Touhukas toukokuu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tata87
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
meillä aloitettii syöttötuoli harjoitukset 5,5kk iässä pikkasen kerrallaan.
Hyppy kiukku oli esikoisella ahkerassa käytössä, lapsi viihtyi. Ja ihan normaalisti kävelee :-)
täytyyki hakea varastosta ja kokeilla tykkääkö pikku mies :-)

Olipas ihana käydä hieman shoppailemassa murun kanssa :) Ihan naurattaa näin jäljestä ajatellen miten pelotti lähteä kaupassa käymään pienen kanssa (vai onkohan se vain nykyisin helpompaa kun nyherö on isompi... no kuiteskin). Kyllä se sitten seuraavan kanssa on jo paljon helpompaa ;)

Vielä kun osaisi päättää missä välissä kannattaisi alkaa yrittämään :D Oiskohan sitten taapero + vastasyntynyt hullunmylly yhdistelmä..

Te joilla on enemmän lapsia, antakaas omat mielipiteenne asiasta eli mikä on teidän mielestä paras ikäero (ja paljonko lapsillanne on ikäeroa) ja plussat ja miinukset siinä :D Ihan mielenkiinnon vuoksi kysyn ^^

Meillä 3v ikäeroa, mielestäni hyvä uhmasta huolimatta;) itse en olisi jaksanut kahden ihan pienen kanssa, on helpompaa (ehkä, mistä minä tiedän;)?) kun toinen osaa kommunikoida kunnolla, liikkua itsenäisesti ja käydä itse potalla. Ellei oma ikä olisi ongelma, niin ikäeroa olisi saanut olla jopa vielä enemmän. Olinkin varautunut siihen, ettei olisi tärpännytkään ihan heti kun näin "mummoiässä" rupeaa lisää muksuja suunnittelemaan;) No, tärppäs nyt kuitenkin, joten tässä sitä nyt ollaan:)

Miinuksena ehkä tuo uhma, ja että eka on tottunut olemaan ainoa mukelo aika pitkään. Tosin olen ymmärtänyt, että jopa pienellä ikäerolla syntyneet saattavat ottaa nokkiinsa kun pikkukaveri saapuu. Mutta mene ja tiedä:)

Niin ja koin myös että halusin oppia tuntemaan esikoista kunnolla ensin, sitten vasta lisää lapsia kehiin.

äh, tässä on alkanu itelläki jo pahasti takaraivossa tuo toinen kummittelemaan:p toisaalta sitten kuitenkin haluis vähän töitäki tehä välillä mutta taas toisaalta...huoh :confused013

Meidän tytöillä on 2,5 vuotta ikäeroa. :) Tulevat toistaiseksi hyvin toimeen ja isosisko hellii pienempää hyvin usein. Yritän toki olla esikoisenkin kanssa ja tehä omia juttujamme nyt kun kuopus on isompi. :) Molemmat kyllä ovat tempperamenteiltaan rauhallisia joten luulen senkin vaikuttavan asiaan.

Meillä hyppykiikku on ollu ihan rock juttu! nauraa niin ratketakseen aina kun laittaa siihen :grin tänään rupes likkakin sitte liikkumaan etiäppäin, nimittäin pyörimällä :rolleyes: tultiin kaupasta ja laitoin minin lattialle maton päälle, noh kassit purettuani lähin kävelemään olkkariin ja kaveri tulikin jo puolitiehen vastaan o_O taitaa olla neidillä kiire :eek:

Täytyy kyllä kans kokeilla tuota hyppykiikkua :)

Muru on kehittänyt nyt hassun tavan päästä etenemään eli sekä pyörii että "heijaa" itseään mahallaan ollessa... näyttää kuin aikoisi mennä selälleen mutta kääntyykin vauhdilla takaisin mahalleen niin siinä tulee pieni liikahdus etiäpäin sitten.

... menee nyt sitten olohuoneessa huonekaluja uusiksi hyllyjen osalta kun ovat tällä hetkellä matalia avohyllyjä. Täytyy käydä metsästämässä kaapillisia mihin saa tavarat piiloon xD Ihan kiva kun saa hieman sisustaa uusiksi ja vieläpä hyvällä syyllä ;)

meillä syöttötuolissa istuu ihan tukevasti ja lattialla/sohvalla sitten jalkojen välissä tuettuna kun sivulle päin kuitenkin kellahtelee tai eteen kun kurkottelee tavaroita :grin meillä ei siis viihdy sitterissä kun ihan hetken ja sylissä syötötkin alko olemaan melkosta venkoilua ja selällään ei viihdy :p oonkin miettiny että missä ootte pitäny esim. kaupassa käydessä? ei nimittäin viihdy siinä vauvakärrissä vaan alkaa kitisemään ja ähkimään ja ylös yrittää nousta ja oonkin miettiny että uskaltaisko sitä jo siinä "tavan" kärrissä istua... tai sitten tietty manduca olis toinen vaihtoehto ottaa mukaan...

meilläkin mennään eteenpäpin jo pyörimällä mahalta selälle :rolleyes: tultiin kaupasta tos pari pv. sitte ja jätin minin leikkimatolle pötköttämään ja itse suuntasin purkamaan kauppakasseja, kassit purattuani käännyin lähteäkseni olohuoneeseen niin pikkukaveri tulikin jo eteisessä vastaan, kyllä sai taas nauraa:grin nyt on sitte tyttö sen verran aktiivisempi että kaikki sähköjohdot on lattialta laitettu varmaan piiloon, tänään tupakilta tultaessa neiti pureskeli läppärin latuirin johtoao_O ja hdmi piuha oli aivan kuolassa:sad001 täytyy siis alkaa nostamaan kaikki tavarat korkealle hyllyille ettei toinen vahingossakaan pääse tukehtumaan:)

...Ihanpa lämmin tuli :D Saikin ihan urakalla miettiä mitä pukee pienelle että ei ole liian kuuma ja että kuitenkin iho on peitossa ulkona. Pitkähihaisella bodylla ja sukkiksilla pärjää ihan mainiosti onneksi jo :)

Manduca pääsi nyt ahkeraan käyttöön. Vaunuissa ei ilmeisesti enää ole niin kivaa mutta manducassa aikansa katselee maisemia tyytyväisenä ja sitten nukahtaa ^^

Meillä on ulkona käytössä pelkkä t-paita :) me kun ei auringossa niin viihdytä et terassilla tulee varjossa pötköteltya, hitsi meillä on sisälläkin niin kuuma että mini itkee ja raivoo kun niin hiki :( ei oikein tiedä miten vois toista auttaa :(

Sent from my HTC One S using Vau Foorumi mobile app

Neuvolatäti kielsi meiltä istuttamisen syöttötuolissa vielä. Oli vielä liian pyöreä selkä. Takaisin sitterisyöttöihin siis.... Vähän harmi kun muru tykkäsi istua siinä syöttötuolissa ja katsoa maisemaa syödessä. Luulin että voi alkaa jo hieman istuttaa (syöntien ajan siis) kun punnertautui itse istumaan sitterissä mutta eipä ollutkaan sitten niin.

...Ensimmäinen hammas tuli eilen alas näkyviin =D Jee ^^

Aika erilaisia ohjeita tuntuu syöttötuolissa istumiseen tulevan. Itse yllätyin, kun 5kk-neuvolassa sanottiin, että istumaan vaan. Sylissä poika onkin istunut vähäiselläkin tuella tosi tukevantuntuisesti, mutta silti luulin, että syöttötuolia ennen pitäisi osata paremmin jo itse istua ilmankin tukea. No, nyt ollaan hiljakseen aloitettu syöttötuolin harjoittelu, kun kerta "lupa saatiin".

Me käväistiin äkkilähdöllä etelässä, kun puolisolla alkoi kesäloma. Loma meni tosi hienosti. Lennoilla ei ollut mitään ongelmaa (noin 4h), vaikka ei poika kotona jaksa sylissä istuksia. Uudet rutiinit saatiin nopeasti ja kaveri oli melkeinpä tyytyväisempi kuin kotona konsanaan. Käytiin vuorotellen altaalla makoilemassa auringossa ja nautinto oli aikamoinen! Varsinkin se eka kerta, kun tiesin, että minulla on 1,5h aikaa yksin vain olla ja lukea kirjaa..kokis pöydällä ja aurinko paistoi, tunne oli huikea. Kyllä sitä nyt osaa arvostaa ihan eri tavalla. ☀️

heh, meillä nuo 2alahammasta vaan on, ei oo vielä muita näkyny tai tuntunu :) sen suuremmin valittelematta itselle vähän matalampi lämpötilakin riittäisi, toivottavasti tänään vähän viileempi olis, sellanen 22-25 ois ihan mukava :p meilläkään tyttö ei vaunuissa oikein ole nukkunut, ilmeisesti liian kuuma ollu. Pitää rattaat kyllä hommata kun kampeaa ittensä istumaan vaunuissa ja eilen alkoi reunan yli itteään jo vetämään, maassa ilmeisesti jotain toooosi mielenkiintosta:grin tuo vaatetus kieltämättä vähän hankala kuumalla, me kyllä välillä pelkässä bodyssa(plus hattu) oltiin varjossa, öhm, tiedä sitten "saisiko"niin olla...:confused005 tässä oon kans miettinyt että taitaa neidiltä tuota temperamenttia löytyä... ilmottaa kyllä äänekkäästi ja selkeesti kun hermot menee tai joku ei onnistu :rolleyes::grin

Meillä on nyt vaihtunut päivänukkumiset sisälle (vaunu kun ei enää kelpaa nukkumiseen eikä matkustusvälineeksi). Varmaan johtuu siitä kun ulkona on niin lämmin. Manducassakin taitaa olla välillä liian kuuma ettei pysty siihenkään nukkumaan enkä kyllä ihmettele asiaa ollenkaan xD

Saatiin ihania kesämekkoja mutta kaikissa on lyhyet hihat.... pakko keksiä jokin ohuen ohut paita tms sinne alle kun sain ohjeen että iho pitää suojata (vaikka olisikin varjossa ja itseasiassa kuulema pitäisikin pitää vauva vain varjossa ulkona ollessa mutta eihän sitä esim. kävelylenkillä voi välttää auringossa oloa varsinkaan kun kantorepussa on.... ) On se kyllä vähän opettelua nyt kesällä joka tavalla :smiley-ashamed004

Etelän matkalla näki kaikenlaista pienten lasten aurinkosuojausta/suojaamattomuutta! Taidettiin olla eniten suojaavat koko porukasta.. Mä olin valmistautuessa matkaan ihan hämmästynyt, että alle 2v ei saa aurinkorasvaa laittaa ollenkaan. En tiennyt niidenkin olevan jotain myrkkyä, kun aina rasvan laittoa on vain hehkutettu hyvänä asiana. Sen kyllä tiesi, että varjossa pitää joka tapauksessa olla ja että vaatteilla pitäisi suojata ihoa. Loppujen lopuksi vaunujen suojaus helpotti eniten ja puettiin uloskin välillä sortsit ja t-paita. Viikon kokemuksella Välimeren auringon paahteessa en lähtisi liikaa panikoimaan Suomessa sitä, jos varjossa on pelkällä bodylla. Vesi tietty heijastaa paljon, mutta muuten aion ainakin itse yrittää muistaa, että myös jatkuva kuumuus rassaa vauvaa, jos rupeaa pitkiä hihoja ja lahkeita helteeseen liikaa laittamaan.

Takaisin