Tupakointi

Hems78

Vauhtiin päässyt keskustelija
Mites kun ootte tupakoinu ja tulleet raskaaks, niin ootteko jättäny tupakan heti plussattua vai lopetitteko ennen yrittämistä?

Lopetin tupakoinnin 4kk sitten kun on haaveissa yrittää mut stressi ajo taas polttamaan ja tuntuu toivottomalta taas jättää tupakka. Kun haluaisin ite olla tupakoimatta ennenkun aletaan yrittämään.

Saa antaa myös vinkkejä lopettamiseen :anyone
 
Moi,
Oot hankalan päätöksen edessä. Vauva on erinomainen motivaattori tähän. Kannattaa lukea myös tumppaa tähän kirja, ALUSTA LOPPUUN! En mä nyt sano, että lopetin siksi, mutta sai se ajattelemaan. Loppu on kiinni itsestä.

Helvetin vaikeaa se on. Mä oon ollut 3-4 vuotta polttamatta nyt ja nään välillä vieläkin unta polttamisesta. Lopetuksesta varmaan ekat puol vuotta näin joka yö. Ne fyysiset viekkarithan on taputeltu parissa viikossa, henkiset on loppu elämän projekti. Tsemppiä koitokseen!
 
Tsemppiä myös Hems! :happy:
Munkin mielestä vauva on ehkä motivoivin syy ikinä lopettaa.

Itse lopetin tosin ennen lapsia jo. Kerrasta poikki! Mutta pitkään meni että se tapa ei enää kutkuttanut. Ja oikeastaan vieläkin 8 vuoden jälkeen välillä tulee himo. :banghead: Viekkarit on tosiaan se pienin paha tässä hommassa.
Kannoin askia mukanani tavasta ties kuinka pitkään ja jotenkin se ajatus, että olisin voinut polttaa koska tahansa, helpotti. :shy: Silloin ei tullut sitä jäätävää fiilistä että kun ei oo, eikä saa ja nyt olis pakko saada. Ehkä tää kikka vois toimia muillakin.
 
Mä poltin ennen säännöllisesti varmaan 4 vuotta ja viimmiset 2-3 vuotta epäsäännöllisesti ennen raskaaksi tuloa. Silloin kun plussa tuli, loppu polttaminen kokonaan. Tupakan himo ei tietenkään ole kokonaan hävinnyt mihinkään raskausaikana :inpain: oon sanonnu miehelle, et viinaa saa juua niin paljo kuin haluaa mutta tupakkaa ei osta. Jos on viihteellä niin pummikoon kavereilta. Mut ärsyttää, et se vois polttaa ja mie en. Haaveilen nyt jo, et saisin synnytyksen jälkeen polttaa yhden tupakan. Tuskin kuitenkaan teen niin, ja tupakointia en aijo jatkaa synnytyksen jälkeen, koska haluan imettää ja ettei vauvan tarvitse hengittää mitään tupakan hiukkasia minusta :smiley-ashamed008

Tämän oman tarinan perusteella voin vaan suositella, että koittaisi lopettaa jo yritysaikana. Helppoa se ei tule olemaan missään tapauksessa. Tsemppiä savuttomuuteen! :p
 
Lopetin 5 vuotta sitten. Oon kyllä raskausajat ollu polttamatta mutta aina ajatunu siihen takas. Nyt 5vuotta savutonta elämää. Ressissä kesän alussa poltin muutaman tupakan, oli hyvää. Viikkoa myöhemmin parhaan kaverin mies sairastui uudelleen keuhkosyöpään. Nyt loppui oikeesti. Ei tee ees mieli enää.
 
Esikoisesta kun plussasin, kävin testin teon jälkeen kerran tupakalla, ’hermorööki’. Sit loppui kuin seinään. Ja rehellisesti sanottuna se oli ajoittain todella vaikeeta, ei fyysisesti vaan henkisesti. Raskausaikana näin useasti unia tupakkaan liittyen, ja pahimpina päivinä ajattelin et tänään käyn ostamassa askin ja sallin itselleni sen yhen tupakan. Mut ikinä en ostanu taikka tupakoinu, en pystyny koska ajattelin vain kohdussa kasvavaa ihmisenalkua. Sitten kun esikoinen syntyi, ei tupakointi käynyt mielessäkään. Kuopuksen odotusaikana silloin tällöin tupakointi tuli mieleen, mut nopeasti hälveni pois mielestä kun savuton olin (ja oon edelleen). Välillä vieläkin nään unia tupakointiin liittyen ja haaveilen yhdestä savukkeesta, mutta pelko siitä että retkahtaisin uudelleen ja siitä jäis tapa, pelottaa. Joten parempi olla polttamatta. :)
 
Itse lopetin heti plussattuani. Mulle lopettaminen oli yllättävän helppoa, vaikka tupakointia oli takana melkein 10 vuotta. Tosin vauva oli aika hyvä motivaattori. Poju syntyi viimevuoden kesäkuussa, sen jälkeen olen polttanut kerran ja eipä toistakertaa tehny mieli. :)
 
Mää lopetin uutena vuotena tupakoinnin kun uutta raskautta ei alkanut kuulumaan ja muutenkin korjasin elämäntapoja terveellisempään suuntaan mm. aloin liikkumaan enemmän ja syömään terveellisesti. Röökin lopetus tuntu muutaman kk jälkeen luonnolliselt jatkumolta asiaan. 4/18 mulla oli kohdunulkoinen raskaus ja tupakointi on yksi riskitekijä, toki huonoa tuuria oli joukossa kun siihen onnettomaan 1-2%:in kuului. Parit imasut tupakasta otin kaverilta keväällä ja kesäkuussa sitten vihdoin plussasin uudestaan, reilu 5kk tupakoinnin lopetuksesta. Yllätyin miten helppoa oli talvella lopettaa, aiemmat yritykset on päättynyt lyhyeen, nyt mää tein sen!
 
Sain esikoisen 3v sitten, sitä ennen olin tupakoinu n.14v. Lopetin tupakoinnin 9kk ennen plussausta, mutta muutaman kk päästä sorruin taas polttamaan. Raskaaks ku tulin, lopetin tuoakoinnin heti, en edes polttanut jäljellä olevaa askia loppuun. Nikotiinikorvaustuotteita en käyttäny yhtään ja silti tupakoinnin lopettaminen oli todella helppoa (ennen raskautta tupakkaa meni n.14-16kpl/pv). Valitettavasti alotin tupakoinnin uudestaan ku esikoinen oli 1v3kk. Poltin reilu puoli vuotta ku tulin uudestaan raskaaks. Saman verran meni tupakkaa ko ennen esikoista ja toisenkin raskauden alettua pystyin lopettamaan tupakoinnin kertaheitolla ilman korvaustuotteita.
Mutta nyt taas.. alotin uudetaan tupakoinnin ku kuopus täytti 11kk... En polta miehen läsnäollessa, se ei tiedä et oon alottanu uudestaan tupakoinnin ja koitan nyt päästä tupakasta taas eroon. Vaikeetahan se on..
 
Hems tsempit! Vaikeeta se varmasti on, etenkin kun ei oo raskaana, mut ison palveluksen teet itelles jos lopetat ennen mahdollista tulevaa plussaa. :)
 
Itse lopetin paljon ennen raskautta, vajaa 7 vuotta sitten. Vaikeinta mulle oli lopettaminen ja yks syy sen onnistumiseen oli nikotiini purukumi ja laastari (kuukausi näitä annosta hiljalleen vähentäen). Eroon kun pääsin, niin parissa kuukaudessa lähti himot ja siitä asti tupakan haju on ällöttänyt eikä oo mieli tehnyt polttaa kuin vasta viime vuonna heti synnytyksen jälkeen jolloin oli tunne-elämä aika herkillä (mutta sekin oli vain muutamana päivänä). Tsemppiä koitokseen. :thumright
 
Takaisin
Top