TREENIT raskausajalla

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja majiima
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

majiima

Oman äänensä löytänyt
Moro mammat!
Tänne vois laittaa keskustelua liikunnasta ja urheilusta raskauden aikana. Itse liikun melko paljon (juoksu, sali, jumpat) normaalisti. Nyt rv 5+5 menossa, ja olo on tosi väsynyt..eilen salilla oli veto ihan pois. Jaksoin pienemmillä painoilla kuin normaalisti ja lyhyemmät sarjat..outoa. Mitenhän pitkälle juoksua voi jatkaa? Mulla eka neuvola vasta toukokuun lopulla joten en pääse esittään tyhmiä kysymyksiä sinne vielä. Siksipä esitän niitä teille :)

Moikka. :) 

nyt voi harrastaa vielä kaikkea liikuntaa. :) Paitsi kamppailulajit.. Juoksua voi mun mielestä jatkaa ihan loppuun asti. Riippuu tietenkin miten jaksaa. Kyllä mä oon nähnyt kun porukka on juoksennellut masu pystyssä. no viime raskaudessa en liikkunut melkeen ollenkaan. nyt ajattelin ja oon ihan innostunutkin kaikennäkösestä liikunnasta. Neuvolassa sanottiin että voi jatkaa niitä lajeja mitä on ennenkin tehnyt. :) Loppuraskaudessa ei suositella esim: bodypumpeja. Eikä varmaan jaksakkaan :D ja ei semmosia lajeja missä on mahdollisuus kaatua. Esim. mä aerobicissä steppilaudalla :D Aina kaadun :DD 

Ja korjatkaa jos oon ihan väärässä. Mutta näin mulle sanottiin! 

Näinpä, kai se oma olotilakin vähän kertoo et mitä missäkin vaiheessa on jo hyvä jättää pois. Mä yritön ainakin jatkaa salia ja juoksua/kävelyä mahd.pitkään. Toki raskaimpia liikkeitä joutuu varmaan keventämään, ainakin alakropan osalta (jalkakyykyt ja prässit ym). Muistan kyl kerran käyneeni bodypumpissa, missä ohjaaja oli aika ison mahan kans ja veti vielä melko täysillä ;) Mut toki heillä on kroppa tottunut siihen ihan eri lailla..Tänään kävin aamulla kävelylenkillä ihanassa auringon paisteessa:) Hyvä kunto on kuitenkin käsittääkseni vain hyväksi esim synnytystä ja muutenkin jaksamista ajatellen. Liikkumisen iloa vaan kaikille! :)

Niinhän se kuulemma on että äidit joilla on hyvä kunto niin on helpompi synnytys. Jotkuhan vertaa synnytystä maratoniin :) (ihan asiantuntijat) mä olin vesijumpassa niin sielläkin oli vetäjä masu pystyssä. Jäi just mammalomalle. Ja oli myös muissa jumpissa. :) Neuvolatäti sano mulle että jotain pomppivia lajeja ei suositella vissiin vikalla kolmanneksella. Kuulemma ei saa edes ratastaa :O Mitä en oo kuullut :D

Mä kävin kuntosalilla viime raskaudessa ihan loppuun saakka, kevensin vain painoja reippaasti raskauden edetessä. Suoria vatsalihasliikkeitä ei tietty pysty tekemään normaalisti vatsan kasvaessa, mutta niitäkin saa tehdä kuulemma niin kauan kun hyvältä tuntuu. Pitäiskin aloittaa nyt pian, että ehtisi saada vatsalihakset kuntoon viime raskauden jäljiltä...

Juokseminen mulla tyssäs kyllä jonnekin raskauden puolivälin paikkeille (en muutenkaan juokse kyllä säännöllisesti), mutta vaeltamassa olin vielä viikolla 21. Ja päivää ennen synnytystä tein "kyykkyjä" sienimetsässä :) Sellaisia lajeja joihin kroppa on tottunut pystyy jatkamaan melko pitkälle.

Voi että ku voiskin ees käydä kävelemässä loppuun saakka raskautta..viime raskaudessa alko jo puolenvälin aikaan tulee niitä harjoitussupistuksia jos vähääkää yritti reippailla. Ei oo kiva kantaa kivikovaa masua matkassa..oli kyl niin puuduttavaa ku otti oikein asenteen et nyt käyn lenkil ni sitten päässy ku postilaatikoille ku jo supisti..Toivottavasti tässä raskaudessa onnistas paremmin liikkuminen..

Me käytiin neuvolassa viime perjantaina, niin neuvolantäti sanoi, että salilla saa käydä niin pitkään kuin itse vaan pystyy, mutta painoja kannattaa vähentää ja kuunnella itseensä. Sanoi, että helposti voi tuntua painetta mahassa ja se on merkki milloin pitää lopettaa tai tiputtaa painoja ja tehdä rauhallisemmin.

Itse olen jo nyt tiputtanut jalkapäivän painoja aika paljon, koska mulla se kerryttää sitä paineen tuntua alamahaan.

Mä kävin viikonloppuna juoksemassa tunnin verran, tuli pientä tunnetta alavatsaan mut en nyt sanoisi että se kipua oli. Tänään tein askelykkyykkyjä 20 kg tangolla ja sama tunne tuli.. Missä menee raja, jos "tuntuu" jotain vai jos käy kipeää? Inhottavaa kun on eka neuvola niin myöhään ettei pääse esittämään kysymyksiä joita päässä pyörii ja paljon! :/

Moi Majiima!

Mun neuvolantäti sanoi neuvola-ajanvarauksen yhteydessä että hänelle voi soitella milloin vaan, ennen ensimmäistä käyntiäkin, jos tulee jotakin kysyttävää. Varmaan voit sinäkin soitella omaan neuvolaasi jo ennen ensimmäistä käyntiä :).

Minä oon ainakin juossut aina kun on väsymys vähän antanut periksi ja muuten sitten käynyt vaan kävely lenkeillä .. niin ja tietysti aktiivisesti ratsastan ja lääkäri ei ainakaan minulta ratsastusta ole kieltänyt kun siitä kysäsin! :) ..salilla käymisen lopetin ainakin näin alkuun kun tuntuu ettei jaksa tehdä siellä mitään :S

Mä myös ratsastan ja yritän muutenkin elää normaalia elämää. Huomaa kuitenkin selkeästi että kunto on jo laskenut. Koko ajan väsyttää ja hengästyykin normaalia helpommin. Liikkuminen on onneksi edelleen hauskaa. Mulle neuvolalääkäri suositteli ratsastuksen lopetusta, ilmeisesti riskien vuoksi mutta oon kyllä ratsastellut silti, kun hyvältä on kerran tuntunut.

Heippa!

Mietin että mistä löytyisi hyviä jumppahousuja raskausajalle kun ylisuuret jazzpöksyt on vaan ylisuuret, onko olemassa joku ihan paikka jossa sellaisia myydään?

Takaisin