Toukokuun touhupeput

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pikkune
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heissan taas!

Todellakaan en aijo lopettaa täällä kirjoittamista, tosiaankin tuo FB-ryhmä sopii paremmin kuvien ja pienten kuulumisien vaihtamiseen, täällä pääsee sitten kirjoittaa näitä romaaneja ja lukemaan muiden. ja voihan siellä FB:ssä tietty JOS tahtoo niin jutella onlinena ryhmän kanssa...se oli uus juttu ku yhest ryhmästä tuli semmoi keskutelu yht'ökkiä auki...mutta silti tänne on kivempi kirjoittaa pitkiä juttuja emoticon

Nenäfriidasta ja muista noista..meillä ei auta, ei sit millään, en jaksa ite imeä niin kvoaa että saisin edes nousemaan, pääseeköhän jonnekin terkalle et putsais koneellisesti röörit, tuo poika kun rohisee ihan valtavasti aj loppua ei näy ennen ku sen sais edes kerran kokonaan tyhjäksi.

Meillä yskää yskää ja yskää..miulla ja pojalla...huah...oli meijän poitsu viikon syömättä kiinteää ja nyt syö, syö niin mahan täydeltä ettei perässä pysy...ryömimistä opetellaan, mutta ei vain vielä onnistu..kova on nauramaan ja puhumaan itsekseen =)

eipä meillä muuta tällä kertaa...kesää odotelles =) niin ja ens viikon TO tulee puol vuotta <3

Joo, nenäfriida ja keittosuolatipat on ollu täällä kovassa käytössä. Tuohon syvällä olevaan limaan, joka laittaa pojan yökkimään, ei tosiaan niillä pysty, mutta höyryhengityksestä on tuntunu olevan jonku verran hyötyä. Ei oo mun mielestä kuitenkaan niin limanen, että tarttis katetrilla imeä. Tänään Kasperi on haronu toista korvaansa ja ollu taas tosi itkunen, ihan varmaan on korvatulehdus.. Ja viikonloppu eessä, joten se tietää yhteispäivystystä.. Jostain kumman syystä ei todellakaan tee mieli enää sinne mennä. :P

Meillä aloitettiin eilen kiinteät luumusoseella. Ei oo kyllä montaa päivää siitä, ku kirjotin, ettei oo ees suunnitelmissa vielä. :) No ei ollu suunnitelmissa ei, mutta sitten musta rupes tuntumaan, ettei pojan maha oo moneen päivään toiminu kunnolla. Aattelin sitten kokeilla oisko luumulla mitään vaikutusta. Pojan ilme on ollu kyllä näkemisen arvoinen molemmilla kerroilla, kun on tuota luumusosetta saanu. Kasperi hoksas heti, mistä on kyse. Ei yhtään lanaa kielellä sosetta ulos vaan hölmistyneen näkösenä vähän maiskuttelee ja sitten nielasee reippaasti. Nielasun jälkeen poikaa ihan puistattaa, mutta sitten se jo aukasee suun ammolleen, että sais lisää. Hassu. :D

Muoks. Tuosta nenäfriidasta vielä. Mekin ostettiin odotusaikana sellainen pikkuniistäjä, mutta sillä ei tehny kyllä yhtään mitään. Nyt meillä on tuollainen imettävä malli, joka toimii kyllä tosi hyvin, etenki jos vähä ennen imemistä tiputtaa keittosuolatippoja nenään.

Meillä soseita syöty/maisteltu nelikuukautisesta asti eikä vieläkään kunnolla mene alas..välillä maistuu ihan hyvin, mut harvoin sillai et suu auki oottas seuraavaa lusikallista. Ja oon kyllä koittanu antaa aina sillon ku Eliaksella on nälkä. Tisu vaan on aina parempaa ja parin lusikallisen jälkeen alkaaki hermostua, ku ei tisua saa. En nyt raski huuattaa tai väkisin koittaa antaa, siispä tissille vaan poika sit. Mitenkähän tuon sais syömään..ei vielä kiirettä sillain oo, mut kuitenki eikös 6kk lähtien pitäs jo alkaa saamaan rautaa muualta, ku rintamaidosta ei saa tarpeeksi...ois kiva, ku söis jo kohtapuoliin reippaasti. Ja elän edelleen siinä toivossa, et alkas sit nukkuu pidempiä pätkiä öisin. Ainakaan vielä ei vaikutusta oo, mut jospa sitten, kun tulee säännölliset ateriat kuvioihin, liha-ateriat ja iltapuurot. En kyllä usko, et lopettaa kokonaan yösyönnit siihen, mut et vähenis kuitenki.

Jospa henny kokeilisit antaa soseen vasta imetyksen jälkeen. Meillä ainakin suju niin oikein hyvin. :)

Joo, alkuun kokeilinkin, mut ei oikein suostunu syömään. Sit luin jostai, et ei anna heti tisun päälle, vaan joskus vaikka puolen tunnin päästä. No ei se sen kummemmin ottanu. Sit kokeilin antaa ennen tisua, mut itkuksihan se meni. Ja oon myös kokeillu antaa eka vähän tissiä, sit sosetta, sit tissiä..kaikkea siis kokeiltu. Taukoaki oon väliin pitäny, ku oon aatellu et jos ei vaan vielä oo se herkkyyskausi..mut kuitenki toisaalta aina sillon ku ottaa ni syö ihmeen hyvin. Ei puistattele ja yökkäile. Mut ei ressiä, ehkä se joskus kuitenki päättää alkaa syömään muutaki ku tisumaitoa :)

Jotenki vaan silti haluttas lopettaa kokeilu ja maistelu, ku ei vaan ite jaksas aina koittaa et syököhän nyt vai ei...tai sit piän taas taukoa koko soseista. Oon varmaan ainut täällä, joka syöttää kaupan soseita. Ihan alkuun annoin ite tehtyä peruna- ja perunaporkkanasosetta, mut siihen se sit jäi. Mietin et onko noissa eri sosemerkeissäki jotai eroja (on niissä, mut et tajuaako vauva), et söiskö paremmin bonaa ku muksua jne. Mut en ala kikkailee nyt, jos ei kelpaa ni ei sitte. Eri sit myöhemmin, ku syö jo paremmin, et jos huomaan, ettei tykkää just jostai tietystä, ni sit en sitä anna. Sama makujen suhteen, en oo huomannu selvää eroa, et mitä söis paremmin ja mitä ei. Niin ja harmittaa noissa kaupan soseissa, ku menee hukkaan sit ku ei syö. Hedelmäsoseet syön ite mielellään, mut en mitään kasvis- ja lihasoseita :s  Ajattelin, et muutaman maistelukerran jälkeen alkas jo syömään kunnon annoksia, eikä sit mee es niin hukkaan. Mut mitä vielä..höh. Mun parin siskon lapset on syöny hyvin soseita, ei pahemmin oo tarvinu maistatella, kun ovat jo hyvällä ruokahalulla syöneet. Ootinpa et Eliaski aukos vaan suuta ja sais ennemminki toppuutella alkuun. No, kaikki vauvelit ei oo samaa maata :)

Mut yks yö. Siis yö. Elias söi kokonaisen purkillisen kasvissosetta hyvällä ruokahalulla! Huomas kyllä, et nälissää toinen. Se oli ilta/yö, kun Elias vaan itki...ihmettelin et mikä sillä on, ku ei rauhotu millään. Kanniskelin, niin viihty jonku aikaa, mut helposti taas tuli itku ku vaan vaihdoin sen asentoa tai istuin jonnekki tms. Annoin särkylääkettä, ja sehän otti vastaan sen suu ammollaan, että nam nam. Sit tajusin, et josko se söis sosetta yhtä hanakasti. En siis ollu saanu sitä tissille, vaikka tiesin et nälkä(kin) sillä on, ku ei ollu vähään aikaan syöny. En vaan ymmärrä, miks ei tisua huolinu. No sosetta meni sit se purkillinen ja vielä huoli sit tisun päälle! :) Ja sit rauhottu. Nälkää raukka itki..tulipa niin huono äiti -fiilis sillon.

Ihan sekavaa tekstiä tuli. Oli vielä jotai, mut en nyt muista.. ainiin, näyttäs olevan yläkulmuri puhkeemassa pienelle ja yläetuhampaatki pullottaa ikenen läpi uhkaavasti. Et pienenä Elias hampien teon alotti, ku nyt jo lisää pukkaa. En es oo vielä pessy hampaita siltä, ollu mielessä, mut aina jääny. Äitiyspakkauksen hammasharja vielä paketissa. Pitääpä nyt kaivaa se esille ja mennä ostaa hammastahnaa. Vaikka vois kai sitä ihan vedelläki alotella. Taitaa suositukset kuitenki nykyään olla, et suoraan tahnalla vaan. Niin, ja meille neuvolassa sanottii, ku eka hampit puhkes, et suuhygienistille varata aika. Tuntu ihan kummalta viiä vähä päälle kolmikuinen suuhygienistille! No, miks ei..mut ei viety eikä olla vieläkään varattu aikaa, ja toinen jo kohta 6kk. Jospa sitä nyt, ku lisää hampaitaki tulossa.

Pitipä palata taaksepäin, ku muistelin et joku puhu kaupan soseiden pakastuksesta. Eli peekay, säki siis syötät kaupan soseita? Eipä itellä tullu mieleen es pakastaa, voiskohan niitä...miks ei?

Nonii, luinpa tuolta jostain, et on muutki niitä pakastanu ja joku oli ihan valmistajaltakin kysyny, et voiko pakastaa ja kuulema voi. Vähän oon tyhmä, ku en oo tajunnu tuommosta. On menny joitai purkkeja hukkaan, mut onneks ei sen enempää. Vaiteskaa lihasoseita, ku ne on vielä suht kalliita.

Mietin sitäki, et oonko ollu niin tyhmä ja hätänen, et oon liian nopeesti maistattanu yhtä lajia...et tavallaan tullu liikaa makuja lyhyessä ajassa ja siks ei syö..no, ken tietää. Mut nyt ajattelin syöttää persikkasosetta pelkästään jonku aikaa ja ehkä rinnalla maistatan jotain muuta, kasvisjuttua tai lihaakin. Persikka kun näyttäs uppoavan eniten.

peekay: pitäiskö tuosta fb ryhmästä laittaa ihan oma keskustelu, että sen huomaa jos joku sinne vielä haluaa? Mä lisäsin Ang1:sen sinne omista kavereistani kun hän ei oikein täällä pysty käymään enää, mutta fb:ssä kyllä. :)

Mä oon ajatellut soseiden kanssa, että nyt alkuun maistatan yhtä juttua aina viikon verran ja tosiaan vain sen verran kun on halukas ottamaan. Maissisoseen eka lusikka maistui hyvin, mutta saa nähdä miten maistuu huomenna. Ajattelin, että huomenna annan "lounasruoaksi" yhden lusikallisen ja "päivälliseksi" toisen. Saan sitten näitä ateriarytmejä hiljalleen luotua - näin ainakin toivon. Määriä mun ei oo tarkoitus nostaa mitenkään erityisesti. Kunhan tutustutan soseisiin ja kartotetaan allergisointia. Maissin jälkeen taidetaan porkkanaa kokeilla.

Mun täytyy varmaan kanssa pakastaa näitä kaupan soseitakin. Tai siis, osaa soseista ostan kaupasta ja osaa teen itse. Luumusosetta ja maissisosetta tuskin teen itse niin tulee varmaan niissä kaupan versiot pakastettua kun eihän tässä alkuvaiheessa tosiaan saa millään kolmessa päivässä purkillista syötettyä.

Ostin kirjan "Kotiruokaa vauvalle", josta saa tosi hyviä vinkkejä. Maalaisjärjellä pärjää kyllä, mutta esim. keittoajat on mukava tarkistaa sieltä etenkin sitten kun siirrytään noihin lihoihin ja kaloihin. Tuo maissisose on tosi kätevä tehdä pakastemaissista. Keitetään 5 minuuttia ja sitten soseutetaan vaikka sauvasekoittimella. Sain pussista 24 jääpalaa. Kuivattujen luumujen keittoaika on 20 minuuttia ja sitten vain soseeksi. Tuo luumu on muuten mun jouluherkku yhdistettynä vaniljavaahdon kanssa!

joo, meemi, tarvii laittaa oma keskustelu fb:stä, että löytyy jos joku tarttee.

Ja meillä siis on toistaiseks syöty niitä kaupan soseita, kun mä oon NIIN rättipoikkiväsyny, että järki lähtee, eli en kertakaikkiaan JAKSA alkaa kokkailemaan vauvalle mitään juttuja. Hyvä ku saan itelleni sapuskaa kasaan ennen ku pökerryn nälästä ja väsystä... Miesraukka! Onneks se ite kokkaa niitä omia ruokiaan (joissa on niin paljon chiliä, että mä en voi ees haaveilla syöväni niitä), vaikkakin sitten aina kitisee siitä, että joutuu ite tekemään ruokansa.

Tänään kävin sokerirasituksessa, rv 13+5. Ja mulla oli tietty Oliviakin mukana, kun mies oli viime yön töissä ja sen piti nukkua. Ja se ihananihana sokerirasitus... kun siihen pitää paastota edellisestä illasta klo 22 asti ja sinne pääsin sit aamulla klo 8:15 ja sit se kesti sen 2h... Eli pääsin syömään vasta noin klo 10:30 tänään. Olivia oli kiltisti koko ajan, kun oltiin siellä terveyskeskuksessa oottamassa, mutta jostain syystä en millään saanu sitä ensin syömään. Onneks sit viimen vähän ennen klo 10 se söi, eli sain ite syödä sit rauhassa ku päästiin pois sieltä.

Ja kun tultiin kotiin, niin mies ei ollutkaan nukkunu yhtään! Se ei ollu saanu unta... Hohhoijaa. Se ois siis ihan hyvin voinu hoitaa Oliviaa kotona, ku olin siellä testissä. Oli se hoitajakin vähän ihmeissään, että yksinkö mä sinne tulin näin pienen lapsen kans ja sano, että ei sitte saa urheilla siinä välissä ku ootetaan siellä seuraavaa verikoetta. No jos mun vanhemmat asuis täällä (eikä ois ollu just nyt siellä Kreikassa lomalla), niin äitin oisin pyytäny apuun. Olihan se rankkaa, vaikka Olivia olikin oma ihana itsensä.

No kuten viime vuonnakin molempien sokerirasitustestien jälkeen, mulla tuli järjetön päänsärky koko päiväks. Vieläki särkee. Heti ku tulin kotiin, otin parasetamolia, mutta ei se oo mulla koskaan mitään auttanu, eikä auttanu taaskaan. Oon siis maannu ihan reporankana koko päivän. Ja nyt meenkin jo nukkumaan, heti ku saan pari leipää vielä syötyä.

Mammax: mistä ostit kirjan ja mitä makso? Mua kans kiinnostais, vaikken siis just nyt vielä kykenekään kokkailemaan.

Ja mulle annettiin kyllä melko tarkat ohjeet neuvolasta, että mitä pitää maistattaa ja koska ja missä järjestyksessä. Ja aina uutta juttua tosiaan sen noin viikon verran, jotta on sitte helppo eliminoida allergiat, jos semmosia sattuu tulemaan. Eka alotetaan just peruna, porkkana, bataatti, maissi, mustikka, vadelma, luumu, päärynä, persikka. Sit vasta myöhemmin mennään joko viljoihin TAI lihoihin.

Peekay: Ostin Kotiruokaa vauvalle -kirjan Adlibris nettikirjakaupasta ja hinta oli 10 euron pintaan. Siellä on yleensä aika edullista verrattuna paikallisiin kirjakauppoihin eikä siltikään tule postimaksuja päälle (tai joskus taitaa olla, mutta useinmiten ei?!). Ja on tosiaan kirjoitettu nykyisten suositusten mukaan eli nuo ikärajatkin pitää paikkansa. Erilaiset viljalajitkin on käyty läpi, niin ei tarvitse kaupassa paketin kyljestä etsiä vastauksia vellin keittoon.

Hohhoh. AARGH menee hermot tuohon facebookiin. En saanut millään liitettyä linkkiä vauvan kuviin, ja mun lisäämät kommentitkin hyppi minne sattuu. Noh, yritän myöhemmin uudestaan.

Peekaylle kaikki sympatiat sokerirasituksesta. Mulla oli raskaus ajan diabetes ja insuliinit ja kaikki, yök. En edes halua muistella niitä, tulee niin paha olo. Äitiyspolilla sain ihan hirveää palvelua, jonka takia olin tosi rikki loppuraskauden. Noh, loppu hyvin; syntyi terve ja täydellinen poika emoticon

Meidän A on maistellut nyt bataattia ja päärynää. Kaikki uppoaa ja huuto tulee kun vien lusikan, ruokalapun ja sapuskat pois näkyvistä. Suu ammollaan odottaa seuraavaa lusikallista. Mutta, maistellaan nyt rauhassa kun on tuota allergia epäilyäkin. Muutenhan poika on täysimetyksellä, ei ole kyllä ollut alusta asti. Imetyksen kanssa on käyty pitkä ja kivinen tie, mutta nyt ONNEKSI poika on oikea äitin tissivauva emoticon vieläkin tosin imetän suurimmaksi osaksi rintakumin kanssa, mutta en ota siitä mitään stressiä -oppii sitten siitä vielä pois tai ei.

A meni eilen nukkumaan jo klo 17. Luulin että pikku-unille mutta yhdeksältä oli pakko repiä toinen ylös, vaihtaa vaippa, yöppäri ja rasvata. Huusi aivan kamalasti muttei avannut edes silmiään! Aamu kahdeksaan sitten nukkui kuitenkin, söi tietenkin monta monituista kertaa välissä. Olen heittänyt kellon ja rytmin haut ikkunasta mäkeen. Meillä mennään ihan täysin fiiliksen mukaan. Luotan siihen että A:lle muotoutuu rytmi sitten kun sen aika on. Ennen otin hirveästi stressiä päiväuni ajoista ja suunnittelin että koska voi lähteä ja tulla ja mennä. Nyt poika nukkuu sitten kun on väsynyt ja herää kun herää :) Illalla mennään nukkumaan yleensä samoihin aikoihin n.19.30-20.30 mutta ihan riippuen siitä että koska A on väsynyt (yleensä jo klo 19 ja sitten kun mennään sänkyyn syömään niin virtaa ja kikatusta tuleekin yhtäkkiä kamalasti!).

Tulipahan joristua...

Meillä ei niinkää neuvolassa annettu suoria ohjeita maistatusjärjestyksestä. Peruna-porkkana-maissi, joku niistä ekana, miksei bataatti tai hedelmäsoseetki käy. Ite saa päättää. Ja toki tiedän, et lihat ja viljat tulee myöhemmin, itse asiassa 6kk iässä, mut niiden maistelua alotetaan jo 5kk iässä. 4kk ikäsenä voi alottaa hedelmät ja kasvikset. Sain neuvolasta lappusen, missä on noi iät ja maistatukset jne. 6kk iässä sit vois jo olla kunnon liha-ateria lounasaikaan ja iltapuuro. Et nyt ku meillä ollaan se 5kk ni oon jo alottanu lihan maistatuksen, kaupan vadelmapuuroa maisteltiin kans mut ei oikein Elias tykänny. Ja nimenomaan viimeks 5kk neuvolassa sanottii, et lihaa jo kehiin tommoselle pojalle..mitä lie sillä tarkottanu. Vissii se aatteli et iso mies jo ja tarvii lihaa..vaik ei nui pitäs aatella jos rintamaidollaki kasvaa. Vaikka painokäyrä oli kyllä laskeva. Mut kai se aatteli Eliaksen tiheetä syömistä, vaiteski öisin ja et ku alkaa tuhtia ruokaa syömään ni pysyy masu täydempänä pidempään. Mut en oo pahemmin vielä lihaa antanu, muutama kerta maisteltu.

Vaan oli hieno peli Suomelta! :) Nyt vois mennä nukkuu, mut Elias heräski sopivasti yökukkumaan. En tajua, sama oli viime yönä. Nukku eka kolmisen tuntia 22-01 ja sit heräs valvoo sen kolme tuntia..lattialla leikki vaan, samoin nyt. Et jospa tästä parin tunnin sisään pääsis es nukkumaan.

Eipä noista rytmeistä kannata ressiä ottaa, vaiteskaa jos on yks lapsi. Meillä muotoutunu itekseen jonkilainen rytmi, alkuun mentiin vasta kolmelta yöllä nukkuu ja nukuttiin sit iltapäivään. Nyt Elias menee yleensä n. klo21-23 nukkuu ja herää aina klo6-7.. syö siinä välissä vaihtelevasti. Yleensä aika usein. Ja tunnin aamu-unet ottaa ennen pidempiä päikkäreitä ja sit vielä toiset päikkärit ennen yöunia.

Henny: Minä kyllä sijassasi pitäisin taukoa soseiden annossa ettei ihan tappeluksi mene. Toimin aikanaan niin esikoisen kanssa ja se  toimi, eli kun aloitettiin uudestaan viikon tauon jälkeen jo maistui. Nyt ei uskalla kirjottaa enempää, kun foorumi varmaan menee justiinsa lauantaiaamun toimimattomuustilaansa.

Palaan päivällä tai huomenna.

Vielä toimii... Rytmistä pikaisesti sen verran, että meillä sitä kyllä mietittiin heti (ehkä tajuatte miksi!) Ja kun pakko oli sopeutua niin nopeasti tuo vauvakin sopeutui perheen rytmiin.

Uhmaan vieläkin foorumin huoltotaukoa, jospa vielä toimisi. Kyllä minäkin annan esim. maissisoseen aina kaupan soseena. Ensimmäisten kanssa olin vielä hyvä ja jaksava äiti ja jaksoin yrittää sitä väkertää... mutta kolmosesta eteenpäin on ostettu kaupasta. Ja kolmosen kohdalla, joka on meidän multiallergikko, nuo soseet (ne muutamat, jotka sopivat [maissi, persikka, banaani-persikka, päärynä, kukkakaali, mustikka, punaposki, vadelma-päärynä]) ovat olleet vaihteluna ruokavaliossa koko kuusivuotisen elämän ajan... Esim. juuri maissisose on ollut aina tytön herkkua ja myös pottumuusin korvike, kun peruna tosiaan vasta nyt alkanut sopia.

Muuten te, jotka annatte bataattia ensimmäisenä, sitähän ei suositella annettavaksi pelkästään vauvalle ainoana soseena kovin pitkään, jos ei ole allergioita, jotka estävät esim. perunan (kuten meidän tytöllä) siinä on aika paljon nitriittiä (tai jotain...). Jollakulla oli ongelmana ettei peruna maistu, oletko yrittänyt tehdä perunasoseesta löysää "muusia" rintamaidon (tai korvikkeen jos syö sitä) kanssa. Meillä on kaikki saatu sellaisella gourmet-tarjoilulla totutettua pottuun, Leevi ei tosin ole vielä maistanut (syö vasta maissia, mustikkaa ja banaania).

Nyt pitää taas lähettää, jokohan meni sepustus hukkaan.

aatulle on vissiin tulossa hampaita lisää. koko päivä ollu pelkkää itkuu ja kitinää.. mullaki särkee pää ihan älyttömästi. :/

meille ei neuvolassa neuvottu mitään mitä kuuluu antaa ja missä järjestyksessä. Neuvola täti vaan aina kyselee että mitä oon aatulle antanu. nooh, oon antanu vaikka mitä. :)

tää menee nyt potee päänsärkyy ja ottelee että isäntä tulee kotio kun on auttamassa kavereita muutossa.

Voi kaaos... Ensinnäkin Mette on räkätaudissa. Viime yö imettiin nenäfridalla röörejä vähän väliä (onneks tuli se sitten eilen ostettua!). Suolaliuosta myös laitettiin. Silti on ihan reppana kun jatkuvasti vaan yskittää ja rohisuttaa. Ei kuitenkaan ole kuumetta nostanut.

Tänään me tehtiin silti suunnitelmamme mukaan ja tyhjennettiin meidän asuntoa. Vietiin ne varastoitavaksi appivanhempien luo siksi aikaa kun vielä täällä kaksiossa eletään. Eli joitakin huonekaluja ja muutakin vietiin rankalla kädellä. Pakko vaan saada tänne tilaa. Mies teki ensimmäisen reissun yksin ja vei samalla meidän koiran sinne odottamaan. Appivanhemmat siis eivät olleet kotona. Kotimatkalla miehen veli soittaa kauhuissaan, että mikä ihmeen koira tuolla talossa haukkuu, että uskaltaako sinne mennä. Miehen veli oli sitten just tänään saanut päähänpiston myös mennä sinne hengaamaan. Mies tuli kotiin siis hakemaan mut ja Meten ja loput tavarat. Ajettiin taas sinne ja miehen veli oli edelleen siellä. Oma-alotteisesti se tuli meidän tavaroita ottamaan autosta ja totesi heti, että miksi ette vie näitä suoraan roskiin vaan? Siis käyttökelpoisia huonekaluja, vitriinikaappeja jne. Totesin siihen, että kyllä me ne varmasti otetaan taas käyttöön kunhan jossain vaiheessa päästään isompaan asuntoon. Siinä kohtaa miehen veljellä napsahti päässä. Se näki aiheelliseksi tuomita isomman asunnon etsinnän heti alkuunsa. Eihän meidän tuloilla ole mitään järkeä asua kuin kaksiossa, kyllähän kolme henkeä (+3 eläintä) helposti asuu kaksiossa. (hän itse tarvitsee kolmion avovaimonsa kanssa kaksin...) Hän alkoi täysillä riehua ja huutaa asiasta mulle. Mä totesin, että se on meidän perheen asia ja anna olla. Hän jatkoi riehumista, että hän lopettaa vasta sitten kun mä ymmärrän asian. Se siis oli täysin epätasapainoista riehumista ja huutamista. Mies tuli pitämään mun puolia ja tehtiin pikainen poistumispäätös. Mette siis koko ajan istui kaukalossa keskellä sitä shouta. Oli muuten aika hädissään... Edelleen miehen veli tuli repimään meidän autoa ja yritti estää meidän lähdön. Mies joutui ihan tosissaan työntämään sitä pois ja painimaan sen kanssa, että päästiin. Voin sanoa, että Metteä on kovasti saanut tänään rauhoitella ja kyllä itselläkin on ollut melkoisen kurja mieli. Enää en uskalla Metteä päästää setänsä lähelle jos tämä ei voi itseään hillitä edes lapsen läsnäollessa. Surullista. Sinänsä Metelle teki hyvää autossa kohoasennossa nukkuminen. Ei vaan olis pienen tarvinnut tuollaisia traumoja saada.

Mette on maitoa syönyt tosi huonosti nyt flunssaisesna. Kai se on raskasta imeä kun on nenä tukossa. Maissisose sen sijaan maistuu tosi hyvin. Tänään annettiin 2 lusikallista aamupäivällä ja 2 lusikallista nyt illemmalla. Huomenna saa sitten syödä jo isommasti.

Ei voi muuta sanoa kun suku on pahin, meemi! Omastani löytyy jos vaikka minkälaista tapausta, ja tuommoiset tapahtumat ahdistavat (itseäni ainakin) pitkään. Mutta niinkuin olit itsekin sanonut; teidän perheen asiat eivät ole muiden ongelmia saati muiden päätettävissä! Inhottavaa että pieni lapsi joutuu tuollaista käytöstä seuraamaan, mutta niinkuin monessa muussakin asiassa -Mette unohtaa kyllä! Tottakai vauva peilaa kaikessa varmaan sinun käytöstäsi, jännitystä ja hermostumista, mutta ei siitä varmasti mitään traumaa jäänyt :)
Riidat ja kinastelut kuuluu kumminkin normaaliin kanssa käymiseen, tietysti hyvä olisi jos sopu syntyisi myös vauvan nähden. Rähjääminen ei tietenkään ole normaalia... (väsynyt äippä tässä yrittää jotain keittiönpöytä psykologia esittää...)
No jokatapauksessa, meillä on useinkin kinastelua miehen kanssa. Mä olen aika rasittava tapaus emoticon  nalkutan ja huomautan ja mies sitten hermostuu. Mutta aina yritetään sopia saman päivän aikana, mielellään heti ja tehdään sopu A:n nähden. Ja jos puhun ärtyneenä miehelle, pyrin kumminkin puhumaan vauvalle eri äänen sävyllä.

Mutta ehkä ihan fiksu päätös pitää Mette erossa sedästään, jos ei osaa olla vauvan läsnäollessa rauhassa. A:n ainut setä veteli tyytyväisenä röökiä yksiössään sisällä kun käytiin vauvaa näyttämässä. Semmonen setä täällä...Eipä tarvi toiste mennä!

Meidän mies lähti tänään ryömimään/mönkimään! Poski lattiassa, peppu ylhäällä ja varpailla vauhtia! Pitkälle ei päässyt kun tais mattoa raapia naamaa liikaa, mutta selkeesti tajus että MINÄ LIIKUN emoticon

Oih, ihana saavutus jekun vauvalla. Tuli hymy huuleen kun tuon oikein näki mielessään. :)

Joo, siis ko setä ei tosiaankaan riidellyt mitenkään normaalisti. Se kiihtyi nollasta sataan sekunnissa ja sen jälkeen riehui kuin mielipuoli. Riidat on ihan ok, mutta tuo oli kovin yksipuolinen riita. Tosin meillä kotona erimielisyydetkin riidellään ihan normaalilla äänensävyllä ja voimakkuudella. Ollaan aika kovia keskustelemaan miehen kanssa ja on todettu, että niin saadaan riidat ja erimielisyydetkin helpoiten hoidettua. Meillä siis on kotona aina sen puolesta rauhallinen tunnelma.

En tiedä reagoiko Mette eilistä kun vähän väliä pärähtää aivan hirveään itkuun kesken unen. Tyyntyy ja jatkaa unta heti kun työnnän tutin suuhun. Eipä ole ennen tuollaista ollut...

Meillä on nyt siis maissia maisteltu perjantaista lähtien. Mites, onko muiden vauvoilla kakka vetänyt vihreäksi kun on siirrytty kiinteään? Mä jotenkin järkeilin, että vihreä väri johtuis siitä, että on outo tilanne mahalle kun tulee kiinteetä ruokaa. Vai?

Harmittaa kovasti kun vauvauinnit jäi välistä tänään Meten flunssan takia. Ei sitä tuossa kunnossa voinut sinne viedä. Meillä on enää kaksi kertaa sitä vauvauintia. No, ei voi mitään. Mun omaan kurkkuun on myös muuttanut kaktus. Aivan tosi kipeä kurkku ollut koko päivän. Taidetaan olla samassa taudissa Meten kanssa molemmat. Mä en pysty enää edes nenäfriidaa käyttämään kun oon ite niin kipee. Onneks mies pystyy. Toivottavasti sitä ei huomenna tarvita kun mies on töissä...

Takaisin