Tikeistä ja repeämistä...

Sofi

Näppärä viestien naputtelija
Eihän tänne ehdi enää edes kirjoittaa! Ja meillä on rauhallinen vauva. :)

Semmosta kyselisin, että onko jollain revenneet ompeleet? Mullahan on nyt viikko synnytyksestä, ja alkoi uudestaan kirvelemään ja tulee kirkasta verta tosta välilihasta tai muualta kohdun ulkopuolelta - erottaa selvästi jälkivuodosta. Repesin synnytyksessä tuolta emättimestä myös, vissiin aika pahasti (kukaan ei suostunut kertomaan miten monta tikkiä laitettiin, epäilisin omien laskelmieni mukaan mitä se siellä touhusi että yht jotain 9-10), mutta luulisin että tämä tulee tosta ihan uloimmista tikeistä, tai no rei'istä, en ole uskaltanut kovasti koukkia että näkisi kunnolla. Myös kirvely tuntuu tossa ihan välilihassa. Niin että missäköhän vaiheessa pitää huolestua? Olen ymmärtänyt ettei sille mitään kumminkaan voida tehdä. Missä vaiheessa teillä muuten on nuo repeämät parantuneet? Olenko vähän hättänen kun ajattelin että jo tässä vaiheessa pystyisin istumaan kunnolla? Vähän hankalaa kun olen taas yksin (sääl sääl) niin pikkusen lisähankaluutta tuo tämä. Tähän vielä hakusessa oleva imuote, niin täällähän on riemu valloillaan... :/

Mutta maitoa tulee! Eikä tullut peräpukamia! Yritän keskittyä näihin positiivisiin asioihin myös. :)

Kertokaapa viisaammat.
Sofi + Mato tänään illalla 1vk
 
Mulla nyt on jo pitkä synnytyksestä mutta tosiaan.Tuli repeymiä sillon jonku verran, pinnallisia kuitenkin vain ja yksi isompi, eli oisko ne nyt sisemmät häppärit niin toinen meni "poikki".. En tiedä onko sitä yritetty kuinka parsia kokoonkaan sillon kun katkenneeksi se jäi ja lerpattaa rumasti :D Ihania asioita kirjotan :D Mutta muuten tikkejä tuli varmaan kans tuon kymmenisen kappaletta. Sillon ku ne tikit alko sulamaan mulla tuli kirkasta verta ja pissates kirveli nii maan perusteellisesti että pelotti aina mennäki vessaan. Istumaan en kunnolla päässy ku vasta reilu viikko synnytyksen jälkeen. VAIKKA tosin ei ollut kun pintarepeymiä. Vaikka tulihan mulle välilihaan peukalonpäänkokonen hematooma, minkä takia en saanut edes istua oikeasti muutamaan päivään.. Istuin kuitenkin kun vaan jotenki pystyin. Enhä mä kotona voinu vaan maata! :D 

Kätilö sanoi että kirvelyä ja tuota verivuotoa tulee ku ne tikit sulaa mutta jos on jotain limaklönttiä pitäis olla yhteyksis. Jälkivuoto mulla loppui sinä päivänä ku neiti tuli 4vkoa ja viikko ennen loppumista tuli semmosta menkkavuodon näköstä.. Tuskin sitä ny menkat heti perään tuli ku täysimetän kuitenkin.. Tiedä sitte mitä se oli mutta paljoa sitäkään ei tullut.. Ennen tuota viimeistä vuotoa oli vaan sitä ihan pientä rusehtavaa vuotoa...Mutta onneksi kaikki vaivat on pois ny. Että eikö se Sofi siitä pian :) 
 
Sofi: Vastaanpa esikoiseni kohdalta. Mulla silloin leikattiin väliliha ja tikattiin (45 min kesti tikkaus, eli tosi monta tikkiä tuli). Ja koko haava aukesi uudestaan kotona. Kävin näyttämässä sitä TYKSissäkin neuvolan lähetteestä, mutta ei ne mitään tehneet sille. Hoitona buranaa ja ilmakylpyjä. Ja joka vessassa käynnillä suihkuttelua (en kyllä muuten olisi pystynytkään pissaamaan, kun pissaa meni haavaan). Mua ohjeistettiin tarkkailemaan peilin kautta haavaa,, että jos muuttuu pahemmaksi, eli tulehtuu, niin sitten pitää hakea antibiootit. Onneksi ei tarvinnut. Pari viikkoa synnytyksestä en päässyt edes hakemaan postia (laatikko n. 20 metrin päässä ulko-ovesta). Kävelin vain väliä sänky - sohva - wc. Istumaan pystyin varmaan vasta kolme viikkoa synnytyksestä. Ja kyllä itkuja tuli itkettyä paljon (kun kysyit toisessa aiheessa). Mäkin erotin kyllä tuon haavan vuodon jälkivuodosta, kun oli kirkasta verta. Joka tapauksessa kyllä siitäkin selvisi, vaikka silloin olikin tosi tuskainen olo. Jaksamisia!

Nyt toisesta ei tullut sitten yhtään tikkiä edes.
 
Mulla leikattiin väliliha, johon luonnollisesti laitettiin tikit ja tän liskäksi tuli kaksi ensimmäisen asteen repeämää, joita ei tikattu. Väliliha ja siinä olevat tikit ei missään vaiheessa olleet kovin kipeät, mutta noi repeämät mulla tulehtui kotiin tulon jälkeen ja olin hirmu kipeä. Kävin sit ensiavussa ja sain antibiootit ja sit helpotti. Mulle ainakin sanottiin osastolla, et jos kotona huomaa jotain muutoksia, enemmän kipua, poikkeavaa vuotoa tms. niin heti yhteys päivystykseen. Mulla noi tulehtuneet kohdat oli ihan punaiset ja varsinkin pissatessa tuntui, että taju lähtee. Niin tosiaan jos mietityttää ja varsinkin jos tuntuu kipeämmältä kun sairaalassa ollessa, niin suosittelisin soittelemaan sinne päivystykseen.
 
Mulla leikattiin väliliha imukuppisynnytyksen takia ja nyt kahden viikon päästä pystyn taas istumaan kunnolla. Tosin kyllä se istuminen helpotti selkeästi päivästä toiseen niiden ekojen päivien jälkeen. Haava ei ole ollu mitenkään kipeä.

Ite käväsin päivystyksessä pari päivää sitten jälkivuodon takia, kun sitä yhtenä iltana holahti reippaasti housuihin, vaikka muuten oli tullu enää niukasti. Säikähdin, että kohtu rupes taas vuotamaan, mutta lääkäri sitten kertoi, että joskus kohtuun kerääntyy reilummin verta mikä voi sitten tulla kerralla. Kaikki oli tutkimuksissa ok. Voishan ne tollasesta mainita osastolla ollessa jo niin ei olis tarvinnu hätäillä, kun yhtäkkiä verta tulee reippaammin.
 
Kiitos kaikille kommenteista! Joval ehkä mullakin sitten ne tikit sulailee siellä... Ihan rehellisesti sanoen en ole kovin kipeä, buranaa olen syönyt, ja sen voimalla olen enemmän tai vähemmän kivuton. Viime yöksi en ottanut ollenkaan, vähän jomotti aamulla mutta ei mitään kamalaa. Joten ehkä mitään tulehdusta ei ainakaan tai pahoja uusia repeämiä. Pystyn myös pissimään ilman suihkua, toki sen kanssa tuntuu kivemmalta. Odottelen sitten vaan... Tiistaina tulee neuvolantäti, jos sitten vielä on outoa niin saa katsoa.

Hannaz, just sanoin äidille että on se kumma ettei tämmösiä asioita voida kertoa etukäteen, että tällasta ja tällasta voi sitten tulla, ja tämä on normaalia ja tämä ei, niin ei tarvis ihmetellä. Vauvan osalta sama juttu, kaikenmaailman vapinoita on ja ihmiset sanoo että on normaalia keskushermoston kehittymättömyyttä mutta kyllähän se pistää miettimään kun lapsen ranne vapisee ja leuka väpättää tämän tästä. Että voisko kertoa, että on normaalia että lapsi vapisee ja tämmönen ja tämmönen hengitys kuuluu asiaan. Tässä on huolehtimista ihan muutenkin tarpeeksi, että sitten vielä ylimääräistä pitää stressata...
 
Sofi, meillähän vauvan leuka vapisi tai melkein oiken tärisi lauantaina että jouduttiin käymään päivystyksesä ja lääkäri totesi että sitä keskushermostosta se johtuu.. Olis tuoki ollu kiva tietää ennen ku lähtee moneksi tuniksi lasten päivystykseen keskussairaalaan odottamaan moeksi tunniksi.. Ensimmäisenä mullaki oli tuos mieles ne VS koska sillon vieruskaverin vauvalta mittailtiin sokereita kun sen leuka vapisi ja samaa teki raajat.. 
 
Moikka Sofi!!
Mulla jo esikoisen kanssa repes paikat vaikka väliliha leikattiin sillo tuli sen 7 tikkii enkä tuntenu minkäänlaista kipua sen jälkee ku laittelivat kasaan.. Sillo toukan pään ympärys oli 34cm ja mulla liian ahtaat paikat no nyt tämän neitosen kans eivät kerenneet leikkeleen mitään välilihoja tai antamaan muutakaan puudutusta (pään ympärys 36cm ) ja repesin tosi pahasti tikkejä en tarkalleen tiedä  mut reippaasti yli sen kymmenen, joitain kohtia eivät viittineet edes tikata koska heidän mielestä ei vuotanu niin paljoa . sen lisäksi limakalvot on riekaleina... Viikkoja synnytyksest on lauantaina kulunut 4 ja kipiä oon vielkin.. 2 kertaa oon haavat käyny näyttämässä mut hyvältä näyttää ne vaan joka kerta vastaa.. verta tulee vielkin aika ajoin kohdista jota ei tikattu ja ne kans on ollu niin hauhean kipiät et taju on melkee menny ku vessassa käyny.. Nyt uutena oireena on alkanu vasemmalla puolel häpyluun kohalla jumalaton vihlominen joka menee vatsaan asti.. onneks kohta on taas lekuri et ne voi sanoo onko jokin hullusti... vaik varmaan sanoo taas samoin et ei oo mikään...
 
Takaisin
Top