Todistus työnantajalle raskaudesta

Jeid

Silmät suurina ihmettelijä
Heippa

Olen uusi täällä ja innokkaasti luen keskustelujanne aina kun ennätän. Odotan ensimmäistäni ja rv on nyt 7+6. Kysyisin neuvoa/mielipiteitä teiltä tähän mieltäni kovasti askarruttavaan asiaan työni kannalta.

Olen joutunut kertomaan raskaudestani esimiehelleni pari viikkoa sitten kovan aamupahoinvoinnin vuoksi, työaikani on klo 8-16 enkä pysty lähtemään kotoa ennen kello 9 liikkeelle julkisiin liikennevälineisiin. Olen pystynyt tekemään töitä kotoakäsin osittain sen ajan kun olen joutunut odottamaan olon tasoittumista. Esimies sanoi aiemmin että on ok tehdä kotona töitä tunnin ja lähteä sitten, kunhan asiasta ilmoittaa vaikka tekstarilla aamulla.

Meillä alkoi hiukan sen jälkeen kun olin plussannut töissä YT:t, joissa väistämättä osastoltani joku joutuu lähtemään. Ajattelin varmistaa selustaani YT:issä ja kerroin myös siksi esimiehelleni jo nyt asiasta. Olikohan se emävirhe?

Nyt esimies vaatii minulta todistusta raskaudesta. Esimies on ennenkin kääntänyt takkinsa ja puukottanut sopivan tilaisuuden jälkeen selkään, nytkin vaikutti uutisesta ensin iloiselta ja ymmärtäväiseltä, mutta mietinkin onko esimies nyt epäluuloinen poissaoloistani (vaikkakin olen tehnyt töitä silloinkin), vai mikä ihme tässä on takana. Onko tällainen ihan normaali käytäntö?
 
Muokattu viimeksi:
En ole kyllä koskaan kuullut, että esimiehelle pitäisi toimittaa virallinen todistus raskaudesta. Kelaa tms. varten saa neuvolasta todistuksen joskus rv20 jälkeen (muistaakseni oli näin esikoisesta). Nt-ultrasta saa toki merkinnän äitiyskorttiin, riittäisikö se? Tuntuu hurjalta, että sun pitäs käydä alkuraskauden ultrassa työnantajaa varten! Ellei he sitte maksa :wink

Eikö heille riitä lääkärintodistus sun pahasta olosta?
 
Kiitos, voisin soittaakin. Soitin jo aiemmin siitä kannattaako raskaudesta kertoa ennen YT neuvottelujen virallista alkua.
 
Erikoista touhua kyllä... Mitä muuten liitosta sanottiin raskaudesta kertomisesta YT-tilanteessa? Meillä ei ainakaan toistaiseksi ole ajankohtaista, mutta mistäpä sitä ikinä tietää.
 
Sanottiin että kuvailemassani tilanteessa on ihan hyvä kertoa, työnantajalla on aika iso vastuu todistaa miksi olisi valinnut just mut potkujen saajaksi (että se syy ei siis ole raskaus vaan joku muu), kun olen kertonut raskaudestani ennen päätöstä.
 
Työpaikka tahtonee samaisen raskaustodistuksen mikä menee kelaan, mutta eivät voi vaatia mitään sitä aikaisemmin. Asia liitolle vain jos yhtään siltä tuntuu :)
 
niin jos työpaikka maksaa äitiyspäivä rahat... ja kelq maksaa niille.. mutta ne asiat hoideetaan joskus helmi-maaliskuussa ku on ollu tietyn aikaa raskaana
 
Paperin saa kun on täyttynyt se 150jotain päivää, oisko ollut 154. Ja työnantaja tahtoo sen maksoivat rahaa tai eivät. Siitähän selviää ns virallisesti laskettu aika ja sitä mukaa myös mammiksen alku.
 
Alkuraskaudesta pitäisi riittää lääkärin todistus, mikäli on sairauden takia pois töistä. Meillä saa olla esimiehen luvalla kolme päivää pois "omalla ilmoituksella".
 
Takaisin
Top