Tissit, Imetys, Maito, Pumppaus ja Korvike

Hyvä Satru!! Meillä myös onnistunut nyt vähennys. Saa tissiä enää kolme kertaa päivässä. Yö-imetys loppui viime perjantaina unikoulun myötä.. Viime viikolla imetin vielä 10-20 kertaa vuorokaudessa (suurin osa öisin), joten aika dramaattinen alasajo!
 
Huh huh, Lilly! Meillä edelsi kans sellanen kausi, et piti koko ajan saada tissiä ja sitten toisesta ei enää tullut mitään niin rupes kerrat vähenemään, mut ei ihan samoissa lukemissa kun teillä. Ihme että oot vielä järjissäsi kaiken sen yösyöttämisen jälkeen! Nyt kun vielä sais noi yöhyppimiset pois. Ilona heräilee yöllä tosi usein ja seisoskelee sängyssä ja kun ei mitään tapahdu alkaa kauhee huuto ja jos menee huutoon asti niin se on vaikea sitten lopettaa. Silloin tulee aina mieleen kuinka helppo ois pistää tissi suuhun, mutta en anna periksi! :)
 
Juu, periksi ei kannata enää antaa tässä vaiheessa. Pakko meidänkin oli lopettaa tissillä öisin tyynnyttely. Olin ihan tuttina vaan... Ja zombie sen seurauksena. Nyt alkaa elämä pikkuhiljaa voittaa, kun vajaa viikon olen saanut nukkua ilman tissitakiaista, vaikka kuinka hellyyttävää oliskin, niin halusin oman nukkumisrauhani takaisin. Herään muutenkin joka rapsahdukseen, edelleen.
 
Vieläkö moni imettää? Mä oon kovasti miettinyt, miten saada imetystä loppumaan, mutta toi raukka on niin tissiriippuvainen, ettei tuu kuin lohduton itku, jos koitan kieltäytyä. Eipä toi nyt kovin paha rasti enää ole, kun lähinnä aamulla ylösnoustessa tai päikkärien jälkeen lähinnä kaipaa tissille. Silti, olisi jo kiva saada kroppa takaisin ihan vain itselleen. En vaan oikein keksi mitään hyvää taktiikkaa tähän lopettamiseen.
 
Mä imettäisin varmaan vieläkin, jos olisin vaan pystynyt.. Jos kerrasta poikki haluat lopettaa, niin laita laastarit nännien päälle. Sitten ku lapsi haluaa tissille, näkee että on laastarit ja selität samalla että äiti on pipi tms. Oli julma keino mun mielestä kun 11kk ikäseltä lopetin imetyksen, mutta toimi. Muutaman kerran kurkkas paidan sisään päivässä parin päivän ajan, sen jälkeen ei enää. Sydäntäsärkevää se kyllä oli :sad001
 
Täällä kans mietitään keinoja, että miten sen tekisin. Nyt imetyksiä on 3-5 vrk. Tämän uuden raskauden takia myös mietin, että olisi varmaan hyvä lopettaa vai pitäisikö sitten kokeilla tandemia. :D
 
Mä en kestä mitään sydäntäsärkevää. :sad010Mut varmaan se täytyy tehdä jotenkin kerrastapoikki, kun ei tuo näytä itsekään kovin äkkiä itseään vieroittavan. Keräilen vielä voimia kestää ne itkut ja valitsen sitten jonkin hyvän ajankohdan.
 
Itkua ei ihme kyllä tullut tytöltä, äitillä oli kyllä lähellä itku kun lapsi oli niin hämmentyneen olonen.
 
Mulla oli tapana aina imettää sohvalla, paitsi illalla imetin aina makkarissa ja oli imetystyyny jne..imetystyynyn heitin vaatehuoneeseen. Illalla ei menty makkariin vaan nukutin sohvalla ja aina kun huomasin, että tyttö rupes vähän ronklaan mun paitaa, me keksittiin tekemistä tai vaihtoehtoisesti mentiin pöydän ääreen ja annoin mukista vettä tai tavallista maitoa...jota oli oppinut juomaan jo ruoan yhteydessä. Ei se montaa päivää mun kaula-aukkoa räplännyt ja nyt kun on kulunut jo pari kuukautta, edes muistas varmaan koko asiaa :) Taputtelee suihkussa tissejä, mutta siinä se :)

Vaikka toi loppu loppui vähän kuin kertalaakista, niin kyllähän se väheni pikku hiljaa kun käytössä oli vaan yksi tissi ja sitten rupesin antamaan tissiä vaan aamuisin ja iltaisin, päivisin tehtiin kauheesti kaikkea kivaa, ettei tissi tullut mieleen ja sitten enää illalla ja sitten sekin jäi pois, mutta se loppu oli sitä että nukahti syliin ja nukahtaa edelleen syliin (ja nyt on taas nukahtanut myös sänkyynkin itsekseen jos sylissä meno on kovin levotonta).
 
Meillä ollut nyt 2 päivää täysin tissittömiä. Eilen mies nousi pojan kanssa, kun olin sanonut että mun on pakko nukkua edes yhtenä aamuna viikossa pidempään. Mies oli huolissaan että mitä jos poika haluu tissiä. Sanoin että kun leikitte vaan niin ei sitä kaipaa. Meillä ollaan siis pitkään menty enää aamuimetyksellä. No eipä sitä tissiä sit isänsä kanssa kaivannut ja siitä rohkaistuneena en antanut tänäkään aamuna, vaikka nousin pojan kanssa. Sanoin vaan, että tissi on loppu. Poika tuli surulliseksi eikä huolinut vettä eikä lehmänmaitoa nokkamukeista... No menimme sitten katsomaan lastenohjelmia ja siinä se tissi unohtui KUNNES muistui taas mieleen kun ei jaksanut enää katsella ohjelmia. Poika juoksi imetystuolin luo ja alkoi lohduttomasti itkeä :sad001. Meinasin jo repsahtaa imettämään, mutta ajattelin olla johdonmukainen, kun kerran selvisi jo edellisenkin aamun ilman. Tissi vaan jo vähän tuntui kipeiltä. Poika aikansa itki sylissä ja lohdutin että nyt sinua harmittaa kun tissi on loppu.. Sitten menimme keittiöön ja annoin lohtuaamupalaa eli banaania ja omenaa :D. Pikkuhiljaa tissi taas unohtui. Olen tosin varautunut siihen, että huomenna aamulla on sama homma.

Silloin kun vähensin imetystä, niin pahimmat rastit olivat juuri päikkäreiltä herätys- imetys ja iltaimetys. Ne sain loppumaan niin että tarjosin heti mieleistä välipalaa, kun poika heräs ja illalla sain hämättyä kuvakirjojen lukemisella tissit pois mielestä. Niin ja kunnon annos puuro, niin ei nälkäänsä tissiä vaatinut.

On itsellä haikea olo lopetuksesta, mutta kun tehtävä se on tässä ennemin tai myöhemmin.. Vaikka taaperoimetyskin on ihan ok. En kuitenkaan halunnut olla aamututtina (vaikka tuolissa imetinkin ja noustiin siis kokonaan ylös). Jos sais aamuja vähän pidennettyä, siis nukkumista.
 
Kiitos kokemuksista. Mä taidan aloittaa tosta päikkärin jälkeisestä imetyksestä ja poistaa sen ohjelmistosta ensin. Ehkä tyyppi sitten ite jättää aamutissinkin veks. Ja jos ei, oon jo toivottavasti karaistunut sen verran, että pystyn johdonmukaisesti lopettamaan senkin.

Enpä olis uskonut, että jatkan imetystä näinkin pitkään. Niin hammasta purren on tätä imetyshommaa tehty mutta aina on jostain tullut se hetki, että asiat ovatkin sujuneet ja ollut hetken helpompaa, minkä turvin on homma aina jatkunut.
 
Ja juuri kun hehkutin lopetuksesta.. Eilen oli pakko imettää päivällä kun alkoi niin sattua tisseihin ja päätä särkeä. Mulla tulee helposti tiehyttukos ja tulehdus. Poitsu oli onnellinen kun tarjosin rintaa. Tänä aamuna taas halusi ja imetinkin sitten. Mutta poitsu oli kiukkuinen kun ei tullut mielestään tarpeeksi maitoa. Kyllä se alkaa ehtyä kun niin harvoin imettää, mutta kummasti se vaan pienikin määrä pakkautui. Nooh, tästä taas pikkuhiljaa viimeinenkin imetys pois... Imemistarve oli kyllä suuri pienellä miehellä :/
 
Mä imetän aamuin illoin ja jos ei tule lapsilähtöisesti muutosta/loppua, niin jatkan kaksivuotiaaksi, eli ensi joulukuuhun. Ei ongelmia imetyksessä, joten en näe syytä lopettaa. Hyvin pärjää lapsi ilmankin, jos olen esim. pois.
 
Kuinkas moni muu vielä imettää? Minä aamuisin vaan. Väillä mietin että vois koittaa jättää pois, mut sit toisaalta en raaski. Mun viimeinen vauva :)
 
Minä imetän myös vielä. :D Vaihtelevasti imetyksiä päivän aikana 2-6, riippuu ihan olenko kotona hoitamassa poikaa vai sitten töissä. Yöt nukkuu jo ihan kokonaan, ihanaa! Vaikka olenkin nyt raskaana taas, niin imetys saa jatkua jos poika vain haluaa. Neuvolassa tuli vihjailua, että kannattaisi lopettaa oman jaksamisen takia mutta pojalle esim. iltatissi vielä tärkeä!
 
Winnie: mulle kanssa neuvolassa sanottiin silloin että ihan oman jaksamisen kannalta ois hyvä että tulee pieni paussi ees, ennen toista vauvaa ja siitäkin oli puhetta, että jos molemmat syö tissiä, niin isompi tietty saattaa olla kovinkin mustasukkainen tisseistä sitten. No, mähän olin jo väsynyt muutenkin siihen imetykseen (en tiedä miksi, mutta loppuaikana tuli koko ajan sellanen tunne, että loppuis jo). Nyt on taas jo ihan hyvät fiilikset seuraavaa imettäessä, eikä toi likka enää mitenkään ole kiinnostunut mun tisseistä, että on sitten mustasukkainen muusta, kun on :) Eiköhän sitä voi jatkaa oman jaksamisen mukaan..jos jaksaa imettää molempia niin mikäs siinä sitten :)
 
Nyt on haikea fiilis; kolme aamua olen ollut imettämättä. Toisaalta olis voinut vielä jatkaa tuota aamulla imettämistä, mutta halusin jo ennakoida elokuussa alkavaa työntekoa.. Silloin tulee olemaan niin kiirus aamuisin, että en kyllä millään siinä hässäkässä ehdi imettää, varsinkin kun poika hengais aamuisin tissillä vaikka kuinka kauan. Kyllä silti nyt surku tuli :sad001 Mulla ei ole enää vauvaa :'(
 
Takaisin
Top