Toukokuu ü

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja melela
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo yöheräilyt ne on tääläkin saanu äidin aivan uuvuksiin... Ei tartte montaa yötä nukkua huonosti kun on jo ihan poikki.. Mä en oikein tiä mikä meillä neidin herättää mutta viime yönäkin heräsi oikein itkemään ja tunti siinä sitten mennä hujahti ennen kun taas nukahti kunnolla.. Tänään onkin sitten särkeny päätä ihan hulluna ja jalat särkee ja väsyttää... No, ehkä se taas tästä paranee... 

Mä luulen että nyt alkaa oikeesti maito loppuun tai ainakin on vähentyny toooooodella paljon.. Eilen yritin pumpata että saatas omaa maitoo mukaan kun tytsy menee huonema mummulaan hoitoon...no, eipä tullu kun 50ml vaikka kuin pumppasin molemmista ja viime imetyksestä oli aikaa jo reilusti... :( Mä en millään haluu luopua imetyksestä.... :(

Huomena siis ollaan tosiaan menossa viettään vähän kesäpäivää helsinkiin ja syödään ja shoppaillaan :) Saas nähdä miten menee hoitoreissu... mua jännittää ja pelottaa taas =/ 

Alina mä tilasin ne musta/pinkki say hello -rattaat :) http://baby2travel.co.uk/Cosatto1Color2.html   Toivottavasti on sitten hyvät :) Ei oo vielä mitään tietoa koska ne tulee...mutta ainakin tilausvahvistus tuli s.postiin eli eiköhän ne joskus tuu! 

Täällä onkin yöheräilyä vähän jokaisella, lohduttavaa...meillä on ollu kans tällä viikolla ihan hirveitä öitä. Nukahtaminen on ollu vaikeempaa illalla ja öisin puolen yön jälkeen poika itkustanu puolen tunnin tai tunnin välein :/ On ihan unessa ja silmät kiinni, mut pää pystyssä mahallaan tai kontallaan venkoilee. Nukahtaa kyllä kun kääntää selälleen. Viime yönä oli pakko ottaa klo 24 viereen, olin siihen mennessä käyny kääntämäs 3 kertaa. Vieressä ei ollu kyllä yhtään parempi. Saa nähdä, mitä ens yö tuo tullessaan...Päivisin nukkuminen on kans ollu työn ja tuskan takana ja unet lyhyitä. Neuvolassa tänään juteltiin, että liittyis kehitysvaiheeseen. Ite alkaa epäilee, voiko lapsi olla kipeä, kun tilanne yhtäkkiä muuttuu täysin.
Muakin pelottaa, että imetys loppuu. Vielä tulee riittävästi, mut ei kyllä enää suihkua. Niin mielelläni imettäisin vuoden ikään.

Hei,

Kyselen täältä puolen myös. Tekeekö muut vauvat näin ?

Kiinnitin huomiota , että poika (nyt siis 6 kk:ta)  kääntää joskus päänsä sylissä ollessaan ihan kokonaan vinottain.  Onks tää ihan normaalia vai mitä ? Mun mielestä silmät ei karsasta. Muuten sylissä ollessaan tai sitterissä yleensä on pää normaalisti pystyasennossa ja toki pää kääntyy normaalisti molemmille sivuille. Mut tuo pään laittaminen kokonaan vinottain näyttää vähän omituiselta :0  Yleensä harrastaa tätä kun tuijottaa jotain erittäin tarkasti. On kyl muutenkin erittäin utelias ja istuu monesti sylissäkin etukenossa.

Melinmar, kun vauvallasi kääntyy pää toiseen suuntaa, kulkeeko silmät samaan vai eri suuntaan? Meillä ei kyllä tuollaista ole havaittavissa, vaikka Aleksi tykkää pitää päätä enemmän toiselle puolelle kallellaan kuin toiselle.
Nyt se on sitten tehty! Me varattiin kahden yön kylpyläloma hääpäivän kunniaksi. Kyllä vatsanpohjaa vihloo, kun ajatteleekin eroa pojista. Mutta kokemuksesta myös tiedän, että se hetken ikävä menee ohi, kun päästään kunnolla reissun päälle. Luotan äitiini 100% hoitajana. Aina on näin käynyt, kun ollaan oltu reissuissa, että ikävä unohtuu ja voidaan rauhassa viettää kahden keskistä aikaa. Ulkomaan reissut ollaan nyt haudattu ainakin tältä vuodelta. Pitäis auto vaihtaa ja sitä raksaprojektiakin suunnitella. Huoh, ei nappais ottaa kyllä yhtään lainaa.
Meillä nukuttiin ekan kerran viime yönä kahdeksan tuntia putkeen! Mutta jälleen kerran herättiin tähän päivään klo: 5.30. No tuleepahan päivälle mittaa ja saa tehtyä vaikka mitä.

Toivottavasti täälläkin imetys jatkuisi vielä. Nyt kun imetyskerrat vuorokaudessa on noin 1-3 kertaa, niin se on mun mielestä ihan riittävä. Imetyksestä on tullut rentoa, kun siinä ei ole enää kiinni ja silti saa sekä Aleksi että minä tarvittavaa läheisyyttä.

Mun kaveri sai tänä aamuna esikoisensa :)). Ihanaa, kun maailmaan tulee vauvoja lisää.

Meillä poika alkoi nukahtamaan itsekseen 2kk iässä omaan huoneeseen pinnasänkyyn, mut 5 kk iässä alkoi nukahtamisvaikeudet ja niitä on nyt kestänyt kuukauden! Mä oikein pelkään taas kun kohta aletaan nukuttamaan...huutoa kestää 30min-2h...sit kun nukahtaa niin onneksi nukkuu kiltisti 6-7 asti aamulla, et ei voi valittaa. Ollaan kokeiltu vaikka mitä, mut tuloksetta, joskus nukahtaa sit syliin ja joskus sänkyyn kun lauleskelee tms...

melinmar mulle jäi nyt vähän epäselväksi että siis miten kääntää päätä, silleen kallistaa sivulle vai? Eiks monet lapset tee niin kun ne kattelee jotain tai miettii? Mut en mä vauvoista osaa sanoa... 

Meillä oli eilen tytsy hoidossa neljä tuntia :) Ihan riittävästi oli siinäkin, vaikka hyvin oli kaikki mennyt. Kerran oli syöny pullosta ja sekin sujui. Itellä oli vaan väkisinkin välillä huoli siitä että itketäänkö sielä hysteerisenä, ja alko oleen tissitkin niin täynnä ettei  tietookaan siitä et koko yön vois olla imettämättä :D  

Huomena neuvolaan, kiva kuulla mitat miten on kasvanut :) Veikkaan ettei ehkä vielä 8kg ylity. Muuten, mun mielestä on tosi kummallista että meidän tyttöä on nyt neuvolassa sanottu joka kerta tanakaksi ja että menee jossain ihan omilla käyrillä.... Jotenki ärsyttää kun ei tuo tyttö ole yhtään liian pullea, vain sopivasti vauvanpyöreyttä! Ärsyttää jo valmiiks taas jos tulee sama kommentti taas! Jotenki tuntuu oudolta kun kumminki jotkut vauvat on kilonkin painavampia. Ääh. Ihan sama. Saa nähdä mitä sanoo istumisesta..mun mielestä ei oo vielä valmis ku oon kokeillu ny kaks kertaa syöttötuoliin ihan siis muutaman sekunnin. 

Kamala sanoa mutta helpottavaa kuulla että muittenkin vauvat heräilee. Mulla on jääny täälläkin kirjoittelu ja lukeminen kun olo on päivisin niinkun krapulassa kun ei saa nukkua :(

Meillähän meni yöt reilu 5kk ikäseen niin että poika meni nukkumaan n. klo20.30 heräsi syömään n. klo:05.00 ja nukkui sitten vielä aamu kahdeksaan. Edelleen nukkumaan meno sujuu ongelmitta mutta yö ralli alkaa joskus siinä yhden aikaan..ja rallia jatkuu varmaan aamu viiten asti. Vaaveli nukkuu 30 min- tunnin ja herää kitisemään. On ihan unessa mutta itkee silti, hiljenee kun tutin torppaa suuhun ja nukkuu taas sen reilu puoltuntia. Melko raskasta. Itse ei ehdi edes nukahtaa kunnolla takaisin. Vielä kun isäntä tekee hommia 24/7 ja nousee ylös pääsääntösesti kuudelta niin yöt on aika pitkälti mun vastuulla. En saa päivälläkään nukuttua niin nyt kahden viikon kukkumisen jälkeen alkaa olo olla aika rapsakka. Täytyy toivoa että on joku vaihe ja että menis mahd. pian ohi.

Siis kääntää päänsä vinottain/ sivuttain  olkapäänsuuntaisesti. (Korva kiinni olkapäässä). Tosin kyl hänellä kääntyy siinä samalla myös koko kroppa. Silmät  seuraa kyl samansuuntaisesti mukana, katse ei jää mitenkään ns.  harhailemaan. Näyttää vaan niin hassulta tuo asento. Muistelen ittekkin että jossain iässä muksut saattaa olla vaikka miten perin :D  Mut että näin pienenä... ehkä aika kultaa muistot.

bellatrix: meillä on just sama meno öisin. Sit välillä poika herää vain kaks kertaa, kahden ja viiden aikaan. Joudun ottamaan kumminkin viideltä viereen ja syömään, että unet sais jatkumaan pari tuntia. Ennen pärjäsi omassa pedissä tuonkin ajan.  
Miolla on nyt eka kunnon kuume :( Tavalliselta nuhakuumeelta vaikuttaa, vaikka ei oo juurikaan nuha eikä yskää. Mut aivastelee ja mulla on kova nuha. Kuume 39, mut lääkkeillä laskenu 38 kieppeille. Aamulla oli normaalilämpö, mut äsken nokosille laittaessa tuntui taas lämpimältä. Ootteko vieneet vauvoja kuinka herkästi kuumeen takia lääkäriin? Poika syö ja juo hyvin ja leikkii välillä, niin en aatellu vielä viedä. Ellei pitkity tai kuume nouse 40?

Meillä on helpottanu yöt entisestään. Se ainut syöntikin on jäänyt pois. Kait Benjamin antaa nyt äidin vähän levätä öisin, et jaksan taas kohta valvoa pienen vauvan kans :)
Päänvaivaa tuottaa vaan tuo flunssa. Bejaminilla siis nyt taas vaihteeksi räkätauti. 3. flunssa reilu kuukauden sisällä :O Tosin, hälle puhkes eka hammas ja samana yönä tuli nuha. Voi siis liittyä siihenki, mutta kuitenki...
Kovasti B jo pyörii lattialla ja nostelee käsillä ylävartaloa ilmaan. :)

Kohta neuvolaan, piikit on jo varmaan pakko pistää vaikka onki nuha :/
Miimi: Kuulostaa ihanalta tuo kylpyläloma. Ois kyllä paikalla meilläki välillä päästä isännän kans rentoutus lomalle !

Mä en oo muistanu laittaa ylös minnekkään, et mistä asti Benjamin on nukkunu omassa sängyssä. Mutta siitä on jo kauan ku aloin laittaa yöksi häntä pinnasänkyyn ja kiltisti siellä nukkuu joka  yö :)

melinmar eiköhän tuo pään kääntely normaalia ole...vaikka mistäpä minä tietäsin :) Mutta aina voi neuvolasta kysyä. 

Meillä oli tänään neuvola ja unohdin kysyä että joko nyt voi huokaista helpotuksesta kätkytkuoleman suhteen....?? Eikös se ole alle puolivuotiaden kohdalla vain? 
Neukkutäti antoi luvan istua pieniä hetkiä syöttötuolissa mutta ei vielä muuten. Tänään sitte olikin ekan kerran jokusen hetken istumassa kun syötiin. Alettiin siis tänään syömään toinenkin kiinteä ateria päivässä. Sitten pitäs jonkun ajan päästä alkaa antaan iltapuuroakin. Mutta ootellaan nyt hetki kun tässä tulee muutenkin uusia juttuja, tänään kun annoin ekaa kertaa kukkakaalia ja päärynääkin vielä.. Saa nähdä, toivottavasti ei tuu yöllä maha kipeeksi.. Muutenkin kaikki oli ok, pituus on taas vähän epävarma ku neiti heittäyty jälleen siinä kohtaa hivenen hankalaksi :) Mutta siis mittaa 66,5cm ja painoa 7080g. 

Neuvolassakin jo kyseltiin että miten mä ite ehdin ja muistan syödä kun oon niin laihtunut... Joo tiedän, oon alinpainonen aika paljonkin mutta minkäs teet..! Ei tässä ehdi silleen syömään ja mä varmaan saisin olla koko ajan napostelemassa jotain.. Sit kun vielä mies on reissuhommissa niin ei oikein tuu silleen kokkailtua ruokaa päivittäin.. 

Mutta sitten, ihan vaan tiedoksi kaikille jäätelön ystäville että siitä saa kuulemma enemmän kalkkia kun maidosta ;) Joten ihan vaan jotta saatas tarpeeksi kalkkia niin muistetaanpa sitten syödä sitä jäätöökin! ;) 

Iines, kyllä munkin mielestä se kätkytkuoleman raja ole se 6kk. Ja yleensä kait eniten kuolee siihen kätkytkuolemaan siinä 3-4kk iässä. Tämä ei ole mikään fakta vaan mitä itse olen kuullut. Mulla on imetyksen ja painon välinen yhteys ihan selvä. Kun imetän, niin paino laskee lähelle alipainon rajaa. Heti kun imetys hiipuu, paino alkaa nousemaan, teki itse mitä tahansa. Esikoisesta jouduin todistelemaan toden teolla painonlaskua neuvolassa, kun paino tippui 7kg lähtöpainosta. Nyt tiesin taas, että varmasti paino ensin tippuu ja nyt olaan painon kanssa taas noususuunnassa.
Meillä Aleksi ei enää päivällä huoli tissiä ollenkaan, vaikka olisi kuinka nälkä. Yöllä kelpaa ainakin toistaiseksi, enkä kyllä millään jaksais alkaa pullosta syöttää yöllä. Toivonkin siis, että yösyttö loppuu kokonaan kohta, koska luulen, että mulla alkaa maidon tulo hiipumaan.
Unikoulu on tuottanut meillä nyt hyvää tulosta. Siirrettiin Aleksin sänky mahdollisimman kauas mun sängyn puolesta ja yöllä oon sinnitellyt sen tunnin verran (silittelyä, tutin laittoa). Jos ei oo tunnissa mennyt kitinät ohi, oon antanut tissiä. Mutta nyt siis ei ole tarvinnut.
Viime yönä Aleksi heräsi kyllä tunnin välein, mutta pelkkä tutin laitto riitti. Aamulla vasta neljän aikaa sitten syötiin. Aivan luksusta ja toivottavasti pysyvää! Vaikka nyt oon saanut muutamana yönä nukkua kohtuudella, niin ei se näitä univelkoja kuittaa. Pitäisi saada pari kokonaista yötä nukuttua, ilman heräämistä.
Jaahas, nyt pitää laittaa pikkumies nukkumaan vaunuihin ja lähteä kävelylle.

Argh, nyt pitää päästä paasaamaan tänne! Mä oon niin kyllästynyt meidän naapureihin ja niiden koiriin! Ne pitää noita koiriaan irti ja koirat tietty ravaavat pitkin naapuruston pihoja. Ihmettelin äskön, että mikä terassilla kolahti, niin jo oli yksi koirista ottanut Aleksin vaippapussin ja repinyt meidän nurtsille sen. Eikä siinä kaikki. Kun menin pihalle, koira tuli korvat luimussa mulle haukkumaan. Aleksi oli vaunuissa (heräsi tietty päikkäreiltä tähän) ja oli pakko laittaa Onni sisälle. Onni monesti leikkii yksin tossa meidän etupihalla. Ei todellakaan oo kiva kun vihaiset koirat tulee siihen räksyttää. Näitä koiria ei hoideta mitenkään, ei rokoteta tm. Näistä on valitettu poliisille ja eläinsuojeluviranomaisille. Mutta kukaan ei tee mitään! Viimeks kun siellä kävi eläinsuojeluviranomaiset, siellä lopetettiin samantien kolme hevosta. Ei todellakaan huvita aidata pihaa sen takia, että pitää toisten eläimet loitolla!!! Mä oon niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin kypsä.
Sitetn asiasta toiseen. Olipas muuten helppo tehdä tänään Aleksin kasvissose itse. Tein bataattikuutioita ja porkkanakuutiota, joista sitten osan otin omaan ruokaani ja osan Onnille. Loput soseutin Aleksille. Näin tulee tehtyä myös tuolle esikoiselle lämpimiä kasviksia. Nyt sitten päätinkin, että jokainen päivä kun ollaan kotona, teen erilaisia kasviksia ja jokainen saa tuoreena nämä. Olen tähän asti ostanut valmiita wok-vihanneksia tai sitten menty ihan kurkku, tomaatti, salaattilinjalla (joten esikoinen siis saa päivässä paljon vihanneksia). Mutta näin saa kaikki vaihtelua ruokaan :).

Mä Miimi lohdutan sua sen verran että agressiivinen koira harvemmin haukkuu, ainakaan korvat luimussa. Agressiivinen koira yleensä jäykistyy, nostaa niskakarvat pystyyn, tuijottaa ja pitää häntää korkealla. Haukkumalla lähestyvä koira on melkein poikkeuksetta arka, toki arankin koiran saa ihan varmasti puremaan mutta se pitää ensin todenteolla ahdistaa nurkkaan tms. Ihan perseestä tommonen tilanne, tulee lapsistakin helposti koiria pelkääviä kun onhan se koiran haukkuminen vieressä pelottavaa varsinkin koiriin tottumattomalle väelle. Mä varmaan sun tilanteessa aitaisin pihan jos kerran viranomaisetkaan ei saa kyseisiä idiootteja kuriin. Luulis silti että jos riittävän monta ilmoitusta esmes Poliisille tulee niin asialle tehtäis jotain..

Tänään sain sitten vihdoinkin niitä hyviä uutisia Ninnin munuaisista.Ninniltä kuvattiin isotooppilabrassa munuaiset ja katsottiin että kummatkin munuaiset toimisivat tasan samalla tavalla.Vaikka vasen munuainen on oikeaa hieman suurempi,se toimii täysin samalla tavalla kuin oikea.Ja vaikka on lievä ahtauma niin kuulemma se menee kasvun myötä ohi.Ja parin kuukauden päästä munuaiset vielä kerran ultrataan ja jos ei mitään hälyttävää ole,voidaan kuulemma myös estolääkitys lopettaa :)

Voi Fjansku, ihana kuulla että kaikki on hyvin :)

Meillä riehutaan edelleen öisin. Tein eilen illalla ratkaisun, että enää ei nukuta meidän makkarissa, vaan pistin tytön nukkumaan omaan huoneeseensa. Itse kyllä nukuin samassa huoneessa, mutta parin metrin päässä tytöstä. Ennen siis tytsy nukkui kehdossa ihan mun vieressä. Annoin myös supon, jos sillä on jotain kipuja.
Ei tarvinut imettää kun kerran! Ja kerran kävin laittamassa tutin tytölle. Kyllähän se heräs ähisemään ja hieman vinkumaan n. parin tunnin välein, mutta ei itkenyt, paitsi sitten 5ltä kun taisi oikeasti olla nälkäinen. Tää on siis aivan luksusta, verrattuna parin viikon yöuniin, jolloin tyttö halus aina tunnin välein rinnalle, tosin imi 2min ja nukahti sitten. Ehkäpä sillä on siis merkitystä, ettei olla ihan niin lähekkäin. Tai ettei haista maitoa. En tiedä, mutta meidän makkariin ei enää palata. Voisin nyt viikon verran nukkua Amsun kanssa sen huoneessa ja sitten siirtyä käyttämään itkuhälyä. Tassuttelun voisin aloittaa ens viikolla.

Miten lähekkäin te nukutte? Ootteko huomannut että kauempana nukkumisella olis jotain merkitystä?

Tammikuisista huutelen. Oululaiset (+ tietty muutkin), käykääpäs kurkaan tammikuu 2011 Oulun mammamiitit - keskustelua.

Meillä löytyi neuvolassa syy levottomille öille; pikkumiehelle on tulossa alas vaatimattomasti neljä hammasta samaan aikaan !!! Eilen illalla laitoin supon ennen nukkumaan menoa ja tyyppi heräs vaan kerran ja silloinkin kello oli jo puoli kuusi aamulla. Hampaat ei näy vielä yhtään mutta neuvolan täti tunsi ne ihan selvästi, vähän tuli itselle taas urpo olo että miksi ei olla kotona asiaa huomattu :( Mä jotenkin odotin seuraavia hampaita ylös kun alhaalla on jo kaksi eikä niiden tuleminen aiheuttanut mitään vaivaa.

Meilläkin oli ensin ongelmaa juuresten syömisessä. Sekoitin bataatin joukkoon persikkaa ja vähensin persikan määrää joka päivä. Nyt laskee peruna, bataatti ja porkkana tosi hyvin. Puuron aloituksesta joku myös taisi kysellä ?? Mä aloitin vauvojen kaurapuuro jauheella. Sekoitin ensin 200ml vastiketta ihan yhden teelusikallisen jauhetta ja lisäsin määrää joka päivä pikkuhiljaa. Nyt meneekin sitten jo ihan puuroa iltaisin ja se onkin herran ihan lemppari safkaa :)  Lihoja tarttis kans aloitella, broileri on varmaan ekana meidän listalla. Toivottavasti sekään ei aiheuta vatsa vaivoja.

Takaisin