Tuleva isä ja keskenmenon pelko...

Faija-16

Silmät suurina ihmettelijä
Miten tuo varhaisen keskenmenon riski odottavalla äidillä oikein menee.. Onko varhaisen keskenmenon/tuulimunan pelkoa, jos tuntuisi olevan raskauden oireet suht. kevyet (6+0)..? Omien sanojensakin mukaan parempi puolisko ihmettelee, kun ei ole pahoinvointia, ei oikein mitään sen suurempia oireita.. Ehkä vähän arat tissit tms, mutta ei mitään näitä ns. perinteisiä oireita..? Ja onko varhaiset keskenmenot oikeasti kuinka yleisiä..? Ja pystyykö siihen vaikuttamaan ja jos, niin miten..? Ja siis kolmesta testistä tullut positiivista pari viikkoa sitten... Vai onko muita odottaneita äitejä, joilla ei juurikaan raskausoireita ole ollut.. Ainakaan kovin alussa..
 
Noilla viikoilla (6+0) kaikilla ei vielä välttämättä juurikaan ole raskausoireita, eikä se tarkoita keskenmenoa. Raskaudet ovat erilaisia ja oireet yksilöllisiä. Osa raskauksista voi olla hyvinkin oireettomia. Pahoinvointikin voi alkaa vasta myöhäisemmillä viikoilla tai kaikille sitä ei tule ollenkaan.

Arviolta noin 10-15% todetuista raskauksista päättyy keskenmenoon. Jotkin tekijät, esimerkiksi alkoholin käyttö tai jotkut perussairaudet nostavat keskenmenon riskiä, mutta perusterveelliset elämäntavat omaava nainen ei itse voi vaikuttaa raskauden jatkumiseen. Jos raskaus on mennäkseen kesken, niin sitten se menee, eikä siihen valitettavasti voi vaikuttaa itse mitenkään.

Kaikkea hyvää teille odotukseen!

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00138
 
Nimenomaan. Itse keskenmenon kokeneena voin kertoa, että ei alkuraskaus eronnut oikeastaan mitenkään esikoisen alkuraskaudesta.
Esikoista kun odotin niin mulla ei ollut oikeastaan mitään oireita. Joillakin viikoilla vähän väsytti ja tunteet oli herkemmässä, mutta noin muuten olin todella oireeton.
Nyt tällä kertaa tilanne onkin sitten ihan toinen :D Eli samalla naisellakin voi raskaudet olla aivan erilaisia. Ja sekin on normaalia. Siihen muuten kannattaa tottua, että oikeastaan kaikki mahdollinen ja mahdoton on normaalia :D

Ja keskenmeno johtuu yleisimmin jostakin kehityshäiriöstä ja siksi keho päättää raskauden. Ja juuri alkuviikoilla, kun alkiosta alkaa muovautua hitaasti sikiö, on muutokset suuria ja täten ratkaisevia. Mikäli jotakin häikkää on, luonto ei anna elämän jatkua ja kehittyä lisää. Itse ainakin jollakin tasolla sain tästä lohtua kun keskenmeno kohdalle osui.
 
Itte menen nyt rv 10+4 ja mullahan raskausoireet alko vasta lievästi nostaa päätään tuossa rv6+ ja sitten rv8+ oireet olikin jo ihan hirmusia. Meillä esikoista odotellaan joten pelkäsin alussa hurjasti kun ei ollut oireita mutta näin jälkeenpäin olis pitänyt vaan nauttia raskaudesta täysin kun ei ollut vielä oireita. Suosittelen että hengitätte syvään ja rauhallisesti ja nautitte toisistanne kun tulevalla mammalla ei oireita vielä ainakaan ole :)
Ainahan voi mennä alkuraskauden ultraan niin voi käydä pientä massuasukkia kurkkimassa :) eikun soittoa yksityiselle niin saatte molemmat mielenrauhan asian suhteen :)
 
Oma raskaus oli lähes oireeton alusta loppuun. Välillä tuntu että turvottaa ja välillä väsytti ihan hirveesti. Kaikille ei vaan tosiaan tuu "perinteisiä" oireita:grin

mekin pelättiin että loppuu kesken ja mielenrauhaa meille toi ylimääräinen ultra ja kotidoppleri. Sitten kun liikkeitä rupes tuntumaan niin niistä tiesi että kaikki hyvin:)
kaikkea hyvää teille odotukseen!:)
 
Joo, oireettomuus ei tarkoita välttämättä yhtään mitään. Minulla on ollut lähes oireeton raskaus, joskus alkuvaiheessa oli silloin tällöin hyvin lievää kuvotusta, rintojen aristelua ja väsymystä. Joskus viikoilla 8 tai 9 nekin vähäiset oireet hävisivät melkein kokonaan ja olin jo lähes varma keskenmenosta. No, yksityisellä varhaisultrassa ja kaikissa seuraavissakin kaikki oli kuitenkin hyvin, nyt mennään jo viikolla 35+ ja esikoista odotellaan syntyväksi heinäkuussa. Edellinen raskaus ennen tätä nykyistä meni kesken (kkm todettiin nt-ultrassa) ja silloinkaan ei mitään kovin vahvoja oireita ollut. Eli hyvin yksilöllistä se on.
 
Itselläni molemmat raskaudet olivat täysin oireettomat, sekä kesken mennyt ( rv 7+ ) että tervenä syntyneen tytön odotus. Ei kuvotusta, ei turvotusta, ei yhtään mitään.

Eli oireettomuus ei ole tae oikeastaan mistään :)
 
Päivitystä:
Huoli ohi.. Edelleenkään ei avovaimokkeella raskausoireita lainkaan, mutta tänään oli eka ultra aamulla, valtakunnassa kaikki hyvin, raskausviikot 12+2, mitta 49,9mm, sydän löi ja vintiö pyöri kuvissa hurjasti.. Kaikki hyvin, eka kolmannes täynnä ja nyt vaan odotellaan.. :) *hyvin iloinen*
 
Ooh, täältä löyty tämmösiäki keskusteluja ku rupesin selaamaan :D Pakko itekki kommata ku osu omallekki kohalle. Itellä kans yks keskenmeno takana jonka sain 1 ja puoli vuotta sitte. Sillon mulla oli aivan järkyttävä se alkuaika, jo viikolla 5 rupesin oksentaan ja voimaan pahoin. Mittään pystyny tekemään. Sitte ku soitin neuvolaan ja sain ekan neuvola-ajan viikolle 9 niin kaks päivää ennen sitä neuvolaa meni kesken. Jouduin sairaalaan tiputukseen ku vuodin niin paljo ja kolme päivää olin tarkkailussa kouristelujen takia. Nooh, nyt ku sitte tulin raskaaksi ekan kerran keskenmenon jälkeen niin tää toinen raskaus oli ekoilla viikoilla täysin oireeton, en ois ees teheny mitään testiä mutta ku miehellä oli joku krooninen pääkutina että ootan vauvaa :D ja oikeessa oli. Vaadein jo heti ekoilla viikoilla päästä neuvolaan omin silmin kahtoon että se syke sielä on että sai mielenrauhan, pelotti jumalattomasti ku mitään oireita ollu että jos jotaki on sattunu. Viikolla 9 mulla vasta ekat oireet tuli pahoinvointina ja vaikka mitä ihmeellistä muutaki vaivaa, hyvinki herkästä on täällä neuvolatätille soitettu että onko normaalia se ja se asia. Yhtään oireetonta päivä ei oo nyt onneksi ollu ja ostin kotidopplerin kotia jolla pystyy vauvan sydänäänet ja liikkeet tarkistamaan jos tuntuu että kaikki ei kohillaan oo :) Eihän niille keskenmenoille oo mitään selittävää syytä, joskus luonto vaan hoitaa asiansa miten tahtoo eikä niitä pysty mitenkään estämään. Joillain ei niitä oireita oo ollenkaan ja joillain niitä on koko ajan ihan hermoromahukseen asti. Ja viikkoja ku on jo tuon verran teilläkin niin ei se ennää kesken mee, hyvin harvon ennää tuosa vaiheessa menee :) Täällä on nyt viikkoja 23+1 ja pelko on muuttunu pikkuhiljaa vaan luojan kiitos-fiiliksiksi ja uskomatonta että se oikiasti kohta syntyy :)
 
Mulla oli ihan perus pahoinvointia ja rintojen arkuutta yms..ultrasta löytyi kaksi kuollutta sikiötä. Minulla ei ollut mitään oireita "keskenmenosta". Se oli shokki ja elin täysin terveellisesti, tein just niinkin oppaiden mukaan piti..eli ei voi vaikuttaa itse asiaan. Raskauduin uudelleen 1,5kk päästä siitä ja nyt terveet vauvat osana elämää :) Että ei ne "oireet" tai oireettomuus kerro aina samaa asiaa. Jokainen raskaus on erilainen..ja ei se pelko tiettyjen viikkojen jälkeen pois lähde. Aina kun huokaisee, niin alkaa miettimään seuraavaa "pelättävää" asiaa. Samahan se on, kun vauva on lopulta siinä sylissä..pelkää kätkytkuolemaa yms.yms. Kaikkea hyvää teille ja varmasti tuleva jännittää :) ja mahtavaa, että isä odottaa nuin onnella pientä että jännittää täysin äidin mukana.
 
Takaisin
Top