Tarvikkeet

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Elluliini
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ja siis nämä ovat todella paljon kiinni ihmistyypistäkin. Joillekin vauvan pukeminen haalariin on tuskaista ja haluaa myös vaunuihin lämpöpussin, kun taas itse en missään vaiheessa kokenut pienenkään vauvan pukemista työläänä.

Minä myös pyrin pärjäämään mahdollisimman vähällä tavaralla, kun en tykkää ylimääräisestä tavarasta kotona. Samalla tavoin suhtauduin vauvan tuloon, että pyrin miettimään mitkä jutut meillä voisivat olla tarpeellisia ja mitkä ei enkä kauheasti ostanut tavaraa vain varmuuden vuoksi.

On myös joitain tavaroita joiden käyttöikä on sitten verrattain lyhyt niin kannattaa miettiä onko valmis sen parin kuukauden ajan näkemään vähän enemmän vaivaa. Sitteri ja leikkihäkki ovat vähän tällaisia hetken toimivia. Koiraperheessä, jossa toheloita koiria voi leikkihäkki olla tarpeellisempi. Ja voihan siitä (ainakin sellaisesta kankaisesta verkkohäkistä) myöhemmin tehdä majan/pallomeren, jos miettii olisiko sellaiselle jatkokäyttöä.

Myös vauvat ovat erilaisia. Minä ostin sellaisen "säkkituolisitterin" missä taapero istuskelee mielellään, mutta vauvana tuo ei viihtynyt siinä kuin hetken. Ei viihtynyt myöskään kavereiden BabyBjörneissä tai muissakaan sittereissä. Tutit ovat toinen mistä ei voi etukäteen sanoa. Meillä lutkuttaisi tuttia vieläkin päivät pitkät, jos saisi ja toiset vauvat eivät koskaan "opi" siihen.

Sivuvaunusänky on myös tällainen mitä kannattaa miettiä. Jos ei ole tarvetta tuoda sängyssä nukkuvaa lasta olkkariin tms ja on tilaa niin mieluummin pinnasänky alaslaskettavalla laidalla sivuvaunuksi omaan sänkyyn. Ja yksi vaihtoehto on vuokrata äp-laatikolle sellainen teline mitä voi liikuttaa. Itse nukutin välillä vaunukopassa olkkariin, jos ei nukkunut sängyssään päikkäreitä.
 
Minä komppaan sitä, että monien tarvikkeiden tarpeellisuus riippuu perheestä ja rutiineista. Me saunotaan (ulkosauna, peseminen löylytilassa) joka päivä ja kylpytuki oli meille ihan ehdoton. Tämä kolmas vauva (rauhallinen paikallaanpysyjä) viihtyi siinä hyvin jo pienenä pitkät ajat ja päästiin nopeasti saunomaan perheenä kun vuorotellen oltiin vauvan kanssa eikä häntä tarvinnut pitää käden varassa.

Syöttötuolin vauvaosaa ei esikoisella ollut, mutta kahdella seuraavalla todella tarpeellinen. Pieni keittiö ja koira/isompi sisarus pyörimässä, niin ei voinut vauvaa pitää lattialla. Meidän vauvat ovat myös oppineet istumaan melko myöhään, joten kiinteät on voinut aloittaa siinä syöttötuolikaukalossa.

Esikoisella oli liian vähän harsoja, joten hommasin toiselle lisää ja saatiinkin niitä. Hän ei tarvinnut niin paljoa, niitä oli silloin jopa liikaa.

Meillä kolme lasta, eikä kukaan ole tuttia huolinut kunnolla. Joissain tilanteissa on saanut siitä hetken avun, mutta ovat kieltäytyneet jo tosi pienenä kokonaan tutista.

Sitteri olisi ollut kaikilla tarpeeton, vaikka sellainen on ollut. Oltaisiin pärjätty ilmankin.

Imetystyyny ollut kaikkien kolmen kanssa tosi hyvä, vaikka oltaisiin pärjätty varmaan ilmankin.
 
Takaisin
Top