Tarvitseeko lapsiperhe vaakaa

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Meidän henkilövaaka hajosi hiljattain. Nyt sitten mietinnässä, tarvitaanko ylipäätään uutta. Aikuisten painoa ei ole tarpeen seurata. Mutta riittääköhän lasten neuvolassa/kouluterveydenhuollossa punnitseminen.

Eli kysymys kanssavanhemmille: Onko henkilövaaka lapsiperheessä turha vai tarpeellinen?

Turha normaalitilanteessa, jos ei ole jotain terveydellistä syytä, miksi painoa pitäisi seurata. Minulla ei ole ollut vaakaa omassa taloudessa varmaankaan lähemmäksi kymmeneen vuoteen, ja lapsen eliniän aikana ei ole ollut kertaakaan tarvetta.

Jos neuvolan tai tk:n tms aulasta löytyy itsemittauspiste, missä käydä ne satunnaiset "hmmm mahtuukohan lapsi vielä tähän turvaistuimeen" mittaukset tekemässä, niin en hankkisi 😁

Miulla hormonaalisten ongelmien vuoksi paino nousee herkästi niin nykyään tulee kyllä käytyä epäsäännöllisen säännöllisesti vaa'alla. Mieluummin korjaan heti elintavoilla sen vähän mihin pystyn vaikuttamaan/ olen pikaisesti yhteydessä terveydenhuoltoon kuin että otan yht äkkiä 5-10kg lisää painoa. Miulla on lihomiselle yllättävän armollinen kroppa, kun 5kg painonnousua ei välttämättä edes huomaa kuin vain sellaisena "turvottaakohan vähän" olona. 😅

Ennen lasta en tosin edes omistanut vaakaa, mutta eipä miulla ollut ylipainoakaan. 💁🏼‍♀️

Jos miettii aiheuttaako se painontarkkailu epätervettä kehosuhdetta lapselle, niin mielestäni se tulee sitten sitä kautta, että pyritään joko täysin välttelemään painoon tai ylipäätään kehoon kohdistuvia aiheita (tehdään siitä tabu) tai puhutaan painosta ja omasta kehosta negatiiviseen sävyyn.

Mutta vastauksena kysymykseen: Jos teillä ei harrasteta painoluokkaurheilua tai ole tarvetta muutoin seurata painoa, niin tuskinpa se puntari nyt mikään välttämättömyys on. 💁🏼‍♀️

Tarviiko kukaan vaakaa? 😅

No ei, ymmärrän, jos on ongelmia painon kanssa tai juurikin harrastaa jotain lajia, jossa tietyt painotavoitteet. Ei kai sitä muuten tarvitse.
Itsehän en ole koskaan vaakaa omistanut, kotona joskus oli ja tuntuu, että tuli turhan päiten sillä "ihan vaan huvikseen" käytyä.
Toki teinin normaaleja ulkonäköpaineita silloin.

Itsellä kun ei varsinaisesti ole koskaan ollut ongelmia painon kanssa, niin en ole kokenut tarpeelliseksi kilojen tarkkailut (läpipasko).
Toki onhan tuo aineenvaihdunta jonkin verran selvästi iän myötä hidastunut, mutta enää ei jaksa välittää, niin kauan kuin terveenä pysyy.
Ja toki meinaa ihmisiltä välillä unohtua nykyisten kauneusihanteiden kanssa, että kyllähän naisen keho ainakin vähän rasvaa kaipaa normaaliin hormonitoimintaan.

Musta vaaka on oiva keino opettaa myös lapselle tervettä terveyden seurantaa. Ei se vaaka aiheuta kellekään ongelmia, vaikka toki se voi olla väline, jolla sitten saa itsensä pahaan kierteeseen kun niitä ongelmia painon kanssa tulee. Itse voisin verrata älykelloon, en voi pitää sellaista kun tulee stressi sen lukemista ja koko ajan miettii onkohan kaikki nyt ok sykkeessä jne. Itselläkään ei, ainakaan lihoamiseen, ole ollut taipumusta, mutta on se musta yhtä hyödyllistä tuntea omaa painoaan ja sen mahdollisia muuttumisia kuin vaikkapa seurata talouttaan taulukoilla. Käyn ehkä kerran pari kuussa vaa'alla. Mutta onko se pakollinen tai edes jotain tärkeimpien juttujen listalla, niin ei minusta.

Jos neuvolan tai tk:n tms aulasta löytyy itsemittauspiste, missä käydä ne satunnaiset "hmmm mahtuukohan lapsi vielä tähän turvaistuimeen" mittaukset tekemässä, niin en hankkisi 😁
Nuo turvaistuin punnitukset voi hyvällä pokeri-ilmeellä valmistautuneena köydä tekemässä Mustissa ja mirrissä...😅👏
Minä kävin koko vauvan odotusajan siellä itseäni punnitsemassa hienon kehonkoostumusvaa-an takuuaikana tiltattua. Kerroin henkilökunnalle etten uskalla minkäänlaista vaakaa kotiin ottaa kun painotarkkailu voisi karata käsistä. Naiset asian ymmärsivät ja luvan sain jatkaa punnitsemisia. Tulihan siinä samalla usein Taaperokin mitatuksi...

Muokattu viimeksi:
Me ei olla käytetty ollenkaan. Itseni takia piilotin vuosia sitten, jossain muuttolaatikossa varmaan on.

Minun tuhol... siis tulevaisuuden insinööri otti ja paloitte... siis "korjasi" vaakaa vähän heikolla menestyksellä joku aika sitten, ja eipä ole sen jälkeen käynyt mielessä että vaakaa olisi tarvinnut johonkin. Nestemäisen lääkkeen annosteluun nyt tarvitsee muistaa lapsen paino mutta senkin muistamisen olen ulkoistanut kirjoittamalla paketin kylkeen edelliset punnitustulokset.

Eipä ole huolta noiden lasten syömisestä. Kunhan kakkaavat kerta päivään niin eiköhän nuo tarpeeksi ruokaa saa, vaikka vähän hoikkasen puoleisia ovatkin. :smiling-eyes: Neuvolamittauksissa kaikki lapset kasvavat hyvin tasaisesti omilla käyrillään.

Kiitos keskusteluun osallistuneille. 😊 (Saa toki jatkaa!) Kyllä se uusi vaaka näillä kokemuksilla jää kauppaan. Ei ne turvaistuinten painorajat niin nopeasti pääse meidän hitaasti omalla käyrällään painoa kasvattavien lasten kanssa yllättämään. Lääkkeissäkään ihan sadasta grammasta ne määrät ole kiinni ja lääkärissä voi punnita, jos vaikka antibiootille tulee tarve.

Meil harvemmin lääkärissä tarvii käydä ja neuvola kerran vuodessa, joten siksi voi painoarvoini lapsesta heittää kilolla tai parilla(tai ainakin alan epäillä omaa mututuntumaa) ja silloin tarkistan vaa'alla vaikkapa just kuumeisen lapsen painon särkylääkettä varten. Haluun olla tarkka noissa määrissä, sikälikin etten aina antaisi "varuiksi" liian vähän lääkettä.

Itse oon taipuvainen painontarkkailusta ahistumiseen(aina ollut hoikka ja kontrolloinu tätä liikaa männä vuosina) eli muutoin vois vaa'an kotoa pois heivatakkin. Mutta koen tarpeelliseksi juurikin satunnaisesti tarvittavaa lääkkeenantoa varten.

Meil harvemmin lääkärissä tarvii käydä ja neuvola kerran vuodessa, joten siksi voi painoarvoini lapsesta heittää kilolla tai parilla(tai ainakin alan epäillä omaa mututuntumaa) ja silloin tarkistan vaa'alla vaikkapa just kuumeisen lapsen painon särkylääkettä varten. Haluun olla tarkka noissa määrissä, sikälikin etten aina antaisi "varuiksi" liian vähän lääkettä.

Itse oon taipuvainen painontarkkailusta ahistumiseen(aina ollut hoikka ja kontrolloinu tätä liikaa männä vuosina) eli muutoin vois vaa'an kotoa pois heivatakkin. Mutta koen tarpeelliseksi juurikin satunnaisesti tarvittavaa lääkkeenantoa varten.

Ymmärrän pointin, mutta useimmissa se ohjeen lääkemäärä menee useamman kilon haarukoissa.

Jos sähköpostisi on käytössä, pystyt tilaamaan väliaikaisen salasanan sähköpostiisi. Onnistuu kirjautumissivulta "Unohditko salasanasi?" linkistä. 😊

Enpä muista koska olisin viimeksi käynyt vaa'alla. Lapsi kävi kouluterveystarkastuksessa ja sitä edellisen kerran varmaan kotona kun piti antaa särkylääkettä. Vaaka on hyvä olla taloudessa, mutta ei siinä tarvitse joka viikko käydä. Ei edes joka kuukausi. Ehkä kerran vuodessa riittää ja sekin voi olla jo vähän liioittelua :D

Takaisin