TENS-laite synnytyksessä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Synnytyskipuja voidaan lievittää TENS-laitteella: sen lähettämät sähköimpulssit estävät kipuviestien etenemistä aivoihin ja lisäävät kehon oman "kipulääkkeen", endorfiinien, tuotantoa. TENS-laitteen elektrodilaput kiinnitetään selkään, joten se auttaa parhaiten selässä tuntuvaan kipuun. TENS-laitteesta voi lukea lisää täältä. Oletko sinä käyttänyt TENS-laitetta synnytyksessä? Oliko siitä apua?
 
Kyllä olen käyttänyt jokaisessa viidessä synnytyksessä ja se on ollut joka kerta loistava apu! Kolme synnytystä menty pelkän tensin (ja ammeen - toki silloin ei tensiä voi käyttää) voimin. Myös jälkisupistuksiin hyvä apu 😄
 
Mulla oli tens käytössä aika pitkään, ja oli siitä selkeä apu. Mulla supistukset tuntui enemmän selän puolella, ja tuo helpotti kyllä
 
Mulla supistukset tuntui pelkästään alavatsalla loppuun asti, mutta TENS oli loppuun asti mukana jo latenssivaiheesta. Koen että oli kyllä apua. Aluksi mietin että miten ihmeessä noita korkeampia asteikkoja voi ikinä ihminen käyttää mutta kipuasteen noustessa piti kummasti lisätä kierroksia... Vaikka TENS tuntui auttavan kipuun parhaiten synnytyksen alussa, niin kyllä se vähän häiritsi kipuimpulsseja myös lopussa.
 
Miulla oli vauvan asennosta johtuen todella kipeät supistukset ja hyöty TENS-laitteesta loppui hyvin aikaisessa vaiheessa synnytystä. Sitä ennen oli kyllä apua ja jos raskaudun uudelleen, niin nyt on kotonakin laite, että voi lievittää kipuja jo kotona 😊.
 
Käytin synnytyksessä tens-laitetta mutta hankala sanoa oliko siitä apua. Ehkä kipujen ollessa lievimmillään saattoi auttaa jonkin verran, mutta kun kivut kävivät kovemmiksi niin ei ollut apua ja jouduin lopettamaan tensin käytön.
 
Miulla oli vauvan asennosta johtuen todella kipeät supistukset ja hyöty TENS-laitteesta loppui hyvin aikaisessa vaiheessa synnytystä. Sitä ennen oli kyllä apua ja jos raskaudun uudelleen, niin nyt on kotonakin laite, että voi lievittää kipuja jo kotona 😊.
Mulla täysin sama viimesimmässä synnytyksessä. Sen verran siittä oli hyötyä, että ei tarvinnu keskellä yötä lähtä synnärille, vaan riitti kun aamulla lähti.

Synnytyksen jälkeen kylläkin möin sen eteenpäin, sillä toinen kiireellinen sektio teki sen, että mulle ei enää alatiesynnytyksiä tule.
 
Takaisin
Top