Teiniäiti(kö?)

Onnellinenodottaja

Oman äänensä löytänyt
Mikä ikä lasketaan vielä teiniäidiksi? Onko +18v vielä teiniäiti, jos tulee raskaaksi jo ollessaan täysi-ikäinen? Vai luokitellaanko teiniäidit vaan aivokapasiteetin mukaan...? Mielenkiinnolla kyselen. Itse 19vuotias tuleva äiti. :-)

Itse luokittelisin teiniäideiksi ehkä alle 20-vuotiaat. Mielestäni olet teiniäiti, sitähän sä kysyit :joyful:
Elämäntilanne, vastuunottaminen ja henkinenikä kertoo kylläkin enemmän, joten ei kannata itseä ruveta luokittelemaan. Ole onnellinen, lapsi on lahja! :happy:

Ajattelen, että jos iässä on englanniksi sana 'teen', niin kuin yhdeksässätoista on (nineteen), niin silloin puhutaan teini-ikäisestä. Eli kyllä, olet ikäsi puolesta teini. Mutta ehkä teiniäiti-nimikettä käytetään kuitenkin yleensä alle täysi-ikäisistä?

Korostaisin kuitenkin sitä, mitä Neitinuttura kirjoittaa - ei kannata liikaa luokitella eikä välittää luokitteluista. :)

Juu tottahan se on, että mitäpä sitä luokittelemaan itseä mihinkään. Olen vain saanut aika paljon kuraa ikäni puolesta tässä raskaudessa ja vaikka en koe teini olevanikaan enää, niin monet tulevat kutsumaan teiniäidiksi. Sinänsä otan pahalla, jos näin kutsutaan sillä tulee mieleen vaan vastuuttomat, ja sellaiset nuoret jotka kamppailevat vielä omassakin dramaattisessa kehityksessään... Siksi halusin kuulla että onko jotain "virallista" ikää kuinka muut luokittelevat teiniäidiksi. Ja niin, lapsi on lahja, on sitten ikää 15 tai 35 :-)

Mun mielestä alle 20-vuotiaat ovat teiniäitejä.

Kuten aiemminkin mainittu, teiniäiti-nimitys ei sitten taaskaan kerro mitään siitä, millainen äiti on kyseessä. Joskus 16-vuotias voi olla valmiimpi vanhemmaksi kuin 26-vuotias :)

E: teini äiti ja teiniäiti, kaks eri asiaa ;)

Muokattu viimeksi:
Sain esikoisen ollessani 18-vuotias. En kokenut odotusaikana enkä kyllä myöhemminkään olevani teiniäiti. Äitiys on paljon muutakin kuin äidin ikä, eikä äitiyttä mielestäni voi laittaa lokerikkoon ainoastaan iän perusteella :) äitiyteen kasvetaan aluksi raskausaikana ja se kasvu jatkuu sitten myöhemmin lapsen kanssa.
Äitiydessä mielestäni tärkeintä on henkinen ikä. Toiset ovat valmiita äidiksi nuorempina kuin toiset

Mie aloin kuumeilemaan vauvaa 18-vuotiaana ja koin jo silloin olevani kypsä äidiksi. Siihen mennessä olin kokeillut jo melkein kaiken ja rauhotuin kun tapasin nykyisen mieheni, ostettiin omakotitalo, alettiin yrittää lasta jne. Toki ikäni puolesta olisin silloin ollut teiniäiti, mutta sitten taas henkisen iän puolesta en niinkään :)

Samaa voisin siis siusta todeta; ikäsi puolesta olet teiniäiti, muttet välttämättä "pään sisällä". Ja se henkinen ikä ja vastuunkantamiskyky on miun mielestä paljon isommassa roolissa ku numeraalinen ikä.

Tsemppiä raskauteen ja teiniäidittelyyn, vaikka se loukkaakin, niin kannattaa vaan näyttää olevansa ylpeä, siunattu ja onnellinen nuori äiti! :)

Englanninkielestähän tuo teini-ikä tosiaan tulee (sixteen, seventeen etc.), mutta kuten täällä onkin jo sanottu, niin numerot eivät kerro mitään :) Itse miellän teinit 13-17 vuotiaiksi...

Kiitos rehellisistä vastauksista! Oon kyllä samaa mieltä siinä, että joku 16vuotias voi olla lapseen valmiimpi kuin joku 33vuotias. Ja henkinen ikähän sitä enemmän kertoo kuim todellinen ikä. Olen ite aina ottanut pahalla jos joku sanoo mua teiniäidiksi, mutta ehkä se on vaan sanonta tätä ikää kohden. Ei se välttämättä kerro että teini olisin mieleltä ;) Ja näin hormoonimyllerryksessä kun sitä ottaa kaikki lauseet niin itseensä...

Hmm. Tästä ollaan niin montaa mieltä. Itse aloin yrittämään lasta vasta vanhemmalla iällä eikä se sitten sormia napsauttamalla onnistunutkaan. Nyt vasta lähempänä neljääkymmentä SAAN olla äiti.
Tarpeeksi kauas menneisyyteen (n. 500 v) katsottaessa 18 v lapseton oli viallinen ja vaihdettava nuorempaan vaimoon. Tuskinpa ne silloiset 14 v äidit kamalan 'valmiita' olivat ja silti heiltä sitä odotettiin. Tuohon verrattuna 18 v on siis jo vanha. Eiköhän se tämän oman valinnan aikakautena ole aivan sama tekeekö lapsensa nuorena vai vanhana jos vain on valmis! Ei muuta kuin lisää 'teini'äitejä jotka jaksavat valvoa vauvan ja leikkiä taaperoiden kanssa!

Täällä 19v tuore äiti, ensi kuussa täytän 20 joten silloin jäävät näköjään ne teinivuodet taaksepäin, heh :) En kyllä ole kokenut itseäni mitenkään liian nuoreksi äidiksi ja rakastan olla äiti! Tsemppiä kaikille nuorille äideille :) Tuskin sitä kukaan osaa olla yhtään sen 'valmiimpi´ äidiksi tulemiseen vanhemmalla iällä. Jokainen äiti voi olla vaan paras mahdollinen äiti omalle lapselleen. Paljon onnea tulevasta ihmeestä ja kaikkea hyvää odotusajalle :) Täällä jo toiveissa toinen muksu...:joyful:

Takaisin