Terveys raskausaikana

Rouvaskainen

Näppärä viestien naputtelija
Koska näemmä tykkään luoda uusia ketjuja, niin tässä taas yksi, heh. Ajattelin että voisimme täällä jutella terveysjutuista raskausaikana. :)

Mua alkoi tänään jurppiin mun ikenet. Ne on nyt ruvennu vuotaan verta herkästi ja kipeytyyn. Viimeks raskauden aikana oli sama. Niinpä varasinkin tänään suuhygienistille ajan hampaiden puhdistukseen. Onko mulla kohtalon tovereita?

Mulla kans viime raskaudessa vuoti ikenet herkästi verta, en muista tuliko hampaita pestessä mutta mulla oli hammaskiven poisto ja tuli verta ihan älyttömästi :/ Kaksi kertaa piti vielä käydä kun tuli niin huono olo olla siinä pötköllään koko aika, oli siis jo raskaus pidemmällä. Järkevää mennä kyllä jo hyvissä ajoin niin ei tarvii ison mahan kanssa sitten.

Sit mulla tuli viime raskaudessa kaks kertaa huuliherpes, ei ollu ikinä ennen raskautta eikä sen jälkeenkään ole näkyny :S

Huh, ikävä vaiva kyllä... Sain ajan vasta helmikuulle, mutta silti. Pitää nyt vaan kaikki mahdolliset kotikonstit ottaa käyttöön hammashygieniaan.

Aijaa, huuliherpeskin siis voi puhjeta raskausaikana. Saakos raskausaikana syödä sitä sille tarkoitettua täsmätablettia, oliko se joku aclovir tms. nimeltään? Mulla on silloin tällöin muutenkin huuliherpestä, katsotaan kuinka reagoi näin raskaudessa.

Kyllä asikloviiria voi käyttää raskausaikana, näin olen ymmärtänyt. Mullakin pari kertaa ollut tosi ikävä huuliherpes mikä kyllä vaatinut tablettihoidon että saatu rauhoittumaan :hungover:

Mä käytin vaan niitä laastareita ja olikohan jotain rasvaakin, muutamassa päivässä onneksi meni ohi.

Mä olen itse suuhygienisti ja en vielä haluaisi kollegoille paljastaa raskautta. Joten täytyy varata aika mukamas rutiinipuhdistukseen. Voin vaan kuvitella miten jatkossa voin pahoin, kun hoidan ihmisten verisiä suita ja hajuherkkyyskin tässä samalla kasvaa... :/

Edellisen raskauden aikana luin, että on kohtuu normaalia, että raskaana olevien naisten ikenet vuotaa verta. Johtui muistaakseni keltahormoonista. Ei siis aina ole tulehduksen merkki.

Miulla on migreeni ja koko viime raskauden olin estolääkityksellä (betasalpaaja). Keväällä purin sen ja nyt en oo syöny. Pitää varmaan alottaa uusiks jos alkaa tulla migreenikohtauksia..

Mun tarttee varmaan ettiä jostain mun verensokerimittari, koska radi pamahtaa saletisti tälläkin kertaa. Mulla on molemmissa edellisissä raskauksissa ollut radi, joten eiköhän se tuu nytkin.
Ekassa raskaudessa en suhtautunut vakavasti radiin ja kantapäänkautta opin että se on otettava tosissaan. Tokalla kerralla olinkin viisaampi ja syntyi normaalikokoinen vauva joka voi hyvin alusta saakka.
Esikoinen syntyi 2,5kg sinttinä vaikka oli täysiaikainen, jatkuvasti korkeat sokerit vanhensi istukan ennenaikasesti ja vauva ei saanut enää ravintoa.

Oho! Mä oonkin miettinyt mitä se radi voi vauvalle aiheuttaa ja ainoa mitä sain selville oli, että isokokoinen vauva, mutta ei näköjään! Mä joudun pariin sokerirasitukseen. Pitää toivoa, että tälläkään kertaa ei iske tuomio. Viimeksi oli tosi hilkuilla ne arvot.

Tulipa mullekin uutena tietona tuo pienikokoisuus, hurjaa! Mitenkäs mahtaa olla, jos on ollu radi aikaisemmin niin tuleeko se sokerirasitus jo aiemmin vai edelleen siellä joskus puolen välin jälkeen?

Juu korkeet sokerit tosiaan vanhentaa istukkaa ja se alkaa kalkkeutumaan, mikä johtaa siihen ettei vauva saa kunnolla ravintoa ja istukka ei tuota enää lisää lapsivettä ja hapen kulku heikkenee myös. Ja se siis myös lisää huomattavasti raskausmyrkytyksen riskiä. Mulla kävi lopulta niin et esikoisen synnytyksessä tää huono istukka irtosi osittain enneaikaisesti ja mulle tehtiin hätäsektio vauvan pelastamiseks. Vauva oli myös niin pieni ja huonokuntoinen ettei kestänyt kunnolla supistuksia vaan sykkeissä tuli viiveellä kovia laskuja.
Mutta loppu hyvin ja mulla on oikein tomera ja täysin terve reilu kolmevuotias tyttönen.
Itselleni tämä opetti etten enää ikinä viittaa kintaalla korkeisiin sokereihin ja kovaan painon nousuun.
Radi tosiaan tekee myös niitä jättivauvoja, mutta itselläni kävi tällai päinvastaisesti, koska se istukka ei toiminut enää kunnolla.

Mä kävin esikoisen kohdalla 2 kertaa rasituksessa ja ekalla kerralla kaikki ok ja tokalla kerralla kaikki kolme arvoa oli ihan liian korkeita.
Tokassa raskaudessa rasitus oli 12+3 ja diagnoosi tuli heti ja silloin heitti vain toka eli 1h arvo.

Kiitos Odecca vastauksesta! Yksi sukulainen nimittäin odottaa toista lastaan ja radi todettiin puolessa välissä. Häntä ei näytä kiinnostavan sokerit ollenkaan vaan mättää ihan mitä mieli tekee, ja mä olen huolissani seurannut vierestä. Eikä auta sanominen..

Mä kysyin tokan raskauden aikana tästä naistenklinikalla et miten ku ite olin kans kuullu vaan makros. vauvoista et miten mun esikoinen oli niin pieni vaik sokerit oli ihan viturallaan niin se lääkäri kertoi tosta. Kerto et toisilla se menee noin et vanhentaa istukkaa huolella ja toisilla sit vaan vauva paisuu, mikä ei sekään ole hyvä.

Odecca mulla ollut myös kummassakin raskaudessa radi... Eihän se kiva ole, mutta siitäkin selvittiin ruokavalion muutoksella ja sokereiden säännöllisellä mittauksella. Kyllä mä oon ihan varma, että se tässä kolmannessakin tulee... :shifty: kuitenkin sitä miettii, että vauvan vuoksi tekee mitä tahansa, että pienellä ois kaikki mahdollisimman hyvin.

Mulla kummatkin tytöt olleet ihan normi kokoisia syntyessään, vaikka kummatkin menneet 2 viikkoa yli ja käynnistykseen.

Täällä sokerirasitus tehdään kaksi kertaa raskauden aikana kaikille yli 25-vuotiaille odottajille.

Mulla oli ekassa ja tokassa radi, kolmannessa taas ei. :) eka oli syntyessään 3170g ja toka 3760g. Ihan ruokavaliolla molemmat pidettiin kurissa :)

Nasunina, aika jännä! Eli mullakin vois olla mahdollisuus ettei nyt kolmannessa tulisikaan... :happy: oi ku oiski kiva!

Joo, mäkin olin ihan varma että kolmannessakin on ja pyysin terkkaa varmistamaan kahesti sen tuloksen :D olin jo ihmeissäni kun menin sillon testin jälkeen terkan vastaanotolle kun sillä ei ollukkaan sitä kotimittaria pöydällä odottamassa niinkun edellisissä oli ollu :D

Takaisin