Tonnikalan raskausaikana

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lisa_89
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Lisa_89

Oman äänensä löytänyt
Mietin, etta voikohan tonnikalaa syoda suoraan purkista ilman etta sita? Kerran tai pari niin tein sitten aloin miettia onkohan se sittenkaan hyvaksi ilman lammitysta raskausaikana.

En tiedä miten oikeaoppisesti menee, mutta itse ainakin söin tonnikalaa(kun tein salaatteja) silloin tällöin raskauteni aikana. Tiedä sitten... googlettamallahan noihin ruokajuttuihin saa varmuuden, kunhan vaan katsoo oikeilta sivuilta, eikä niiltä missä jokainen latoo vain ne omat mielipiteet(kuten minä) ja faktat on niin tai näin. [:D]

Mä pohdin aluksi samaa, kunnes tajusin että kaikki säilykepurkit mitä kaupassa myydään ja joita voi säilyttää lämpimässä ennen avaamista on pakko olla lämpökästeltyjä ja käytännössä täysin steriilejä.
Esim. listeriahan lisääntyy tyhjiöpakkauksessa, niin mietipä sitä listeriamäärää mikä tonnikalapurkissa olisi kun sitä saa säilyttää läpimässä pari vuotta.... ei varmaan se kala enää mahtuis bakteerin kanssa purkkiin [:D]

Lisäksi törmäsin netissä johonkin virnaomaisraporttiin listeriasta ja siellä oli eri riskikategorioita. Kategoria A olivat tuotteet jotka on kuumennettu yli 72 astetta, ja joissa siis ei pitäisi olla listeriaa (ellei kuumennuksen jälkeen ole tyritty, mutta sama koskee mitä tahansa elintarviketta). Ja siinä erikseen mainittiin esimerkkinä säilykkeet kategoriassa A. Valitettavasti en enää muista mistä sen linkin löysin, kun olen itsekin hieman yivarovainen kaiken ruuan suhteen ja olen etsinyt vaikka millaisia tietoja netistä... [:D]

Kyselin matkustusjuttujen takia myös neuvoa keskieuroopassa asuvalta tutultani, eli mitä heidän maassaan neuvotaan raskausajan ruokavaliosta. Hän kysyi lääkäriltään jonka kommentti oli että pohjoiseuroopassa ollaan vähän ylihysteerisiä tämän listerian kanssa. Sehän voi olla tosi vaarallinen myös muille ihmisryhmille kuin raskaanaoleville, joten noin yleisesti sitä ei pitäisi olla ruuassa. Koitan pitää tän aina mielessä jos alan liikaa miettiä mitä voi syödä... [:)][:)][:)]

Tietty kandee noudataa niitä neuvolan ohjeita vakuumikalasta ja tuorejuustoista jne.

Vielä hauska isovanhemmilta kuultu juttu: kuulemma kun isoäitini odotti äitiäni, eräs hänen myös raskaana ollut ystävänsä kärsi ihan kauheasta pahoinvoinnista, mikään ei pysynyt sisällä. Lopulta lääkäri oli määrännyt hänet syömään raakaa maksaa!
Ja ihan terve vauva sieltä oli syntynyt. [:)]

joo, kiitos paljon vaan. kavin itsekin noita internet sivuja lapi aikaisemmin ja ajattelin, etta tuo listeriasta vaahtoaminen on vahan liikaa. voisin kylla yhtya eurooppalaisen kaverisi sanoihin, todellakin tama ruokahysteria on liikaa. on sita ennenkin oltu raskaana ja terveita lapsia on tullut. tarkoitan siis silloin, kun laaketiede ei ollut viela niin kehittynyt.

laakari suositteli tonnikalan ja miekkakalan valttamista koska niissa on liikaa elohopeaa, joka voi aiheuttaa vauvalle aivovaurioita. eli kerta viikossa maksimissaan. RAKASTAN tonnikalaa ja nyt varsinkin on himo!!! mutta pitaa yrittaa valtella...

Neuvolassa mulle sanottiin, että tonnikala on ihan ok, mutta määrästä ei sen enempää puhuttu.. Olen mä salaattia tehnyt hyvällä omallatunnolla.. 

mä en oo kuullu et tonnikalasta mitää ois oikee sanottu. olen mä lohtakin syönyt tän raskauden aikana ja kaikki on ollut hyvin =) älkää siis kaikesta heti stressatko [;)]

Euroopassa on tosiaan aika erilaisia ravitsemussuosituksia raskausajalle ja muutenkin, mutta esimerkiksi listerian suhteen on pohjoiseurooppalaisten oltava varovaisia. Suuri osa eteläeurooppalaisista on sairastanut ruokamyrkytyksiä (esim. listerian aiheuttamia) jo lapsuudessa, joten he ovat saaneet erilaisen vastustuskyvyn kuin me pohjoisen ihmiset. Pohjoiseuroopassahan on lakisääteistä esimerkiksi pastoroida kaikki maitotuotteet, joten me emme kertakaikkiaan altistu samoille ruokamyrkytysvaaroille. Siksi siis pohjoisen "ylihysteria". Ravintosuositukset muuttuvat jatkuvasti, kun tiedetään enemmän, mutta ainakin omasta mielestäni tieto on ihan hyvä asia. Onhan äiti- ja imeväiskuolleisuus saatu vielä 70-luvun jälkeenkin pienemään, kun asioista tiedetään enemmän. 70-luvullahan esimerkiksi ennakoiviin supistuksiin suositeltiin hoidoksi konjakkia ja olutta:)

Ai niin, ja unohdin ihan vastata varsinaiseen kysymykseen. Säilykeruoat steriloidaan (eli kuumennetaan 120-130 asteeseen), joten niitä voi bakteerien puolesta syödä huoletta. Tonnikala tosin voi elää 25-vuotiaaksi ja se syö elämänsä aikana paljon muita kaloja sekä äyriäisiä, joten ympäristömyrkkyjäämiä siinä varmastikin on, mutta eiköhän tonnikalankin kanssa voi toimia kuten muidenkin kalojen kanssa eli syödä silloin tällöin ja muistaa syödä vaihtelevasti muitakin kalalajeja. Itse ainakin olen luopunut raskausaikana vain tiskiltä ostettavasta tonnikalasta, koska sitähän ei varsinaisesti kypsennetä vaan sille vain näytetään paistinpannua.

Takaisin