Mä pohdin aluksi samaa, kunnes tajusin että kaikki säilykepurkit mitä kaupassa myydään ja joita voi säilyttää lämpimässä ennen avaamista on pakko olla lämpökästeltyjä ja käytännössä täysin steriilejä.
Esim. listeriahan lisääntyy tyhjiöpakkauksessa, niin mietipä sitä listeriamäärää mikä tonnikalapurkissa olisi kun sitä saa säilyttää läpimässä pari vuotta.... ei varmaan se kala enää mahtuis bakteerin kanssa purkkiin [:D]
Lisäksi törmäsin netissä johonkin virnaomaisraporttiin listeriasta ja siellä oli eri riskikategorioita. Kategoria A olivat tuotteet jotka on kuumennettu yli 72 astetta, ja joissa siis ei pitäisi olla listeriaa (ellei kuumennuksen jälkeen ole tyritty, mutta sama koskee mitä tahansa elintarviketta). Ja siinä erikseen mainittiin esimerkkinä säilykkeet kategoriassa A. Valitettavasti en enää muista mistä sen linkin löysin, kun olen itsekin hieman yivarovainen kaiken ruuan suhteen ja olen etsinyt vaikka millaisia tietoja netistä... [:D]
Kyselin matkustusjuttujen takia myös neuvoa keskieuroopassa asuvalta tutultani, eli mitä heidän maassaan neuvotaan raskausajan ruokavaliosta. Hän kysyi lääkäriltään jonka kommentti oli että pohjoiseuroopassa ollaan vähän ylihysteerisiä tämän listerian kanssa. Sehän voi olla tosi vaarallinen myös muille ihmisryhmille kuin raskaanaoleville, joten noin yleisesti sitä ei pitäisi olla ruuassa. Koitan pitää tän aina mielessä jos alan liikaa miettiä mitä voi syödä... [:)][:)][:)]
Tietty kandee noudataa niitä neuvolan ohjeita vakuumikalasta ja tuorejuustoista jne.
Vielä hauska isovanhemmilta kuultu juttu: kuulemma kun isoäitini odotti äitiäni, eräs hänen myös raskaana ollut ystävänsä kärsi ihan kauheasta pahoinvoinnista, mikään ei pysynyt sisällä. Lopulta lääkäri oli määrännyt hänet syömään raakaa maksaa!
Ja ihan terve vauva sieltä oli syntynyt. [:)]