Tekisitkö jotain toisin?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Jälkikäteen ajatellen, haluaisitko tehdä jotain toisin synnytykseesi liittyen? Toivotko esim. että olisit pyytänyt/vaatinut jotain tai olisiko jokin asento tai kivunlievityskeino ollut kokeilemisen arvoinen?

Esikoisen synnytyksessä olisi voinut pyytää jotain muuta kivunlievitystä siinä kohtaa kun ehdotettiin epiduraalia. Turhahan asiaa on jossitella, mutta ehkä ponnistusvaihe olisi edennyt paremmin jos olisin tuntenut supistukset.

Kuopuksen synnytyksessä olisi pitänyt heti saliin päästyä pyytää aktiivisemmin ammeeseen. En sinne lopultakaan päässyt kun kätilö ajatteli laittaa sinne vedet vasta kalvojen puhkaisun jälkeen enkä silloin päässyt sinne koska lapsivesi taisi olla vihertävää.
 
Kuopuksen synnytys todennäköisesti pitkittyi epiduraalin takia, kun supistukset lopahti niin ehkä ois pitänyt sittenkin jättää se pois. Toisaalta olin siinä kohtaa jo ihan poikki niin lepo oli tarpeen.
 
Oisin vaatinu pelkopolikäynnin sen jälkeen, kun sain kuulla että joudutaan suunniteltuun sektioon ja se oli tosi suuri shokki mulle. En tajunnu et oisin siihen oikeutettu ja jostain syystä vaikka kerroin kaikille, että pelkään koko ajatusta, minun pelko vaan ohitettiin.
 
En olisi tehnyt esikoisen synnytyksessä mitään toisin. Mutta joitakin asioita kokeilisin toisessa synnytyksessä, jos toista lasta joskus päättäisimme yrittää, eri tavalla kun on saanut kokemuksen miltä synnytyksen eri vaiheet tuntuu ja miten homma eteni ensimmäisellä kertaa. Voisin ehkä viihtyä vedessä kauemmin, liikkua eri asentoja rohkeammin, tietäisin pyytää jumppapalloa ja mieheltä vaatia tietynlaista hierontaa jne. Paitsi yhden muuten muuttaisin esikoisenkin synnytyksestä (sori ehkä TMI, ÄLLÖVAROITUS koska tarina liittyy seitsemän sentin 🤮 pahoinvointiin, laitan spoileriin 😂)
kun alkaa oksetuttaa niin tietäisin kiirehtiä pöntölle istumaan, koska yökätessä valu lapsivettä ja pissiä jumppapallolle, ja siitä lattialle lammikoksi, kun luonnollisesti pissan pidättäminenpä ei onnistunu lainkaan lapsen pään painaessa ja rajun oksentamisen aiheuttaessa äkillistä lisäpainetta 😅😂😅
 
Esikoisen synnytyksessä olisin halunnut pystyä voimakkaammin sanomaan kätilölle, että EI, en synnytä puoli-istuvassa asennossa. Se oli karmaiseva. Toinen, mistä olisin halunnut selvästi pystyä kieltäytymään, oli epiduraalipuudutus joka oli myös kokemuksena kamala.

Toisessa synnytyksessä olisin halunnut sanoa hermostuneelle ja paniikkia lietsovalle kätilölle että lopeta. Onneksi ei kuitenkaan ollut enää ponnistusvaiheessa mukana. Muuten en koe, että olisin halunnut tehdä mitään toisin.
 
Esikoisen synnytyksessä olisi ollut ihanaa jos olisin saanut piston reiteen sitä kohdun supistumista edistävää lääkettä jälkeisvaiheen aikana. 😔 Se ois tod. Näköisesti pelastanut tilanteen ja olisin säästynyt verenvuodolta ja kaavinnalta.

Kuulin että se on jossain normaali käytäntö, mutta mulla laitettiin se piikki vasta tokassa synnytyksessä, kun tiedettiin mun verenvuototausta. Vuosin tokassa synnytyksessä täten keskivertoa vähemmän. ❤️

Muuten oon ihan tyytyväinen.
 
Mulla sattui sitä kipeämpää mitä kovempaa ponnistin. Kivunlievityksinä oli epiduraali- ja pudendaalipuudutukset. Ponnistusvaihe pitkittyi ja kätilöt sekä gyne yritti saada mua joka kerta ponnistamaan täysillä. Jouduttiin sitte käyttää imukuppia ja sen vuoksi tekemään episiotomia. Jos joutuisin uudelleen samaan tilanteeseen niin en tiedä pystyisinkö edelleenkään täysin voimin joka ponnistuksella ponnistaa kivun takia. Se olisi saattanut säästää minut imukupilta ja epparilta. Ehkä imukuppi ja eppari käyttö vähän harmittaa vaikka ei niistä mitään haittaa toisaalta ole ollut. (Vauvalle ei tullut edes pahkaa, epparihaavan kans ei ongelmia jne). Mutta mietin että oisko ponnituskipu ollut poissa tai lievempi jos pudendaalipuudutuksen sijaan olisikin ollut spinaalipuudutus 🤔 se eikö vie usein ponnistusvaiheen kipua pois.

Kokonaisuudessaan olen kyllä ihan tyytyväinen synnytykseen. Joskus vaan tulee spekuloitua, että mitä jos ja mitä jos...
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top