Tuliko synnytyssairaalaan vierailijoita?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Tultiinko sinua katsomaan synnytyksen jälkeen sairaalaan? Keitä kävi katsomassa? Miltä vierailijoiden käynti tuntui? Jos synnytys on edessä, toivotko että sinua ja vauvaa käydään sairaalassa katsomassa?

Esikoisen synnyttyä äitini, hänen miehensä ja veljeni kävivät samana päivänä katsomassa. (Kyllä siellä taisi olla sääntö että vain lapsen isovanhemmat, mutta pääsivät ilmeisesti kätilöiden ohi tulemaan paikalle. Itselleni tulivat yllätyksenä.) Olin silloin tosi väsynyt ja pöhnässä puudutuksista. Ei oikein muuta muistikuvaa siitä vierailusta kuin että olin väsynyt ja rupesin itkemään, kun kerroin että vauva syntyi sektiolla. Kuittasin sen väsymyksellä, kun sitä ihmeteltiin, mutta taisi se kyllä johtua oikeasti siitä sektiosta ja sen tuomasta pettymyksestä. Isäni ja vaimonsa kävivät toisena päivänä jolloin olin vähän enemmän hereillä ja iloisesti yllättynyt että lähtivät käymään vähän pidemmän matkan päästä niin lyhyellä varoitusajalla. Vaikka äitini + muut tarkoittivat varmasti vain hyvää toivoisin että toisen synnytyksen jälkeen ei kukaan tulisi niin pian, ainakaan jos olen yhtä huonossa kunnossa synnytyksen jälkeen.
 
Ekasta miehen vanhemmat tuli seuraavana päivänä käymään sairaalassa. Itseä lähinnä ahdisti, kun vauvan sokerit ei pysynyt hyvänä ja olisi juuri sen tunnin vierailuajan aikana pitänyt imettää (haluan imettää ilman yleisöä). En oikein saanut vauvaa syömään kun nukahteli kesken kaiken, ja he viettivät sitten kahviossa suurimman osan ajasta. Mun äiti ja sisko tuli sitä seuraavana päivänä. En muista siitä muuta kuin että toivat laskiaspullaa mukana ja ihan mukavaa oli :)

Tokasta kotiuduttiin samana päivänä ja molempien vanhemmat asuivat sillon parin sadan metrin päässä, joten tulivat heti käymään kun päästiin kotiin. Ei haitannut kun siellä pääsee omaan rauhaan silloin kun haluaa.
Kolmosesta kotiuduttiin taas samana päivänä ja taisi mennä viikko ennen kuin kukaan tuli käymään meillä kotona.

Seuraavasta olisi myös suunnitelmissa lähteä sairaalasta heti kun saa, mutta jos siellä menee pidempään, niin en mielellään haluaisi sinne vierailijoita. Kotiin saa sitten tulla vaikka heti.
 
Ei tullut kummallakaan kertaa. Ensimmäisellä kerralla oli ohjeistus, että vain isä ja isosisarukset saavat vierailla. En muista miksi näin ohjeistettiin, mutta olisiko ollut sitten influenssa-aikaa, vai miksi, mutta isot kyltit oli seinillä. Kukaan ei käynyt, mieskin oli perhehuoneessa mukana koko ajan. Toisella kerralla synnytin pahimpaan korona-aikaan, yksin olin vauvan kanssa osastolla, mieskin joutui kotiin synnytyssalista lähdön jälkeen. En kyllä oikeastaan olisi vieraita kaivannutkaan synnärille, kummastakin tulin lysynä kotiin, niin ei olisi kauheasti ehtinytkään.
 
Esikoinen kun syntyi, olin vielä heräämössä ja vauva vastasyntyneiden osastolla vierailuaikana. Toisena päivänä lapsen tuleva kummi, äitini miehensä ja hänen lapsensa kanssa tulivat katsomaan minua ja vauvaa. Kolmantena päivänä äitini kävi vielä uudestaan miehensä kanssa.

Kuopuksesta olin heräämössä 9h ja mies sillä aikaa vauvan kanssa. Silloin äitini ja esikoiseni olivat käyneet katsomassa vauvaa.
 
Esikoista tuli kattomaan miehen vanhemmat ja mun vanhemmat, silloin oli vielä sääntönä ettei muut saa tulla vierailemaan kuin kumppani ja isovanhemmat.

Keskimmäistä ei tullut kukaan katsomaan, miehen vanhemmat ei päässy töiden takia ja mun perhe oli kaikki kovassa taudissa silloin.

Kuopustakaan ei tullut kukaan katsomaan koska korona.
 
Luojan kiitos ei tullut ketään käymään paitsi mies tietysti. En edes muista koska isovanhemmat tulivat käymään sitten kotona, mutta taisin tehdä selväksi etten ihan heti ala vieraita kestitsemään. Tiesin jo etukäteen että haluan olla siinä ihanassa kuplassa rauhassa (kiitti vaan jehovat kun "vierailitte" soittelemassa ovikelloa yhdeksältä aamulla kun vauvan -ja mun pisin uniaika oli 05-10). Vieläkin niin katkera tästä. Kävivät neljä kertaa. Sit vedin vanhalle paapalle sellaset itkupotkuraivarit ettei oo sen jälkeen näkyny...
 
Esikoisesta mummo tuli auttamaan kun päästiin sairaalasta. Sairaalassa kävi vain ex (siis pojan isä) ja yks kaveri. Tokan lapsen kohdalla vieraina kävi vain isä ja isoveli. Kolmannen lapsen kohdalla kävi nykyinen mieheni eli kolmannen lapsen isä ja isoveljet sekä paras ystäväni. Neljännen aikaan oli korona ja mies vain kävi yksin sekä samainen paras ystävä joka kävi jo kolmannen kohdalla. Hän on töissä sairaalassa joten tuli työaikana kun muutoin ei olisi päässyt.
 
Takaisin
Top