Toiveet ja odotukset synnytyksen suhteen ja täyttyivätkö ne?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Millaisia toiveita ja odotuksia sinulla on/oli synnytyksen suhteen? Täyttyivätkö ne, jos olet jo synnyttänyt?

Esikoista synnyttämään mennessä en osannut hirveästi toivoa mitään. Vaikka toiveita ei hirveästi tullut, petyin pahan kerran, kun jouduin sektioon. Taisi siis olla mielessä oletuksena alatiesynnytys.

Toisen synnytys lähestyy ja nyt on paljon tietoisempana toiveena alatiesynnytys. Toivon siitä korjaavaa kokemusta kurjalle kokemukselle. Toivon myös että en joudu ponnistamaan selälläni tai puoli-istuvassa asennossa. Se ei viimeksi tuntunut toimivalta.
 
Yritin ensimmäiseen synnytykseen mennä melkein toiveitta ja ennakkoluulottomasti. Ainoana toiveena oikeastaan oli, että tahdon ehdottomasti alatiesynnytyksen ja supistusten alettua, aloin toivoa myös kipulääkkeitä... Toiseen synnytykseen menin myös alatiesynnytys toiveenani, sen lisäksi halusin, että mennään mahdollisimman pienillä kipulääkityksillä, enkä ota epiduraalia. Halusin myös synnytysjakkaran. Toiveet toteutuivat.
 
Toivoin ammetta, jonne myös pääsin ja lääkkeetöntä synnytystä. Päädyin ottamaan ilokaasua, joten se ei ihan toteutunut. Olen kuitenkin tyytyväinen, sillä ilokaasu helpotti hieman oloa.
 
Ehdoton toive suunniteltu sektio, (myös ekassa sektiotoive viimein toteutui) toteutui. Kaikki oli vähän toisarvoista, kunhan tää toteutuu. Saatiin perhehuone jee. Katetri laitettiin ennen puudutusta, ei jee. Ei nopeaa ylösnousua johtuen sairaalan käytännöistä. Mutta kaiken kaikkiaan täydellistä!
 
Ehdoton toive suunniteltu sektio, (myös ekassa sektiotoive viimein toteutui) toteutui. Kaikki oli vähän toisarvoista, kunhan tää toteutuu. Saatiin perhehuone jee. Katetri laitettiin ennen puudutusta, ei jee. Ei nopeaa ylösnousua johtuen sairaalan käytännöistä. Mutta kaiken kaikkiaan täydellistä!

Mulle laitettiin katetri epiduraalin jälkeen ja ei tuntunut missään. Miksiköhän sitä ei voitu laittaa sulle vasta epiduraalin jälkeen? :eek:

Mulla alatiesynnytys, mutta tosiaan katetria ei laitettu missään vaiheessa synytystä ilman epiduraalia.
 
Esikoisen synnytyksessä ainoa toivomukseni oli epiduraali, en saanut.

Toisen synnytyksessä halusin, että pääsen sairaalaan ilman kädenvääntöä siitä, onko synnytys käynnissä vai ei, että pääsen johonkin lähellä olevista sairaaloista eikä minulle arvota jotain hornan kuusessa olevaa sairaalaa kuten esikoisen synnytyksessä, että tällä kertaa saisin sen epiduraalin toisin kuin esikoisen synnytyksessä, ja ettei vauvani tarvitse nähdä sairaalassa nälkää, kuten esikoiselle kävi. Kaikki toiveeni toteutuivat. :)
 
Mulle laitettiin katetri epiduraalin jälkeen ja ei tuntunut missään. Miksiköhän sitä ei voitu laittaa sulle vasta epiduraalin jälkeen? :eek:

Mulla alatiesynnytys, mutta tosiaan katetria ei laitettu missään vaiheessa synytystä ilman epiduraalia.
Jaa a. Alatieyrityksessä vuosia sitten katetroitiin epin jälkeen mutta se ei kyllä asiaa helpottanut, oli kauheampaa mitä sektiossa.
 
Toisen synnytys lähestyy ja nyt on paljon tietoisempana toiveena alatiesynnytys. Toivon siitä korjaavaa kokemusta kurjalle kokemukselle. Toivon myös että en joudu ponnistamaan selälläni tai puoli-istuvassa asennossa. Se ei viimeksi tuntunut toimivalta.

Toiveet toteutui. Synnytin alateitse, kyljelläni maaten. Sain myös kaipaamani korjaavan kokemuksen. :)
 
Takaisin
Top