Tilamaitoa ruoanlaitossa?

Helli

Vauhtiin päässyt keskustelija
Tietääkö täällä kukaan, saako tilamaitoa (raakamaitoa) käyttää ruoanlaitossa? Se kun on listeriariskin vuoksi kiellettyjen listalla, mutta kun listeria tuhoutuu 72 asteessa, niin eikö se ole sama kuin että tilamaitoa lorauttaa makaronilaatikkoon, pannukakkuun tms. ja käristää kunnolla uunissa?
 
Kyllä sitä ruuanlaitossa/leivonnassa varmasti voi käyttää. Kun itse neuvolassa juttelin noista ruokavaliojutuista, niin terkka sanoi sitäkin, että ulkomaillakin valmistettuja juustoja uskaltaa kyllä juuri ruuanlaitossa/leivonnassa käyttää, kun kyllä ne bakteerit siellä tuhoutuu. Suomessahan maito on lakisääteisesti pastöroitua, mutta ulkomailla ei. Joten eiköhän sama koske tilamaitoakin!
 
Minulla ei asiasta mitään varmaa tietoa ole, mutta kyllä mä ehdottomasti uskaltaisin käyttää ruoanlaitossa kun sen kumminkin uuniin lykkäät!

No, mä nyt en muutenkaan kovin tarkasti noudata näiden listerialiskin takia kiellettyjen listalla olevien asioiden syömättömyyttä....
 
Kiitokset! Aamulla keittelin sitä jo tilkan juomaksi, kun luin maidon kiehumispisteen olevan n. 100C. Kiehuttelin kyllä lähes yhtä neuroottisesti kuin korvasieniä ennen raskautta... 
 
Takaisin
Top