TENS-laite synnytyksessä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Synnytyskipuja voidaan lievittää TENS-laitteella: sen lähettämät sähköimpulssit estävät kipuviestien etenemistä aivoihin ja lisäävät kehon oman "kipulääkkeen", endorfiinien, tuotantoa. TENS-laitteen elektrodilaput kiinnitetään selkään, joten se auttaa parhaiten selässä tuntuvaan kipuun. TENS-laitteesta voi lukea lisää täältä. Oletko sinä käyttänyt TENS-laitetta synnytyksessä? Oliko siitä apua?

Kyllä olen käyttänyt jokaisessa viidessä synnytyksessä ja se on ollut joka kerta loistava apu! Kolme synnytystä menty pelkän tensin (ja ammeen - toki silloin ei tensiä voi käyttää) voimin. Myös jälkisupistuksiin hyvä apu 😄

Mulla oli tens käytössä aika pitkään, ja oli siitä selkeä apu. Mulla supistukset tuntui enemmän selän puolella, ja tuo helpotti kyllä

Mulla supistukset tuntui pelkästään alavatsalla loppuun asti, mutta TENS oli loppuun asti mukana jo latenssivaiheesta. Koen että oli kyllä apua. Aluksi mietin että miten ihmeessä noita korkeampia asteikkoja voi ikinä ihminen käyttää mutta kipuasteen noustessa piti kummasti lisätä kierroksia... Vaikka TENS tuntui auttavan kipuun parhaiten synnytyksen alussa, niin kyllä se vähän häiritsi kipuimpulsseja myös lopussa.

Miulla oli vauvan asennosta johtuen todella kipeät supistukset ja hyöty TENS-laitteesta loppui hyvin aikaisessa vaiheessa synnytystä. Sitä ennen oli kyllä apua ja jos raskaudun uudelleen, niin nyt on kotonakin laite, että voi lievittää kipuja jo kotona 😊.

Käytin synnytyksessä tens-laitetta mutta hankala sanoa oliko siitä apua. Ehkä kipujen ollessa lievimmillään saattoi auttaa jonkin verran, mutta kun kivut kävivät kovemmiksi niin ei ollut apua ja jouduin lopettamaan tensin käytön.

Miulla oli vauvan asennosta johtuen todella kipeät supistukset ja hyöty TENS-laitteesta loppui hyvin aikaisessa vaiheessa synnytystä. Sitä ennen oli kyllä apua ja jos raskaudun uudelleen, niin nyt on kotonakin laite, että voi lievittää kipuja jo kotona 😊.
Mulla täysin sama viimesimmässä synnytyksessä. Sen verran siittä oli hyötyä, että ei tarvinnu keskellä yötä lähtä synnärille, vaan riitti kun aamulla lähti.

Synnytyksen jälkeen kylläkin möin sen eteenpäin, sillä toinen kiireellinen sektio teki sen, että mulle ei enää alatiesynnytyksiä tule.

Mulle laitettiin sairaalan tens alkuvaiheessa, ei siis ollut omaa. Siinä alussa se oli kyllä kiva ja auttoi, mutta jossain vaiheessa kun olo alkoi käydä tukalaksi niin hermostuin tyystin siihen kun ne johdot tuntui olevan kokoajan tiellä ja "hirvee" säätäminen niiden kanssa että pääsi makuulle tutkittavaksi 😄 sanoin kätilöharjoittelijalle että nyt irti nää läpyskät selästä heti! Hän ei meinannu eka totella ku ihmetteli kai miks yhtäkkiä niin voimakkaasti muuttu mieli, mutta autto toki sit ne irti 😄 ei ehkä ollu kyllä kaikkein järkevin veto, muistelen että aika pian tän jälkeen kivut ylty niin koviks että piti laittaa epiduraali vaikken ollu vielä edes kauheesti auki. Että kai se tens todellisuudessa autto kuitenkin! Mut minkä teet, tosi voimakkaasti iski se olo että nyt irti nämä kaikki johdot mun selästä 😄

Hei, pystyisikö kukaan huutelemaan mikä taajuus ja nopeus on näissä synnytyskipuihin tarkoitetuilla ohjelmilla. Saisin tarkistettua löytyykö omasta laitteesta sopiva ohjelma, kun on sport tens eikä mikään synnyttäjille erikseen tarkoitettu.😊

Tensistä oli paljon hyötyä. Sen avulla pärjäsin 6 cm asti. Suosittelen lämpimästi.
Mitä sen jälkeen tapahtui kivunlievityksen osalta? Koitan hahmottaa missä vaiheessa tämä on hyvä olla käytössä. Vähän pelottaa synnytys ja kipu.😵‍💫

Mitä sen jälkeen tapahtui kivunlievityksen osalta? Koitan hahmottaa missä vaiheessa tämä on hyvä olla käytössä. Vähän pelottaa synnytys ja kipu.😵‍💫
Sit pyysin ilokaasua ja sillä mentiinkin vähän vahingossa loppuun asti 😅 minulla tosin synnytys eteni hitaasti mutta toisaalta en kokenut supistuksia hurjan kipeiksi ennen noin 9 cm avautumista.

Jokatapauksessa mielestäni tens on hyvä aluksi (kotona) esim. kuuman suihkun, syvän hengittelyn, jumppapallon ohella. Sit voi katsoa sairaan päästessä että tarviiko jotain vahvempaa kipulääkettä tai haluaako esim ammeeseen johon tietysti ei voi tens selässä mennä 😄

Synnytyskipu yleensä voimistuu onneksi pikkuhiljaa (jos ei mene vedet tai laiteta oksitosiinitippaa tms vauhdittavaa), joten kivun voimakkuuteen ehtii reagoida ja pyytää vahvempaa kivunlievitystä tarpeen mukaan. Itse koin myös synnytyskivun tosi erilaisena kuin muun kivun. Monet sanoivat synnytyskipujen olevan kuukautiskipujen kaltaisia, joita itse siedän tosi huonosti. Supistukset taas tulivat ja menivät joten välissä sai hengähtää ja jokaisen supistuksen jälkeen tiesi että vauva on taas vähän lähempänä syntyä. Niillä oli siis joku tärkeä merkitys verrattuna turhaan kuukautiskipukärsimykseen 😄

Tsemppiä synnytykseen!

Hei, pystyisikö kukaan huutelemaan mikä taajuus ja nopeus on näissä synnytyskipuihin tarkoitetuilla ohjelmilla. Saisin tarkistettua löytyykö omasta laitteesta sopiva ohjelma, kun on sport tens eikä mikään synnyttäjille erikseen tarkoitettu.😊
Hei, itselläni ei varsinaista tähän tarkoitettua laitetta ole, mutta käytin 1. synnytyksessä sairaalan laitetta ja 2. kerralla omaani ns. tavallista tens-laitetta. Synnytykset toki muutenkin tosi erilaisia, mutta myös tuo normiversio auttoi itseäni pitkälle niin jos ei halua toista hankkia niin ihan hyvä vaihtoehto voinee olla mennä kotona tuolla ja toivoa sairaalaan mennessä toisen kokeilua?

Evaluation of different doses of transcutaneous nerve stimulation for pain relief during labour: a randomized controlled trial. Tälläinen 2018 tutkimus löytyi ainakin nopealla haulla, missä kliinisesti merkittävä lievitys havaittiin vaihtelevalla taajuudella 80–100 Hz, 350 μs. Itse taisin kyllä toisella kerralla lätkäistä jonkin automaattisen alaselkä-ohjelman ja hyvältä sekin tuntui 😄

Tuli tästä mieleen, että olen ymmärtänyt että kannattaa ottaa suht aikaisinkin käyttöön, kun ajatuksena olisi lisätä endorfiinien tuotantoa mikä helpottaa synnytystä. Eli mieluummin ennemmin kuin myöhemmin :)

Minuakin pelotti synnytys aika paljon. Voin kuitenkin rehellisesti sanoa, että molemmat synnytykset hyviä, vaikkakin voimakkaita kokemuksia. Supistusten lisäksi niihin on sisältynyt mm. epäilyä, itsevarmuutta, kiitollisuutta, huvitusta ja hoivan tunnetta. Tuki tärkeä, synnytys ei ole tarkoitettu selvittäväksi yksin vaan siinä kuuluu olla turvaa ja tukea. Toisen (tosi vaikean) raskauden aikana kävin Rento synnytys -valmennuksen, jonka itse koin tosi hyvänä ja uusia näkökulmia avaavana, vaikka omaakin tietoa jo oli. Ihan vain jos joku etsii tälläistä keinoa valmistautumiseen. Mielestäni kurssilla suhtauduttiin avoimesti kaikkiin vaihtoehtoihin lähtien omista tarpeista ja toiveista.

Tuli tästä mieleen, että olen ymmärtänyt että kannattaa ottaa suht aikaisinkin käyttöön, kun ajatuksena olisi lisätä endorfiinien tuotantoa mikä helpottaa synnytystä. Eli mieluummin ennemmin kuin myöhemmin :)

Minuakin pelotti synnytys aika paljon. Voin kuitenkin rehellisesti sanoa, että molemmat synnytykset hyviä, vaikkakin voimakkaita kokemuksia. Supistusten lisäksi niihin on sisältynyt mm. epäilyä, itsevarmuutta, kiitollisuutta, huvitusta ja hoivan tunnetta. Tuki tärkeä, synnytys ei ole tarkoitettu selvittäväksi yksin vaan siinä kuuluu olla turvaa ja tukea. Toisen (tosi vaikean) raskauden aikana kävin Rento synnytys -valmennuksen, jonka itse koin tosi hyvänä ja uusia näkökulmia avaavana, vaikka omaakin tietoa jo oli. Ihan vain jos joku etsii tälläistä keinoa valmistautumiseen. Mielestäni kurssilla suhtauduttiin avoimesti kaikkiin vaihtoehtoihin lähtien omista tarpeista ja toiveista.
Sitä tukea sinne synnytykseen vain ei välttämättä minun tapauksessani ole. Mutta näiden kokemusten kuuleminen ja sitä kautta valmistautuminen on kyllä sitä.❤️

Ajattelen, että yksi ja tärkeä osa tuesta on myös oma sisäinen psyykkinen ja emotionaalinen tuki, ja sitä voi vahvistaa etukäteen yksin ja muiden kanssa. Itseasiassa toisessa synnytyksessä olin nimenomaan kätilön ja opiskelijan kanssa ja koin jotain syvän vapauttavaa tässä naisten välisessä yhteistyössä.

Olen vankka lääketieteen puolestapuhuja, mutta synnytyksessä on myös toinen puoli ja ainakin itseni kohdalla koen molemmat olennaisiksi. Myöskään kivunlievitysten käyttö tai käyttämättömyys ei kerro mitään, kun kaikilla tuntemukset, vireystila, muu hermoston toiminta ja aiemmat kokemukset, ulkoinen tuki, tarjonta ym. ym. vaihtelevat. Jälkikäteen ajattelen, että olisi ollut ihan hullua yrittää väkisin ekalla kerralla ilman epiduraalia äärettömän väsyneenä, kun taas toisella kerralla avautuminen oli ns. helppoa enkä kokenut tarvetta puudutuksille.

Olet varmaankin perehtynyt vaihtoehtoihin, mutta mietin silti olisiko esim. doula mahdollinen lisätuki synnytykseen? Tämähän joskus voi järjestyä käsittääkseni ilman maksuakin yksin synnyttävälle?

Itse ehkä olen suhtautunut doulan mukana oloon vähän epäillen, kun en koe esim. fyysistä kosketusta luontevana kuin aniharvojen kanssa. Koin kuitenkin viime synnytyksessä ihmeellisen hetken, kun nousin ammeesta aika jatkuvissa supistuksissa ja kätilöopiskelija auttoi ja jotenkin keinutti fyysisesti samalla ja kipu jotenkin vain sillä hetkellä katosi ja kosketus tuntuikin tosi luontevalta. Tuli ajatus, että jos vielä joskus synnytän, niin pakko se varmaan on itsekin kokeilla..

Huh, tuleepas tarinointia, mutta kuten näkyy koen tämän kyllä tosi tärkeäksi ja innostavaksi aiheeksi. Joka tapauksessa toivon sinulle hyvää synnytystä juuri omalla tavallasi ♥️

Mie kokeilin synnytyksessä. Olin hankkinut suurin toivein tenssin loppuraskaudesta ja etukäteen hermoilin, osaanko kiinnittää johdot oikeaan paikkaan yms. Mutta sainkin sitten sairaalan puolesta tenssin heti alkuvaiheessa käynnistyksestä johtuen ja kätilön laittamaan ne läpyskät ihan oikeaoppisesti. En kylläkään tykännyt yhtään, kokeilin jonkun aikaa ja otin sitten pois. Tuntui, että se tens vaan pahensi supistuskipua ja sai aikaan huonon olon. Olin vähän pettynyt, toivoin, että olisi toiminut omalla kohdalla paremmin. Nää on varmaan yksilöllisiä juttuja, koska muuten olen kuullut vaan hyvää. 😊

Takaisin