Tavaraa mukaan synnytyssairaalasta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kyfi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

kyfi

Vauhtiin päässyt keskustelija
No niin, nyt repesin: http://yle.fi/uutiset/aidit_nyysiva..._television_kaukosaatimetkin_lahtevat/7153228

Siis nykyäidit vievät tuhkatkin pesästä lähteissään? Mistä on kyse, miksi tavarat viedään?

Olisiko täällä joku, joka uskaltaisi rohkeasti (nimimerkin takaa :) ) tunnustaa ottaneensa synnytyssairaalasta vaatteita, vaippoja, rintakumeja tms? Miksi?

En ole koskaan synnyttänyt, kohta vasta edessä, joten ehkä tajuan asian paremmin vähän ajan kuluttua, mutta just nyt tuntuu oudolta. Miksi joku haluaisi viedä yhteistä omaisuutta kotiinsa - etenkään sellaista, jossa lukee 'Sen ja sen alueen Sairaala'...

Pari isoa sidettä oon ottanut mukaan lähtiessäni :D
Mutta tuo on jo törkeetä!! Sairasta suorastaan :( Niinkin hyvät palvelut kun meille tarjotaan niin sitten käyttäydytään kun mitkäkin alkuasukkaat :(

Huomasin toissapäivänä, että eräissä vauvan sukissa, jotka on meille vaatelahjoituksen mukana tuleet, lukee KYS...

Itselle ei tullut mieleenkään ottaa sairaalasta mukaan mitään. Itseasiassa meille ei kerrottu siitäkään, että sieltä olisi saanut Liberon lahjapakkauksen mukaan, joten sekin jäi saamatta. :/

Sairaalassa oli kyllä pieni kori, jossa oli (ilmeisesti Marttojen) neulottuja pipoja, joita sai ottaa (yksi per vauva). :) En kyllä itse sitäkään hyödyntänyt.

Jep, juuri muutaman kuukauden synnyttäneiden vuodeosastolla työskennelleenä (kamala mikä sanahirviö, meinköhän sinnepäinkään) voin sanoa, että ihan kaikki viedään, sääntöjä ei osata noudattaa, eletään kuin pellossa ja odotetaan että siivoojat kyllä siivoa, valitetaan ihan kaikesta jne. Ja tämä nyt kärjistettynä. Tietenkään kaikki eivät toimi näin, mutta yllättävän moni kuitenkin. Mä en tajua, mitä ihmeen skiksejä saa toisten työn sabotoimisesta ja hankaloittamisesta. Esim. potilaiden wc:ssä on pussi likaisia saraalan verrkohousuja varten. Seinässä on lappu, jossa kerrotaan isoilla kirjaimilla, että kyseinen pussi on tarkoitettu vain verrkohousuille. EI siteitä, EI roskia. Ja mitäs mitäs.... siivooja saa joka ikinen kerta kaivaa kyseisestä pussista siteineen päivineen sinne viskattuja likaisia verkkohousuja, käsipyyhepapereita ja kaiken päälle vielä äitien sairaalavaatteitakin. Ja vieressä seisoo jumalattoman kokoinen roska-astia!!! Ja heti wc:n oven ulkopuolella pyykkisäkkejä likaisia vaatteita varten.
Sorry avautuminen, meni ohi aiheen. Mutta joo. Huomasin kyllä siellä ollessani, että kaikenlainen tavara kelpasi äideille. Eniten katosi ehkä vaippoja. Itselläni ei tulisi mieleenkään viedä sairaalasta vaippoja. Onhan ne toki kaupassa kalliita, mutta mitä se muutaman vaipan varastaminen loppupeleissä hyödyttää. Joutuu ne vaipat jatkossa kuitenkin ostamaan kaupasta ja jos niihin ei ole varaa, niin onko kannattanut sitä lastakaan tehdä!

Eräs ulkomaalainen tuore isä tuli kerran minulta kysymään, saisiko hän ottaa muutaman vaipan mukaansa, koska eivät välttämättä ehdi käydä kaupassa. Kello oli jotain 15-16.00 välillä ja oli ihan tavallinen arkipäivä. Himpun verran ihmetytti, ettei muka ehdi kauppaan... sanoin vaan, että minä en voi sitä asiaa päättää. Oli sitten joltain hoitajalta saanut luvan vaippojen ottamiseen. Kiva kuitenkin kun oli rehellinen ja tuli kysymään, eikä suoriltaan vaan varastanut.

Mun mukaan ei kyllä tartu sairaalasta mitään!

Luin myös kyseisen artikkelin ja alkoi naurattamaan.
Tässä lainaus ko. artikkelista, koskien minun synnytyssairaalaa KOKS:ia
"Kymenlaakson keskussairaalassa Kotkassa vohkimiseen on pyritty vaikuttamaan valitsemalla mahdollisimman rumia vauvanvaatteita ja luopumalla vauvojen myssyistä."
Aha..tässäkö se sitten onkin,että hankitaan vaan rumia vaatteita, vain varastelun vuoksi! :)
Itse en ole vielä synnyttänyt,mutta heinäkuussa olisi h-hetki.
En usko,että sairaala kaatuu muutamaan vaippaan,varsinkaan,jos niitä ihan luvalla käy pyytämässä varuiksi mukaan. Mutta mitä muuta sieltä sitten voi edes ottaa? rintakumeja?arvo on niin pieni,että miksi tuollainen edes mainitaan varastamiseksi?toki vuosi tasolla arvo nousee.
Tai kuka haluaa ottaa lähinnä. Itse olen ajatellut varautuvani ihan omilla tuotteilla,tarvikkeilla ja vaatteilla aikaani sairaalassa.
Mutta meistä on moneksi, ja näköjään raskauden yhdeksi oireeksi voi lisätä kleptomaanian,jos artikkeliin on uskomista! :)

Muokattu viimeksi:
Esimerkiksi rintakumilla olisi paljonkin arvoa sille äidille, joka sitä tarvitsisi, mutta ei saa, kun joku on ne kaikki pöllinyt, eikä ole budjettia ostaa uusia. Törkeää viedä.

Meillä on kotona synnäriltä hammasharjoja, mies on nuorimman poikansa aikana vienyt. Koki oikeudekseen, kun nykyään kerta lapsenkin sairaala-ajasta laskutetaan. Jos yrittää nyt minun aikana viedä yhtään mitään ja perustella juuri että "ei ne mitään maksa" niin räjähdän. Minä en vie lähtiessäni muuta kuin sen siteen ja ne vaipat, mitkä on sillä hetkellä käytössä. :p

Jos kaikki ajattelee noin kun Satsuma83 niin äkkiä siinä suuri rahallinen menetys tulee. Varsinkin täällä Etelä-Suomen isoissa sairaaloissa ei puhuta mistään pienistä summista. Musta tollanen varastelu on törkeää, kyllä aikuisen ihmisen pitäisi osata järjellä ajatella. Itse en ottanut sairaalasta mitään mukaan enkä ota seuraavalla kerrallakaan. Mutta jos varastelu jatkuu niin se johtaa vain siihen että kaikesta tulee maksullista ja kaikki on mahdollisimman ankeaa ettei houkuta varastelemaan. Ja ketä se sitten hyödyttää, varastelijoiden omaan nilkkaan se ennen pitkää napsahtaa.

Niinpä. Sairaalassa on muutenkin liikaa töitä ja liian pieni budjetti. Ja se on AINA joltakulta muulta pois, mitä sairaalasta viet. Jos ne muutaman euron jutut ei ole kerta kalliita niin niitä ei ole iso vaiva käydä vaikka kotimatkalla ostamassa. Sen sijaan sairaalan työntekijöille siitä on iso vaiva budjetin jo ylityttyä yrittää löytää jostain vielä varat ostaa tarvikkeita lisää. Aina ne on sitten muulta osastolta / muista tarvikkeista / kaikilta muilta pois, vaikka ei kirjaimellisesti sitten jätettäisikään niitä vaippoja vain ostamatta kun on budjetti ylitetty. Viime kädessä ne "muutamat eurot" siirtyvät sitten potilasmaksuihin tai palveluita supistetaan, jos ei muutoin pystytä asiaa järjestämään.

Juu, jos jokainen ajattelee, että "mä tosta nyt noi muutamat vaipat / siteet / rintakumit / harsot / vaatteet tms. otan mukaan, niin ei kai se haittaa?" niin se tekee vuodessa aikas paljon, kun ajattelee että ihan vuorokaudessakin saattaa olla useamman synnyttäjää samassa sairaalassa.

pakko puolustautua sen verran,että juurikin tarkoitin,että vien omat tavarani mukana,enkä ala varastamaan sairaalan tavaroita sen kummemmin. tottakai eriasia ovat siteet ja vaipat jotka käytössä sillä hetkellä.
en siis ymmärrä miksi jengi pöllii,kun kuitenkaan tuotteilla ei ole arvoa,vaan ne voi mainiosti varmaan itsekkin hankkia...ja niin kuin totesinkin tuolla.niin vuosi tasolla menetys on sairaalalle suuri.

Minulle ei tullut mieleenkään ottaa mitään mukaan synnytyssairaalasta. Ei siellä kyllä ollutkaan mitään sellaista mitä olisin ottanut mukaani, nyt kun oikein mietin asiaa :D. Muutenkin vähän kaikkea siellä oli, vasta syntyneelle oli hirmu isoja vaatteita ja kaikki muutenkin näyttivät kuluneilta :) Meidänhän pitäisi sinne viedä mennessämme tavaroita, eikä tuoda sieltä mukanamme! :)

Oho, että sairaalaakin pidetään hotellina. Tosin en ymmärrä sitäkään, että viedään hotellin logolla varustettuja pyyhkeitä yms. Itse vein sairaalasta pari sidettä, kun ne oli käteviä yöllä siinä jälkivuodon alkuvaiheessa, enkä ainakaan tiedä mistä niitä voisi ostaa.. :oops:

Se sairaalan jätteiden kierrätyslogiikka oli kyllä semmoinen, että kun tavalliseen energiajäte-biojäte-kartonki jne. lajitteluun on tottunut, niin en millään tajunnut millä perusteella niitä jaellaan sikin sokin eri pusseihin. Voi olla helppo työntekijöille, jotka aina käyttävät, mutta mun piti aina pähkiä sen ohjelapun kanssa, eikä siinä edes lukenut kaikkea mahdollista roskaa, niin siinä sitten oli, että kotiinko pitäis viedä? Joten voipi muutama roska olla voinut mennä väärään roskiin kun on vain ymmärtänyt väärin..

Mäkään en ymmärtänyt sitä roskien ja muiden lajittelua. Oli kaksi roskista, joista toisessa oli ohjeet, mitä sinne ei saanut laittaa ja toisessa ei ollut mitään. Sit oli kans monia erilaisia pyykkipusseja ja väsyneenä sit piti arpoa, mitä tehdä. Minäkin otin sairaalasta pari isompaa sidettä mukaan pariks ekaks yöksi, kun jälkivuoto oli todella runsaata, ja muuten sit käytin omia. Ajattelin, että siteet ovat sen verran tusinatavaraa, kun niitä tarvis lapsivesien mentyä vaihtaa tunnin välein, eikä tarvinnut säästellä. Toisekseen kyllä sekin minusta vähän ryöstöltä tuntui, kun menin sairaalaan 23.30 ja minulta veloitettiin sairaalamaksu koko päivältä ja pääsin osastolle siis vasta yöllä ja synnyttämään seuraavana päivänä.

Niin ja meillä on myös sairaalan puolipotkarit tulleet kotiin, kun pojalla oli kanyyli jalassa ja housut jouduttiin lahkeesta venyttämään ja olivat ihan veressä, niin saatiin lupa ottaa ne kotiin, kun meillä ei ollut kotiin lähtiessä kanyylin kanssa jalkaan sopivia housuja. Ei minua oo myöhemmin hirveesti huvittanut sairaalapöksyjä kotona pitää, et en ymmärrä, kuka tahtoo niitä varastaa.

Siteet vielä tajuan, siis muutaman ottamisen ensimmäistä yötä varten, jos ei ole vaikka osannut varautua kauhuvuotoon. Varsin ymmärrettävää. Samoin tietysti kaikki, joiden ottamiseen on hyvä syy ja lupa (kuten vauvan päällä olevat veriset vaatteet; se nyt olisi aika paksua joutua niitä kiskomaan väkisin päältä, onneksi ette joutuneetkaan).

Mutta silti mua vähän häiritsee sellasten sanojen kuin 'napata mukaan', 'heittää kassiin' ja 'ottaa matkaan' yms käyttö tässä yhteydessä. Kun kyse kuitenkin on 'ottamisesta ilman lupaa', 'varastamisesta' tai 'näpistyksestä. Eihän kukaan ravintolastakaan 'nappaa mukaan' lautasia, laseja tai haarukoita vain siksi, että maksoi juuri ruuasta. Näin vähän kärjistääkseni.

Mieluusti noita jälkivuotovaippoja voisi kyllä olla myynnissä sairaalassa kohtuuhintaan, se voisi vähentää niiden hävikkiä - koska moni ottaa niitä mukaan varmasti tarpeeseen ja vähän hädässäkin, ei siksi, että haluaisi näpistellä. Mutta kaukosäätimet? Vauvanvaatteet ja peitot? Siinä taitaa mennä jo muuhunkin kuin tarpeeseen.

No noista siteistä. Mä otin niitä pari koska jälkivuodon määrä yllätti, ja tuli paniikki, että riittääkö äitiyspaketin siteiden imuteho, ja riittääkö yksi paketti. Ennen synnytystä kuvittelin että tottakai, enkä varannut niitä sen enempää. Me kotiuduttiin sunnuntaina, ja jouduttiin odottamaan lastenlääkäriä niin pitkään, että kaupat oli jo kiinni, joten lisääkään ei olisi saanut. Eikä mulla ollut hajuakaan nykysiteiden tehosta, kun olen viimeiset kymmenen vuotta käyttänyt kuppia ja sitä ennenkin tamponia. Kotona oli sitten yllätys, kun se äitiyspakkauksen side olikin paljon parempi kuin sairaalan: imi enemmän ja oli niin paljon mukavampi, ohivuotojakin tuli niillä paljon vähemmän. Eli synnyttämään meneville neuvo: ei niitä kannata nyysiä, mutta siteitä tulee tarvitsemaan paljon, joten niitä voi mielenrauhan takia ostaa varastoon.

Rintakumin ostimme Kättärin kahviosta reilusti ylihintaan, kaupasta olisi saanut paljon halvemmalla. Mutta kun kaupat oli jo kiinni, ja ilman ei olisi selvinnyt. Sen neuvon antaisin myös, että kannattaa kysyä sen sairaalassa käyttämänsä rintakumin koko, minä en tajunnut, joten ostin varuilta kahta eri kokoa, joista toinen oli täysin turha ostos.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Muutama side itselle lähti mukaan, mutta ei kyllä tullut mieleen muuta ottaa ;) Helppohan sieltä varmasti olisi ollut vaikka mitä ottaa jos olisi halunnut.

En voi uskoa että kukaan tahallaan varastaa kaukosäädintä. Voiko sitä olla pää synnytyksestä niin sekaisin että pakkaa sen mukaan vahingossa? Silloin tosin olisi reilua palauttaa se vaikka postissa.

Kun itse jouduin kävelemään ensimmäisen kerran vessaan, olin niin sekavassa tilassa että en taatusti pystynyt lukemaan mitään lajitteluohjeita. Olin menettänyt 2,6 litraa verta, eikä mulla ole selkeitä muistikuvia ensimmäisistä tunneista sen jälkeen. En ymmärtänyt kunnolla edes synnyttäneeni. Vasta verensiirron jälkeen pystyin normaaliin ajatteluun ja toimintaan. Tietysti toivon että äitejä ei kotiuteta niin huonossa kunnossa. Minä kotiuduin vasta "selvin päin", joten en pakannut mukaan satunnaista roinaa sairaalasta.

Hyvä että näistä asioista puhutaan. Kyllä jotkut varmasti kuvittelevat että huoneessa olevat tavarat ovat siellä heitä varten ja ne saa ottaa mukaansa. En puolustele näpistelyä, mutta yritän ymmärtää miksi niin moni tekee sitä vaikkei muuten sitä harrastaisi.

Onneksi kättärin kahvio myi rintakumeja. Kyllä se ylihinta kannatti maksaa. Me saatiin muistaakseni lainata kumia siihen saakka kun kahvio aukesi, ei pidempään.

Takaisin