tosi pahaa pahoinvointia?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja katra
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla alkoi pahoinvointi rv:lla 6 ja jatkui oikeestaan samanlaisena tonne 30 viikolle. Sit vähän helpotti ja alkoi uudelleen 34 viikolla. Oksensin aamusta iltaan ihan koko ajan, mikää ei pysyny sisällä, ruokahalukin katos ihan kokonaan. Kaikki maistu puulta suussa, jopa nieleminen oli vastenmielistä jossain vaiheessa. Väkisin imin pillillä niitä apteekin lisäravinteita että sais edes jotain vähän. Tipassa olin kaks kertaa kun en enää pystyyn voinut nousta ilman että silmissä pimeni. Paino tippu sellasen 7-8kg lopulta, hemoglobiini nousi vaarallisen ylös kun olin niin kuiva.

Mä sain terveyskeskuslääkäriltä reseptin pahoinvointilääke Primperaniin ja se oikeesti autto! Pääsin sohvan pohjalta pikkuhiljaa ylös kun jotain pientä alko pysymään sisällä, kun vaan oikeeseen aikaan otti sen. Se lääkäri sano, että se lääke on vuosikymmeniä ollu käytössä ja siitä on tosi paljon tutkimuksia ja kokemusta ja että se on todettu täysin turvalliseks sikiölle ja äidille. Me käytiin siitä pitkä keskustelu kun olin aluks tosi epäileväinen. En enää muista miltä viikolta sitä aloin syömään, mut melkein loppuun asti käytin. (Muistaakseni viikkoja oli kuitenki yli 25, olin jo melko huonossa kunnossa) En tiedä millä kriteereillä ne sitä määrää, mutta kuulemma sitä sairaalassakin käytetään ihan rutiinisti näin pahassa raskauspahoinvoinnissa.

Ja ihana, terve tyttö synty kaiken tän jälkeen :D Ja nyt uutta odotellaan... Viikkoja on suunnilleen se 6 ja tänään oksensin ensimmäisen kerran.... Tällä kertaa en halua niin huonoon kuntoon, en epäröi pyytää reseptiä jos alkaa näyttää että tulee yhtä rankka pahoinvointi.

Niin joo ja ihan kaikki kyllä kokeilin ennen ku alotin ne lääkkeet, jääpaloista lähtien, akupunktiota (autto kaks tuntia ekalla kerralla), mutta mulle ei toiminu mikään.

Hirmuisesti tsemppiä kaikille enemmän tai vähemmän pahoinvoiville!!!

Miramaria: Mulla oli aivan kamala pahoinvointi viikolta 6 alkaen ja viikolla 14 jouduin sairaalaan paastoamaan tiputukseen viideksi paivaksi jotta saivat oksennuskierteen poikki - auttoi kuukauden sairasloman kanssa loistavasti ja sen jalkeen en oksentanut. Laakkeita kaytin ihan viikolta 6 asti laakarin suosituksesta. Motilium, primperan, postafen ja zantac tuli kontattua lapi ja kaikista oli apua. Primperania ja Postafenia suosittelisin voimakkaaseen pahoinvointiin ja jos ei auta niin sitten lisaksi zantac.

Niin ja ihan taydellinen ja terve lapsi syntyi laakkeiden kaytosta huolimatta! :)

Ah, kiitos Sinitintti ja Bean! :)

Mä ravasin raskausaikana lääkärillä melkein joka toinen viikko, sairaslomaa vinkumassa.. Ja terkkarit sekä lääkärit lähes poikkeuksetta totesivat, että raskauspahoinvintiin EI ole mitään lääkettä (raskaus ei ole sairaus tms), että yritä vain syödä ja juoda.. Ainoastaan yksi lääkäri päivystyksessä (jouduin päivystykseen muista syistä kuin pahoinvoinnin takia..) ehdotti pahoinvointilääkettä, mutta enhän mä uskaltanut kokeilla, kun neuvolan tädit olivat niin ehdottomia, ettei MISSÄÄN TAPAUKSESSA saa syödä mitään lääkkeitä..että näin.. Pöh. Ilmeisesti kannattaa hankkia toinen (ja kolmas ja neljäs ja viides ja..) mielipide :D

Harmillista että pahan pahoinvoinnin kanssa odottaja jää monesti niin yksin ja avuttomaksi. emoticon Onneksi sentään useimmat terveyskeskustyöntekijät ymmärtävät nykyään vähän paremmin suhtautua empaattisesti - mun omaa äitiä sen sijaan epäiltiin anorektikoksi, kun joutui mua odottaessa tippaan pahoinvoinnin takia! Osastolla syyttivät että ei edes muka halua (kauan odotettua ja hyvin haluttua) lasta kun ei halua pitää ravintoa sisällään. Voitteko uskoa? Käsittämätöntä... emoticon

"ei halua pitää ravintoa sisällään"??? Toi on ihan käsittämätöntä!!! Luulis että ne on siellä jokusen pahoinvoivankin tavannu :/
 Mulla neuvolassa kukaan ei kauheesti ottanu mitään kantaa pahoinvointilääkitykseen, useimmat eivät siitä edes tienneet mitään, mä sit toistin sen mitä se lääkäri oli mulle selittäny :O Meillä vielä vaihtu neuvolatäti usein kun oma joutu jäämään sairauslomalle melko aikasessa vaiheessa.

Onneks mulle sattu hyvä ja ymmärtävä terveyskeskuslääkäri, jolla oli kokemusta myös äitiysneuvolasta! Se halus kirjottaa aina pitkiä sairaslomia, kun mä taas halusin yrittää käydä töissä. Eihän siitä kuitenkaan oikein mitään tullu...

Takaisin