Toinen kolmannes

IhaNainen

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Kohtapian jo nyt osa meistä jatkaa matkaansa toiselle kolmannekselle! Silloin ollaan jo melko varmasti matkalla kesävauva odottamassa. Laitan tämän jo tänne valmiiksi odottamaan, seuraavaksi etapiksi :)
 
Mistä päivästä se alkaa? Jossain on että 12+0 ja toisaalla 13+0... No, joka tapauksessa meillä nyt 11+6 ja hyvä mieli. :)
 
Kai tuo tosiaan on vähän tulkinnanvarainen :) Pikaisella otannalla taitaa olla 13+0 eteenpäin useimmin käytetty raja noissa "virallisen" tuntuisissa sivustoissa. Itsellä siihen vielä on matkaa. Jotenkin näiden kolmannesten kanssa oli viime raskaudessa kiva elää, tuntui että oli jokin selvä pykälä mitä odottaa. Nyt olen muutaman kerran käynyt kurkkimassa mitä olen sinne esikoisen aikaiseen kirjoitellut. Helpompi jotenkin seurata kuin jos olis ollut nämä kuukausikeskustelut. Katsotaan millälailla meidän ryhmässä alkaa muodostumaan käytäntö.
 
Niin sitä täälläkin päästiin tänään toisen kolmanneksen puolelle :) viikkoja nyt siis 13+0 :)
se on kiva käydä aina kunkin viikon alussa lukemassa, että mitä siinä sikiön kehityksessä milläkin viikolla tapahtuu :)
 
Ootko LilMinni huomannut että kun klikkaat tuosta yläreunasta "Omat sivut" tai omaa nimimerkkiä, niin siellä päivittyy joka päivä sellainen pieni tietoikkuna? Mä oon käynyt sitä kurkkimassa lähes päivittäin, se on ihan kiva vaikka välillä on jotain turhaa tyyliin "saatat raskauden aikana tarvita äitiysvaatteita".
 
hömpylä: sieltä oon justiin käyny lueskelemassa :) en tosin päivittäin, mutta aina vaihtuneen raskausviikon alussa :)
 
Jee toinen kolmannes starttaa! Kohtahan sitä jo mammaudutaan!
Minäkin tykkään käydä lueskelemassa lähes päivittäin sen päivän teksitin :) On jotenkin kiva, vaikka ne nyt pääsääntöisesti on juurikin ihan itsestäänselvyyksiä. Toki nuo "viikkouutiset" tulee myös luettua, mutta nuo päivittäin vaihtuvat on melkeinpä kivemmat.
Muuten on tosiaan varmaankin pakko myöntää että on tainnut tässä raskaudessa olla tuota aamupahoinvointia. Yleensähän mun ei tarvitse aamulla mihinkään juurikaan lähteä. Kuitenkin niinä aamuina kun olen ehtinyt syödä aamiaisen kunnolla ja sitten pitänyt heti lähteä autolla jonnekkin, niin kyllä vaan on yökkäilyä ollut! Ei oikeastaan muuloin paitsi kovan yskimisen seurauksena herkemmin kuin ei raskaana, jotenkin ajattelin tähän asti että se johtuu vaan tuosta räkäisyydestä, mutta myönnetään nyt että saattaa tällä tilallakin olla vaikutusta, ei ihan normaalilta tunnu.
 
Täällä kans esikoista odottava mamma, vieläkin vaikea uskoa, mutta totta tämä onni on, mitä meille on suotu :)

Pahoinvointi on alkanut helpottamaan, vihdoin!
 
Jihuu hyvän matkaa ollut jo pikkuinen mukana ja tänään alkoi tuo toinen kolmannes jo
 
Täälläkin toinen kolmas alkoi lauantaina, nyt siis 13 + 2. :))) Tällä viikolla sitten kerron varmaan töissä. Vieläkin on kyllä aika epätodellinen olo..Jännää :) Väsymys on edelleen aika rankkaa, ja välillä vatsa vähän kipuilee varsinkin kun nousee äkkiseltään istualtaan tai pitkältään ylös, sellai venyvän vihlovaa tunnetta..ja nyt tuntunu välillä myös sellasta pientä paineen kaltaista "kipua", mut voi olla et housut vaan puristaa. Tilasin jo muutamat mammahousut, normifarkkuja ei tartte enää jalkaan arpoo. Niitä odotellessa :) Pitää vaan toivoa et toi kipuilu on nyt vaan joku juttu eikä sen suurempaa tai vakavampaa.
 
miko_84: Johtunee varmaan ihan kohdun kasvusta. Aika normaaleja sellaiset pienet kipuilut välillä. :) Tuskin on syytä huoleen.

Täälläkin toinen kolmannes saavutettu ja onneksi väsymys ja pahoinvointi enimmäkseen hellittäneet! Nyt alkoi myös helpompi jakso töissä, luojan kiitos. Välillä on vielä vähän huonoa oloa, mutta aika satunnaisesti. Joten kai se tästä. Ovat vaan nuo liitoskivut kiusana, se ei ole niin kivaa. En edelleenkään uskalla mennä parin kilsan matkaa kävellen töihin! Ei siinä aamulla varmaan olisi mitään, mutta työpäivän jälkeen yleensä kipuilee. :( Viikonloppuna kävin koiran kanssa parikin kertaa ihan kunnon lenkin, eikä silloinkaan (juuri) mitään kipua. Mutta heti kun on päivän töissä, niin onkin ihan toinen juttu. Eri raskaudet eivät tosiaan ole keskenään samanlaiset. Pääsin viimeksi selkeästi liian helpolla. ;)
 
Mä aattelin koulus kertoa raskaudesta vasta sitte ku joku sitä kysyy Saas nähä kauanko menee. Vielä masun saa melko hyvin peittoo löysil paidoil, mut talvitakki ku on päällä ni vauvamaha näkyy ihan selkeästi :)
 
Aika hyvin: Juuri eilen vuosi verta nenästä ja ihmettelin mistäs tämä nyt johtuu, kun ei ole vuosikausiin tullut. Tänään sitten tuolla "päiväuutisissa" mainittiin juurikin tästä vaivasta, että on siis ihan normaalia näin raskausaikana. Muutenkin heikottaa välillä aikalailla, enkä todellakaan ole päässyt väsymyksestä eroon :( No josko se tästä kohta puoliin alkaisi väistyä. Nyt on menossa jo 13+4.
 
Täällä kans samaa ongelmaa eli pari päivää sitten alkoi illalla tulla yhtäkkiä verta nenästä... viime raskaudessa sama juttu ja silloin melkein joka aamu tuli verta nenästä kiva oli mennä töihin tuppo nenässä  ja olla vielä töissä kun puhuin puhelimessa enkä päässy heti juoksee vessaan hakee paperia niin oli sitten tyyliin paita veressä :( onneks nyt oon kotona niin ei tuo haittaa niin paljon...
 
Täälläkin on nenäverenvuotoa! Tai kunnon vuotoa on ollut vain kerran, muuten huomaan vaan aina niistäessä että tulee verta.
 
Täälläkin on toisella kolmanneksella oltu jo jonki aikaa. :) Tännekkin on tullut tutuksi nenäverenvuoto. :/
 
Oletteko tunnustelleet kohdun paikkaa masussa? Muistelen esikoisen odotusta ja juu samalla lailla tuntui silloinkin,´yläreuna on ihan navan alapuolella ,max 3-4cm vaikka sanotaan että on noin 8-10cm navan alapuolella. On sitä jännä kokeilla, ja ajatella että siellä se pieni kasvaa ja porskuttaa! Mahallaan ei enää pysty esim lattialla makoilemaan suorassa, mutta puolittain kyljellään ihan ok. Samoin nukun kyllä mielellään vielä mahallaankin.
 
Samoten täällä oon välillä tunnustellu massua, että missä kohtaa kohdun ylin reuna menee. Selällään maatessa pyöristyvä vatsa tuntuukin paljon paremmin, kun multa sattuu löytyyn toi ylimääränen pelastusrengas.. :D ja onhan se kohtu jo jonkun verran painavakin, kun selällään makaa..
Mulla on tänään toinen neuvolakäynti (terkkari + lääkäri) :) olin viime viikolla niin malttamaton, että kuuntelin sydänäänet kotona, kun en meinannu jaksaa odottaa neuvolaan asti :D
 
En tiedä, miten muilla, mutta ainakin minulla on edelleen sellainen epätodellinen olo, että mun massussa kasvaa todella vauva! Ja oon sentään tänään 16+0 viikoilla:) Ensimmäinen lapsi, ehkä se vaikuttaa, ja se, että kaikki on menny niin hyvin. Ja varmaan myös se, että vaikka viikonloppuna ostinkin jo äippähousuja niin massu ei varsinkaan näin aamuisin ja vielä päivälläkään ole ihan vielä vauvamassun näköinen.. Illalla kyllä pullottaa! Aikaisemmin koettu keskenmeno pitää vielä takaraivossa jonkinlaista pelkoa yllä, vaikka nythän on todellakin pahimmat riskiviikot jo ohi. Itseasiassa tuntuu ihan mielettömältä, että tällä hetkellä jo puolivälikin on tosi lähellä! Viikot menee nyt nopeaa. Mutta yritetään kaikki nauttia, varsinkin me, jotka siihen oikeesti pystytään ilman pahoinvointeja tai muita kolotuksia! Ja niille, jotka kolotuksista kärsii, niin silti ihanaa odotusta ja toivottavasti teilläkin pian helpottaa:)
 
Takaisin
Top