Tarvitseeko vauva tuttia?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Miu-82
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä syödään tuttia yleensä öisin tai autossa... Muuten ei maistu

Käytetään tuttia rauhoittamiseen sekä tyydyttämään imemisen tarvetta että pääsen käymään esim. suihkussa. Eipä tuo vauva kauheasti tutista tykkää enkä ole sitä hänelle väkisin tyrkyttänytkään.

Meillä tytöt ovat saaneet tutit vasta 6 viikon iässä, kun imetys alkoi sujua. Sen jälkeen olivat jatkuvasti tutti suussa. Nyt puolen vuoden iässä tuntuvat tarvitsevan sitä lähinnä väsyneenä ja nukahtamiseen. Tarkoitus olisi vierottaa noin vuoden iässä pois, kun imetyskin loppuu..

Meidän kohta 6kk pojalle ei ole koskaan tutti kelvannut eikä se ole mitään haitannut.
Jotkut sanovat, että tutti saattaa rauhoittaa lasta, mutta eipä meillä ole mitään ongelmia ollut koskaan tuon rauhoittumisenkaan (yöunille, rokotusten jälkeen jne) suhteen.

Meillä 5 kuukautinen syö kans pääasiassa nukahtamiseen ja välillä auttaa pahimpaan kiukkuun kun ei kerkee samointein nostaan lattialta syliin (aamupuuron keitto monesti tämmönen tilanne) ja sai sen jo sairaalassa

Ekat 2kk ei huolinu tuttia. Mutta oli pakko opettamalla opettaa kun imeminen helpotti vatsavaivoja ja taas jos imi rintaa niin vaiva tietysti vain paheni... uni- ja autoilututti käytössä ollu aina, ei muissa tilanteissa ja tyttö nyt 1wee.

Meillä käytetään tuttia ainoastaan nukahtamiseen. Luulisin, että hienosti pärjäis ilmankin jos ei oltais koskaan tarjottu.

Riippuu niin lapsesta. Esikoinen ei koskaan syönyt ja toinen ei olisi voinut olla ilman. Lopetti kuitenkin itse hampaiden puhkeamisen vuoksi ja tästä syystä vierotus kävi kätevästi.

Tosiaan näyttää riippuvan ihan lapsesta... Kolme vanhinta lasta on syöneet tuttia pitkäänkin... Tälle neljännelle annoin sairaalassa että alkais imeä napakammin, mutta sen jälkeen ei ole suostunut tuttia imemään... Olen kyllä yrittänyt antaa tuttia että suostuisi pulloakin imemään, mutta ei suostu... Muuten on onneksi tyytyväinen ja rinnallakin vain syö eikä käytä sitä huvituttina. Nyt neiti 3kk niin ilmeisesti ei tule tuttia edes tarvitsemaan

Esikoinen (2v) vieläkin vaatii tuttia, enää saa nukkuessaan vaan ja siitäkin koitetaan vierottaa.. tyttö sitten taas ei oo oikein koskaan huolinut tuttia. Alle 2kk suostui satunnaisesti hetken tuttia imemään, mut sen jälkeen päätettiin ettei enää ees tarjota, kun ei kerran välitä.. eipähän tarvi häntä vierottaa tutista..

Mä olin kans alkuun sitä mieltä, että meidän tytölle ei tuttia anneta, mutta no kuinkas kävikään. :D Meillä siis kävi niin, että tytöllä oli kova imemisen tarve ja söi ittensä aina ihan ähkyyn, jolloin tuli puklu ja taas huudettiin tissille. Mulle kun oli muutenkin kaikki sukulaiset sanoneet vauvan syntymästä asti, että miksi me ei tuttia käytetä ja halusin senkin takia kai pitää oman pääni tän asian suhteen. No nykyään neiti 7 kk syö tuttia nukkumaan mentäessä ja ilman sitä ei osaa nukahtaa ja toki on se tutti oiva apukeino esim. Pitkillä automatkoilla. Tarkoitus olis päästä tutista eroon tytön ollessa vuoden ikäinen, mutta saa nähdä miten meidän käy. :)

Itse en edes tajunnut tarjota pojalle aina tuttia, eikä se sitä huolinutkaan muuta kuin puoli unes ja 9kk vanhana jätti tutin kokonaan pois. Hermostui kun otin tissin pois sen suusta kun oli puoli unessa ja ajattelin laittaa tutin tilalle, sen jälkeen en edes kokeillut. Ja vaunuissakin vaan leikki sillä niin eipä sitä tarvinnut.

Tutti ei käytössä. Ajattelin että kun imetys sujuu niin noin 2-3vko päästä voidaan kokeilla. Voihan olla ettei tarvi käyttää ollenkaan :)

Yritin useaan otteeseen opettaa lasta syömään tuttia, mutta tuloksetta. Pari imaisua saattoi joskus ottaa, jonka jälkeen tutti lensi kaaressa. Sitä vastoin lapsi käytti minua tuttina ensimmäisen puolitoista vuotta, vaikka rinnoistani ei tullut juurikaan maitoa. Kaikille olisi ollut parempi, jos lapsi olisi ottanut mieluummin sen ihan normaalin tutin.

Minäkin kuvittelin naivisti ennen oman lapsen saamista, että tutinsyönti on vain tottumiskysymys tai vapaavalintainen juttu, mutta ei se ole. Toiset sen tarvitsevat, ja toisille ei kelpaa kirveelläkään.

Meillä on vähän sama tilanne. Vauva on nyt 3vko ja joka pikku itkuun pitää saada tissi suuhun lohdukkeeksi. Helpottaisi paljon, kun voisi välillä antaa tutinkin, mutta vauva hermostuu täysin, jos edes yrittää tuttia suuhun laittaa. Imetys sujuu hurjan hyvin, mutta huvituttina en haluaisi itse olla kuitenkaan..

Meillä aloitettiin tutin käyttö ja välillä se käy neidille ja välillä ei :hilarious: Joskus tutti lentää oikein kaaressa lattialle että "ei kelepaa!"

Miedän tyttö ei ikinä huolinut tuttia. Pari kertaa yritin tarjota, mutta ei se tuntunut kiinnostavan. En kyllä valita, kun ei ole sitten tarvinnut vieroittaa. :)

Meidän toukokuussa syntynyt kuopus ei ole oikeastaan ikinä huolinut tuttia. Vastasyntyneenä huoli silloin tällöin pieniä hetkiä, hetken päästä oli sylkemässä tuttia pois. Eipähän tarvii tutista vieroittaa, mutta tutin ’korvikkeena’ on omat sormet, etu - ja keskisormi vähän väliä suussa ja niitä sit imeskellään. :nailbiting:

Takaisin