Tupakointi

Olen itse ollut tupakoitsija 10v ennen tätä raskautta. Ja syönyt myös suklaata, juonut kokista ja energiajuomia. Ja kaikki olen nyt jättäny, joten kyllä se on omasta tahdosta kiinni lopettaako vai ei. Eikä kukaan täällä ole sanonut, että se olisi helppoa! Ei mulla ainakaan ole ollut helppoa lopettaa tupakointi, mut nyt ei ole kysymys musta itestäni vaan myös pienestä ihmisen taimesta.
 
Itehän en polta. Mutta ymmärrän varsin hyvin, että siitäkin aineesta ja ennenkaikkea tavasta on vaikee päästä eroon. Jopa sillon, ko sisällä kasvaa se oman maailman tärkein ja arvokkain. Ehkä se lopettaminen ei onnistu ihan seinään, mutta uskoisin, että ainakii vähentämään pystyy. Vähentämistä ko jatkaa tarpeeks kauan, ni kyllähän se sitte loppuukin... Tietysti terveydenhuollon ammattilaiset osaa antaa parhaat neuvot.

Ja Zaana sano miun mielestä hyvin, että paheitahan on monia. Toki alkoholi ja tupakka, saati huumeet, on pahimpia niistä. JA tosiaan! Kaikilla on oikeus saada lapsia! Tuskin meistä kukaan on mikään kiiltokuvasta revitty täydellinen äiti... Vai voiko joku ilmottautua?!? Mielipiteitä saa ja pitääkin olla, mutta jospa asiasta ku asiasta vois pitää asiallisen linjan....
 
Minä kysyisin vielä että kuulin että imettäessä tupakointi on melkeinpä pahempaa kuin odottaessa.. onko se totta?? eli imettämisessä kaikki myrkky tästä tupakasta suodattuu maidon kautta vauvaan..?? onko kukaan kuullut moisesta...?
 
Hei anppa ja muut

Halusin ensinnäkin kommentoida, että ihailen Anppa rohkeuttasi ottaa rehellisesti näin vaikea asia esille täällä palstalla. Pidän itse tärkeänä sitä, että vaikeimmistakin asioista uskaltaa puhua, myös äitiyteen liittyen. Äitiyteen liittyy hirveästi myyttejä ja "hyvän äitiyden" painolastia, vaikka me ihmisethän niitä lapsia tehdään, eivät jotkut taivaalliset yliolennot jotka olisivat inhimillisten vaikeuksien ja huolien tavoittamattomissa. Minusta on hienoa, että uskaltaa kerto rehellisesti siitä, missä omalla kohdalla mennään. Pidän sitäkin rohkeutena, että olet Anppa lääkärille ja terveydenhoitajalle asiasta puhunut. He varmasti ovat ottaneet kokonaistilanteen huomioon ja halunneet tukea sinua. Sitä pitäisin myös tämän palstan tavoitteena, tukemista; olkoonkin, että tässä on pyydetty "mielipiteitä".

Eräs ystäväni on käynyt läpi saman raskausaikanaan, ja uskon häntä, että lapselle olisi ollut paljon pahempaa jos hän olisi yrittänyt pakottautua eroon tupakasta. Ihminen on paljon enemmän kuin pelkkä fysiikkansa: sikiö elää myös äitinsä tunteita, oloa ja vointia. Samoin on sitten, kun lapsi syntyy. Silti nykyisin on tapana korostaa kovasti vain ihmisten fyysistä "hyveellisyyttä", mitä syödään, paljonko liikutaan, mitä päihteitä tai kemikaaleja arkeen kuuluu. Sitä on tietenkin helppo mitata. Minusta olisi kuitenkin tärkeää puhua myös henkisestä puolesta: millaista ihmisenä olemista opetan lapselleni? Minä haluaisin opettaa auttamaan toista, kun hän apua pyytää; ymmärtämään sitä, että toisen ihmisen asemassa oleminen on aivan erilaista ("put yourself in my shoes"); että kun toista osoittaa tuomiten etusormella, samalla kolme sormea osoittavat itseen. Haluaisin myös opettaa rehellisyyttä oman itsen suhteen ja rohkeutta pyytää apua. Kuka tahansa voi joutua siihen tilanteeseen elämässään, ettei pysty elämään niin kuin olisi ihanteellista.

Lähipiirissäni on useita riippuvuuksista kärsiviä ihmisiä, ja se on kamalaa ja vaikea kokea, mutta selvää on, että riippuvuudet menevät niin syvälle ihmisen mielen ja persoonallisuuden kerroksiin, ettei ole pelkkä "tahdon asia" niistä toipua. Ihailen syvästi ihmisiä, jotka ovat kyenneet riippuvuudestaan irrottautumaan ja samalla kohtaamaan itsensä ja omat heikot kohtansa. Minusta sekin on sitä rohkeutta, jota Anpan aloitus osoittaa. Itse pidän ihailtavampana sitä, että on elämässään tehnyt virheitä ja ollut vaikeuksissa mutta toipunut tai pyrkinyt toipumaan niistä, kuin sitä, ettei olisi koskaan virheitä tai heikkouksia osoittanut. Jos ihmisellä on paha olla, niin toisen syyllistävät katseet eivät varmasti auta toipumaan. Ne tekevät vain vielä pahemman olon.

Tsemppiä kovasti kaikille vanhemmille ja tuleville vanhemmille - olen satavarma, että meillä kaikilla tulee homma jossain asiassa menemään metsään vaikka kaikki parhaamme yrittäisimme, joten koitetaan auttaa ja tukea toisiamme sen sijaan, että tuomitaan ja paheksutaan.
 
he_na, tässä yks imetystukilistan sivu, jossa asiaa imetyksestä ja tupakoinnista. Lyhyesti sanottuna, jos poltat alle puoli askia päivässä, niin äidinmaidon terveysvaikutukset voittaa tupakoinnin aiheuttamat negatiiviset vaikutukset, ja imetystä suositellaan. Ja tosiaan, jos vielä käy tupakalla aina juuri imetettyään, niin sitten kun seuraavan kerran imettää, nikotiini on jo suurimmaksi osaksi poistunut elimistöstä. "Nikotiini ei kovin helposti siirry lapsen ruoansulatuksessa hänen elimistöönsä. Nikotiini äidinmaidossa ei siis tarkoita samaa kuin lapsi itse polttaisi tupakkaa." Ei siis kannata ainakaan imetystä lopettaa vaikka retkahtais tupakoimaan, ellei nyt ihan askia päivässä polta.

Hansuuh, niinpä, kuka olisi täydellinen... onhan se hyvä jos pyrkii täydellisyyteen, mutta turha se on muita ihmisiä siitä syyttää jos he eivät siihen pysty. Eikä tupakoimattomuus musta ole hyvän äidin mittari. Lasten kanssa tulee eteen jatkuvasti sellaisia asioita, joissa pitää yrittää tehdä niinkun on oikein ja hyväksi lapselle, mutta joskus sitä tulee oltua itsekäskin. Se on vaan osa vanhemmuutta ja elämää. Mutta ainahan ihmisten on helpompi syyttää kuin yrittää ymmärtää. Mustakin aloittaja on rohkea kun on alottanu tästä aiheesta puhumisen. 

Blixen, tosi asiallista ja paikkansapitävää tekstiä sulta :) Lähes kaikillahan on jonkinlainen riippuvuus, toisilla se vaan on tuhoisampi kuin toisilla. Toinen saattaa pelata pelikoneisiin kaikki rahansa, toinen voi olla riippuvainen tupakasta, toinen alkoholista, huumeista, särkylääkkeistä... jonkun on pakko päästä lenkille/salille ja joku pelaa tietsikka/pleikkaripelejä tai istuu koneella tunteja facebookissa tai keskustelupalstoilla. Joku herkuttelee jatkuvasti josta seurauksena voi olla ylipaino. Toiset riippuvuudet ei vaan vaikuta elämään yhtä negatiivisesti kun toiset. Riippuvuus on kuitenkin opittu tapa, johon voi liittyä tosi vahvojakin tunteita, eli kyse ei ole pelkästään jonkin toiminnon poisjättämisestä. Pintaan voi nousta paljon käsittelemättömiä tunteita, kun niitä ei enää voikaan turruttaa sillä tietyllä toiminnolla (tupakointi, juominen, pelaaminen, syöminen jne). Tosi fiksua toi sun teksti Blixen, hirveän viisaalta ihmiseltä vaikutat :)
 
Kesäkuisista huutelen,
tätä keskustelua on vaikee olla kommentoimatta. Hatun nostot anppa:lle keskustelun aloituksesta :) Itse poltin KOKO raskauden ajan, lapsi on terve. Vähensin askista, viidestä-kolmeen röökii päivässä ja olihan niitä tupakattomiakin päiviä mutta ittelle tuli niin hirvee stressi kokonaan lopettamisesta ni päätin olla rasittamatta itteeni.. Siitä on tutkitustikkin haittaa syntymättömälle lapselle.. Näin sanottiin neuvolassakin.. Kaveri piirissänikin on kaikki polttanut raskauden ajan ja terveitä lapsia on tullut... Eli en lähde tuomitsemaan tupakoijaa, kaikki valitsee oman polkunsa mitä kulkea.. Mua henkilökohtaisesti vituttaa ne ihmiset jotka tuomitsee.. Nyky maailmassa on niin monta äitiä jotka polttaa..
Niin ja tuosta imettämisestä ja tupakoinnista.. Imetän ja poltan.. mutta pitää muistaa että imettämisen ja tupakoinnin välillä pitää olla parisen tuntia väliä..
 
Hyviä MIELIPITEITÄ kaikilta. Jokaisen vain tulee muistaa että omat mielipiteet ovat omia ja toisen toisen. En pelkänyt aloittaa tätä keskustelua koska kestän hyvin kritiikkiä.

Tupakointi vähentyy jatkuvasti. Nytkin olin viikonlopun viidellä tupakalla. Yritän päästä tästä koko hommasta eroon mutta helpommin sanottu kuin tehny. Mulla se ainakin vaatii tosi pitkän ajan..emoticon
 
Loistavaa tekstiä blixen!!

Pikkusieluisia tuomitsijoita en pysty ymmärtämään.


Voisin myös korjata asiavirheen, joka tuli keskustelun alussa Ninni86 tekstissä: "Kukaan ei varmaan anna vastasyntynnellekään alkoholia". Lähestulkoon varmaankin jokaiselle vastasyntyneelle annetaan alkoholia d-vitamiinitippojen mukana. Lukekaapa niiden sisältämät aineet niin suurimmaksi osaksi tipat ovat alkoholia, jota käytetään niissä liuottimena. Hyvin vaarallisesta aineesta siis kysymys ;)
 
Takaisin
Top