THL suosittelee hinkuyskärokotetta raskaana oleville

Itse oon aikoinaan saanut tän narkolepsian sikainfluenssarokotteesta, mutta aion kyllä silti ottaa nyt kaikki rokotteet mitä suositellaan. Mikä on neuvolan kanta tällä hetkellä tohon koronaan, annetaanko sekin raskaana oleville vai vaan jos on muuten riskiryhmää (esim omien perussairauksien takia)?
Mulle ainakin neuvolalääkäri sanoi että suositellaan kun raskaus itsessään nostaa riskiä vakavampaan tautimuotoon. Olin tuon koronarokotteen takia aluksi vähän empiväinen, vaikka oon jo kolme niitä tosiaan saanut ja kerran sairastanut, mutta tuon suosituksen jälkeen päätin että kaikki tänne vaan!
 
Minä en ole uskaltanut ottaa raskaana ollessa mitään rokotuksia. Korona-taudin sain sitten kun synnytyksestä oli 6vk ja ei se toki kiva ollut, yhden yön sai kärvistellä kuumeilevana ja muutama päivä sen jälkeen tokkurainen olo. Sen jälkeen se on tullut uudestaan ainakin kerran, mutta tuolloin se ei eronnut mitenkään normiflunssasta, ja sain sen kiinni vain kun uteliaisuuttani päätin tehdä kaappiin jääneen testin.

Olen panostanut mieluummin terveelliseen syömiseen ja varmuuden vuoksi ottanut vielä vitamiinit purkista, d erityisesti, mutta jos on ollut flunssaa lähipiirissä tai oma kurkku on mennyt araksi, niin sitten vielä varmuuden vuoksi c:tä ja sinkkiä, ja inkivääriä itsetehtynä juomana juuresta. Huomatkaa että raskaana ollessa sinkin määrän kanssa pitää olla tarkkana, ja inkivääriä ei suositella teenä, mutta tuoretta inkivääriä voi käyttää pieniä määriä (esim. 5mm siivu päivässä, ei enempää). C on vesiliukoinen, joten sen määrän kanssa ei ole niin tarkkaa, mutta varsinkin poretablettien kanssa kannattaa tutkia käytetyt makeutusaineet.

Vastustuskykyyn panostamisessa on sekin hyvä puoli, että sillä parantaa mahdollisuuksiaan selvitä helpommalla myös muista flunssakauden kiertolaisista, verrattuna siihen että rokote voisi antaa hyvässä lykyssä vastustuskykyä muutamalle taudinaiheuttajalle. Flunssakautena viruksia on liikenteessä kymmeniä. Hinkuyskästä sen verran, että se on ilmeisesti tänä syksynä tullut myös rokotetuille, eli rokote ei anna täyttä suojaa hinkuyskää vastaan.

Mutta, jokainen tekee tietysti itse päätöksensä asian suhteen että mitä ottaa tai jättää ottamatta. Näillä näkymin kumpikaan strategia ei ole aukoton oikotie onneen.

Edit. Hinkuyskä on muuten bakteeritauti. Jos siihen sattuisi sairastumaan ja oireet olisivat hankalat, niin antibiootit auttavat.
 
Muokattu viimeksi:
Itse oon aikoinaan saanut tän narkolepsian sikainfluenssarokotteesta, mutta aion kyllä silti ottaa nyt kaikki rokotteet mitä suositellaan. Mikä on neuvolan kanta tällä hetkellä tohon koronaan, annetaanko sekin raskaana oleville vai vaan jos on muuten riskiryhmää (esim omien perussairauksien takia)?
Mun mielestä raskaanaolevat kuuluu koronaviruksen riskiryhmään edelleen ja sitä vissii suositellaan. Muistan nähneeni tästä jonku paperinkin roikkumassa neuvolan seinässä.
 
Itse oon aikoinaan saanut tän narkolepsian sikainfluenssarokotteesta, mutta aion kyllä silti ottaa nyt kaikki rokotteet mitä suositellaan. Mikä on neuvolan kanta tällä hetkellä tohon koronaan, annetaanko sekin raskaana oleville vai vaan jos on muuten riskiryhmää (esim omien perussairauksien takia)?
Voi sä oot niitä huono-onnisia, on kyllä tosi kamalaa että rokotteesta tulee jotain tuollaista 😞 uteliaisuudesta muuten kysyn, ei oo pakko selvittää jos et halua, mutta saitko jotain korvauksia aikanaan tuosta vai miten näissä kävi?
 
Voi sä oot niitä huono-onnisia, on kyllä tosi kamalaa että rokotteesta tulee jotain tuollaista 😞 uteliaisuudesta muuten kysyn, ei oo pakko selvittää jos et halua, mutta saitko jotain korvauksia aikanaan tuosta vai miten näissä kävi?
Saa totta kai kysyä! Mulla valitettavasti rokotteen ja diagnoosin saamisen väliin tuli yli 10 vuotta, joten korvauksia ei voinut enää hakea. Hidas diagnoosi on narkolepsialle tosi tyypillistä, kun väsymys oireena on aika haastava. Itsekin sain lukuisat kerrat kuulla lääkäreiltä miten pitäis vaan elää terveellisemmin ja liikkua, ja nukkua enemmän 😅 Onneksi sit lopulta yksi työterveyslääkäri otti tosissaan ja pääsin Mehiläisen neurologille, jonka jälkeen tutkimukset eteni julkisellakin nopeasti.

Mutta osa on saanut korvauksia kyllä, jotkut helpommin ja jotkut pidemmän tien kautta, mitä nyt vertaistukiryhmästä oon lueskellut. Onneksi itse oon siinä mielessä onnekas, ettei tautimuoto ja oireet oo pahinta laatua ja pystyn esimerkiksi käymään kokopäivätöissä, jotkut on joutuneet ihan sairaseläkkeelle ja silloin tietysti korvauksillakin on isompi merkitys.
 
Sain hinkuyskärokotteen edellisellä neuvolakäynnillä. Huomioikaa, että äidin rokotus antaa suojan myös vastasyntyneelle siihen saakka, kunnes hänet rokotetaan n. 3kk iässä. Hinkuyskä on vauvoille hengenvaarallinen ja sitä nyt valitettavasti on tavallista enemmän liikkeellä. Toivon todella, että jokainen olisi fiksu asian kanssa, niin vähentää osaltaan myös muiden riskejä.
 
Sain hinkuyskärokotteen edellisellä neuvolakäynnillä. Huomioikaa, että äidin rokotus antaa suojan myös vastasyntyneelle siihen saakka, kunnes hänet rokotetaan n. 3kk iässä. Hinkuyskä on vauvoille hengenvaarallinen ja sitä nyt valitettavasti on tavallista enemmän liikkeellä. Toivon todella, että jokainen olisi fiksu asian kanssa, niin vähentää osaltaan myös muiden riskejä.
Juuripa tuosta vaivan turvaamis-syystä minäkin aioin sen ottaa!!
 
Sain kans keskiviikkona hinkuyskärokotteen. Tosi kätevä myös, että samalla sai jäykkäkouristustehosteenkin, niin voi olla vähän rauhallisemmin mielin jos töissä/ puutarhahommissa tulee haavaa. Parina päivänä oli olkalihas vähän kosketusarka ja torstaina kolotti lihaksia, mut muuten ei tullut mitään oiretta. Varattiin samalla kans koronarokotusaika lokakuulle ja influenssarokotteen saan sit neuvolaköynnillä kun niitä aletaan antaa
 
Sama, otan rokotteet ajatellen vastasyntynyttä, itse tiedän, etteivät mitkään noista mainituista sairauksista ole hengenvaarallisia mulle ja varmaan pärjäisin normaalisti ilman rokotteitakin.
 
Mua vituttaa ihan hirveästi, että mun hyvinvointialueella koronarokotuksia aletaan antaa 18-65-vuotiaille riskiryhmäläisille (odottavat äidit kuuluu riskiryhmään) vasta joskus marraskuussa. Näin siis sanotaan hyvinvointialueen nettisivuilla, tosin raskaana olevia äitejä ei mainita mitenkään erikseen. Se on mun mielestä ihan liian myöhään ottaen huomioon että syksyn tautiaalto alkoi jo. Itse siis haluaisin sen mahdollisimman pian.
 
Meillä päin ilmeisesti sama juttu koronarokotteiden kanssa. Influenssarokotteita kai saa loka-marraskuussa ja neuvolassa aikoi heti tiedottaa kun sen sieltä saisi jollain käynnillä.
 
Meillä taitaa olla kanssa noin. Nyt jo koronaa liikkeellä, niin mieluusti sen ottaisin asap. Samoin influenssarokotteen, mut siinä kausi ei vielä oo alkanut. Ja kun influenssarokotteen ottaa kolmannella kolmanneksella, niin se suojaa myös syntynyttä lasta ennen hänen omia rokotuksia.
 
Takaisin
Top