TAYS

Muuntaja

Silmät suurina ihmettelijä
Viimeiset 10 viikkoa menossa! Pitäisi tässä varmaan jotain ruveta jo panikoimaan... Siispä avaan keskustelun viimeisimmistä kuulumisista TAYS:sta. Esikoista odotellessa kuulin tilan ahtauden takia Hämeenlinnaan kiidätetystä äidistä! Itse en joutunut käytävälle kuin muutamaksi tunniksi uuden tulokkaan kanssa. Huonoja muistoja ei kuitenkaan jäänyt. 

Viimeiseen vuoteen en ole kuullut huhuja synnäriltä, mutta nyt alan niitä etsimään. Kertokaa mitä olette kokeneet ja kuulleet! Mahtaakohan tammikuu olla kiireistä aikaa...

Muuntaja

 
Ei kyllä mitään käsitystä onko TAYSissa kiireistä tammikuussa. Itse olin kesäkuun alussa siellä synnyttämässä ja ihan ihan hyvät muistot jäi. Joitakin poikkeuksia lukuunottamatta...

Silloin ei ainakaan ollut kiire. Mun lisäks oli vaan toinen synnyttäjä. Synnytysvastaanotto oli ihan pyllystä ja siellä oli vähän tympeetä porukkaa molemmilla kerroilla töissä (kävin ensin aamulla, kun vedet meni ja illalla palasin synnyttämään). Onneks siellä ei tarvinnut olla kauan. Synnytyssalin kätilöt oli ihania kaikki kolme, jotka mulla ehti olla. Synnytin siis aika pitkän kaavan mukaan ;)

Osastolla oli myös ihan kivoja hoitajia ja kovasti sain apua imetykseen, kun sitä tajusin pyytää. Olin kolme päivää sairaalassa ja lähtöpäivänä alkoi osasto ruuhkautua, kolme äitiä vauvoineen käytävällä :( Sen ruuhkan takia varmaan päästiinkin tytön kans kotiin, vaikka neidin paino oli laskenut liikaa. Lääkäri ei olis periaatteessa saanut kotiuttaa.

Ai niin, kävin mä vielä kolmannenkin kerran synnytysvastaanotossa, kun sairastuin kohtutulehdukseen. Silloin oli ihan mukavia hoitajia siellä :)
 
Ompas outoa, että jouduit kotiin vaikka vedet olivat jo menneet! Monessa paikassa kun käsketään siirtymään välittömästi synnärille ambulanssilla. Kaveri sai haukut, kun tuli synnyttämään henkilöautolla. Vaaka-asennossa kun pitäisi pyrkiä olemaan... Ja varsinkin, ku tilasta ei ilmeisesti ollut puute.

Mulla oli onneks synnytys niin hyvin käynnissä, että pääsin sykkeiden tarkkailun ja kuuman suihkun kautta suoraa saliin. Eipä kuitenkaan jäänyt kovin lämpimät muistot tuosta vastaanotosta. Kaksinkerroin taisin huudella tietojani lasiseinän takana tietokonetta näpräävälle tädille. Taisi siinä olla vielä joku jonotusnumerosysteemikin...
 
What?! Vaaka-asennossa ja ambulanssilla? Meille oli kyllä neuvolan ja TAYSin ohjeet, että voi tulla omalla autolla eikä mitään kiirettä, mutta kannattaa tulla näyttäytymään kuitenkin. Multa otettiin tulehdusarvot ja kun niistä ei ollut mitään huomautettavaa ja vauvan sykkeet oli hyvät ja oli muutenkin ultrassa virkeä, niin lääkäri sanoi, että voin lähteä kotiin, mutta halutessani voin jäädä osastolle. Oli silloin aamulla siellä luukulla kans joku vuoronumerosysteemi ja sitä naurettiinkin miehen kans :D Onneks mulla oli vielä silloin ihan hyvä olo. Muuten olis kyllä muutama ihminen kuullut kunniansa.

Mulla meni ne vedet vähän jännästi, kun aamulla sitä vettä vähän lorotteli ja lääkärikin sanoi, ettei sitä kohdussakaan ole enää paljon jäljellä. Illalla sitten oikein tunsin, kun kalvot puhkes kunnolla ja sitä vettä rupes tuleen kuin hanasta. Silloin oli sitten tuskat jo sellaset, että vuoronumerot olis jäänyt ottamatta.
 
Mä olen käsittänyt niin että jos vauva on perätilassa niin silloin täytyy mennä ambulanssilla/vaaka-asennossa sairaalaan koska vaarana on napanuoran luiskahdus ulos kohdusta.

Ihan henkilöautolla minäkin synnärille menin vesien mentyä.
 
Juu, vesien mentyä mekin ajelimme rauhassa omalla autolla, TAYS:sin ohjeiden mukaan. Mulla hulahti vedet kerrasta ja sitten olikin synnytys täysin käynnissä. 
Nuo ambulanssiohjeet siis olivat eripuolelta Suomea. Sielä ei tuntunut olevan väliä, miten perin oli mahassa. Ja tuolla siis pyritään (ainakin) estämään tuo napanuoran luiskahtaminen, kuten Just_Pam kirjoitti. 
 
No just. Kiva, että se uudistus tulee sinne vasta, kun meillä lapsiluku on todennäköisesti jo täynnä.. Oonkin miettinyt, että pitäiskö seuraavan mahdollisen lapsen kohdalla mennä lasketun ajan tienoilla Turkuun asustelemaan hetkeksi, että pääsis TYKSiin synnyttämään. Oon kuullut tytön kummitädiltä paljon hyvää TYKSistä, mm. kuuden tunnin vierihoito heti synnytyksen jälkeen, jos lapsi on terve. Sitten vasta pesut ym. ja osastolle.
 
Takaisin
Top