Turhaa sekaantumista vai oikeutettua puuttumista?

No, mun mielestä kaikesta pitää voida keskustella. Pahempaa on puuttumattomuus ja välinpitämättömyys! Ja jos jonkun käytös on sellaista, että lapselle voi tulla vahinkoa, niin mieluummin sitten mielensä pahoittanut vanhempi kuin loukkaantunut lapsi. :happy119 Eli sanoisin, että silloin pitää puuttua, kun lapselle voi aiheutua vahinkoa tai lapsi itse tekee jotain, mistä voi seurata muille vahinkoa. En nyt mitään esimerkkiä osaa sanoa, mutta ihan turhaa ja typerää on taas puuttua johonkin perheen henkilökohtaisiin valintoihin, jotka eivät koske muita tai aiheuta lapselle mitään haittaa.
 
Niin mutta mikä on perheen omaa valintaa sitten? Monet sanoo, että vaikka raskaana olevana polttaminen on oma asia, eikä ketään nyt voi pakottaa lopettamaan. Menisittekö polttavalle odottajalle sanomaan? Kun lapsi siinä kuitenki kärsii?
 
En, vaikka joskus mieli tekisi! Lapsen pahoinpitely on rangaistavaa mutta valitettavasti tupakointi raskaana ollessa ei. Tämä tupakointi menee otsikon turhaa sekaantumista alle.

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
Muokattu viimeksi:
Hmm... Riippuu todella paljon siitä, millainen suhde minulla olisi siihen polttavaan äitiin, sanoisinko vai en. Jos ihmisen tuntee tarpeeksi hyvin, pystyy ehkä valitsmaan sanansa niin hyvin, ettei loukkaa.

Missään tapauksessa en lähtisi syyttelylinjalle (ei toimi mielestäni missään yhteydessä), vaan yrittäisin avaa keskustelua aiheesta.
 
Helsingin Sanomissa on artikkeli siitä kuinka Helsingissä lapset pääsevät vanhempien mukana monen anniskeluravintolan terassille. Artikkelissa mainitaan, kuinka toisinaan muut asiakkaat saattavat uhata tekevänsä lastensuojeluilmoituksen terassille tuotavista lapsista. Mitä mieltä tästä ollaan?
 
Mie en älyy miks lapsi pitäs viedä ees anniskeluravintolaan ,olipahan terassi tai ei? Eikös lapset opi esimerkistä? Ja muutenkin ei mun mielestä lapset kuulu humalaisten keskelle, missään tilanteessa?
 
Miusta taas nimenomaan olis hyvä että lapset oppis että ravintolassakin voi olla ja viettää aikaa ihan ilman että tarvii olla ympärikännissä. Eli kyllä, ottaisin lapseni mukaan (siistille) terassille vaikka limulle tai jäätelölle.

Missä menee raja? Voiko kahvilan terassilla istua, jos siellä myydään myös siideriä tai viiniä? Entä lounaspaikan? Ruokaravintolan? Mihinkään juottolaan en menisi itsekään, mutta monellakin kahvilalla on myös anniskeluluvat. On niitä humalaisia puistossakin. Tärkeämpää olisi se terve suhtautuminen anniskeluun ja alkoholiin.
 
Mä ny olin nimenomaan terdelinjalla siinä mielessä, et siel ihmiset juopottelee. Perhe voi mennä syömään ulos terassille, jäätelölle, kahville ja jos isi tai äiti siinä yhden ruokaoluen juo, niin se ei maailmaa kaada (kunhan vaa ei sit rattiin lähde prkl). Itse tarkoitin lähinnä sitä monen tuopin kittaamista.. valitettavasti sitä näkee, ja niihin tilanteisiin ei lapset kuulu.

Olen minäkin ollut lapseni kanssa jäätelöllä terassilla.. tosin en mene, jos on ördääjiä paikalla.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä täällä on tasan kaks terassia ja vaikka molemmat on kyllä ihan lounaspaikkoja myös niin on niillä niitä ördääjiäkin välillä, A-oikeudet kun on. Toki jos vanhemmat on tuhannen päissään niin siihen on puututtava, on se sitten terassilla tai puistossa. Tai nää surulliset tapaukset missä joku kolmevuotias on sit yksin keskellä yötä pyjama päällä etsimässä äitiä baareista. :sad001 Mutta jos vanhemmat on selvin päin tai juuri ottaa yhden ruokajuoman niin ei se pubin terassi ole välttämättä sen huonompi paikka kuin kahvilan terassikaan. Siitä porukastahan se riippuu minkälaista väkeä siinä on - ja vaikka osa porukasta olisikin hyvinkin humalassa niin jos vanhemmat ovat selvin päin voi lapsen turvallisuudentunne hyvinkin säilyä.

Kaikkihan tuossa on yksilöitä. Itseäni ei lapsena vieraat humalaiset haitannut tai pelottanut yhtään, lähinnä huvitti vaan kun sedät ja tädit käyttäytyi niin hassusti. Mutta aina olikin oma isä turvana ja auttamassa asettamaan rajoja myös, eli sain ihan rauhassa piilotella jalkojen takana ja olla sanomatta mitään jos siltä tuntui. Tai sain jutella myös niille juopoille ja "huonoille ihmisille" jos siltä tuntui. Isä oli turvana niin ei tarvinnut olla huolissaan. Eri asia sitten, jos se vanhempikin olisi sellaisessa kunnossa, ettei siitä ole turvaa. Tai hyvää vauhtia juomassa itseään sellaiseen kuntoon.

Isä vei aina kivoihin paikkoihin, niinku moottoripyöräkokoontumisiin ja -kerhoille ja kyläpubiin. Äiti vaan oli ärsyttävä nipo eikä ois päästänyt mihinkään kivaan... :P Tietty lapsena sitä ei osaa riskejä arvioida ihan samalla lailla itse, mutta minä kyllä lapsena myös viihdyin hyvin kunhan ilmapiiri oli hyvä ja turvallinen.
 
Niinpä niin... tilannetajua tässäkin vanhemmilta vaaditaan. Olen minäkin lapsena pyörinyt humalassa olevien sukulaisten seassa just vaiks häissä jne, mut omat vanhemmat eivät juuri saunaolutta enemmän koskaan ole juoneet, joten heistä on aina nimenomaan ollut tuo mainitsemasi turva.
 
No riippuisi ihan paikasta veisinkö lapseni. Minkään alepubin terassille en veis lastani, kun nää on just niitä paikkoja joissa aina joku on hirveessä kännissä. Mut jonkun ravintolan terassille voisin viedä. Tampereella on myös yksi tosi kiva paikka, josta saa ihania drinkkejä ja erikoiskahveja, mutta myös ihan ruokaa kuten salaatteja ja leipiä yms. No en lukisi tätä ihan ruokaravintolaksi, mutta päivisin paikka on tosi rauhallinen ja porukka käy yksillä drinkeillä+lounaalla. Viimeksi kun kävin itse siellä niin vanhemmilla oli mukana vauva. Minusta se oli ihan ok. Illalla sinne ei varmasti saisi edes ottaa lasta. Mut nämä terassit, mihin saa lapsen ottaa, ovat varmasti päivisin juuri rauhallisiksi todettuja ja hinnat ovat sellaisia, ettei kukaan juuri yhtä drinkkiä enempää kesäpäivänä ota. Minusta tällaiseen paikkaan on ihan ok mennä vaikka lapsi mukanaan. Ei siitä alkoholista tarvitse tehdä mitään mörköä kuitenkaan. Muualla Euroopassa tällainen toiminta on vielä erittäinkin normaalia. Suomi on hieman konservatiivinen tässä asiassa, mut toisaalta koko alkoholikulttuuri onkin täällä ihan perseellään.

Tuli mieleen, että minä tykkäsin myös roikkua isän mukana pienenä joka paikassa ja vaikka olinkin mukana sukujuhlissa ja joskus jopa jossain pubissa, jossa isäni joi yhden, ei minullekaan ole traumoja jäänyt. Tunsin aina oloni turvalliseksi ja minustakin tuntemattomien humalaisten seuraaminen kauempaa oli jopa hassua, kunhan minut pidetiin juurikin tarpeeksi kaukana heistä.
 
Olen käynyt usein terassilla mehulla tyttären kanssa, mikä sen kivempaa kuumana kesäpäivänä kaupoillakäynnin välissä? :) Tietenkään humalaisten/tupakoivien joukkoon en lasta vie. Niin kuin täälläkin jo monesti on todettu, niin lasten paikka ei todellakaan ole humalaisten seurassa.

Itseäni kyllä lapsena ällötti ja hämmensi humalaiset aikuiset, enkä halua meidän tyttöä viedä tällaisiin aikuisten juhliin. Muutaman kerran olen valitettavasti vienyt, sillä meidät kutsuttiin perheenä sukulaisten grillailuun. Eipä se mikään kokoperheen tapahtuma sitten kuitenkaan ollut. Harmitti aivan vietävästi! :sad001
 
Ai niin, ja tuo tupakka asia mistä Mollukka kysyi: en hyväksy raskaana polttamista, mutta tuskin tuntemattomien avautuminen mitään muuttaa, joten en menisi sanomaan. Tutun ihmisen kanssa juttelisin asiasta ja tarjoaisin tukea - en oikein keksi mitä muutakaan tilanteessa voisi tehdä. Tupakoinnin lopettaminen ei näytä olevan helppoa, ja syyllistäminen varmasti vain pahentaa asiaa. Tietenkin tupakka on vaarallista vauvalle, ja on ikävää, ettei asiaan pysty oikein puuttumaan... Toivottavasti tupakoivat äidit saavat tukea lopettamiseen! :)
 
Olen hyvinkin samoilla linjoilla tästä terassi-asiasta kaikkien kanssa. :)

Mutta mitä mieltä olette tuosta lastensuojeluilmoituksella uhkaamisesta?

Itse mietin, että mikäli tilanne todella vaatii lastensuojeluilmoitusta, pitäisi se tehdä, eikä vain uhkailla. Ja jos vanhemmat ovat asiallisesti ja selkeästi lapsilla ei ole mitään hätää, on moinen uhkailu aika törkeää mielestäni!
 
Jep, samaa mieltä minäkin. Lastensuojeluilmoitus on asia, jolla ei todellakaan pitäisi uhkailla. Ja silloin kun ilmoituksen paikka on, niin se on parempi myös tehdä. :happy119
 
Joo eipä sillä uhkailu mitään auta tai todennäköisesti silloin käy niin, että uhkailun kohteena ollut vetäytyy ja alkaa peittelemään tekemisiään ja vältellä tämän uhkailijan seuraa. Parempi tehdä vaan nimetön ilmoitus, jos sille on tosissaan tarvetta. Ehkä järkevämpää kuin uhkailu olisi jutella asiasta ja samalla todeta, onko ilmoitukselle todella tarvetta.
 
Takaisin
Top