Turvaistuimen valinta

Ei varmasti kellään muullakaan...

Ei varmasti, ja oli ehkä hieman jyrkästi nyt sanottu näin.

Luulen että monet, jotka käyttää noita ns marketti-istuimia ei vain ole täysin tietoisia siitä, että ne ovat läpäisseet vain minimivaatimukset, eivätkä välttämättä ole oikeasti turvallisia. Sen vuoksi on mielestäni aika vastuutonta edes myydä niitä, eikä se ole kuluttajien vika. Sen vuoksi esim tuoll Turvaistuin-ryhmässä monille sanotaan, että tiesitkö ettei ole suositeltu, koska kaikki ei oikeasti tiedä. Toki edes joku turvaistuin on parempi kun ei mitään, mutta silti fakta on se, että tiukemmat testit läpäissyt SMS-istuin on turvallisempi vähintään 5/6-vuotiaalle lapselle (ja itse asiassa isommallekin).

Ja tätä nyt puhun yleisesti, enkä halua kohdistaa tätä kommenttia kehenkään, koska enhän minä tiedä mitä istuimia täällä kelläkin on käytössä. On meilläkin istuin joka ei ole ollut Plus-testissä, koska se on kääntyvä. Kuitenkin se on käynyt tiukemmat testit kuin marketti-istuimet ja on tunnetulta ja luotettavalta turvaistuinvalmistajalta. Jotkut henkilöt ehdottomasti haluavat Plus-testatun istuimen.

Olen samaa mieltä kuin @litranmitta ja @Olive Vanhempina meidän tehtävä on pitää lapset turvassa, ja itse en halua ottaa sitä riskiä, että joutuisin jälkikäteen jossittelemaan näin selvän asian suhteen jos tulisi onnettomuus ikävillä seurauksilla. Istuimen ei tarvitse olla hieno eikä kallis, ei meilläkään olis varaa mihinkään tonnin istuimiin, vaan riittää että on plus-testin läpäissyt sms istuin, ja lapsi selin niin pitkään kuin "järkevästi" onnistuu, niin tarvittaessa tietää ns tehneensä kaikkensa. Meilläkin olis mennyt vielä vuoden-pari pidempään sms erilaisella istuinvalinnallalla, mutta pidin nykyisen tutkimustiedon varassa 6v ikää riittävänä, kun istuimet jäi silloin pieniksi. Joskus se riski on vaan otettava, vaikka selin olis turvallisempaa aikuisillekin. Samoin ollaan tarkkoja muissakin asioissa, joissa riittää huonolla tuurilla se yksi kerta vakavaan loukkaantumiseen/kuolemaan, esim kypärä pyöräillessä&lasketellessa, trampalle vain yksi kerrallaan jne, saa kuitenkin liikkua&harrastaa. 😄
Sitten taas monet muut "vanhemmuuden mittarit" soseet/sormiruoka, suola&sokeri, ruutuaika jne tilanteen mukaan tekemättä asioita liian vaikeaksi, ja kokonaisuus ratkaisee eikä yksi yksittäinen päivä. 🤷‍♀️

On meilläkin istuin joka ei ole ollut Plus-testissä, koska se on kääntyvä. Kuitenkin se on käynyt tiukemmat testit kuin marketti-istuimet ja on tunnetulta ja luotettavalta turvaistuinvalmistajalta. Jotkut henkilöt ehdottomasti haluavat Plus-testatun isistuimen.
Aivan, olisin voinut kirjoittaa tismalleen samat sanat, vaikka edellisessä viestissä korostin plus-testiä. 🤣🤦‍♀️ Meidän istuimen "sisarmalli" oli plus-testin läpäissyt, mutta tämä oli halvempi, luotan silti turvallisuuteen selin käytettynä. 😅 Nyt siis taaperolla käytössä vielä sen aikaa mitä ikä riittää, ja "hui kauheeta" saatetaan jopa ylittää aika muutamalla kuukaudella 😳😂, ja tuon jälkeen sitten oli plus-testin läpäisseet sms istuimet.

Turvaistuimet tuntuu olevan aihe, mistä monilta puuttuu oikea tieto, ja järkyttyvät tajutessaan jälkikäteen aiemman istuinvalinnan vaarallisuuden. Tästä syystä itsekin olen ns aina äänessä, kunhan aihe yhtään liippaa läheltä. En kuitenkaan tee aloitetta ja lähde summassa saarmaamaan kellekään, vaikka tuolla päiväkodin pihalla näkee kaikkea mahdollista, ihan lähtien siitä, että taapero etupenkillä ilman istuinta ja vöitä! 😱 Sitten kun vanhemmat tekee tietoisen valinnan olla välittämättä turvallisuudesta, vaikka tietää lait&suositukset, niin ei voi kuin hiljaa mielessään toivoa parasta lasten puolesta. Jokainen perhe tehköön omat ratkaisunsa, kunhan ratkaisu pohjautuu faktatietoihin ja on järkevästi perusteltavissa miksi juuri niin (ei siis mulle tarvi kenenkään selittää, vaan sillain kuvainnollisesti).

En sillä etteikö jotkut istuimet olisi turvallisempia, mutta samalla tavalla ei se pikku vw golf vuodelta 2004 ole autona yhtä turvallinen kuin joku Volvon uudempi perheauto. Pitäisikö vanhat pikkuautot kieltää ja alkaa puhumaan etten minä ainakaan osta pientä ja törmäyksessä vaarallista autoa, koska välitän lapsestani. Minusta olisi aika kornia ja ylimielistä argumentointia, kuten oli tuo @Olive heitto ylimääräisistä lapsista.

Yritin aiemmin ottaa kantaa juuri tuohon puheeseen turvaistuimista, että pitäisi valita vain se paras, jos välität lapsestasi. Kaikilla ei ole varaa marketti-istuinta kummempaan tai varaa ostaa uutta autoa. Itsellä lähtee herkästi lapasesta lähden sitten ostamaan autoa, turvaistuinta tai porakonetta, mutta onko se järkevää... Turvaistuimien myynnissä vedotaan paljon tunteisiin ja ärsyttää itsekin haksahtaa siihen syyllistävään markkinakikkaan aivan kuten näköjään monet muutkin täällä.

Ihan kaikelta ei voi suojella ja jokainen vanhempi varmasti tekee parhaansa omilla resursseillaan. Elämässä on kuitenkin aina riskejä.

Aivan, olisin voinut kirjoittaa tismalleen samat sanat, vaikka edellisessä viestissä korostin plus-testiä. 🤣🤦‍♀️ Meidän istuimen "sisarmalli" oli plus-testin läpäissyt, mutta tämä oli halvempi, luotan silti turvallisuuteen selin käytettynä. 😅 Nyt siis taaperolla käytössä vielä sen aikaa mitä ikä riittää, ja "hui kauheeta" saatetaan jopa ylittää aika muutamalla kuukaudella 😳😂, ja tuon jälkeen sitten oli plus-testin läpäisseet sms istuimet.

Turvaistuimet tuntuu olevan aihe, mistä monilta puuttuu oikea tieto, ja järkyttyvät tajutessaan jälkikäteen aiemman istuinvalinnan vaarallisuuden. Tästä syystä itsekin olen ns aina äänessä, kunhan aihe yhtään liippaa läheltä. En kuitenkaan tee aloitetta ja lähde summassa saarmaamaan kellekään, vaikka tuolla päiväkodin pihalla näkee kaikkea mahdollista, ihan lähtien siitä, että taapero etupenkillä ilman istuinta ja vöitä! 😱 Sitten kun vanhemmat tekee tietoisen valinnan olla välittämättä turvallisuudesta, vaikka tietää lait&suositukset, niin ei voi kuin hiljaa mielessään toivoa parasta lasten puolesta. Jokainen perhe tehköön omat ratkaisunsa, kunhan ratkaisu pohjautuu faktatietoihin ja on järkevästi perusteltavissa miksi juuri niin (ei siis mulle tarvi kenenkään selittää, vaan sillain kuvainnollisesti).
Sinä @MM "saarnaat" turvaistuimista ja minä matkustamon (etenkin hattuhyllyjen) irtotavaroista. Tuntuu etteivät ihmiset useinkaan vain tiedä / ymmärrä mitä tekevät / mitä riskejä toiminnallaan ottavat.

En sillä etteikö jotkut istuimet olisi turvallisempia, mutta samalla tavalla ei se pikku vw golf vuodelta 2004 ole autona yhtä turvallinen kuin joku Volvon uudempi perheauto. Pitäisikö vanhat pikkuautot kieltää ja alkaa puhumaan etten minä ainakaan osta pientä ja törmäyksessä vaarallista autoa, koska välitän lapsestani. Minusta olisi aika kornia ja ylimielistä argumentointia, kuten oli tuo @Olive heitto ylimääräisistä lapsista.

Yritin aiemmin ottaa kantaa juuri tuohon puheeseen turvaistuimista, että pitäisi valita vain se paras, jos välität lapsestasi. Kaikilla ei ole varaa marketti-istuinta kummempaan tai varaa ostaa uutta autoa. Itsellä lähtee herkästi lapasesta lähden sitten ostamaan autoa, turvaistuinta tai porakonetta, mutta onko se järkevää... Turvaistuimien myynnissä vedotaan paljon tunteisiin ja ärsyttää itsekin haksahtaa siihen syyllistävään markkinakikkaan aivan kuten näköjään monet muutkin täällä.

Ihan kaikelta ei voi suojella ja jokainen vanhempi varmasti tekee parhaansa omilla resursseillaan. Elämässä on kuitenkin aina riskejä.

Olen pahoillani aiemmasta kärjistävästä kommentistani, se oli tarpeetonta (kuten jo sanoinkin aiemmin).

On kyllä ihan totta, että myös uudempi auto suojaa vanhaa enemmän, ja todellakaan kaikilla ei ole varaa ostaa uutta autoa. Mielestäni kuitenkin tiukempien testien läpäisy ei ole mikään markkinakikka. Siitä löytyy ihan kolaritestivideoita, kun löyhemmät testit läpäisseet marketti-istuimet hajoavat ihan taajamanopeuksissa, esim vyöt pettää.

Lisäksi tuollaisen ”halvemman” marketti-istuimen hinnalla voi löytää uutena tai vähintään käytettynä myös sopivan, tiukemmat testit läpäissyn istuimen. Käytettynä tulee toki aina olla tarkkana alkuperästä ja käyttöiästä (tällekin on tarkoituksensa, muovi haurastuu iän myötä), mutta luotettavia myyjiä kyllä löytyy.

Puhumattakaan nyt näistä SMS/KMS -suosituksista. Niissä on kuitenkin ihan puhdasta faktaa, fysiikkaa ja tilastoa taustalla miksi se KMS on hengenvaarallinen liian pienelle (alle 5-v) lapselle.

Mutta joo, kuten sanoin jo pari kertaa, olen tässä tosi tiukka 😅

Ainakaan hinta ei tee yksin "hyvää" istuinta käyttömukavuuden osalta. Meillä on 2kpl Axkid One ja on kyllä surkea istuin käyttää arjessa. Turvallinen se varmaan kuitenkin on. One oli myös silloin markkinoiden kallein ja on varmaan yhä sieltä kalleimmasta päästä. Joka päivä tuskailen lapsia hoidosta hakiessa niiden vöiden kanssa, vaikka niihin on asennettu ne kitkanpoistosarjat. Isovanhemmatkaan ei tykkää niitä istuimia... Sitten meillä on Maxway istuimet myös ja ne on niin paljon paremmat köyttää. Ja hintaa puolet vähemmän :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: turvallisia nekin taitavat olla.

Ymmärrän kyllä hyvin, että joku vanhempi/isovanhempi saattaisi ostaa Biltemasta yms istuimen. Me ostettiin esikoille vaan se kaukalo, mitä Lastentarvikeliikkeestä suositeltiin. Oli jotenkin niin paljon kaikkea mietittävää ja uutta opittavaa, että ei tajunut tuollaiseenkin perehtyä sen enempää.

Meidän piti ostaa uusi istuin toiseen autoon hiljattain ja mietittiin mikä ratkaisu valitaan meidän 4v:lle. Valittiin kuitenkin vielä sms- istuin joka menee kohtalaisen pitkään. Ei vaan tuntunut hyvältä laittaa vielä naama menosuuntaan, vaikka tuo auto olikin vain 10min päiväkotimatkoille. Sit jos valittaa jalkojaan niin voi voi, on vain lyhyt matka :Speak No Evil Monkey:

Yksi syy miksi en enää kuulu Turvaistuinryhmään, Sormiruokaryhmään, Paljasjalkaryhmään ja Imetyksen tuen ryhmään yms ryhmiin, kun ne herättää niin paljon tunteita :tears: Minusta on kuitenkin tärkeää, että ihmiset toimivat tietoisesti ja ymmärtävät riskit ja mahdolliset seuraukset öiittyi asia sitten mihin tahansa. Kaikki kuitenkin haluvat olla mahdollisimman hyviä vanhempia lapsilleen :smiling-eyes:

Aattelen ite et tällaisia tilanteita tulee milloin pitää valita itselleen paras tai edes riittävän hyvä valinta. Siis esim. Joku nukuttaa vauvaa kainalossa perhepedissä, vaikka ei täytä kaikkia turvallisen perhepedin suosituksia. Toisen vauva ei käytä tuttia unilla, vaikka sen käyttö nykytutkimusten mukaan voi ehkäistä kätkytkuolemaa. Joku juo puolikkaan viinilasin raskaana ja toivoo parasta. Joku muuttaa asumaan järven rannalle. Joku ei rokota lapsiaan. Ymmärrätte pointin onhan näitä tilanteita.

Ihmettelen myös miksi jotain oikeesti ei turvallisia istuimia saa myydä. Aikamoinen vastuu on kuluttajalla, jota joku ei välttämättä edes tajua ajatella.

Oon samaa mieltä @Kipuna n kanssa, et ei näitä keskusteluita, mistä vaan tunteita herättävästä aiheesta, aina jaksa seurata. Välillä tosi raskasta. 🙈

Mä olen samaa mieltä kuin @Olive, ettei vertaus autojen ja turvaistuinten välillä toimi. Jokainen ymmärtää, että 2000 euron autolla ajava ei todennäköisesti voi ostaa 80 000 euron autoa, mutta samalla tai lähes samalla rahalla on mahdollista ostaa turvallinen tai turvaton turvaistuin, joten en oikein ymmärrä, miksi ilman jotain erityisen painavaa perustetta päätyisi siihen turvattomaan. En myöskään tässä asiassa ymmärrä "parempi kuin ei mitään" -ajattelua, koska turvaistuin on olemassa nimensä mukaisesti turvaa varten, joten miksi sen turvallisuuden suhteen haluaisi tehdä kompromissia? Se, että SMS-matkustaminen on ihmisen fysiologian ja fysiikan lakien mukaan turvallisempaa kuin KMS, ei ole mikään myyntikikka, vaan kiistaton fakta. Turvallisia SMS-istuimia on monessa hintaluokassa, ja vaikka sitä Axkidin Wolmaxia saa alle 200 euron, joka ei juurikaan eroa mistään marketti-Kinderkrafteista hinnaltaan. Käytetynkin SMS-istuimen ostaisin mieluummin kuin uuden KMS-istuimen pienelle lapselle, koska kärjistetysti, se KMS on joka tapauksessa turvaton, SMS vain silloin, jos käy älyttömän huono tuuri eikä voi luottaa myyjän sanaan. Noin lähtökohtaisesti perheelliset ihmiset eivät halua ajaa toisten lapsia hengenvaaraan, joten pitäisin turvaistuinten myyjiä pääasiassa aivan luotettavina. Kaukalo on ehkä vähän eri asia, kun se on periaatteessa voinut isommilta sisaruksilta vahingossa leikeissä pudota, kolhiintua jatkuvissa nosteluissa yms., mutta turvaistuimet ovat kiinnitettyinä autoissa, joten tuollaiset riskit ovat paljon vähäisempiä.

Ymmärsin, että tässä on pitkälti kysymys istuimen kääntymisominaisuudesta. Haluan kannustaa, ettei se ole mitenkään välttämätön ja ilmankin oppii hyvin elämään. Meillä oli kaukalo kääntyvällä telakalla, mutta istuimeksi haluttiin plus-testattu pitkään menevä, ja niitähän ei kääntyviä ole. Etukäteen mietin, että mitenköhän vaikeaa se lapsen asentaminen sinne kääntymättömään on, mutta ei sitä arjessa mieti mitenkään, en koe vaikeaksi ja aina on lapsi saatu istuimeen raivareissa, unisena, pomppivaisena, miten ikinä. Eihän noita kääntyviä istuimia ole ollutkaan kuin ehkä jonkun kymmenisen vuotta, ja hyvin on lapset saatu kääntymättömiin sms-istuimiin ennenkin.

Meillä muuten ei oo koskaan ollut kääntyvää istuinta vaan kääntymätön plus testattu istuin ja siis hyvin ollaan pärjätty. Ei olla koettu vaikeaksi.

Ja siis toi mun kommentti siihen että on edes joku istuin oli kyllä tarkoitettu sarkastiseksi. Toivottavasti se välittyi 🙈 tarkoitus oli lähinnä tehdä näkyväksi et yllättävän monesti lapsia kuljetetaan ilman mitään istuinta.

Googletin muuten suosituksia selkä menosuuntaan matkustamisesta. Useimmissa Euroopan maissa suositus on 18 kk, USA:ssa 2 vuotta, Suomessa ja Ruotsissa 4+ vuotta. En usko että muissakaan maissa lapsille pahaa halutaan, suositukset vain perustuu eri taustaan. Itsekin kannatan pitkää sms-aikaa, mutta en lähtisi ketään tuomitsemaan välinpitämättömäksi vanhemmaksi itselleni näinkään tärkeän asian perusteella, varsinkaan kun suosituksetkin eroaa noin paljon. Ja uskon isoon lobbaukseen testeissä, sillä tällaisessa syyllisyyden tunteessa liikkuu paljon rahaa.(Esim mustamaalataan kaikki marketti-istuimet testaamalla huonoimpia huoinoimmissa ominaisuuksissaan 🤷🏼‍♀️)

Itselläni on sisarus, jolla on kuusi lasta ja perhe elää suomalaisittain lapsiperheköyhyydessä. Lapsilla on kuitenkin huippu elämä ja rakastavat vanhemmat, mutta ei varaa ostaa joka väliin ehkä ideaalia istuinta heidän autoon sopivaksi jne. On turhaa syyllistää tällaisia perheitä huonosta vanhemmuudesta. Pitäisikö heidän jättää puhelimet ostamatta isommille lapsille tai äidin mennä töihin vain siksi, että voidaan ostaa uudet, erikoistestatut istuimet ja oikeanlainen auto? Tai eikö lapsia olisi saanut tehdä, jos ei pysty ostamaan "oikeanlaista" turvaistuinta? Heidän lapsensa on huippuja, eikä sielläkään ole ketään ylimääräistä ❤️ Ja ihan "riittävän hyvät" istuimet.

Meillä Axkid Minikid, joten en itse tahallani yritä lastani laittaa turvattomaan tilaan. Mutta he joilla ei ole varaa ja energiaa aina ideaaliin valintaan tekevät parhaansa ja se on ihan tarpeeksi, ja toivon ettei yhteiskunta heitä kurita turhalla nipotuksella.

Kuten joku aiemmin mainitsikin niin tässä ryhmässä on aika tuoreita vanhempia ja tosiaan kun itsekin kysyin noista istuimista niin eivät monet edes tienneet tuosta sms 4v suosituksesta. Kymmenestä ihmisestä siinä tilanteessa yksi ainoa tiesi ja hän oli ainoa, jolla ei ollut lapsia, mutta joka oli ollut autoalalla töissä. 😂 Eli kaikki lapset ovat olleet hengenvaarassa vielä kymmenen vuotta sitten. Ollaan itsekin reissuissa käytetty niitä istuimia mitä on saatu ja täytyy sanoa etteivät kyllä ole olleet suurin osa sms.

Sen takiahan näistä kysellään, että saisi näkemystä mitä kannattaa missäkin tilanteessa tehdä ja itsekään en ollut vielä ehtinyt noita istuimia tutkimaan, kun jo tulin kyselemään, jotta saisin vähällä vaivalla rajattua hakua edes jonkinlaisiin istuimiin. 😁
Itsekin nyt tosiaan päädyin sms-istuimeen kiitos täältäkin tulleen infon!

Tuo toinen asia liittyi nimenomaan siihen syyllistävään puheeseen ja muutoinkin sen turvaistuimen nostamiseen lapsesta välittämisensä mittariksi. @Olive tiedän ettet varmasti pahalla käyttänyt tuollaista argumentointia, mutta se vain tuntui tylyltä, kun juuri olin avannut keskustelua siitä syyllistävästä keskustelukulttuurista näihin asioihin liittyen. Ja pahoittelut vastaanotettu. ❤️

En varmastikaan onnistu itsekään aina blokkaamaan kaikkia vaaroja lapseni elämästä:
-huono ravinto (alkaen jo siitä mitä päiväkodeissa nykyään syötetään...)
-ruutuaika
-liikenne (kävellen, pyörällä, autolla, junalla)
-vesistöt
-avioero
-muut ihmiset
Mitä näitä kaikkia nyt voi eteen tulla...

Elämä ei kuitenkaan ole 100% turvallista koskaan, vaikka stressaisimme itsemme siitä näännyksiin. Ja kaikilla ei ole niitä resursseja ostaa vaikka niitä plus-testattuja istuimia. Monet ihan oikeasti joutuvat ostamaan sen käytetyn ja vanhentuneen istuimen, jotta voivat lapsiaan edes kuljettaa autolla.

Siitä olen samaa mieltä, että on hassua, että saa myydä tosi turvattomiksi todettuja istuimia. Toisaalta pitäisikö sitä kuitenkin verrata siihen, että mikä on ero lapseen, joka ei ole istuimessa. Jos on turvattomampi kuin ettei ole istuinta niin pitäisi kyllä olla myyntikiellossa! 😬

Tuota mietin, että kasvu varmasti hidastuu. Meillä 2,5v 16kg ja nyt on jo tuntunut rauhoittuvan tuo painonnousu, vaikka pituutta tuleekin koko ajan ja taas jäänyt paidanhihat lyhyeksi muutamastakin paidasta. Mutta löysin nyt sms istuimen mikä ei ole tuolla 18kg painorajalla vaan isommalla. Oli vaan vähän hankalaa löytää sellaista mikä kääntyy ja on isommalla painorajalla. 🥴 On siis vaikeampi kuitenkin nostaa lapsi sms penkkiin, jos se ei käänny.

"Olet paska vanhempi, jos et tässä asiassa työnnä lastasi mahdollisimman hyvään suojakuplaan." Tämä on niitä asioita missä kyllä toisinaan taidetaan sortua liioitteluun. Enkä tarkoita etteikö lasta pitäisi suojata, mutta joskus mietin, että tänä päivänä ollaan joissain asioissa vähän menty äärimmäisyyksiin. Mietin tätä siltä kannalta, että juuri sanoin itsekin kaverilleni joka etsii istuinta, että kannattaa kyllä tosi isolla varovaisuudella ostaa käytettynä ja hänkin päätyi ostamaan uuden. Ja kyse oli istuimesta joka tulee satunnaiseen käyttöön. Vähän niinkuin tuo kakkosistuin meilläkin (yksittäisiä liikkumisia 40kmh alueella muutaman kilometrin matka). Tuo aihe vetoaa niin syvälle johonkin syyllisyyspisteeseen, että on käytännössä mahdotonta yrittää toimia vastoin sitä turvallisinta mahdollista vaihtoehtoa.

Se on sinällään hassua, että tällaisissa asioissa panostetaan kauheasti ja sitten toisaalta lapset liikkuvat vähemmän kuin koskaan ja syövät epäterveellisesti. Todennäköisyys kolarille on kuitenkin varsin pieni, mutta lapsi joka ei liiku ja syö mitä sattuu tulee varmasti olemaan sairas aikuinen. Ei mikään tarkoitus syyllistää ketään vaan mietin vaan isossa kuvassa nykyajan vanhemmuutta ja omaakin suhtautumista lapsenkasvatukseen. Itsekin olen laittanut turvaistuimet sieltä kalliimmasta päästä, koska mietin juuri sitä, että jos se pieni riski konkretisoituu oman lapsen kohdalla niin millaista syyllisyyttä sitten tunnen. Mutta varmasti asia kuin asia, jos omalle lapselle sattuisi jotain niin tuntisi syyllisyyttä, vaikka ei olisi voinut koko asialle mitään. Pitäisi varmaan joskus osata vähän höllätäkin siitä kontrollista.
Mun täytyy olla sun kanssa sama mieltä! Turvaistuinsyyllistäminen on kamalaa ja itsekkin olen sen uhrina ollut!

Se kun mulle sanotaan, etten välitä lasteni turvallisuudesta, koska istuin ei ole priimaa on suora hyökkäys mun äitiyttä kohtaan. Minä panostan lapsiini muuten mielettömän paljon arjessa ja suojelen muuten kaikelta.

Haluan siis sanoa, että ne joilla on hyvät istuimet, niin älkää ikinä syyllistäkö tai halveksuko niitä joilla ei ole! Me tehdään kaikki parhaamme äiteinä!!! Se satuttaa ihan hirveästi!

Turvaistuin ei ole välittämisen mittari eikä saa olla!!! Pahoitteluni jos ottaa koville tää keskustelu, mutta olen kokenut kovia tän asian takia ja lynkkaamista.

@Pingviiniemo ikävää, että olet tuota joutunut kokemaan.

Itsekin myönnän syyllistyneeni sellaiseen epäsuoraan syyllistämiseen esimerkiksi kehuessani omia valintojani ajattelematta ettei sillä pienempituloisella kaverilla ole välttämättä ollut edes mahdollisuuksia valita. Tai tuo keskustelu (kylläkin tässä tapauksessa itseäni huomattavasti varakkaamman henkilön kanssa) missä sanoin, että kannattaa miettiä ostaako käytettyä.

Tässä turvaistuinsuossa rämpiessäni vaan tuli mieleen tuo keskustelukulttuuri aiheesta ja se, että meillä olisi siinä parantamisen varaa. Ominaisuuksista ja turvallisuudesta pitää pystyä kyllä keskustelemaan, mutta pelottelu sillä mitä käy, jos et osta uusinta kaikki mahdolliset testit hyväksytysti ja täydellisesti läpäissyttä istuinta (tämä nyt liioitteluna) ei ole hedelmällistä ja syyllistää vanhempia, jotka ehkä muutenkin kamppailevat niukkojen resurssien kanssa. Jopa minä yleensä hyvin pragmaattisesti tällaisiin asioihin suhtautuvana en osaa tehdä tässä sellaisia järkitason valintoja, vaan löydän itseni syyllistymästä siihen malliin, että varmastikin tuhlaan ylimääräistä rahaa vain jotta saan sen äänen pääni sisällä hiljennettyä.

@Pingviiniemo ikävää, että olet tuota joutunut kokemaan.

Itsekin myönnän syyllistyneeni sellaiseen epäsuoraan syyllistämiseen esimerkiksi kehuessani omia valintojani ajattelematta ettei sillä pienempituloisella kaverilla ole välttämättä ollut edes mahdollisuuksia valita. Tai tuo keskustelu (kylläkin tässä tapauksessa itseäni huomattavasti varakkaamman henkilön kanssa) missä sanoin, että kannattaa miettiä ostaako käytettyä.

Tässä turvaistuinsuossa rämpiessäni vaan tuli mieleen tuo keskustelukulttuuri aiheesta ja se, että meillä olisi siinä parantamisen varaa. Ominaisuuksista ja turvallisuudesta pitää pystyä kyllä keskustelemaan, mutta pelottelu sillä mitä käy, jos et osta uusinta kaikki mahdolliset testit hyväksytysti ja täydellisesti läpäissyttä istuinta (tämä nyt liioitteluna) ei ole hedelmällistä ja syyllistää vanhempia, jotka ehkä muutenkin kamppailevat niukkojen resurssien kanssa. Jopa minä yleensä hyvin pragmaattisesti tällaisiin asioihin suhtautuvana en osaa tehdä tässä sellaisia järkitason valintoja, vaan löydän itseni syyllistymästä siihen malliin, että varmastikin tuhlaan ylimääräistä rahaa vain jotta saan sen äänen pääni sisällä hiljennettyä.
Sinulla on hyvää ja rehellistä keskustelua. Kirjoitat tosi hyvin ja monelta kantilta. 😃 Näistä sun teksteistä ei voi loukkaantua. ❤️

@Pingviiniemo toivon ettei tuolla jossain aiemmassa viestissäni sanottu huolimaton lausahdukseni ole aiheuttanut pahaa mieltä ❤️ Jos on, pyydän anteeksi ❤️

Itse ymmärrän kyllä hyvin ettei kaikilla ole varaa ostaa uusimpia istuimia ja mun mielestä on typerää sellaisesta syyllistää. Kuitenkin itse näen ihan ok keskusteluna sen, jos ehdottaa jollekin ”marketti-istuinta” harkitsevalle, että olisiko mahdollista ostaa suositeltu, hyvin testattu istuin käytettynä. Sellainen voi tulla jopa halvemmaksi. Mielestäni käytettynä ostaminen luotettavalta myyjältä on oikein hyvä tapa, etenkin jos rahaa ei ole laittaa niin paljoa näihin istuimiin. Toki jos joku käytettynä ostamisesta syyllistää niin sekin on tietenkin väärin. Esimerkiksi meidän mummilaistuin on käytettynä ostettu Minikid 2, maksoikohan 100€ vai 150€ ja se menee meidän tytöllä varmasti vielä 3-4 vuotta. Suhteellisen edullinen vuosihinta siis, jos käyttöä tulee ainakin 5 vuoden ajan.

Tärkeää näissä keskusteluissa on se, miten asioista puhutaan ja miten se toinen kohdataan. Ei saa syyllistää, mutta mielestäni näistäkin asioista pitää voida puhua rakentavasti. On kuitenkin paljon myös ihmisiä jotka eivät oikeasti tiedä tai aidosti välitä (enkä nyt sano ettei täällä kukaan välittäisi mutta tiedän että sellaisiakin ihmisiä on) näistä asioista, joten keskustelu ja asioiden esille tuominen on toki hyödyllistä.

@Pingviiniemo toivon ettei tuolla jossain aiemmassa viestissäni sanottu huolimaton lausahdukseni ole aiheuttanut pahaa mieltä ❤️ Jos on, pyydän anteeksi ❤️

Itse ymmärrän kyllä hyvin ettei kaikilla ole varaa ostaa uusimpia istuimia ja mun mielestä on typerää sellaisesta syyllistää. Kuitenkin itse näen ihan ok keskusteluna sen, jos ehdottaa jollekin ”marketti-istuinta” harkitsevalle, että olisiko mahdollista ostaa suositeltu, hyvin testattu istuin käytettynä. Sellainen voi tulla jopa halvemmaksi. Mielestäni käytettynä ostaminen luotettavalta myyjältä on oikein hyvä tapa, etenkin jos rahaa ei ole laittaa niin paljoa näihin istuimiin. Toki jos joku käytettynä ostamisesta syyllistää niin sekin on tietenkin väärin. Esimerkiksi meidän mummilaistuin on käytettynä ostettu Minikid 2, maksoikohan 100€ vai 150€ ja se menee meidän tytöllä varmasti vielä 3-4 vuotta. Suhteellisen edullinen vuosihinta siis, jos käyttöä tulee ainakin 5 vuoden ajan.

Tärkeää näissä keskusteluissa on se, miten asioista puhutaan ja miten se toinen kohdataan. Ei saa syyllistää, mutta mielestäni näistäkin asioista pitää voida puhua rakentavasti. On kuitenkin paljon myös ihmisiä jotka eivät oikeasti tiedä tai aidosti välitä (enkä nyt sano ettei täällä kukaan välittäisi mutta tiedän että sellaisiakin ihmisiä on) näistä asioista, joten keskustelu ja asioiden esille tuominen on toki hyödyllistä.
Anteeksi kun itse ylireagoin! Nyt mua harmittaa. ❤️ Hienosti sä kirjoitat. Hyödyllistä on tosiaan tuoda esille, että miten on asioiden laita ja on parempiakin vaihtoehtoja on olemassa. Toi käytettynä osto kuullostaa hyvältä.

Haluaisin kommentoida tähän, että "et ole hyvä vanhempi jos et osta markkinoiden kalleinta istuinta". Sillä istuimen hinnalla ei ole mitään väliä, vaan sillä turvallisuudella. Plustestattuja, isoilla paino- ja pituusrajoilla olevia turvallisia selkä menosuuntaan istuimia saa 200-300 eurolla. Kannattaa oikeasti vähän perehtyä näihin asioihin, se ei ole ihan huuhaata että lapsen kannattaisi matkustaa selkä menosuuntaan mahdollisimman pitkään.

Pumpuliin ei voi lapsia kääriä, mutta autokolareissa riskit vakavalle loukkaantumiselle tai jopa kuolemalle ovat niin isot, että tässä asiassa ei kannata turvallisuudesta tinkiä.

Muokattu viimeksi:
Takaisin