Tietoa elatustuen määrästä yhteishuoltajuudessa

Kyfi8534240

Vasta-alkaja
Miten elatustuen maksamisen kuuluisi mennä?
Lapsi äidillä n. 20vrk/kk ja isillä 8vrk/kk.
Molemmat vanhemmat elää kelan että sosialitoimen tuilla.
Isän kuuluisi tän hetkisen sopimuksen mukaan maksaa äidille 85€kk (lapsi korotuksen määrän verran mikä lisätään kuukausittaiseen työttömyysturvaansa)
Meillä on tällä hetkellä hirveetä riitaa maksusta, itse koen että kyllä _tarvitsen_ sen rahan isältä, kelasta saan 69€ elatustukea.
Mietin vain miten nuo maksamiset ja määrät menee siihen verrattuna kuinka paljon lapsi on kuukaudessa isän luona? Jos nyt on 8-10 yötä/kk, kuuluuko hänen silti maksaa se 85€ minulle? Millä rahalla hänen pitäisi elättää lapsi sinä aikana kun lapsi on siellä ja kun ei jää kuukaudessa muuta itselleen kuin perusosan verran kuuluu? Voisiko isä saada pitää lapsikorotuksen itsellään sillä verukkeella että lapsi on hänen luonaan tietyn verran kuukaudessa ja minä silti oikeutettu saamaan kelasta sen 155€/kk mitä pitäisi olla elatustuen määrä kuukaudessa?
Kyselen ensin täällä ennen kuin soittelen kelaan tai lastenvalvojalle, en jaksa/halua riidellä tai alkaa perimään isältä mitään rahoja, haluain vain olla perillä mitkä rahat kuuluu ja kelle. Ja tän hetkisessä elatussopimuksessa ei lue kauan pitäisi olla isällä tai äidillä vaan suullisesti olemme sopineet.
 
Moikka! Harmillista, että kukaan ei ole osannut sinua auttaa tässä asiassa. Minullakaan ei ole valitettavasti antaa sinulle minkäänlaista tietoa, mutta kannattaa olla yhteydessä tosiaan kelaan, josko he siellä osaisivat sinua auttaa. Vaikkakin olen monelta ihmiseltä kuullut, että kelan kanssa asiointi on välillä todella vaikeaa ja joutuu välillä odottelemaan pitkäänkin vastausta ja sekös mikä on varmasti turhauttavaa. Ymmärrän kyllä sinua tuossa täysin, että haluat olla perillä miten noiden raha-asioiden kuuluisi oikeasti mennä ja kenen pitäisi maksaa minkäkin verran. Toivon kovasti tsemppiä sinulle ja toivottavasti saat selvitettyä nuo raha-asiat pian. :)
 
Luonapitovähennykseen vaaditaan minimissään 7 yötä/kk ja se tosiaan lasketaan per yö. Se jo vähentää elatusvelvollisen maksamaa elatusmaksua. Sulle ilmeisesti on myönnetty täysi elatustuki. Eli vaikka isän maksama määrä pienenisi, niin kela maksaa silti erotuksen siihen 155e asti. Saan itse tätä tukea, jos haluat kysellä lisää niin voin koittaa vastata. Kannattaa tehdä sopimus, jossa käy ilmi isän luonapito/kk.
 
Kannattaa mennä käräjäoikeuden sovitteluun, meillä oli hirvee kiista maksuista jne. Mutta siellä asiantuntiat selitti rautalangasta vääntäen ex miehelle miten asiat on. Ja kaikista lomista jne on mustaa valkosella nyt. Jos elatusapua ei mies suostu maksaan niin hae kelasta koko summa joka on n. 155e/kk Mies voi sitten maksaa omat osuudensa kelalle...
 
Saat tod.näk. 0% omavastuulla oikeusavustajan eli et maksa ite mitään. Sovittelussa tuomarin ja psykologin tms. avustuksella keskustellaan ja sovitte käytännön asioista, huoltajuus, tapaamiset ja elatusmaksu. Kannattaa tosiaan olla mustaa valkosella kirjaimellisesti päivistä ja kellonajoista lähtien. Lomat, joulut jne. Lapsi on oikeutettu elatukseen. Jos mies ei maksa/ei ole varaa maksaa, niin kela maksaa. Mies huolehtii elatuksesta kun lapsi on hänellä, vaikka maksaisi sulle elatusmaksua.
 
Kiitos vastauksista :) joo siis tosiaan kela maksaa 70€ ja isän PITÄISI loppu eli 85€ joka olisi juuri se 155€/kk. Aivan kuin seinälle koitan selittää sitä että sopimuksenkin mukaan mustaavalkoisena se raha kuuluu minulle, saanko sen kokonaisuudessaan kelalta vai häneltä, olisi pitänyt alunperin laittaa sopimukseen että kela maksaa täyden ja mies sitten kelalle eikä minulle niin ei jäädä lapsen kanssa ilman. Lapsi siis reilu vuoden ikäinen vasta ja tuilla kun eletään niin puuttuva 85€ tuntuu isolta summalta.
Hänen mielestään pärjään aivan hyvin ja en tarvitse lisää rahaa mihinkään (aivan kun menoni hänelle kuuluisikaan)
Ehkä parasta varata lastenvalvojalta vain aika ja korjata sopimukseen luonapitoajat ja hänen elatusmaksut kelan kautta minulle, tuli sitten millainen riita tahansa.
Hän ei ymmärrä sitäkään että vaikka meillä on yhteishuoltajuus, minä olen lähivanhempi ja hän etävanhempi. Ja aina kun puhun elatustuesta hän alkaa manipuloimaam ja uhkailemaan kaikilla raha asioilla ja lapsen viemisellä :angry1 hän pelottaa ja ahdistaa minua suuttuessaan ja saa minutkin uskomaan uhkailuihinsa vaikka tiedän missä äitinä seison ja varsinkin noin pienen lapsen kanssa, huoh, ei taida itsekään tajuta henkisen väkivallan käyttöään tai käyttää sitä liiankin hyvin.
 
Mikäli teillä on voimassaoleva sopimus elatuksesta, mutta mies ei maksa osuuttaan niin laita hakemus Kelalle elatuksesta. Syyksi hakemukseen merkitset elatusmaksujen laiminlyönti. Liiteeksi tarvitset lastenvalvojan vahvistaman elatussopimuksen, mikäli sitä ei ole vielä toimitettu Kelaan. Tällä tavalla Kela alkaa maksaa sinulle koko summaa ja periä isän osuutta häneltä itseltään. Sinun ei tarvitse tiedottaa exääsi tästä, vaan Kela ottaa häneen yhteyttä. Sillä ei mielestäni tässä yhteydessä ole mitään merkitystä, paljonko lapsi viettää aikaa isällään. Vain sillä on merkitystä mitä sopimuksessa lulee.

Älä anna exän käyttää henkistä väkivaltaa sinuun, älä alistu tai mene mukaan hänen leikkeihinsä. Tee selkeät rajat ja pidä kiinni omista rajoistasi.

Voimia tilanteeseen! :Heartpink
 
Lapsikorotuksen saa jos on yhteishuoltajuus ja vaikka on etävanhempi. Se raha ei kuulu lähivanhemmalle.
Kuten edeltävä kirjoitti, kelalle elari hakemus ja kela perii lapsen isältä. Tietysti jos vähät välittää niin jättää sinne maksamatta muttei se sulta oo pois. Itselleenhän mies siinä vaiheessa tekee hallaa, koska ulosottoonhan ne menee. Vai periikö kela vähentämällä sen tuosta työttömyyspäivärahasta (tai sama se on mikä tuki)? Siitä en tiedä.
Sillon kun yhteisymmärrykseen on noin hankala keskenään keskustelemalla päästä niin apuun lastenvalvoja. Siellä asiat laitetaan kuntoon tai ainakin neuvotaan kuinka raha jutut menee ja sopimus kuinka lapsi on molemmilla vanhemmilla. Jos on hankala tapaus, siihen sopimukseen laitetaan selkeät viikot/viikonloput. Tosin molempien pitää hyväksyä se, lastenvalvoja ei voi määrätä et näin se menee.
 
Kiitos. Tiedän että juuri näin ^^ minun pitäisi tehdä, tuntuu vain niin kamalan vaikealta ottaa askel eteenpäin ja uhmata hänen mielipiteitään vaikka sillä ei nyt ole mitään merkitystä.
Juuri tällä tavalla hän yrittää vielä eronkin jälkeen selvästi pitää minua kahleissa, ehkä tämän asian hoitaminen päästää minut vapaammaksi.
Olen aina ollut sitä mieltä että ilman riitoja ei voi erota ja meillä ei ole ollut niitä juuri siksi että olen luonteeltani liian sinisilmäinen ja myötäilevä ihminen ja hän käyttää sitä hyväksi.
Mielestäni on aika rikkoa rajani ja miettiä minua ja lasta eikä hänen suututtamistaan koska minun on pärjättävä loppupeleissä yksin lapsen kanssa vaikka yleisesti voidaan vetää yhtä köyttä.
Hain vain rohkaisua täältä ja kiitos teille siitä :')
 
Takaisin
Top