Tatuointi imetysaikana?

Vieras
Yleisesti kysyn jos löytyy tietoa/omakohtaista kokemusta, en provosoi.
Rakastan tatuointeja ja reippaasti niitä itseltä jo löytyykin, ja itselle on päivänselvä asia että tatuoin jotain lasteni kuniaksi kun semmoisia siunautuu. Esikoinen on tuloillaan (LA 17.2), olen suunnitellut leimaa jo ja pohtinut että jos keväällä/kesällä hakkauttaisin kuvan, MUTTA lapsen imetysasia vielä pohdituttaa.
Muksu olisi tuolloin n. 3-4kk vanha ja aion imettää jos mahrollista ja niin kauan kuin vaan mahrollista.
Kysymys kuuluukin: Vaikuttaako tatuoiminen imetykseen ja MITÄ se vaikuttaa? Aiheuttaako se jotain ja jos kyllä niin MITÄ ja MIKSI? Ja mitä siitä voi seurata??

Tiedonjanoinen olen, ja jos pakko on siirtää tatskausta niin sitten se vaan on näin! Mutta jotain järkevää/tieteellistä selitystä kaipaan tälle MIKSI ei.
 
Yleisesti tatuoitsijoitten mielipide on että EI!

Sama kuin raskaana ollessa aiheuttaa kehoon stressiä, mikä voi vaikuttaa tietenkin maidontuotantoon.
Vauva saa väriä maidon kautta myöskin, ja vauvalla voi esim. olla allergia tatuointivärejä kohtaan.

Ja tietenkin on AINA tulehdusriski tatuointia ottaessa, niin turha riskeerata että saisi tulehduksen imetysaikana, ettei leviä esim. rintoihin...

Jättäisin siis tatuoinnin ottamisen siihen että kun on imetykset hoidettu niin sitten vasta. :)
(Täällä sama homma... Vanhaa tatuointia tarvitsisi jatkaa joka otettu ennen raskautumista ja vasta imetyksen jälkeen jatketaan loppuun asti.)
 

tatuointi ja imetys

Hei!
Olisin tiedustellut,voiko tatuoinnin ottaa rintaan kun imettää?

Vastattu: 11.09.2010

Yritin asiaa selvitellä. Ilmeisesti riippuu vähän tatuointiliikkeestä, mutta kovin moni ei tatuoi raskaana olevia tai imetyksen aikana. Itse en tautointia ottaisi imetysaikana, ehtii sen myöhemminkin.

Sitten muutama fakta: Tatuointivärien ei pitäisi imeytyä rintamaitoon, sillä väri jää ihoon, eikä imeydy verenkiertoon. Tulehdusriski on aina olemassa, vaikka välineet olisivat puhtaat ja tatuoija hyvä. Tulehduksen mahdollisesti tullessa joudutaan miettimään lääkitystä eikä imettäessä voi käyttää kaikkia lääkkeitä.

Merivirta, Laura, Terveydenhoitaja
Aihealueet: Raskaudenseuranta, imetys ja lastenhoito

 

Itekin olen tatuointi-ihminen ja niitä jo aika reippaasti löytyykin. Mutta silti jo ihan maalaisjärjellä ajateltuna ei tulis mieleenkään ottaa imetysaikana tatuointia. Vaikkei tähän mennessä ykskään kuva ole parantumisaikana tulehtunut, niin ei sitä silti halua riskeerata. Ja tosiaan se keholle aiheutuva stressi ei ole hyväksi. Myös se, että kun on vauva huollettavana niin ei siinä tatuointia välttämättä jaksa niin tarkkaan hoitaa.

Kannattaa odottaa sikseen, kun imetys ohi yms. Ei pidä olla niin kärsimätön, että olis pakko heti saada. Kärsimättömyys kun ei vauvankaan kanssa ole hyvä juttu.;D

 
Takaisin
Top