Minä en ole uskaltanut ottaa raskaana ollessa mitään rokotuksia. Korona-taudin sain sitten kun synnytyksestä oli 6vk ja ei se toki kiva ollut, yhden yön sai kärvistellä kuumeilevana ja muutama päivä sen jälkeen tokkurainen olo. Sen jälkeen se on tullut uudestaan ainakin kerran, mutta tuolloin se ei eronnut mitenkään normiflunssasta, ja sain sen kiinni vain kun uteliaisuuttani päätin tehdä kaappiin jääneen testin.
Olen panostanut mieluummin terveelliseen syömiseen ja varmuuden vuoksi ottanut vielä vitamiinit purkista, d erityisesti, mutta jos on ollut flunssaa lähipiirissä tai oma kurkku on mennyt araksi, niin sitten vielä varmuuden vuoksi c:tä ja sinkkiä, ja inkivääriä itsetehtynä juomana juuresta. Huomatkaa että raskaana ollessa sinkin määrän kanssa pitää olla tarkkana, ja inkivääriä ei suositella teenä, mutta tuoretta inkivääriä voi käyttää pieniä määriä (esim. 5mm siivu päivässä, ei enempää). C on vesiliukoinen, joten sen määrän kanssa ei ole niin tarkkaa, mutta varsinkin poretablettien kanssa kannattaa tutkia käytetyt makeutusaineet.
Vastustuskykyyn panostamisessa on sekin hyvä puoli, että sillä parantaa mahdollisuuksiaan selvitä helpommalla myös muista flunssakauden kiertolaisista, verrattuna siihen että rokote voisi antaa hyvässä lykyssä vastustuskykyä muutamalle taudinaiheuttajalle. Flunssakautena viruksia on liikenteessä kymmeniä. Hinkuyskästä sen verran, että se on ilmeisesti tänä syksynä tullut myös rokotetuille, eli rokote ei anna täyttä suojaa hinkuyskää vastaan.
Mutta, jokainen tekee tietysti itse päätöksensä asian suhteen että mitä ottaa tai jättää ottamatta. Näillä näkymin kumpikaan strategia ei ole aukoton oikotie onneen.
Edit. Hinkuyskä on muuten bakteeritauti. Jos siihen sattuisi sairastumaan ja oireet olisivat hankalat, niin antibiootit auttavat.