Treenaaminen raskausaikana?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nuunnu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Nuunnu

Silmät suurina ihmettelijä
Moikka,
Mitä otatte huomioon treeneissänne nyt kun mahassa kasvaa maha-asukas?
Tarkoitan, että pitäskö välttää jotain tai jättää kokonaan tekemättä tai tehdä jotenkin toisella tavalla? Mietin, että voinko tehdä ihan normaaleilla painoilla ja ettii esim. maksimi ykkösiä? No vatsalihasliikkeet jätän sit pois, kun maha alkaa tulla eteen tai ei tunnu enää mukavalta, mutta mitä muuta tulis ottaa huomioon?
Neuvolatäti oli sitä mieltä, että joo, treenaa vaan, painonnosto on todella hyväksi.. Mut sit salilla valmentajan anoppi oli sitä mieltä, että raskaana ei todellakaan saisi nostella painoja.. Mun mutsi oli kanssa sitä mieltä aluksi, että ei saa nostella painavaa, mutta nyt senkin mieli on muuttunut, että tee, mitä pystyt ja mikä tuntuu OKlta.. Eilen olis ollu Boksihyppyjä, niin ne mä tein kyl sit vaan askeltamalla.
Mitä teille muille on sanottu treeneistä? Entä painonnostotreeneistä?
Kun mitä mä oon lukenut noista raskausajan oppaista, niin siellä suositellaan uimista ja kävelyjä raskausaikana.. no niitä mä nyt oon tehnyt normaalin treenin lisäksi. Varsinkin kävely auttaa mulla vatsan toiminnassa parhaiten..

Mitä uskallan tehdä? Onko Teitä neuvottu treenaamisessa ja miten?

En hirveästi osaa tähän mitään sanoa, koska itsehän en ole raskausaikana vielä päässyt urheilemaan juuri ollenkaan pahoinvoinnin ja väsymyksen takia. Tällä viikolla pitäisi aloittaa taas, jee!!

Mutta salitreeni on ihan jees, ihan loppuun asti voi käydä jos jaksaa. Osa liikkeistä tosin joutuu jättää pois epämukavuuden takia, mutta sen tietää sitten ite. Painoista olen ymmärtänyt, että ei samoilla painoilla mitä ennen. Painot pitäisi jopa puolittaa. Mutta tästä en tiedä, että pitääkö heti, vai toisella kolmanneksella vai miten.

Hyppimistä ja juoksemista ("hyppimisen" takia) ei suositella, mutta luulisi senkin tuntuvan itsestäkin pahalta sitten jossain vaiheessa. Vatsalihaksille ja selkälihaksille on vaihtoehtoja, että miten niitäkin pystyy tekee isonkin masun kanssa.

Nyt pitää lopettaa kesken ja mennä meetingiin :)

Ite treenaan "ihan hulluna" kun kerta vielä voi ja mikään ei ole tuntunut pahalta. Uskoisin, että oma keho ilmoittaa milloin tulee vähentää liikuntaa tai muuttaa liikuntamuotoa. Painoista en osaa kyllä sanoa. Kannattaa kysyä ihan sieltä paikasta missä käy liikkumassa esim. saliohjaajilta tai muilta asiantuntijoilta. mitään liikkeitä yms. en tekis jos sattuis. Just tulin muuten zumba tunnilta ja pompin siinä missä muutkin ja hauskaa oli!! [:D]

Just työkaveri kerto muutama päivä sitten kuinka se oli aiheuttanut vauvan aikaisemman syntymän ku oli hypännyt tuolilta alas.. Sanoi, että tunsi vaan kun vatsa vähän kuin repsahti ja vissiin istukka sillon irtos.. Seuraava yönä oli synnyttäny. Lenkkeily, sauvakävely, uinti ovat tosi hyviä raskaana olevalle. Itse olen koittanut kovasti ulkoilla, koska raitis ilma tekee todella hyvää tähän väsymykseen ja huonoon oloon. Jokainen raskaus on yksilölinen, mutta päätin itse heti alussa että lopetan esim. tanssin suosiolla niin ei tarvi miettiä onko se hyväksi. Tilalle olen sitten ottanut muuta. Olen lukenut artikkeleja missä suositellaan kontakti lajien lopettamista raskauden ajaksi ja välttämää esim hyppimistä jne. Netistä löytyy ihan hyviä artikkeleja kun googlettaa. Lähdempä tästä nyt iltalenkille ja nauttimaan kauniista ilta-auringosta[:)]

Pyöräilyhän on tosi hyvä myös, tänään tarkoitus tehdä pitkähkö pyörälenkki, jos kunto vaan kestää :) Puoltoista kuukautta ollut jumissa, niin on varmaan syytä ottaa varovasti. Monessa paikassa myös sanotaan, että raskauden puoliväliin asti voi harrastaa aika normaalisti. Sykkeitä vaan pitää vahtia, ettei nouse liian korkealle. Sykemittari on tosi hyvä tässä, koska raskausaikana syke myös kohoaa helpommin kuin normaalisti. Korkea syke on haitallista vauvalle.

Ite luovuin pesäpallosta myös heti, tai ensin meinasin että treenaamassa voisin käydä, mutta pelilisenssiä en maksais. Hurjat oireet kuitenkin muutti suunnitelmia ja keskitynkin ihan muihin lajeihin nyt sitten. Kausia tulee aina uusia, vauvoja ei välttämättä [:)]

Joo, mä harrastan normaalisti karatea, ja sen olen nyt sitten jättänyt. Ei saisi harrastaa lajeja, joissa tule/voi tulla iskuja vatsan alueelle (edes vahingossa). Kävin salillani päivittämässä mun saliohjelman ohjaajan kanssa, ja sain monia erilaisia liikkeitä, joilla voi niitä syviä vatsalihaksia ja selkälihaksia treenata. Ohjaaja sanoi, että sitten jos/kun joku liike alkaa tuntua ikävältä, niin yhteyttä vaan ja päivitetään sit ohjelma uudelleen.

Mulla on kans semmonen käsitys (en tiedä mistä lienee tullut), että mitään painavia juttuja ei saisi nostaa. En tiedä, ehkä se vähän riippuu siitäkin mitä on ennen tehnyt ja kuinka hyvässä kunnossa on, mutta mun käsityksen mukaan sellanen painavan jutun nostava liike aiheuttaa sisuksissa sellaisia liikkeitä, jotka edesauttavat just sitä "ponnistavaa oloa", eli sitä jota sitten aikanaan synnytyksessäkin pitää tehdä...

Mulla on nyt raskausaikana ainoa liikunta ollut päivittäiset lenkit koiran kanssa. Se toki tekeekin hyvää, mutta haluaisin kyllä vähän monipuolistaa liikuntaa. Nyt tyhmä kyselee: harrastaako kukaan vesijuoksua? Se on mun mielestä huippurentouttavaa, virkistävää ja tehokasta. Mutta kuinka vesijuoksuvyötä pitäisi käyttää raskausaikana? Onko haittaa jos "kuristan" sen vatsan päälle. Nyt se ehkä siinä vielä pysyykin. Entä sitten kun vatsa kasvaa ja sitä ei enää vatsan päällä saa pysymään? Jos laitan vyön vatsan yöäpuolelle, niin vesijuoksuasento kärsii... Hmm... hiukka tyhmä olo kun vesijuoksun kuitenkin sanotaan olevan hyväksi raskausaikana...

tossa kuntosalilla missä käyn on vesijumppaa ja olen nähnyt, että siellä käy raskaana olevia naisia aika paljon. Eiköhän se vyö juttu ole jotenkin järjestetty! Ite en ole vielä käynyt kertaakaan,kun ajattelin että menen sitten vasta kun on iiiiiiso masu. Nyt kun voin vielä ihan normaalisti tehdä kaikkea muutakin.Tunnin päästä menen zumbaan ja eilen olin crossing tunnilla. mua ei ole raskaus kyllä saanut vielä vähentämään liikuntaa.mun äiti kyllä jaksaa varotella, että älä pompi siellä jumpissa liikaa,mutta silloin kun hän on ollut raskaana ei naisia ole kait kehotettukaan liikkumaan.Ekan raskauden aikana en käynyt kertaakaan jumpassa ja nyt jälkeenpäin se tuntuu ihan hassulta. Kävelin kyllä joka paikkaan ja se oli ainut liikuntamuoto, mutta nyt viisastuneena tiedän että normaalin raskauden aikana saa harrastaa ihan oman kunnon mukaan :)

Hmm... joo, mutta mä en oikeestaan oo koskaan noissa vesijumpparyhmissä käynyt, vaan juoksen matkaa juoksuvyöllä itsekseni. Siinä saan kaikista parhaiten kaikki lihakset kipeeksi ja jostain kummasta tuntuu aina löytyvän uusia lihaksia. [:D] Mutta kai mun täytyy vaan uskaltautua kokeilemaan sen syön kanssa jotain konstia...

Huomasin tuossa, että järvessä pystyy ihan hyvin vesijuoksemaan ilman vyötäkin. Eteenpäinmeno on kylläkin paljon hitaampaa ja uimahallissa ilman vyötä juoksemisesta ei tullut oikein mitään. Enemmän kuitenkin sai lihaksia rasitetteua ilman vyötä ja kyllä siinä hengästyykin kun kunnolla menee. Mutta kivaa oli taas! [;)]

Mä lopetin reilu viikko sitten kuntosalin, kun siellä tunsin kipua vatsassa ja seuraavana päivänä alkoi verenvuoto. Onneks ei ollu mitään vakavampaa, mutta päätin jättää muut urheilut paitsi kävelyn ja keppijumpan. Enkä nostele enää mitään painavia. Tähän asti oon harrastanu pilatesia, kuntosalia, itämaista tanssia ja juoksua.

Musta tuntuu, että mä puuskutan jo nyt liikkuessani, ja kävelytyyli hakee uutta muotoa ku kehon painopiste on muuttunu... ja vielä ois puoli vuotta pyöristymistä edessä!

Piti jo aiemmin laittaa muuten sekin, että personal trainerin kanssa juttelin asiasta ja tosiaan: kaikki on sallittua niin kauan ku tuntuu hyvältä. Kyllä keho sen parhaiten tietää. Ja se urbaani legenda niistä suorista vatsoista, niin sekin on ihan sallittua, mutta niitä ei ole järkeä tehdä ison vatsan kanssa, koska silloin vain murto-osa lihaksesta tekee töitä. Joten luotetaan itseemme, niin kuin Happy73:kin :)

Tuosta vesijuoksusta voi muuten varmaan kysyä ihan sieltä halliltakin joltain. Esim. jos siellä vaikka on niitä ohjattujakin tunteja niin kysyy niiden ohjaajalta vinkkejä. Varmasti kertoo, vaikka itsekseen ennemmin juoksentelisikin.

Itse olen taas palannut kuntosalille ja hyvältä tuntuu! Kaksi kertaa viikossa olis tarkotus käydä, mutta toistaiseksi on vielä jäänyt vain yhteen kertaan viikossa. Työt rajottaa vapaa-aikaa :D Mutta sitten olen myös pyöräillyt työmatkoja, mutta en aina. Olen nimittäin sen verran mukavuudenhaluinen laiskamato, että noissa viime aikasissa tuulissa ei oo houkuttanut pyöräillä sen 10 tunnin työvuoron päätteeksi. Töihin kyllä jaksais mennä, mutta kotiin ei enää pääsis :D Nyt yritän siinäkin vähän tsempata, on kuitenkin kiva mennä pyörällä. Ei tarvi odotella busseja ja mennä niiden aikataulun mukaan.

Toivottavasti kaikki löytää raskauden eri vaiheisiin sen oman lajinsa, jota tykkää ja jaksaa tehdä! Voidaan kaikki paremmin, kun pidetään itsestämme huolta! Ihme hörhö täällä huutelee... Raskausaivot tekee musta varmaan vähän tälläsen tyhjäpään-olosen :D Jotain pumpulia aivojen tilalla ja pään ympärillä lentelee vaan jotain lintuja.

^Juu, tuolta mustakin välillä tuntuu. [:D]

Täytyy tosiaan yrittää kysellä, jos siellä hallilla osattais neuvoa vesijuoksun suhteen... Tästä asiasta tuskin neuvolastakaan saa hyvää vinkkiä, ellei satu olemaan neuvolantädille omakohtaisesti tuttu laji. On kyllä tosi tärkeää, että jokainen löytää jonkun lajin/lajeja joita on hyvä tehdä itseään kuunnellen. Mä oon nyt käynyt muutaman kerran järvessä uimassa. Se tuntuu ihanalta, mutta en voi uida kuin hetken kerrallaan, koska vatsaa alkaa puristaa sitten. Mutta pienissä pätkissä tosiaan ihanaa. Koiran kanssa toki tulee lenkkeiltyä ja harvakseltaan pyöräiltyä, mutta liian vähäistä mun liikunta on oikeesti. Kotona kanssa epäsäännöllisesti yritän jumppailla ja venytellä, mutta ei mulla itsekuri riitä, että tekisin sitä tarpeeksi säännöllisesti.

eilen olin zumbassa ja tuntu välillä kyllä pikkasen ilkeeltä alavatsassa. Tuli jo pelko,että tähänkö tää kuntoilu tyssää,mutta tänään olin crossing tunnilla ja hyvin meni. Pakko vaan kuunneltava omia tuntemuksia ja otettava iisimmin,jos ei tunnukkaan enää joku liike tai liikuntamuoto hyvältä. Haaveilen kyllä siitä,että vois ihan loppuun asti jotain lajia harrastaa. Katotaan miten käy :)

Mä olen pystynyt treenailemaan taas normaalisti, alkuaikana väsy ja paha olo vei innon liikkumiseen mutta nyt on ollut kyllä päinvastoin. Oon aktiivi-liikkuja muutenkin ja urheilu on ollut aina tosi tärkeä asia elämässä. Näin ollen on tuntunut kyllä tosi hyvältä, että on pystynyt liikkumaan normaalisti. Lenkkiä tulee tehtyä koiran kera (osittain vielä juostenkin) monta kertaa viikossa, lisäksi lihaskuntoa salin ja pumpin merkeissä, toissa iltana kävin zumbassa ja sekin tuntui aivan hyvältä. Nyt on ollut aika kovat kasvukivut jotka ajoittain tuntui hypyissä, mutta muuten on että liikunta helpottaa kipuja. Varmaan lämpö ja se että paikat rentoutuu tekee sen, luulisin?

Mitenkäs muut?

En ole mikään aktiiviliikkuja. Töissä saan juosta edestakaisin ja olla kokoajan jalkojen päällä, joten kotiin päästyä ei sen suurempia ole tullut harrastettua. Hyötyliikuntaa omalla pihalla touhutessa ja kävelylenkkejä. Nyt odotan innolla solo lattarikurssin alkua, että pääsee muutakin tekemään...

Mulla on tämä liikuntapuoli jäänyt ihan hunningolle, mutta ei omasta tahdosta. Kaikissa raskauskirjoissa ja ohjeissa sanotaan, että reipas kävely on parasta liikuntaa, ja että muutakin voi harrastaa. Mä en pysty edes sitä reipasta kävelyä harjoittamaan. En pysty kävelemään edes 100 metriä normaalilla kävelyvauhdilla, ilman että vatsassa alkaa krampata ja tuntua ikävää kipua. Reipasta kävelyä pystyn max 10 metriä. Ihan etananvauhtikävelyä pystyn maksimissaan reilun kilometrin, sitten alkaa kans vatsassa tuntua samaa ikävää kipua. Ja näin on ollut jo kolmannesta kuusta alkaen. Että taidan mennä ihan rapakuntoon, toivottavasti voimat riittää synnytykseen! [8|]

Lantionpohjalihaksia kyl voisin treenata, mutta niitä en ikinä muista... ehkä kerran pari kuussa. Toivottavasti mun raskautta edeltänyt hyvä kunto siivittää kuitenkin niin, että synnytyksestä selvitään...

Mulla on kans ilmennyt ikäviä tuntemuksia kävellessä :/ Tosin ei niin pahoja, että olis pitäny lopettaa. Oon sitten hidastanut vauhtia tai hetkeksi pysähtynytkin. Salilla kuitenkin oon pystyny käymään pari kertaa viikossa. Cross trainerilläkin oon pystyny tekee reilut alkulämpät, kevyesti tosin.

En oikein tiedä miten kuvailisin sitä oloa kävellessä, maha tuntuu jotenkin hirveen painavalta ja tekis mieli vetää vatsaa sisään. Ryhti on kuitenkin ihan kunnossa, ettei siitä varmaan johdu. Harmillista kyllä. Pitänee siirtää taas kuntopyörä kesälomilta esiin ja alkaa pyöräillä, siinä ei ainakaan tunnu pahalta.

Joo, hei hyvä ku en oo ainoo! Happy73 mulla tulee just samanlaisia tuntemuksia kävellessä. En siis pysty todellakaan mitään reipasta kävelyä harrastamaan, hyvä ku sitä etanavauhtia pääsen töihin ja kauppaan yms. [:@]

Aattelin nyt kokeilla uimista, kun sen on sanottu olevan hyväksi raskaana oleville, kun se ei rasita selkää, eikä muutenkaan nivelia, kun vesi kannattaa painoa. Katotaan miten sen kanssa käy, jotain ois kuitenki hyvä tehdä... Raportoin sit tänneki, et miten käy [:)]

Oltiin tossa aiemmin kesällä kylpylässä, sillon oli vielä pienempi vatsa, mutta mulla uiminen tuntu vähän inhottavalta. Tai piti olla aika tarkka miten ui, vatsaa jotenkin kiristi. Saatto olla kyllä vaan harjotuksen puutetta [:D] Tykkäisin kans uiskennella. Meillä ei vaan oo mitenkään kätevästi uimahallia tässä.

Toivottavasti uiminen kuitenkin tuntuisi hyvältä vaihtoehdolta kävelemiselle Eve!

Takaisin