TENS-laite synnytyksessä

Koitko tuon tavallisen tens-laitteen käytön jotenkin vaikeammaksi synnytyksen aikana? Jos olen ymmärtänyt oikein, niin erona ilmeisesti on se, että tavallisessa ei ole tuota boosti-painiketta, jolla saisi yhdellä painalluksella kovemman tehon juuri supistusten ajaksi. Ilmeisesti tavallisella siis tehoa pitää itse nostaa plus-painikkeesta supistuksen tullessa, ja jostain luin, että se voisi olla turhauttavaa veivata synnyttäessä manuaalisesti ees taas. Tähän toivoisin mielipiteitä niiltä, joilla on kokemusta tavallisen tensin käytöstä!
En kokenut, mutta en myöskään lähtenyt säätämään sitä erikseen supistusten ajaksi vaan laitoin siihen vaihtelevan automaattisen ohjelman sellaisella kohtuullisella teholla ja supistusten aikana keskityin vain seisten nojaten rentouttamaan kehoa samalla käyttäen matalaa ääntä miten nyt itselle parhaalta tuntui (toimi tosiaan nyt toisella kerralla ihmeen hyvin). Ajatuksena itselläni olikin ehkä enemmän boostata tuota endorfiinien tuotantoa kuin tuottaa kovin intensiivistä tuntemusta.
Sairaalan tens-laitteeseen vaikea verrata kun synnytykset olivat niin yö ja päivä, viimeksi tosiaan koko homma mentiin läpi muutamassa tunnissa niin ei siinä olisi oikein varmaan ehtinytkään turhautua säätämiseen.

Olisin voinut vaihtaa sairaalan TENS:iin kyllä halutessani kun saavuin, mutta koin omani sen verran miellyttäväksi ja rentouttavaksi etten halunnut. Synnytys olikin siinä kohtaa edennyt jo niin pitkälle että menin aika pian ammeeseen käymään ja se piti ottaa pois.
Isoin miinus taisi olla se että automaattiset ohjelmat olivat 20 min ja huomasin jossain kohtaa aina sitten että oli mennyt pois päältä 😄

Itselle oli tensistä varsin hyvä apu. Olin 4-6 cm auki saliin päästyä. Kokeilin ehkä alkuun pikkuhetken mennä vain ilokaasulla, kunnes kätilöharjoittelija ehdotti tensin ja ilokaasun yhdistelmää. Olin Tensistä kai ennen synnytystä lukenut, mutta yllätti että synnärilläkin (Tays) se oli tarjolla. Vähän epäilin olisiko siitä apua, mutta helpotti se kipuja oikein mukavasti - etenkin kun oli 1,5 h ajomatkan kärvistellyt tiheähköjen supistusten kanssa!. 😅Käytin tensiä ja ilokaasua siis yhtäaikaa. Ja supparien kohdalla tosiaan piti painaa Boost-nappia (muuten laite kai sai surista selässä matalalla teholla) Muistelen hatarasti testanneeni kaasua ja tensiä myös jossain kohti erikseen, koska aloitin aikalailla samaan aikaan, mutta ainakaan silloin ei kummassakaan yksin enää riittänyt teho. Itsellä kipu tuntui suurimmaksi osaksi vatsalla. pärjäsin sillä mielestäni aika pitkälle, kunnes tarvitsi ottaa epiduraali. Jos ei poistanut kaikkea kipua niin ainakin suurimman osan ainakin tiettyyn pisteeseen asti. Mielelläni otan tensin käyttöön tälläkin kertaa, jos sellainen löytyy. (Tarkoitus synnyttää Novassa, Jkl) Hataraa muistelua, mutta suosittelen nyt ainakin noiden kahden yhdistämistä.😅 …Tätä kirjoittaessa alkoi tehdä mieli hommata laite kotiinkin🤔😁

No nyt just se tavallinen versio on tarjouksessa Lidleissä 25e, ja mä kävin sen ostamassa tulevaa synnytystä ajatellen. Ennen paketin avaamista halusin kuitenkin tutkia just tuota, et onkohan tää ns. riisuttu perusmalli tarpeeksi, vai pitäisikö sen sittenkin olla synnytykseen tarkoitettu malli, joka on varmasti sitten kalliimpi.. Kotiin hankittavaksi tuo 25e ei ole paha hinta, kun monet tosiaan maksaa 50e tai yli.

No nyt just se tavallinen versio on tarjouksessa Lidleissä 25e, ja mä kävin sen ostamassa tulevaa synnytystä ajatellen. Ennen paketin avaamista halusin kuitenkin tutkia just tuota, et onkohan tää ns. riisuttu perusmalli tarpeeksi, vai pitäisikö sen sittenkin olla synnytykseen tarkoitettu malli, joka on varmasti sitten kalliimpi.. Kotiin hankittavaksi tuo 25e ei ole paha hinta, kun monet tosiaan maksaa 50e tai yli.
Näkisin tuonkin ihan hyvänä vaihtoehtona. Mahdotontahan sitä omia mieltymyksiä on tarkasti ennustaa, itse en esim. todellakaan kuvitellut äänen olevan tärkein keinoni. Ekalla kerralla en päästänyt tyyliin pihahdustakaan ja tuolla mainitsemallani kurssillakin olin kiinnostuneempi kaikesta muusta 😅

Kuitenkin sairaalassa on yleensä sitten saatavilla jos haluaa vaihtaa. Varmaan tärkeintä on tutustua kyseiseen laitteeseen ja ohjelmiin hyvin ennen synnytystä, ettei tarvitse siinä vaiheessa lähteä opiskelemaan 🙂

Näkisin tuonkin ihan hyvänä vaihtoehtona. Mahdotontahan sitä omia mieltymyksiä on tarkasti ennustaa, itse en esim. todellakaan kuvitellut äänen olevan tärkein keinoni. Ekalla kerralla en päästänyt tyyliin pihahdustakaan ja tuolla mainitsemallani kurssillakin olin kiinnostuneempi kaikesta muusta 😅

Kuitenkin sairaalassa on yleensä sitten saatavilla jos haluaa vaihtaa. Varmaan tärkeintä on tutustua kyseiseen laitteeseen ja ohjelmiin hyvin ennen synnytystä, ettei tarvitse siinä vaiheessa lähteä opiskelemaan 🙂

Fiksuja ajatuksia, kiitos! Jos sairaalasta löytyy oma laite lainaan, niin voisi olla kivakin sitten vertailla, jos vaihdan sinne saapuessa heidän omaan. Taidanpa sitten vaan rohkeasti avata tuon paketin ja lähteä tutustumaan laitteeseen :smiling-eyes:

Takaisin