Teettekö vauvalle soseet itse?

Teettekö itse soseet?

  • Kyllä

    Äänet: 11 52.4%
  • Ei

    Äänet: 5 23.8%
  • Joskus

    Äänet: 5 23.8%

  • Kaikki äänestäjät
    21
Tein itse lähestulkoon kaikki soseet esikoiselle. Tykkäsin hommasta ja tuli halvempaa sekä vauvalle kelpasi. Keittelin vihannekset/kasvikset/marjat/lihan, soseutin, jääpalamuottiin, pakkaseen ja sitten kun jäähtyi, niin pakastepussiin ja muotti uudelleen käyttöön. Banaania, omenaa yms oli helppo soseutella tuoreena haarukalla. Jotain välillä ostettiin, reissuun mukaan, hätävaraksi yms.

Aion nytkin tehdä samalla tavalla. Vauva kuitenkin syö aika vähän ja ihan nopsakasti nuo ruoanlaiton ohessa valmistuvat. Ihan mukavaa hääräystä. :)
 
Tehtiin liha/kasvissoseet itse ja pakastettiin. Hedelmiä/marjoja ostettiin kaupan soseina ja annettiin tuoreena, kuten Ginger. Peruna taas meni ihan alun jälkeen haarukalla pieneksi. Loppujenlopuksi se soseiden teko aika oli aika lyhyt, kun poika alkoi syödä sen verran kiinteämpää.
 
Itse teen vauvalle nyt kasvissoseet, mutta marja- ja hedelmäsoseet olen ostanut valmiina. Ollaan vasta kuukausi sitten aloitettu kiinteät ja sen takia en vielä viitsi itse suurempia määriä erikseen ruveta vauvalle tekemään ruokaa. Kokeilemiseen ja allergioiden selvittelyyn kun ei paljon sitä ruokaa lopulta mene. :)
Saa nähdä mikä tilanne on sitten kun alkaa suurempia määriä syömään.
 
Teen itse kaikki soseet, osin kyllä myös kyllä pienestä pakosta kun täällä ei saa soseita juurikaan kauppojen hyllyiltä. Kasvis/liha/kala soseet helppoja ja saa monipuolisesti tehtyä pakkaseen valmiiksi, mutta hedelmien ja marjojen kanssa on hankalaa kun täällä on huonosti saatavilla mitään juuri tämän sesongin ulkopuolisia hedelmiä. No näillä mennään, tietää sitten kesällä pakastaa marjoja ja kesän sesonki hedelmiä pakkaseen talvea varten.
 
Osan teen itse. Lähinnä kasvissoseet. Hedelmiä ja marjoja syö siltään, tai kaupan soseena. Lihasoseita tein alkuun itse, mutta nepä ei kelvanneet alkuunkaan. Kaupan soseita sen sijaan syö silmät loistaen, vaikka ainesosat on samat, ku omatekemissä. :meh:
 
Varsinkin esikoiselle tein hevisoseet itse, liha ja kala ei maistunut. Kuopus käytännössä sormiruokailee joten en ole juuri tehnyt soseita. Molemmat saaneet surutta myös purkista etenkin kodin ulkopuolella.
 
Esikoiselle tein, kakkoselle en joska hän oli sormiruokailija. Ruuat toki tein hänellekin, samoin kuin seuraavalle tulokkaalle kun sen aika on. Purkista tai pussista vain hedelmäsoseita.
 
Ei ole tullut tehtyä/syötettyä soseita enää viimeisille kolmelle lapselle - ihan on suoraan ruokaan siirrytty.
 
Vauva inhosi kaupan kasvis-soseita, joten päädyin tekemään itse. Kun lisäsin vielä porkkana-ja perunavelliä sekaan niin johan oli hyvää. Aloitettiin hedelmäsoseista ja ne maistuivat sellaisenaan, joten ne ostan kaupasta.
 
Sekä että. Peruna, porkkana, kukkakaali, parsakaali ja näiden yhdistelmät tullut tehtyä itse, mutta sitten esim. Bataatit, palsternakat ym. mitä meillä ei muuten syödä, tulee purkista. Hedelmistä tähän mennessä kaikki muu paitsi banaani ja vadelma on tullut purkista. Omenaa yritin soseuttaa mutta eihän siitä tulllut muuta kuin mehua. xD
 
Kaikille lapsille tullut tehtyä itse.
Joskus hedelmä/marjasoseita ostettu myös valmiina, esim. ruusunmarja tms. hankalampia itse valmistaa.
Aika nopeasti myös siirrytty muun perheen ruuasta ennen maustamista sivuun otettuun haarukalla muussattuun ruokaan/sormiruokaan.
 
Tein soseet itse. Aika nopeasti siirryttiin kuitenkin sormiruokailemaan ja nämä soseet toimivat sitten "kastikkeena" tai meni muffinssi/vohveli tms. taikinaan.

Olisi toki joissain tilanteissa helpottanut jos vauva olisi suostunut syömään kaupan soseita esim. reissussa.
 
En tehnyt, koska meillä pakastin oli pieni ja usein todella täynnä. Luomusoseet sai kaupasta kätevämmin.

Pienemmän kanssa asia ei ole vielä hetkeen ajankohtainen.
 
Takaisin
Top