Tupakointi raskausaikana

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja tupakka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
T

tupakka

Vieras
Te jotka uskallatte tunnustaa tupakoineenne raskausaikana, ehkä mahdollisesti vauvanne ovat olleet pienikokoisia syntyessään. Mites myöhemmin? onko kasvu kehittynyt ja paino karttunut normaalisti vai ovatko olleet pienikokoisia ja siroja?

Itse en ole raskausaikana polttanut, enkä ymmärrä niitä jotka polttavat. Sama mitä minulle sanotaan lopettamisen vaikeudesta tms. en vaan ymmärrä miksi vaarantaa vauvan terveys.

En kaivannut mitään moralisointi kommentteja. Vaan kysyin että mite lapset ovat kasvaneet tupakoinnista huolimatta?

niin onko sinulla sitten tällaine tilanne? Niin, joskus käy hyvin, joskus huonommin.Kaverini poltti koko raskausajan, tosin vähensi muttei kokonaan lopettanut. Hänellä syntyi kuitenkin terve vauva, ja kehittyy normaalisti. Kaikille ei kuitenkaan näin käy, vaan tulee kaikenlaisia ongelmia, jos ei heti niin sit myöhemmin.. Ja eihän sitä tiiä vaikka tällekki myöhemmin vielä jotain tulis tuon seurauksena

Muokattu viimeksi:
Ei ole tälläinen tilanne, kuhan uteliaisuuttani kyselin että miten lapset ovat kehittyneet tupakoinnista huolimatta.

Tiedän muutaman perheen missä lapsilla on astmaa, ylivilkkautta, keskittymishäiröitä jne. Eli ei mitään järkeä polttaa kun odottaa/imettää. Itsekästä.

Edelleenkään ei kaivannut moralisoijien kommentteja!!

Ja kysymykseni liittyi kasvuun, eli pituuteen ja painoon jne. Lukekaa ensin ja vastatkaa vasta sitten .

Niinhän nämä menevät että yksittäisen lapsen kohdalla ei välttämättä ole eroa. Mutta tilastollisesti isommassa otannassa ne erot sitten näkyvät ja selvästi, eli haitat ovat kyllä kiistattomat.

Tuskin kukaan väittää, että tupakointi tekee lapselle hyvää. Vaikka oma lapsi olisikin tupakoinnista huolimatta kunnossa tai lapsi olisikin pienikasvuinen vaikka ei polta. Mutta toisilla sitten käy tuuri ja toisilla ei, vaikka kuinka söisi pelkkää luomuruokaa, välttäisi alkoholia, tupakkaa, lääkkeitä ja jättäisi meikkaamisenkin väliin raskauden aikana.

Nää keskustelut junnaa aina kahta eri suuntaa. Toisaalta itse tupakoineet on kertomassa et kaikki meni silti ihan hyvin. Ja toisaalta monet jotka ei tupakoi moralisoi helvettiin jokaisen joka on tupakkaa edes ajatellut raskauden aikana. Hyvin harvoin niihin mitään kaikkia tyydyttävää ratkaisua saadaan.

Yksilöllisiä kokemuksia on toki hyvä kysyä, mutta siihenhän se aina menee. Tupakka, alkoholi, huumeet ja eteenkin raskauden aikana kuumentaa tunteita ja paljon. Kaikki lähtee omista lähtökohdistaan ja tekee varmasti parhaat ratkaisut niillä välineillä, mitä heille on annettu. Jos et kävele toisen ihmisen kengissä on turha tulla arvostelemaan, tupakointia tai moralisointia.

Mun äiti tupakoi raskausaikana ja imetyksen aikana. Syntyessäni olin 2815g ja 48cm eli pienehkö vaikka olin yliaikainen. Kärsin allergioista ja olen ollut koko lapsuuteni alipainoinen ja minun kasvuani on kytätty jatkuvasti kouluissa. Oman raskauteni aikana ei olisi tullut mieleenkään polttaa ja joka keväisen siitepölyallergia helvetin takia olisi saanut äitinikin jättää polttamatta. Olen myös kaikille eläimille allerginen ja monille ruoka-aineille.

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Ei täällä kannata kysellä mitään tupakointiin liittyvää uteliaisuuttaan, liian paljon ihmisiä jotka ei osaa lukea ja tulevat moralisoimaan vaikkei ketään kiinnosta.. :D

Mutta, koska olen jo tuolla toisessa ketjussa keskustellut asiasta, uskallan myöntää vähäisen tupakointini raskausaikana. Jäpikkä syntyi 37+3 (ei johtunut mitä todennäköisemmin tupakoinnista, vaan vanhasta lantionmurtumasta jolloin kroppa yritti saada lapsen ulos mahd. pienenä että molemmat selviäisi, sillekkun on hankala kertoa että laps tulee leikkaamalla.. :D), oli syntyessään 3170g ja 47cm. Nyt vajaa parikuisena kotipuntarilla arviolta 6kg ja viimeksi kun ollaan mittailtu niin oli 53cm, tosin siitä varmasti kasvanut reilustikkin.. On vielä niin pieni ettei tuon enempää kasvusta osaa sanoa, mutta mielestäni ihan hyvin alkanut varttumaan :)

Poltin koko raskausajan 1-3 savuketta päivässä, ja vauvani syntyi "kympin tyttönä", yli 4 kg ja 51 cm.. Koko elämänsä ollut todella terve ja hyväkuntoinen tyttö, tupakoinnin vaikutuksia ei kyllä näy mistään.

Ja samaan hengen vetoon sanon, että en tekisi näin toiste. Tupakointi oli ehdottomasti elämäni TYPERIN päätös, ei vain vauvan vaan myös oman terveyden takia. Oikein hävettää muistella kuinka reteesti sitä polttelin maha pystyssä työpaikan kahvitunnilla, ja varmaan supina kävi. Ei saatana..

Ja ylivilkautta, astmaa, keskittymishäiriöitä jne esiintyy myös monilla savuttomien vanhempien lapsilla :signs017

Mutta tupakoivien äitien lapset saavat herkemmin ja useammin kuin ne joiden äidit eivät tupakoineet. Niin että Blaa Blaa vaan. Se asenne mikä sulla ja muilla tupakoivilla on tähän asiaan on aika uskomaton ja aika surullinenkin.

Edelleenkään ei kaivannut moralisoijien kommentteja!!

Ja kysymykseni liittyi kasvuun, eli pituuteen ja painoon jne. Lukekaa ensin ja vastatkaa vasta sitten .

Sä et voi olettaa että tälläiseen ketjuun ei tulisi moralisoijien kommentteja :D
Ne mun tutut joiden lapsilla on nyt niitä keskittymisvaikeuksia, ylivilkkautta jne oli vauvana ihan normaali painosia/pitusia. Kasvaneet ihan hyvin kaikki eli ei mitään siroja.

Muokattu viimeksi:
Takaisin