen turvaistuin pitäisi hankkia kun meillä ei sitä omaa autoa ole.. Onko niitä jotain sellaisia malleja jotka on helposti kiinnitettävissä autoon kuin autoon..? ja jonka sitten helposti saisi myös kokonaan irtikin...? :confused004 Tämä on kyllä aihe mistä olen ihan pihalla :wacky:
 
Mietityttää että millainen turvaistuin pitäisi hankkia kun meillä ei sitä omaa autoa ole.. Onko niitä jotain sellaisia malleja jotka on helposti kiinnitettävissä autoon kuin autoon..? ja jonka sitten helposti saisi myös kokonaan irtikin...? :confused004 Tämä on kyllä aihe mistä olen ihan pihalla :wacky:
On sellaisiakin malleja että saa autoon turvavöillä sidottua, niin ei tarvii olla isofix tai raahailla sitä telakkaa. Meillä oli maxicosin cabriofix ja siinä siis telakka oli meidän omassa autossa, mutta kaukoliikenteen bussikyydeissä ja muiden autoissa sidottiin turvavyöllä.
 
Isofixiin taidetaan täällä kallistua mutta merkki vielä mietinnässä. Tärkeä saada tulevaisuudessa istuin ja kaukalo telakkoineen helposti autosta irti :)
 
Minä haaveilen matkarattaista, joihin kaukalon saa kiinni. Esikoisella ei ollut ,kun ei ollut tarvetta. Mutta tällä kerralla menen esim. Neuvolaan kolmestaan, niin en pysty kantamaan kaikkea yksin. Enkä jaksa kantaa kaukaloa niin pitkää matkaa parkkikselta neuvolaan. Tavallisilla vaunuilla ei pääse, koska neuvolan ovi on minikokoinen, samoin käytävä ja hissi.

On vaan ihan törkeän kalliit ne rattaat ja torissa ei ole meidän lähellä ainakaan nyt yhtäkään myytävänä käytettynä. En pysty mitenkään hankkimaan uusia. Meillä siis nyt on yhdistelmät sekä scooterit esikoisen matkarattaina, mutta kummatkaan ei näihin siirtymistarkoituksiin sovi. Esikoista kannoin sylissä, koska hän ei kaukalossa viihtynyt.
 
Ylläri19 Jes hyvä. :shy:

Onko niissä turvavyökiinnitys keinoissa muuten jotain huomioon otettavaa..? Eli onko jotkin turvakaukalot helpommin kiinnitettävissä turvavöillä kuin toiset..?
 
Ylläri19 Jes hyvä. :shy:

Onko niissä turvavyökiinnitys keinoissa muuten jotain huomioon otettavaa..? Eli onko jotkin turvakaukalot helpommin kiinnitettävissä turvavöillä kuin toiset..?
Kyllä niitä varmaan pienillä eroavaisuuksilla on. Lisäksi auton penkin muoto vaikuttaa siihen mikä kaukalo istuu hyvin siihen penkkiin. Kannattaa jostain liikkeestä pyytää kokeiluun vaikka sellaiseen autoon, jolla enimmäkseen olettaisi kulkevansa (isovanhempien tms.?)
 
Harkinnassa olisi Britaxin turvakaukalot, sillä ne ovat näyttäneet pärjänneen hyvin testeissä. Onko näistä muilla kokemuksia kannattaako, vai olisiko joku muu merkki hyvä jolla myös turvaominaisuudet hyvät?
 
Mietityttää että millainen turvaistuin pitäisi hankkia kun meillä ei sitä omaa autoa ole.. Onko niitä jotain sellaisia malleja jotka on helposti kiinnitettävissä autoon kuin autoon..? ja jonka sitten helposti saisi myös kokonaan irtikin...? :confused004 Tämä on kyllä aihe mistä olen ihan pihalla :wacky:
On olemassa semmonen blogi jossa on paljon asiaa turvsistuimista just siltäkin kantilta et mitä on helppo liikutella. Ja siellä kaikki istuimet mitä suositellaan on Plus testin hyväksymiä, joka on vaativin testi näissä turvallisuus asioissa. Blogin nimi on turvaistuimet.
 
Mulla ei varsinaisesti suositusta millekkään yksittäiselle kaukalolle mutta viimeeks meillä oli britax baby safe ja oli tosi painava 5piste valjaat ja säädettävä kantokahva jumittui jatkuvasti ja meni lopulta niin jumiin ettei pystynyt enään säätämään enkä sit uskaltanut enää käyttääkkään... Iso suositus niille missä 3pistevaljaat niihin saa kaukalopussin ja sen voi tehdä vaikka äippäpakkauksen toppapovusta, 5pistevaljailla oleviin kaukaloihin ei saa kaukalopussia
 
Ja vauvoille ei suositella toppavaatteita kaukaloon koska jättöö niin paljon tyhjää tilaa
 
Mulla ei varsinaisesti suositusta millekkään yksittäiselle kaukalolle mutta viimeeks meillä oli britax baby safe ja oli tosi painava 5piste valjaat ja säädettävä kantokahva jumittui jatkuvasti ja meni lopulta niin jumiin ettei pystynyt enään säätämään enkä sit uskaltanut enää käyttääkkään... Iso suositus niille missä 3pistevaljaat niihin saa kaukalopussin ja sen voi tehdä vaikka äippäpakkauksen toppapovusta, 5pistevaljailla oleviin kaukaloihin ei saa kaukalopussia

Kyllä meillä oli ihan viisipistevyö tuossa ykkösen kaukalossa, ja siihen lämpöpussi. Pussin merkkinä muistaakseni Voksi, sellainen kevyttoppapussi minkä kätevyyksiin kuuluu että pohjan saa irrotettua eli meni muksun venähdettyä vielä turvaistuimessakin niin kauan ku tarvi lisälämpöä. Siinä on sellainen ratkaisu että käy sekä kolmi- että viisipistevöiden kanssa. Mutta kyllä myyjä meille muitakin lämpöpusseja näytti mitkä olisi käynyt, otettiin tuo siksi kun ei ollut niitä kaikkein paksumpia niin käy vähän keväämmälläkin, lapsi kun syntyi maaliskuun lopulla. Tää talvi mentiin sillä että äippäpakkauksen kevytvanupuku pussin sisällä ja tarkeni paremmin ku hyvin! Sillä puvulla kun saa yöt vielä tarpeeksi hyvin tiukattua. Samalla ratkaisulla siis menee tulevakin tapaus, jos kylmä yllättää voi heittää vielä viltin pienen päälle.

Eli ilman muuta täältä taasen iso suositus viisipistevöille, kyllä niillä saa lapsen ankkuroitua paremmin kaukaloon ja istuimeen. Ehkä on aavistuksen raskaammat ja vaatii enemmän vaivaa tiukata tarpeeksi hyvin, mutta mun mielestä sen arvoiset.
 
Takaisin
Top