Teetkö itse vauvan ruuat?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Ostatko sinä pääasiassa kaupasta vauvanruuat vai teetkö soseet itse? Muistetaan ettei tämä määritä vanhemmuutta. Olet hyvä vanhempi teet kummin vain. 😊

Esikoiselle me ostettiin hedelmäsoseet ja muut tehtiin itse. Tehtiin välillä isompi satsi ja pakastettiin. Yhden kanssa oli vielä aikaa ja jaksamistakin oli ihan eri tavalla kuin nyt. Kuopukselle ei sitten soseet kelvanneetkaan, joten ei päässyt syöttämään kaupan soseita. Oli siis pakko tehdä itse. Maissinaksuja ja vähän isompana niitä isompien sormiruokia kyllä annettiin.
 
Esikoiselle keitin itse ja hyvin maistui 😍 oli hauska "harrastus" keksiä yksittäisten maistatteluiden jälkeen uusia reseptejä 😄 hedelmiä ostettiin kyllä myös valmiina soseina, kun niitä monipuolisemmin ja parempina tuntui saavan. Sit kun kasvoi niin ohelle tuli juurikin sormiruokakokkailut ja niiden jälkeen kokoperheen ruoat (suolat ja lisächilit lautaselle vasta aikuisilla). Seuraavallekin suunnitelmissa tehdä itse, jos hänelle kelpaa äidin keitokset.

Esikoisen kanssa ollut vähän jopa ongelma kun ei reissuevääksikään sitten kelvannut ns. suolaiset soseet valmisvalikoimista 😅 vasta vähän isompana (tyyliin 1-v) saatiin tottumaan yksiin tiettyihin karkeampiin ja mausteita sisältäviin valmislastenruokiin. Jotka on kyllä hyvän tuoksuisia ja myös hyvän makuisia aikuisenkin suuhun, kun aina oon ottanut sen lusikankärjellisen maistaakseni et on ookoo eikä liian kuumaa 😅
 
Kaikille lapsille on tullut lämpimät ruuat tehtyä lähes aina itse. En ole kokenut työlääksi tätä ja tulee paljon halvemmaksi tehdä itse. Osa hedelmä/marja soseista on usein ostettu kaupasta.
 
Aika pitkälti ostettiin soseet valmiina. Puurot yms tehtiin kyllä itse ja toisinaan jotain juuressoseita, jos keitettiin niitä omaan ruokaan.

Taapero syönyt jo pitkään samoja ruokia meidän kanssa niin enää ei osteta valmiina kuin hedelmäsoseita. Ne valmiit smoothiepussit on hyviä välipaloja ja eväitä. Syön itsekin niitä usein töissä välipalaksi 😄.
 
Omassa asuinmaassani on jotenkin tosi kehno/vähäinen valmisruokavalikoima, siis sekä vauvoille, että ihan aikuisillekin. Eli suurimmaksi osaksi tuli tehtyä esikoisen ruoat itse, jonkin verran jotain hedelmäsoseita ostin kaupasta, mutta paljon tein niitäkin itse.

En muistaakseni kokenut tätä mitenkään kovin haastavana (tai sitten aika on kullannut muistot jo); tein ruoat pakkaseen eri kokoisina jääkuutioina, kasvikset ja proteiinit erikseen, niin sieltä oli helppo miksailla erilaisia ateriakoostumuksia. Soseiden lisäksi esikoinen söi myös paljon sormiruokia. Samalla systeemillä varmaan myös kuopuksen kanssa.

Esikoinen on jo siirtynyt samoihin eväisiin meidän kanssa, mutta koska päivähoitoon viedään omat ruoat, teen esikoiselle edelleen isot määrät ruoka-annoksia pakkaseen, niin saa vähän enemmän vaihtelua ja ei tarvii ihan joka päivä olla kokkaamassa montaa ateriaa.
 
Kaikkien kolmen kanssa pääsääntöisesti tehnyt soseet itse, mutta käytetty rinnalla jonkin verran myös valmissoseita. Kuopuksen kanssa varmaan eniten tullut turvauduttua ihan valmisruokiin.
 
Lapsi ei suostunut syömään kuin sormiruokaa, joten kaikki on ollut pakko tehdä alusta asti itse. Mielelläni olisin välillä antanut valmissoseita, mutta se ei ollut nyt vaihtoehto. Lähempänä vuoden ikää lapsi alkoi hyväksyä välipalana smoothiepussit ja nyt pikkuhiljaa ollaan voitu antaa Onni-puuroja, kun taapero harjoittelee lusikointia.
 
Meillä voisi kk päästä alkaa kiinteiden maistatuksia ja haaveena olisi tehdä mahdollisimman pitkälle itse, mutta saa nyt nähdä kuinka käy. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Tulin jo hommanneeksi pari uudelleen täytettävää smoothie-pussia, jos tämä homma vaan saa tuulta alleen.
 
Meillä voisi kk päästä alkaa kiinteiden maistatuksia ja haaveena olisi tehdä mahdollisimman pitkälle itse, mutta saa nyt nähdä kuinka käy. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Tulin jo hommanneeksi pari uudelleen täytettävää smoothie-pussia, jos tämä homma vaan saa tuulta alleen.
Hyvin se käy. Me pärjättiin tosin ilman noita smoothiepusseja, jotka sinällään tosi käteviä. Muovilusikalla maistelu alkoi palsternakka ja peruna yhdistettynä tissimaitoon..
Vaan kesä on teidän kannalta kivaan aikaan, kaikki kotimaiset marjat ovat pienelle suulle kivoja maisteltavia.
 
Täytettävät pussit on muuten ihan parhaita siinä vaiheessa kun alkaa jugurttia syömään 🤩 meillä 1 v 9 kk syö edelleen toisinaan jugurtit pussista, vaikka hiljattain on lusikan käyttö edistynyt niin paljon että voisi kulhosta pelkästäänkin syödä. Mut varmasti toimii myös soseille, erityisesti kun ensimmäinen maisteluvaihe on ohitettu, suosikkireseptit löytynyt ja määrät kasvaa 😊
 
Hyvin se käy. Me pärjättiin tosin ilman noita smoothiepusseja, jotka sinällään tosi käteviä. Muovilusikalla maistelu alkoi palsternakka ja peruna yhdistettynä tissimaitoon..
Vaan kesä on teidän kannalta kivaan aikaan, kaikki kotimaiset marjat ovat pienelle suulle kivoja maisteltavia.
Itse oon kyllä kieltämättä aika innostunut tästä kesästä. Meillä kun on tuolla kasvimaata ja kasvihuonekin, niin pääsee ihan alusta asti kasvattamaan. Pitää varmaan ihan vaan naperoa silmällä pitäen laittaa kasvamaan kaikkea hälle sopivaa.
 
Esikoiselle yritin tehdä omia soseita jonkun aikaa, mutta kun ne eivät kelvanneet niin se jäi... Meillä oli kanssa noita uudelleen käytettäviä ja pestäviä sosepusseja, mutta vähälle käytölle jäivät kun kotitekoiset soseet eivät kelvanneet (joko tekstuuri tai maku oli liian erilainen, en tiedä). Muistaakseni siirryttiiin aika nopeasti "syö samaa kuin muu perhe" kun ekat hampaat tulivat.

Kuopukselle tein nyt alkuun peruna/porkkana tai kukkakaali/peruna yms. juuressoseita itse ja maistui ihan hyvin ekat 3kk. Välillä ostin valmiina suolaisia soseita (broileri/possu/kala) jos esikoinen oli päiväkodissa ja en jaksanut itselleni tehdä kunnon ruokaa.

Kun ekat hampaat tulivat kuopukselle ja peukalo-etusormi ote tuli niin alkoikin lusikkalakko ja aloin tarjoamaan kaiken mahdollisen sormiruokana. Ostan jonkun verran hedelmäsoseita valmiina ja tarjoan välipalana joko pussista tai niin, että annan lusikan käteen ja toivon, että jotain menee suuhun lattian ja pöydän lisäksi. :)

Eli molempien lasten kanssa tein vähän molempia riippuen menekistä ja omasta jaksamisesta. Molemmissa tapauksissa tullut jonkun verran ruokahävikkiä. En tiedä oikeasti, säästääkö siinä IHAN hirveästi jos itse tekisi kaikki soseet, mutta jos jaksaisi niin ainakin omena, porkkana ja peruna on sellaisia, joissa voi säästää kympin per viikko jos itse soseuttaa (jostain syystä päärynöiden saatavuus ollut täällä päin huonoa ja päärynäsose on halvin valmiista soseista). Banaanikin ehkä, mutta banaanisose ei ainakaan meillä maistunut limaisen koostumuksen takia.

Toki paljon tulee kyllä jätettä, jos pussisoseet ostaa valmiina ja suurinta osaa pusseista ei oikein von kierrättää... Muutamassa brändissä on pakkaus sellainen, että voi laittaa muovin kierrätykseen, mutta suurin osa on ikävä kyllä sekajätettä. Eli jos haluaisin olla oikein ympäristöystävällinen niin ostaisi vain lasipurkista ja siirtäisin uudelleen täytettävään sosepussiin. Täytyy katsoa sitten kun jaksaa... Nyt toistaiseksi olrn vaan vähentänyt soseiden syöttämistä yleensäkin ja koitetaan siirtyä enemmän kiinteisiin kun ne kerran maistuvat.
 
Vauva on vasta tulossa, mutta haaveilen tekeväni ruuat itse. ☺️ Se ei kuulosta hirveän vaivalloiselta, kun muutenkin syödään kasviksia monipuolisesti.
 
Teen itse, kun ei tuo vauveli suostu syömään valmiita 😂😂

Hedelmäsoseet siis kyllä menee pilteistä, mutta mikään noista lämpimistä aterioista ei kelpaa. Mitä en sinällään ihmettele, kun mun mielestä ne maistuu kaikki vaan palsternakalle, niin imeisesti ei sit tykkää siitä. Myöskään valmiit puurot ei uppoa, tarvii olla mun keittämää tönkköä puuroa 🤷‍♀️

Mutta ei se ite tekeminen kovin vaivalloista tosiaan ole, keitän ja soseutan kerralla isomman määrän, ja laitan pakkaseen sopivan kokoisina kökköinä. Sieltä sit vaan ottaa ja lämmittää aina yhden annoksen verran kerralla 😊
 
Takaisin
Top