THL suosittelee hinkuyskärokotetta raskaana oleville

Sitruunamelissa2024

Oman äänensä löytänyt
THL on 23.8.2024 julkaissut tiedotteen, että se suosittelee raskaana oleville hinkuyskärokotetta. Oletteko huomanneet?

"... THL suosittelee raskaana oleville hinkuyskärokotteen tehosteannosta raskausviikoilla 16–32. Hinkuyskän vasta-aineet siirtyvät sikiöön ja antavat vastasyntyneelle suojan hinkuyskää vastaan. Rokotteen voi ottaa tarvittaessa myös myöhemmässä raskauden vaiheessa. "

"Hyvinvointialueet ja neuvolat tiedottavat, miten raskaana olevien rokotukset alueella toteutetaan. Rokotuksen voi saada neuvolassa esimerkiksi osana raskausviikoille 22–24 ajoittuvaa terveystarkastusta tai muun määräaikaisen terveystarkastuksen yhteydessä. Rokotus on vapaaehtoinen ja maksuton."

Meillä ei ollut tästä mitään puhetta viime neuvolakäynnillä. Pitäisi varmaan selvittää, miten oma hyvinvointialue toteuttaa tämän... Onko kukaan vielä ehtinyt saada rokottetta?
 
THL on 23.8.2024 julkaissut tiedotteen, että se suosittelee raskaana oleville hinkuyskärokotetta. Oletteko huomanneet?

"... THL suosittelee raskaana oleville hinkuyskärokotteen tehosteannosta raskausviikoilla 16–32. Hinkuyskän vasta-aineet siirtyvät sikiöön ja antavat vastasyntyneelle suojan hinkuyskää vastaan. Rokotteen voi ottaa tarvittaessa myös myöhemmässä raskauden vaiheessa. "

"Hyvinvointialueet ja neuvolat tiedottavat, miten raskaana olevien rokotukset alueella toteutetaan. Rokotuksen voi saada neuvolassa esimerkiksi osana raskausviikoille 22–24 ajoittuvaa terveystarkastusta tai muun määräaikaisen terveystarkastuksen yhteydessä. Rokotus on vapaaehtoinen ja maksuton."

Meillä ei ollut tästä mitään puhetta viime neuvolakäynnillä. Pitäisi varmaan selvittää, miten oma hyvinvointialue toteuttaa tämän... Onko kukaan vielä ehtinyt saada rokottetta?
Tuolta helmikuisista huutelen. Saatatte tosin saada mut seuraanne, kunhan tämä vuosi tässä vielä vähän vanhenee.
Vaan mulla oli tänään neuvola ja siellä asia oli esillä... Selvittelin asiaa lisää kotona ja ehdottomasti otan tuonkin rokotteen seuraavalla neuvola käynnillä.
Muistakaa myös tarkistaa että teidän jäykkäkouristusrokotteet ovat kunnossa ja jos ei niin sopivaa ennalta neuvolassa että viimeistään synnytyksen jälkeen asia hoituu.
Itse aioin ottaa kaikki tarvittavat rokotteet, myös sen koronan ja influenssan. Meillä perheessä elinsiirteen myötä riskiryhmäläinen, ketä myös haluan suojella.
 
Muokattu viimeksi:
Mä aion ottaa kaikki mahdolliset rokotteet joita jaetaan, varsinkin, koska kuulun riskiryhmään ja tähän talouteen tuo lapset päiväkodista kaikenlaista. Tosin, en sitä sano, etteikö hyvässä lykyssä ihan ruokakaupasta itse tauteja kotiin kantaisi.
 
Tiistaina kävin neuvolassa ja terkkarin kanssa rokote tuli puheeksi. Sain myös samalla käynnillä rokotteen. Tuon hinkuyskärokotteen kanssa tulee myös jäykkäkouristus- ja kurkkumätä rokote, et huomioikaa se myös jos olette vasta saaneet jäykkäkouristus rokotteen, että oletteko vasta saaneet siis kyseisen rokotteen joka kattaa hinkuyskä. Pelkästään hinkuyskään ei ole rokotetta olemassa.
 
Katsoin kannasta että oon 2 vuotta sitten saanut sen yhdistelmärokotteen, se kai muuten annetaan 10 vuoden välein, mutta raskaana ollessa sen saa iästä riippumatta? Näin ainakin ymmärsin kun nettiä selailin. Aattelin ens viikon neuvolassa kysyä rokotetta. 😊
 
Katsoin kannasta että oon 2 vuotta sitten saanut sen yhdistelmärokotteen, se kai muuten annetaan 10 vuoden välein, mutta raskaana ollessa sen saa iästä riippumatta? Näin ainakin ymmärsin kun nettiä selailin. Aattelin ens viikon neuvolassa kysyä rokotetta. 😊

Okei, mä sain viimeksi vuonna 2018 sen yhdistelmärokotteen missä tämä hinkuyskä. Täytyy tossa 19. Päivänä neuvolassa kysyä, pitääkö se uusia.
 
Mä olen saanut ristiriitaista infoa jäykkäkouristusrokotteesta. Mulla on edellisestä jäykkäkouristustehosteesta 10 vuotta. Neuvolassa sanottiin, että se pitäisi uusia 10 vuoden välein muutenkin ja erityisesti raskauden aikana suojan kannattaisi olla voimassa, ja että saisin sen terveyskeskuksesta. Terveyskeskuksessa taas sanottiin, että tehoste annetaan nykyään 20 vuoden välein eli tervetuloa kymmenen vuoden päästä. Yritin varmistella, että eikö raskaus vaikuta kun kerran neuvolassa sanottiin että pitäis ottaa, ja terveyskeskuksessa vastattiin että "eipä ne näistä uusista ohjeista neuvolassa tiedä, kun eihän ne itse anna rokotteita".

Jos seuraavan neuvolakäynnin yhteydessä saisin tuon kurkkumätä-, jäykkäkouristus- ja hinkuyskärokotteen (dtap), niin olisin iloinen. Eipä sen jäykkäkouristusrokotteen tehostamisesta varmaan haittaa ois, vaikka terveyskeskuksessa sanoivatkin ettei se ole vielä tarpeen.
 
Mä olen saanut ristiriitaista infoa jäykkäkouristusrokotteesta. Mulla on edellisestä jäykkäkouristustehosteesta 10 vuotta. Neuvolassa sanottiin, että se pitäisi uusia 10 vuoden välein muutenkin ja erityisesti raskauden aikana suojan kannattaisi olla voimassa, ja että saisin sen terveyskeskuksesta. Terveyskeskuksessa taas sanottiin, että tehoste annetaan nykyään 20 vuoden välein eli tervetuloa kymmenen vuoden päästä. Yritin varmistella, että eikö raskaus vaikuta kun kerran neuvolassa sanottiin että pitäis ottaa, ja terveyskeskuksessa vastattiin että "eipä ne näistä uusista ohjeista neuvolassa tiedä, kun eihän ne itse anna rokotteita".

Jos seuraavan neuvolakäynnin yhteydessä saisin tuon kurkkumätä-, jäykkäkouristus- ja hinkuyskärokotteen (dtap), niin olisin iloinen. Eipä sen jäykkäkouristusrokotteen tehostamisesta varmaan haittaa ois, vaikka terveyskeskuksessa sanoivatkin ettei se ole vielä tarpeen.
Mulla alkoi olemaan edellisestä tehosteesta nyt vähä yli 10v tai ehkä just sen 10v nii terkkari vaan tuumas että hyvähän se on nyt sitten saada. Todella hqrmi että tuolla tavalla ovat sinulle sanoneet. Terkkari-ystäväni taisi sanoa kun tämä muutos tuli (aiemmin jos oli yli 5v edellisestä nii sai jo, mut 10v välein kuitenki) että jos alkaa olemaan reilusti yli 10v edellisestä nii sen sai. En tarkalleen tiedä mitkä viralliset ohjeet on.
THL:n sivuilla taisi olla niistä tehosteita mitkä saa tietyn ikäisenä esim 25v on saanu jäykkäkouristustehosteen nii lähinnä tämä itellä tuli et saako sitä jos on vastikään tämän ikäisenä tehosteen saanu.
 
Mulle on myös viimeksi sanottu että nykyään jäykkäkouristus voimassa 20v, että ei tartte antaa aiemmin. Onpa jännä, että tästäkin nyt monta linjausta 🤔 mulla on siis yli 10v edellisestä että sinällään olis ihan jees jos sen nyt sais. Aion ottaa kans kaikki mitä vaan tarjotaan 😅
 
Mä sain viime neuvolakäynnillä (ns. kelaneuvola) tuon yhdistelmän ja otan kanssa tässä syksyn edetessä koronarokotteen ja influenssarokotteen. Tammikuu on kyllä sen verran täynnä tauteja, joita esikoinen tuo etunenässä päiväkodista, joten mieluusti vaan kaikki keinot käyttöön.
 
Mä sain viime neuvolakäynnillä (ns. kelaneuvola) tuon yhdistelmän ja otan kanssa tässä syksyn edetessä koronarokotteen ja influenssarokotteen. Tammikuu on kyllä sen verran täynnä tauteja, joita esikoinen tuo etunenässä päiväkodista, joten mieluusti vaan kaikki keinot käyttöön.
Uskallat ottaa koronarokotuksen?

Ehk mäki uskaltaisin.. katotaa.. influenssa ainaki otan
 
Uskallat ottaa koronarokotuksen?

Ehk mäki uskaltaisin.. katotaa.. influenssa ainaki otan
Minä oon ottanut kaikki tarjotut koronapiikit ja aion ottaa jatkossakin. Taudilta oon välttynyt. Mies ei ottanut, jälkioireita lievästä koronasta yli puoli vuotta
 
Minä oon ottanut kaikki tarjotut koronapiikit ja aion ottaa jatkossakin. Taudilta oon välttynyt. Mies ei ottanut, jälkioireita lievästä koronasta yli puoli vuotta
Mä otin aikoinaa kans sen koronarokotuksen mut en ollut raskaana silloin. Tuskin se mtn vauvalle tee? Eihän sitä muuten annettais.. mut epäilyttää silti😂
 
Joulukuisista pyörähdän täällä huutelemassa kun huomasin aiheen. Saattaa tosin olla että tästä tulee tammikuinen mikäli mennään yli lasketun 🤭
Mutta siis asiaan…
Otan tämän kyseisen rokotteen seuraavalla neuvolakäynnillä. Edellisestä tehosteesta kun on jo yli 10 vuotta ja se suojaa sitten samalla vauvaa. Turvallisin mielin olen ottamassa, on kuitenkin paljon tutkittu rokote ja jo pitkään ollut rokoteohjelmassa. Korona- tai influenssarokotteita en ole ottanut raskaana enkä muutenkaan.
 
Uskallat ottaa koronarokotuksen?

Ehk mäki uskaltaisin.. katotaa.. influenssa ainaki otan
Joo uskallan, sain myös viimeksi kun olin raskaana ja mitään negatiivista en ole huomannut, silloin toki silloisen koronan vaikutus loppuraskauteen oli ilmeisesti enemmän riski kuin rokote.
 
Mä otin aikoinaa kans sen koronarokotuksen mut en ollut raskaana silloin. Tuskin se mtn vauvalle tee? Eihän sitä muuten annettais.. mut epäilyttää silti😂
Minä otin koronarokottern raskaana ollessa. Minusta rokote heikoilla pöpöillä on aina turvallisempi kuin oikea tauti vahvoilla pöpöillä, etenkin raskaana ollessa
 
Mä oon ottanut kaikki koronarokotteet kun niitä annettiin kaikille muutama vuosi sitten. Pitkään vältyin silloin koronalta, mutta kun sen eka kerran sain niin oli tosi raju tauti, vaikka en ole riskiryhmää ja kaikki rokotteet otettuna. En edes uskalla kuvitella mitä olisi ollut ilman rokotteita. Aion siis ottaa kaikki suositellut rokotteet raskausaikanakin, tänään neuvolassa sain hinkuyskärokotteen😊 hieman itseä hirvittää syksy ja tuleva talvi, kun jo nyt on vaikka mitä tautia liikkeellä🥴
 
Tänään sain neuvolassa tän hinkuyskärokotteen. Influenssarokotteen otan vielä, kun sen jo työni puolesta joudun muutenkin ottamaan. Koronarokotetta en taida ottaa. Aikanaan kolme piikkiä kerkesin saamaan ja sit sain koronan. Tauti oli ihan siedettävä. Ainut, et en saanut henkeä moneen kuukauteen kunnolla sen jälkeen kun olin parantunut koronasta.
 
Mä otin aikoinaa kans sen koronarokotuksen mut en ollut raskaana silloin. Tuskin se mtn vauvalle tee? Eihän sitä muuten annettais.. mut epäilyttää silti😂
Mä sain edellisen raskauden aikana koronarokotteen, silloinkin kuitenki suositeltiin vaikka oli vielä uudempi juttu joten itse koen myös että jos olisi huomattu että jotain riskiäkään olisi niin ei varmasti enää suositeltaisi. Oma ajatus ainakin on että Suomessa näissä ollaan monessa jopa enempi varovaisia kuin muualla (esim. jo ruokasuositukset) niin luotan kyllä siinä mielessä ammattilaisiin 😌

Mutta ymmärrän toki myös toisen kannan, kun on suht uusi rokote, ja jokainen joutuu näissäkin tekeen ne omat ratkaisunsa 😅
 
Itse oon aikoinaan saanut tän narkolepsian sikainfluenssarokotteesta, mutta aion kyllä silti ottaa nyt kaikki rokotteet mitä suositellaan. Mikä on neuvolan kanta tällä hetkellä tohon koronaan, annetaanko sekin raskaana oleville vai vaan jos on muuten riskiryhmää (esim omien perussairauksien takia)?
 
Takaisin
Top