Toukomussujen vauva-arkea

supernova

Vauhtiin päässyt keskustelija
Aloitan tässä uuden aiheen että voidaan jutella miten vauva-arki on lähtenyt käyntiin.

Meillä kotiuduttiin sairaalasta synnytystä seuraavana päivänä ja esikko 22kk oli innoissaan mutta myös hiukan mustis varsinkin kun aloin hänen nähtensä imettämään, olisi halunnut tissiä kanssa! [:D]
Kovasti piti istua äidin sylissä ja olla lähellä toisen, mutta nyt menee jo ihan mukavasti eikä ole enää mustis ja haluaisi vain pitää pikku-veljeä sylissä useasti.

Imetys on lähtenyt hyvin käyntiin ja maitoa riittää. Nännit oli hiukan rikki jo kertaalleen mutta parani päivässä kahdessa rasvauksella. Mulla kävi samoin viimeksi, en usko että ois johtunut huonosta otteesta vaan siitä että ihoni on muutenkin herkkä. Sitten kun oli tissien iho tottunut tuohon imutukseen niin eipä tullut enää ongelmia niiden kanssa eikä tarvinnut enää myöhemmässä vaiheessa edes jatkuvasti rasvata.

Hauskaa on ollut nyt pojan kanssa totutella tuohon yllättävään pikku suihkuun vaipan vaihdon yhteydessä [:D] Saa olla kyllä tarkkana ettei pääse kastelemaan niin vaihtajaa kuin vaihdettavan vaatteita. Tytön kanssa ei ollut samaa pulmaa, mutta osasi sekin yllätyksenä tykittää sinappia kuten veljensäkkin ja vaippojahan menee...useita kappaleita.

Meillä poika on ollut aivan unelma helppo mielestäni. Nukkuu ja syö ja on tyytyväinen oloonsa. Yöt on menneet kivasti niin että 3-4h välein olen syöttänyt ja sitten taas nukutaan. Vieressäni olen nukuttanut aika usein, mutta myös pojan omassa kehdossa joka on sänkymme vieressä.

Tällaista meillä, valittamista ei ole ollut varsinkaan kun mulla on täällä äitini apuna vielä 2kk [:)] 

Kirjotelkaahan muutkin omia vauva-arjen kuulumisia!

Vieläpä ei voi itse osallistua keskusteluun omin kokemuksin mut tosi ihana kuulla et teillä lähtenyt kaikki hienosti käyntiin!

Oii, tämäpä mukava keskustelunaihe! Toivottavasti mekin pian liitytään tähän jutusteluun [:)]

Taitaa olla uudet-mammat niin kiireisiä vauvoineen et ei oo aikaa enään turista [:D]
Kyl sen ymmärtää kun kaikki on uutta ja ihmeellistä, ja vauva vie todellakin oman aikansa kun ennen kulki vaan tuossa mukana masussa.

Meil lähti napatynkä tänään irti. Siitä tuli mieleeni että annetaanko suomessakin ohjeeksi pirtulla puhdistaa tynkää että kuivuisi nopeammin?
Paavo on kasvanut niin vauhdilla että ekat vaatteet on jääneet pieniksi, hyvä kun kerettiin edes 2-3 kertaa kutakin uutta vaatetta pitämään... niin ne kasvaa mahotonta vauhtia. Ekan viikon aikana oli tullut 4,5cm pituuteen lisää ja paino oli 100g yli syntymäpainon. Täällä Kanadassa ei joka viikko käydä neuvolassa mittailemassa joten seuraava kerta on vasta kun vauva on 3viikkonen.

Mie ainakii yritän repiä aikaa sitten,että pääsisin kirjottelee tänne ja lueskelee :)

Onnea tyngän irtoamisesta [;)] Toivottavasti vauvautuneet pääsevät tänne jutustelee pian sun kanssa.

Juu, jo sairaalas neuvottiin puhdistaan napaa pirtulla ja neuvolatäti toi sitä pienen putkilon kotiinkin. Minä jouduin käydä ostaas paljon pikkuvaatteita kun yhtäkkii huomasin että suurin osa on kokoa 62, oli vaan parit housut ja bodyt kokoa 50. Ja yllättäen kaupois tuntuu olevan 50 senttiset aika vähis. Että jos teitä odottajia täällä käy lukemas ni hankkikaa niitä pikkuvaatteita. Ikävää vauvan kulkee teltta päällä.

Miehellä on isyysloma ohi ja tänään toista päivää töissä. Ja yöllä mulla on paniikki että saan pidettyy tytön hiljasena että mies sais nukkuu. Vaikee välillä tietää mitä tyttö huutaa. Ruokaa (vastiketta) on ruvennu menee kovasti, aamulla veti 90 ml. Tuo määrä on äkkiä noussu ja nälkäänsä se vissiin aiemmin huutanu. Tissille ei malta, pyörittää päätään eikä imemisestä tuu mitään. Päivällä annan huutaa tissillä kunnes rauhottuu ja rupee imemään mutta yöllä en siihen viitsi ruveta. Valveaika on pidentyny selvästi, nyt kitissy jo kuudesta eikä suostu nukkumaan. Ehkä sillä vääntää mahaa kun rupsuttelee, vaippaakin olen vaihtanut useasti. On se nyt hiukan rauhoittunut tuohon pöydälle viltin päälle. Kattelee kun näpyttelen tässä. Ja pääkipu on ruvennu olemaan joka päiväistä. Ehkä se on nestehukkaa, syöminenkin välillä unohtuu. Eri imetysasentoja neuvoivat sairaalas vaan, vaan eipä meillä imetä enää kuin kahdessa asennossa (siis perinteisesti sylis). Vauvaa jotenkin häirii kainalossa kiikkuminen, makuullaan ei enää onnistu ollenkaan. Mutta sama tuo, kunhan vaan saa mahaansa jotain. Mun rintojen tyhjenemisestä niin välii, ku ei taida tuo maito muutenkaan riittää. Että tällästä tänään. 

Joo kyllähän tässä touhua riittää vauvaa ihastellessa <3 ja jotain muutakin pitäis kai saada aikaseks!? :D ne hetket kun pieni nukkuu niin yritän antaa aikaani myös koirille ja siivoilla ja pestä pyykkiä.. eli perus..

Neidillä huomenna tosiaan ikää 3 viikkoa jo ja tuntuu et justhan me vasta päästiin sairaalasta kotiin.
Nyt huomaa ihan selkeesti että aletaan oleen hereillä enemmän ja katsellaan mitä ympäriltä löytyy. Huomenna olis taas neuvolassa painokontrolli kun neiti on kuulemma niin kovin hoikka.. Viikko sitten pituutta oli 50cm ja painoa 3350g.
Mun mielestä on ihan sopusuhtainen, mutta eipä mua haittaa käydä siellä neuvolassa. Parempi kai kun seuraavat jos siltä tuntuu! :)

Ei meille kyllä mitään pirtuneuvoja annettu..käskettiin vaan topsilla putsailla vaipanvaihdon yhteydessä.
Nopeesti se tynkä sit kuitenki irtos..oliskohan ikää ollut sillon joku pikkasen reilu viikko..

Mut kaippa se pitää mennä taas imetys puuhiin kun neiti rupee taas änkeen nyrkkiä suuhun :)

Meillä tuo pikkuneiti semmonen tissinjatke että tuntuu välillä vaikeelta päästä edes vessaan. [8|] Alapään tikkailut vielä sen verran arat etten pitkään ehkä kykeniskään koneella istumaan mutta koitan aina välillä huudella kuulumisia. [:)]
Tosiaan meillä syödään aina ja koko ajan. Tai lähinnä tuo neiti taitaa vaan olla sylin perään kun saattaa kiljua tissiä, sitten imasee muutaman kerran ja nukahtaa mutta aina kun koittaa karata paikalta ni herää ja alkaa huutamaan. [8|] Eli mä oon semmonen jättikokoinen tutti tällä hetkellä. [;)] Vähän huolestuttaa kun pötkö pulauttelee ihan kauheesti että jääkö sille itelleen mitään mutta toisaalta kakkaa tulee ku pienestä kylästä ja pissaa kanssa eli eiköhän jotakin mene läpikin. [;)]

Nää mun utareet on kyllä aivan järkyttävät!!! En mikään ihan pienirintainen oo ennestäänkään mutta nyt on kuppikoko jotain aivan omaa luokkaansa... Eilen meinasin kuolla naurusta kun yritin hampaita pestessäni huuhtoa suuta lavuaarin alla mutten taipunut millään sinne kun hinkit oli koko ajan tiellä. [:D][:D]

Supernova joo kun noita sukulaispoikia on hoitanu ni se ruiskuttelu kyllä osaa yllättää. [;)] Meilläkin on tosin muutaman kerran tullu yllätys kun hoitopöytä on tytön huoneessa mut peppu pestään kylppärissä ni siinä matkalla (mitä on ehkä 3m) on jo useampi vahinko sattunu. [:D] Koirien siivouspartio on kyllä välittömästi paikalla kun jotain semmosta tapahtuu. [:'(]

Meille tulee kohta neuvolantäti kotikäynnille. [:)] taidan mennä harjaamaan tukan että näytän edes vähän ihmiseltä ja tarkistan samalla että toi aarre on hengissä. [;)] Nyt se on nukkunu jo kaks tuntia ihan itekseen omassa sängyssä ja mulla alkaa vissiin olemaan vieroitusoireita... [;)]

Eipä oo oikeen tullu koneella istuttua, ku tuota pientä nyyttiä oon ihastellu.. Hienosti on lähteny meidän vauva-arki sujumaan. [:D] Maitoo tuli aluks niin mielettömästi että kehottivat luovuttamaan. Lypsin 3 kertaa päivässä ja useesti sen 125ml kerralla. Mut kun neuvolatäti teki ekan kotikäynnin, ni meinas et se saattaa kyllä tasottua tässä parin viikon aikana, että lypsä ja pakasta se mitä tulee yli nyt, ja jos ei tasotu kahessa viikossa, niin sit vasta ottaisin yhteyttä sairaalaan. Onneks en hätiköiny siinä..

Meillä on nyt sit pakkasessa maitopusseja aikas monta. Saa mies niitä sit sulatella josko mä joskus meen käymään kaupoilla tai vastaavaa. Maidon tulo on tasottunu, eikä oo tarvinnu enää 4. päivään lypsää ollenkaan.[;)][:D]

Neiti on pikkunen, mut paino lähteny kuitenkin kivasti nousuun. Syntymäpaino putos eka melkein sen 10%, mut nyt onneks jo nousussa. Viime maanantaina ja perjantaina neuvolatäti kävi kotikäynnillä. Ja ens maanantaina mennään sit ihan oikeesti neuvolaan (ku tulee 3vk täyteen) ja otetaan mitat ym. sydeemit siellä.

Täällä rakastetaan kylpemistä ja vaunu-lenkkejä. Nytkin pitäis lähtee vähä ulkoilemaan kunhan saan tän kirjotettua valmiiksi. Vauva nukkuu 3-5 tuntii kerrallaan yöllä, mut päivällä syö 2-3 tunnin välein. Käytän rintakumia apuna, ku mull ei mitkään hervottomat nännit oo koskaan ollu.[;)] Oon kyl vähän yrittäny totutella ilman kumiakin, mut kun tuntuu ettei se saa kunnon otetta, niin en o viitiiny kiusata itteeni ja vauvaa.. Eiköhän se ajan kanssa opi sit ilmankin imemään. tissit kasvo kyl ihan mielettömästi ku maito nousi. Oikeen nauratti ku katoin peilistä. normisti mulla on ollu d-kuppi, ja nyt ostin sit varoiksi f-kupin, mut nekin pursuu yli. Jouduin lähettään miehen lindexiin hakemaan liivien jatkopalaa, ettei mee hukkaan mun imetysliivihankintani. Sain ny sit edes vähän enemmän väljyyttä liiveihin [:D][:D].

Meil on kans neiti ruikannu pissat pari kertaa lattialle vessaan kantaessani (matkaa 4-5m) ja pari kertaa on sinapit ruiskunu suoraan mun paitaan. Et kyl tytötkin osaa ton taidon. Ja äsken teki niiiin isot kakt että oli ihan selkäkin keltasenas liejusta. Et pyykätä saa joka päivä [:D].

Mut mitäpä tuosta. Elämä hymyilee ja on just niin ihanaa ku osas odottaakin, jollei vieläkin ihanampaa [:)][;)].

Nää mun utareet on kyllä aivan järkyttävät!!! En mikään ihan pienirintainen oo ennestäänkään mutta nyt on kuppikoko jotain aivan omaa luokkaansa... Eilen meinasin kuolla naurusta kun yritin hampaita pestessäni huuhtoa suuta lavuaarin alla mutten taipunut millään sinne kun hinkit oli koko ajan tiellä

*reps* [:D][:D]
Mullakin D jo tässä vaiheessa, mitähän synnytyksen jälkeen [:o][:D]

Ihana lukea, että teillä menee mukavasti kotosalla! Voi hiivatti kun tämä meidän tytteli/poitsu nyt päättäisi syntyä!

Mä tajusin kans tos et mitähän kokoa sit mennään...kun nyt on F!! Ai kamala.. [:o]

Mut ihana on lukea näit juttuja! [:)] Vielä haaveillen..kyl se meil muillakin kohta on edessä!! [:D]

Vauveli, meilläkin rintakumi käytössä kun tuntu ettei vauva saanu matalista nänninpäistä kunnolla kiinni. Aina välillä oon koittanu ilmankii ja muutaman kerran on jopa onnistunukii mutta silloin vaavin tarttee olla tosi rauhallinen ku muuten sillä menee ihan totaalisesti hermo siihen touhuun. [;)]

Tänään kävi neuvolantäti kotikäynnillä. [:)] Paino oli lähteny hienosti nousemaan, nyt jo vajaan 6 päivän ikäisenä oli syntymäpaino +165g ja sairaalasta lähdöstä on tullu kiitettävästi lisää. Nyt siis tyttö painaa jo 3680g. [:)] 

Mä aattelin lähtee kohta kokeilemaan sitä vaunuilua. [:)] Toinen koirista lähti agilitykisoihin lainaohjastajan kanssa ni ehkä ton toisen kanssa voisin käydä korttelin kiertämässä. Ensin tarttee ehkä kyllä tyrmätä toi äkäpussi valtavalla maitolastilla. [;)]

Meilläkin on arki alkanut oikein mukavasti. Kättärillä vietimme 2 yötä koko perhe, jonka jälkeen sitten maanantaina kotiuduimme. Napatynkä irtosi noin viikon ikäisenä ja nyt napa on jo kuivakin ja ihan siis tavallinen napa :) Painoa oli ekassa neuvolassa 10 päivän ikäsenä tullut reilut 300g lisää sairaalasta kotiutumispainoon ja hyvä on tytön ruokahalu yhä, ja ihan omalla maidolla ollaan pärjätty. Itseltä on kaikki raskauskilot (ehkä juuri ipanan hyvän ruokahalun takia) jo häipyneet, joskin vatsanahka on vielä löllö. Esikoinen on ylpeä isosisko, joskin osoittaa ajoittain pientä huomionkipeyttä, hyvin on kuitenkin tottunut tulokkaaseen. Aikamoisia menijöitä ollaan ja ulkoillaan vaunuttelun merkeissä useamman kerran päivässä. Jos lenkitän koiraa siten, että myös esikoinen on matkassa kulkee tämä uudempi tulokas Manduca-repussa. On ollut mukavaa, kun on heti päässyt kunnolla liikkeelle, kun repemien ompeleista huolimatta paikat eivät olleet enää sairaalasta kotiuduttaessa millään tapaa kipeät, vaan toipuminen oli tosi nopeaa. Jälkisupistukset parina päivänä synnytyksen jälkeen olivat todella kivuliaita (kuin olisi synnyttämässä uudelleen..) ja jälkivuoto vaan kovasti korpeaa kaltaistani terveyssidevihaajaa mutta muuten kaikki on sujunut toistaiseksi ihan uskomattoman kivasti.

Nimikin, etunimi oli jo Kättärillä kirjoitettuna huoneemme oven viereiseen liitutauluun, tyllerölle on valmiina ja ristiäisiä suunnitellaan. Semmoisia tänne meille.

Kertokaapas te kestovaippailijat, kuinka olette pärjänneet uuden vaavin kanssa [:)] Me miehen kans mietittiin sitä eilen, kun vaihdettiin vaippaa kymmenennen kerran vähän ajan sisällä. Tuleekos miten paljon pyykkiä ja riittävätkö imusuojat? 

Mä kanssa haluaisin kuulla kestovaippakokemuksia. Muutama mullakin on jo hankittuna mutten vielä oo uskaltautunu kokeilemaan ton kakkakoneen kanssa... [8|] Meilläkin menee kerttiksiä hirveellä vauhdilla (osin myös varmaan siksi ettei tää äiti oikein ole vielä löytänyt normaalia vaipanvaihtorytmiä vaan vaihdan sitä välillä vähän varmuuden vuoksikin) mutta myös mun sideharsot kuluu melkosella tahdilla kun pidetään niitä syöttöalustoina ja toi neiti puklailee aika paljon. Eli oon ainakii toistaiseksi tyytyny vaan käyttämään noita kertakäyttöisiä, jotka nekin menee aina välillä sillee yli että on vaatteet ja sängyt ja ihan kaikki sinapissa. [:-]

meillä arki on alkanu sujumaan muuten hyvin, mutta maitoa tulee kans ihan liikaa joka imetyskertaa ennen täytyy vähän lypsää pois ettei poika suutu maidon tulvaan. toinen tissi heruu aina imettäessä n. 75ml[8|]. kiva kuulla että se voi olla vaan väliaikaista. 

Vihdoin ehdin hetkeksi tännekin... On tää netissä surffailu jäänyt aika vähiin viime aikoina! Me päästiin kotiin sairaalasta 3 päivää synnytyksen jälkeen. Samaisena iltana kotona rintani turposivat tiiliskiviksi ja olivat kuumat sekä kipeät. Poika ei saanut minkäänlaista otetta tissistä enkä mie osannut käsin lypsää. Ei auttanut kun lähteä vähän ennen klo 21 ostamaan rintapumppua [:D] Kaksi päivää itkin tissieni ja hankalan imettämisen kanssa, sitten helpotti. Nyt on tissit ok ja maitoa tulee sopivasti. Miekin joudun käyttämään rintakumia (kiva etten ole ainoa..) koska nänninpääni ovat todella matalat. Muutaman kerran imetys on onnistunut ilmankin, mutta pääasiassa poika saa hirveät raivarit koska ei saa otetta.

Meillä on nyt muutaman päivän ajan tuntunut siltä, että ehkä tästä tuleekin jotain. Alkuun olin todella epätoivoinen ja EPÄVARMA, en osannut oikeen tehdä mitään ja itkin vaan. Nyt päivät sujuu jo melko kivasti. Poika on alkanut olla virkeämpi ja jaksaa seurustellakin, ei vain nuku ja syö. Vaippoja menee ihan sikana, sinappia lentää ihan urakalla. Koska tuo meidän prinssi on niin pieni (syntymäpaino 2688g) ei olla vielä päästy kestoilemaan, koska miun new born kokoiset kestotkin on vielä isoja. Kaupan vaipatkin on kamalan isoja, joten ohivuotoja tulee niin pissan kun kakankin muodossa. Vaatetta menee siis pyykkiin PALJON!!! Ja tosiaan niinkuin joku totesi, vielä raskaana olevat: varatkaa myös pieniä vaatteita! Miun pienet vaatteet olivat kokoa 56cm ja tää lapsi hukkuu niihin! Onneksi parit 50cm bodyt ja housutkin on, että edes jotain "ei niin telttamaista".

Yöt on olleet hankalia. Kaveri roikkuisi tissillä klo 24-07 mikä on todella raskasta. Nyt ollaan kokeiltu eri taktiikoita selvitä öistä (kapalointia, korvikkeen antamista, hypyttämistä ja hyssyttelyä jne...) mutta ei olla vielä löydetty toimivaa settiä. Ehkä se on vain hyväksyttävä että toistaiseksi poika haluaa pitää minut yöaikaa tuttina, kuten neuvolantäti totesi. Kyllä se tästä ajan kanssa helpottaa (vaikka aamuöisin väsyneenä nyt itkettääkin).

Me ollaan nyt viitenä päivänä uskaltauduttu jo vaunuilemaan, se on ihanaa! Koirakin nauttii kun pääsee taas lenkille. Itsekin nautin, haluan pikkuhiljaa eroon kiloista. Lähtöpaino 57kg, synnytystä edeltävänä päivänä 78kg. Laitokselle jäi tasan 10 kiloa ja tänä aamuna vaaka näytti 65kg. Eli vielä on kaheksan kiloa omaan painoon. Ei nimittäin mahdu mitkään entiset housut lukuun ottamatta collegehousuja, jalkaan! Onneksi tulee kesä niin voi pitää leggareita+tunikoita sekä hameitä, niin ei haittaa muutamat extrakilotkaan.

Löyty taas pikkuinen rakonen käydä täälläkin pistäytymässä [:)]
Pikku neiti nukkuu, vatsa täynnä ja kuivat vaatteet vaihdettiin just, kun tätä maitoo tulee
ihan järkyttävän paljon, ollaan molemmat aina ihan märkiä [:D] Vielä hiukan alkukankeutta
hyvien imetysasentojen onnistumisessa, mutta hiljaa hyvä tulee [:)]

Mun piti tilata Ellokselta muutamia 50cm vaatteita, kun huomasin, että suurin osa on 56cm ->
ja neitokainen on 49cm pitkä. Eli vaatteisiin meinaa hukkua ihan kerrassaan. Ja sit ku tosiaan
läträtään ton maidon kans, niin olis ihan jees jos olis vaihtovaatteita [:)]

Yöt on menny hyvin, iltasella myöhään syödään viimosen kerran, jonka jälkeen 2-4h päästä tyttö heräilee ja syö jonka jälkeen taas nukutaan 2-4h. Keskimäärin 2-4 herätystä yössään, ei paha mun mielestä. Ensimmäisenä yönä kotona nukuttiin osa yöstä vierekkäin, en raaskinut tyttöä nostaa omaan sänkyynsä [:D] Viime yö neiti nukku kokonaan omassa sängyssään, paitsi aamulla ku heräs syömään siinä 6.30, nii jätin viekkuun nukkuu.

Tota kaunokaista vois kyllä katella ihan koko ajan! Pitäs vaan saada muutakin aikaseks.. ei tosin pidä liikaa stressiä ottaa kotihommista tai muusta. Mies oli sen ensimmäisen päivän kotona meidän kanssa, eli siis eilisen, ja tänään lähti sitten töihin. Hiukan ongelmia on ton koirun kans, ymmärrän toki että se on hyvin kiinnostunut uudesta tulokkaasta, mutta kun tyttöä hälle näyttää, koira viestii ettei kiinnosta pätkääkään ja kääntää päänsä pois. Sitten jos tyttö esim. nukkuu olkkarissa äitiyspakkauksen laatikossa, niin koira yrittää hyvin huomaamattomasti mennä sen luo. Hyvin arvaamattoman oloinen tapaus. Ja se vähäinen tottelevaisuus mikä tolla on, on nyt kadonnut. Ei usko ei yhtään mitään. Pitää tänään kunhan mies tulee töistä, sanoa etten suostu tämmöseen. Joko vie koiran jonnekin hoitoon työpäivänsä ajaksi, tai sitten se hävitetään kokonaan. Aika raakaa, mutta homma ei vaan toimi!

Täällä kans on toi rintakumi tullut hyvinkin tutuksi! Alkuun tuntu jotenki tosi ikävälle, ettei voi imettää ilman kumia.. mutta nyt siihen ollaan jo opittu ihan hyvin. Ainahan se unelmatilanne olis, että vois imettää ilman, kun tuohan se omat hankaluutensa näpräillä se kumi aina paikalleen.

Tosta painosta, meillä ei edes vaaka toimi, haluisin niin kovin tietää paljon on paino tippunu. Lähtöpaino oli sillon 52,3kg ja viimeisellä neuvolakäynnillä 71,2kg, eli painoo tuli 18,9kg kaikenkaikkiaan koko raskauden aikana. Aikamoinen suoritus [:D] Mut itseasiassa, vaikka oon aina ollu hirmu hoikka ja siro, niin tykkään kyllä ehkä vartalostani hieman muodokkaampana, tietty tossa vatsanseudulla roikkuu vielä tota massua, mutta muuten ihan jees.

On kyllä tuolla ulkona niin ihana ilma, että tekis mieli lähtee vähä vaunuja testailemaan [:)] Eihän siihen tietty mitään estettä oo, mut ehkä oma vointi ei oo vielä nii hyvä, että vois lähtee. Meinaan kun noita tikkejä on tuolla alakerrassa jokunen kappale, niin alakerta kipeytyy aika herkkään jos paljon on jaloillaan.

Mut tää mamma lähtee jatkamaan aamupalan syöntiä, jäi kesken kun neiti arvasi äipän olevan syömässä [:D]

Ihanaa keväistä ja ennen kaikkee aurinkoista päivää kaikille äideille ja pikku nyyteille!! [:D][;)][:)]

Huomaa miten sitä joka päivä alkaa olee virkeempi. [;)] Aluks tuntu et sitä porukkaakin ramppas melkeinpä harvasen päivä (kiva tietty et kävivät vauvaa kattomassa, mut sitä vaa oli ite nii väsyny), et se vähän verotti voimia, ku ei yölläkään enää nukuta vanhaan malliin. Mut nyt jaksaa jo huomattavsti paremmin. Neiti on nyt muutamana päivän syöny ilman rintakumia "koko aterian". Yöllä annan kyl ihan suosiolla kumin kaa. Menee nopsempaan ja pääsee itekin takas pehkuihin.

Mää oon kokeillu niitä kestovaippoja. Mull on 10kpl niitä mitä äippäpaketissa oli. Ostin samoja kirppikseltä lisää ja hyvin on toiminu. Vaipan vaihtoväli noin kolme tuntia. Jos menee yli 4 tuntia ni saattaa kastuu potkarit tai ainakin body, mut se reilu 3 tuntii on sopiva väli. Vaihdan yleensä syötön jälkeen, koska melkein järjestäen kakkaa aina imetyksen päätteeks. En o mitään extra imuja tarvinnu. Ihan vaa se ulkokuori ja imuosa. Pesen saippualla isommat sinapit pois ja sit ämpäriin pesuveteen likomaan seuravaan pesuun asti. Hyvin on puhdistunu, eikä suihku haise kakalle. [:)] Melkein joka päivä tulee koneellinen pyykkiä, mut siin on tietty sit koko perheen pyykit jo mukana viikottaisine lakanoineen kaikkineen. Ettei ny kauheesti voi sanoo et vauvan myötä ois lisääntyny.

Yöllä käytän kyl melkeinpä kerttisvaippoja ku vauva saattaa nukkua 4 - 5 1/2 tuntii kerralla, ni en viitti ruveta yöllä lakanan vaihtoon. Ostin parit all-in-one kestotkin. Mut vaiks ne on new born kokoa on ne ihan liika isoja vielä, ku neidil ei painokaan oo vielä kivunnu kolmeen kiloon asti.

Napatynkä irtos sunnuntaina ja hyvin on parantunu, eikä siitä mitään mätää tullu, vaiks neuvolassa sanottiin et voi tulla verta ja mätää. Topsarilla kuivan vaipnvihdon yhteydessä ja se on iha riittäny. En o käyttäny mitään desinfiointi-aineita. [:)]

Meil on koira suhtautunu yllättävän hyvin vauvaan ja ku kokeilin edellispäivänä ottaa koiran samaan aikaan lenkille, ni meni tosi hyvin. Itseasiassa veti nyt huomattavasti vähempi ku oli vaunut mukana. Lenkkeilyt vauvan kaa on tuntunu tosi mukavilta. Ja kilot senkun tippuu! Lähtöpaino oli 93kg syksyllä ja nyt painan 82kg. Ihan mahtavaa. En o varmaan kuuteen vuoteen ollu näin hoikka!!! [:D] Pudotettavaa toki riittää vielä normi-mittoihin, mut hyvä alku tää ainakin on. [;)]

Nyt nauttimaan kauniista päivästä terassille. Laitoin vauvan jo valmiiksi makoileen vaunuihin. Vielä tossa oven vieressä hyttysverkon turvissa.. Mut kohta suunnataan ulos ja mä aattelin ottaa vähän aurinkoo.. [;)] Siel on kyl nii kuuma.. Ihana ku ei tarvi paljoo pukee vauvallekaan. 

Ihana lukea näitä vauva-arjen kertomuksia, kun itse ollaan vielä odottavalla kannalla [:)][&o][:)] Sopivasti nyt kun kirjoittelen tätä viestiä ja kuuntelen samalla yhtä tosi kauniin sävelen omaavaa , joskin hieman mollisointuista poppikappaletta http://www.youtube.com/watch?v=yey3JWKMlcE , niin meinaa tippa tulla linssiin. Tai unohtakaa se meinaa, nyt tuli ihan oikeesti [:(][:D] Ja nyt alkoi itkettämään ihan oikeesti... hormoonit...

Takaisin