Turhaa sekaantumista vai oikeutettua puuttumista?

Kolmen lapsen äitinä ei ookkaan usein tullut labrassa istuttua :D tai päivystyksessä.. Ykskään konttausikäinen ei oo meillä sielä lattialla pyörinyt eikä pyöri. Nuorimman kanssa käydän sielä 3 viikonvälein ja joskus menee tuntikin..

Siivousalalla työskentelevänä tiedän millaisia testejä niistä lattioista saadaan jo aamupäivällä.. HYYIII.. Ja juu melkein jokakerta labrassa istuessa joku oksentaa sinne, tai joku spuge istuu pissa housussa..yms yms..

Aina sitä aikaa ei voi varata ja kyllä täälä helposti varattukin aika voi olla myöhässä yli tunninkin... En mä nää siinä ongelmaa, että pitää lastaan sylissä! Hyvä näin jos onnistuu :) aina kuitenkaan ei onnistu! Ja itsellä kolme lasta ja kyllä itsekin oon ollut paljon tarkempi ja on ollut jopa periaatteita mitä saa tehdä ja mitä ei, silloin kun lapsia oli vaan se yksi ;) niin ne asiat vaan muuttuu :) mutta siis, ei mulle ole ongelma jos joku ei päästä lastaan joka paikassa konttailemaan, mutta en myöskään nää mitään hirveetä siinä jos vauva konttaa vaikka sielä labran lattialla :) eipä sitä tiedä mikä "hygieenikko" on niitä ostoskärryjä käyttänyt ennen teitä ja en vielä ikinä oo pystynyt ketään noista kolmesta estään, ettei imeskelis sitä työntöaisaa ;) siis vauvana :)

Kolmen lapsen äitinä ei ookkaan usein tullut labrassa istuttua :D tai päivystyksessä.. Ykskään konttausikäinen ei oo meillä sielä lattialla pyörinyt eikä pyöri. Nuorimman kanssa käydän sielä 3 viikonvälein ja joskus menee tuntikin..

Siivousalalla työskentelevänä tiedän millaisia testejä niistä lattioista saadaan jo aamupäivällä.. HYYIII.. Ja juu melkein jokakerta labrassa istuessa joku oksentaa sinne, tai joku spuge istuu pissa housussa..yms yms..

Juu kyllä itsekin olen sielä istunut ja en tosiaan ole nähny mitään erikoista :) mummoja ja pappoja, odottavia ja nuoria, ihan tavallisia ihmisiä! Ja oon itekkin ollut kaupungilla siivoojana, ni kyllä sitä samaa paskaa löytyy muualtakin :)

Hih.. mahtavasti nää keskustelut aina rönsyilee! Mä tykkään!

Mä oon kans vähän ehkä ylivarovainen. Kaupungilta kun tullaan kotiin, nii vaihdetaan kotivaatteet ja pestään kädet. Mä en kestä esim. ajatusta siitä, et ulkona olleet vaatteet päällä vaiks makoiltas sängyllä tai sohvalla.. hyi yäk. Eihän siin mitään oo mut jotenkin vaan tuntuu, et sängyllä ollaan vain puhtaissa kotivaatteissa.. vaikka niissäkin sattus oleen mehutahra, nii onpahan kotona tullut.. Mun lapsi saa rymytä leikkipaikoilla ja joissakin julkisissa tiloissa, mut katon vähän et missä.. just jossain kaupan tai sairaalan lattialla en anna rymytä.. Tuossa kun kävin itte tohtorilla ja poika oli mukana, niin siltä putos tutti sinne ultraushuoneen lattialle. Lääkäri sit totesi, et kannattaa kunnolla sit viruttaa tutti ennen käyttöä, joten pidän lapseni poissa sieltä lattioilta ny toistaiseksi. Tosin, nyt kun toi rymypetteri alkaa olla vuoden, niin eipä sitä enää paljon estellä kohta.. sit sen on saatava touhuta "kielletyilläkin" lattioilla.. paitsi yleisissä vessoissa! Sillon, kun poika oli pieni ja herkempi niin kyllä mä sitä suojelin turhilta pöpöiltä.. kyl se niit ehtii keräämään nytkin ihan mahtavat määrät..

Tuleehan sitä paskaa ja kantautuuhan sitä, vaik mitä tekis...

Sairaaloissa ja terveyskeskuksissahan myös liikkuu ihan todella vaarallisia ja tarttuvia tauteja kantavia ihmisiä myös. Vaikka tartuntamahdollisuus esim. C-hepatiittiin on lähinnä teoreettinen, niin enpä päästäisi omaani kuitenkaan lattialle 'nuohoomaan'.

Ollessani eräässä hoitokodissa töissä, oli määräys että vierailijoita täytyi ohjeistaa pitämään omasta ja erityisesti lasten hygieniasta huolta (mikäli eivät sitä osaa itse huomioida, palopuhetta ei siis kenellekään pidetty, ellei ollut kyseessä vaikka sänkypotilas, jolla erityisen tarttuva tauti, vaan mentiin tilanteen mukaan) sillä hoitokodissa useallakin asukkaalla oli vaarallisia tarttuvia tauteja. Hoitokoti oli näiden ihmisten koti, saivat liikkua sielä vapaasti (no henkilökunnantiloja lukuunottamatta) joten myös taudinaiheuttajia oli jokapaikassa. Vain kerran jouduin itse ohjeistamaan vierailijoita, kun pieni lapsi leikki sisällä paljain jaloin. Kun asiani ilmaisin ystävällisesti ja asiallisesti, oli vastaanottokin vain positiivinen ja vanhempi oli erittäin tyytyväinen, kun hänelle asiasta huomautin. :)

Annan kyllä oman vauvan kotona aivan rauhassa nuolla lattiaa, ties mitä sieltäkin löytyy, koiria ja kissoja kun on, mutta kyllä nuo julkise paikat ovat silti eri asia. :) Ero tosin saattaa olla sitten vaikka jonkun mielestä vain ajatuksen tasolla... Kyllä, kotoakin löytyy taudinaiheuttajia ja ties mitä, mutta vauvahan asteittain altistuu näille epäpuhtauksille alusta asti ja siedättyy pikkuhiljaa, kun taidot ja liikkuminen lisääntyy.

Tottahan toki on ihan aiheellista tuollaisessa tapauksessa huomauttaakin asiasta! Tuskin huvikseen tuollasia ohjeistuksia annetaan.. Mutta siis tässähän oli konttaavasta pienokaisesta, kuka ei tietääkseni ole nuollut lattioita tai mitään muutakaan ;)

No konttaavat lapset kyl sit mussuttaa niit käsiään joilla ovat lattioita pitkin rymynneet... tästä syystä en halua että lapseni rymyää sairaalan tms lattioilla.. olkoot teoreettista mut hyh.. inhottaa.. en itsekään läpsyttäisi lattiaan kättä ja nuolisi sitä, joten ei mun lapsikaan. ;)

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

Kyllä Meiän lapsilla on kerenny kädet käymään paljon pahemmissakin paikoissa kun lattioilla ;) ja onneks ne saa pestyä aika äkkiä :) ja tosi asia on kuitenkin, et ne samat labran sairaat ihmiset saa kulkea ihan vapaasti.. Et voi tietää vaikka se pissat housussa oleva spuge olis istunu siinä samassa torikahvilan tuolissa ennen sinua.. Ja se C-hepatiitti on todellakin hyvin teoreettinen saada jostain taivaista.. Mun hyvä ystäväni sai ulkomailla jalkahoidosta haavan ja C-hepatiitin.. Päällepäin hänestä ei voi todellakaan sanoa että sairastaa kyseistä tautia! Tuohon aikaan hänellä on ollut 2 tervettä lasta jo sairastuessaan ja nyt 3 tervettä lasta ;)

Oon aina aatellu, että sehän on selvä juttu, että terveyskeskuksiin sun muihin kerääntyy sairaita ihmisiä, kun taas muualla on suhteessa enemmän terveitä kuitenkin. Siksi en pienen vauvan kanssa mielelläni edes menisi noihin paikkoihin, pisaratartunta kun tarttuu ihan ilmasta jo. Sairaaloissa kuitenkin siivoustason ainakin pitäisi olla tarkempi kuin muissa paikoissa, että jos näin on, se sairaalan lattia voi olla hygienisempikin jopa kuin sen kahvilan lattia. Kuka tietää..

Meillä varmasti vaikuttaa tässäkin asiassa paljon keskosvauvat joiden kanssa infektioiden välttäminen on erityisen tärkeää ja elämä aika rajoitettua alussa ja edelleen koska sairastuu helposti ja kovasti jos niikseen on.. Vaikkeivat olisikaan niin en sitikään laskisi lattialle..

Sairaalat toki on tarkemmin siivottuja kun muualla, mutta labra nyt esim iltapäivällä on jo aikamoinen bakteerikasa ennenkun se taas illalla siivotaan seuraavaapäivää varten. spugea en koskaan oo nähnyt kahvilassa :D ei ne halua tuhlata rahaa kahviin ;D Tosin me ei käydä kahviloissakaan tai misään muuallakaan joten ei tuota ongelmaa, kaupassa on omat vaunut mukana tai jos joskus pakko käyttää kaupan istuinta oma viltti alla :D

Muokattu viimeksi:
Kyllähän mäkin tottakai jätän lapset kotiin tai hoitoon mieluummin, kun vien niitä johonkin päivystykseen tai labraan istumaan jos ei ole pakko! Mutta jos sinne päivystykseen tai labraan yhdessä joudutaan, niin kyllä annan liikkua.. Tosin konttausikästä lasta ei ole enään, mutta kyllä ne siellä on kontannutkin ;) ja ei muuten ikinä oo kukaan sairastunut noitten käyntien jälkeen mihinkään uuteen tautiin! Kyllä mä enemmän oon nähny niitä spugeja ihan tavallisissa paikoissa, kun labroissa tai sairaaloissa! Täälä ainakin näkee jopa niitä spurguja torikahvilassakin röökillä ;) ja mitä sitten? Voihan se spurgu olla ihan terve ihminen! Ja sit se tavis perheenäiti lapsineen siinä samassa kahvilassa voi olla sairas ja tartuttaja.. Ei noi asiat ole ulkonäöstä tai sosiaalisesta asemasta mitenkään kiinni! Se teoreettinen mahdollisuus saada kaikkia kamalia tauteja on olemassa kuitenkin joka paikassa jos huono tuuri on! Ja edelleen, en nää kummassakaan tavassa mitään väärää toimia!!! Toiset tykkää pitää omat viltit ja istuimet sunmuut mukana, ihan okei, mut en mä kauhistu vaikka nään jonkun vauvan imeskelemässä sitä ostoskärryn työntöaisaa :)

Vieraiden kommentit voipi useimmiten jättää omaan arvoonsa... :)

En kyllä kaupan käytävillekään konttausikäistä lasta päästäisi. Jonnekin kahvilan lattialle tms. missä sitä liikennettä on jo jonkin verran vähemmän kyllä. Tai mutalammikkoon. Ja eteenkin sairaalassa kuitenkin ollaan esim. eritteiden kanssa ihan eri tavalla tekemisissä kuin tavallisessa arkielämässä yleensä.

Että Miupa voi itse elää pellossa ja nuolla metron kaiteita toki jos haluaa, mutta ei tarvitse niillekään naureskella, jotka mieluummin pitää jonkinlaisesta hygieniasta kiinni. Ei se silti sitä tarkoita, että hysteerikoksi tarvitsee alkaa.

Oi pakko lainata tätä ravintola-alalla työskelleenä. Älkää päästäkö lasta konttamaan tai edes avojaloin ravintolan lattialle, siivoojat käy normaalisti vain aamuisin, ja jos lasi rikkoontuu, se kyllä lakaistaan pois mahdollisimman hyvin totta kai, mutta siruja voi jäädä. Itse olen joskus joutunut varoittelemaan tästä. Olen silloin kokenut sen ihan oikeudeksi töissä ollessa, en kyllä muista ottiko kukaan nokkiinsa :)

Buahahahah. Ite oon ollu ravintola-alalla ja siellä ei tosiaankaan uskaltanut kävellä paljain jaloin, kiitos muistutuksesta! Ite jostain syystä kuvittelen tän tilanteeseen missä on paksut ulkovaatteet, töppöset ja rukkaset päällä :p

Oho en selventäny, siis ei avojaloin, vaan sukat jalassa, ilman kenkiä :grin

Mutta niin, pikku vinkkinä vaan. Itse en päästäis ees vaatteet päällä.

Oho en selventäny, siis ei avojaloin, vaan sukat jalassa, ilman kenkiä :grin menipä hankalaksi, ymmärtääköhän kukaan pointtia?

Mutta niin, pikku vinkkinä vaan. Itse en päästäis ees vaatteet päällä.

Ohops, en osaa ilmeisesti käyttää tätä tablettiakaan kun tuli niin monesti tuo viesti. Taisin loukata jotakin kun sain peukun alas päin :)

Minäpä tuun myös kertomaan oman mielipiteeni. Kaupassa käydessä laitan pojan välillä kärryyn istumaan ja en voi täysin estää, etteikö hän söisi työntöaisaa, jota ihan kuka vaan on voinut kosketella. Enemmän pelkään muutenkin, että pöpöt tarttuvat paikoista, joita voi koskea käsin, kuten ovenkahvat yms. Lattioilla on yleensä enemmänkin hiekkaa tai kuraa ja ruumiineritteet kuten oksennus tai virtsa yleensä erottuvat silmään. No sairaalaan en turhaan ota yleensä poikaa mukaan, mutta jos joudun ottamaan niin reppuun sitten. Lähiterveysasemalle ei saa viedä vaunuja eteistä pidemmälle ja jos lapsi olisi mulla siellä sylissä, niin hän rimpuilisi ja huutaisi sylissäni niin kauan, että laskisin hänet lattaille paikkoja tutkimaan. Saattaisin lopulta vaikka antaa pojan hetken leikkiäkin lattialla, jos arvioisin, ettei lattia näytä likaiselta. Vessojen läheisyyteen en laskis, tutti olis pysyttävä suussa ja lopuksi pesisin pojalta kädet. Yleensä en laske poikaa mihinkään kaupan tai kahviloiden lattioille leikkimään, mutta onneksi monessa paikassa on leikkipaikat, joissa voi antaa vauvankin vähän nousta vaunuista :)

Takaisin