Tarunen pikaista paranemista Leeville! Etköhän sä osaa parhaiten arvioida lapsesi kivun ja sitä kautta lääkkeen tarpeen vaikka mitä sanoisivat sairaalassa. Musta olis ainakin ihan kauheeta antaa vauvan olla tuskissaan.
Sitten synnytyksestä...sanoin jo heti ekalla neuvolakäynillä kun kyselivät fiiliksiä, että en ihan heti halua kokea samaa. Raskausaika sinänsä oli ihanaa, mutta synnytyksen rajuus ja kivuliaisuus yllätti todella. Petyin itseeni kun en hallinnutkaan kipua vaan jouduin alistumaan epiduraaliin, toki tiedän että raskausmyrkytyksen takia en olis voinu synnyttää ilman kivunlievitystä, paineet oli niin hurjat ja vointi tosi huono.
Oon monesti miettiny jälkeenpäin mitä oisin voinu tehdä paremmin, että vauva olis päässy maailmaan helpommin. Johtuiko esim. mun huonosta ponnistamisesta vauvan sydänäänien heikkeneminen...Toisaalta synnytyskertomus kertoo että kaikki meni hienosti ja normaalisti, muistan kätilönkin kehaisseen hengittelyni ja ponnisteluni voimaa ja luontevuutta jne...mutta silti mielessä kaihertaa että jotenkin epäonnistuin :( Ja sit kun vielä synnärillä pyysin jälkeenpäin että oisin saanu jutella synnytyksen hoitaneen kätilön kanssa, purkaa tunteita jne, niin lupauksista huolimatta aikaa ei järjestyny.
En sano että ei enää koskaan, mutta kyllä kokemus oli sen verran raju että pari vuotta saa mennä ennenkuin yritetään uudestaan. Nyt haluan suunnata kaiken energian tuohon rakkaaseen pakkaukseen, joka nytkin tyytyväisenä tuhisee kakat vaipassa
Voi kun nyt tulee tekstiä ;) Mies osallistuu vauvan hoitoon ihan kiitettävästi, touhuaa ja kanniskelee, laulelee ja lohduttelee, ja aina kun huomaa että nyt ei äiti jaksa niin ottaa vauvan ja antaa mun huilata. Ja aina syötti sillon kun vielä pulloa annettiin. Pyllynpesut ja kylvetykset mä hoidan vielä kun miehellä on niin epävarma olo noissa asioissa. Oon jo kyllä vihjaillu että vähitellen sais alkaa rohkaistua, mitäs jos multa katkee vaikka käsi niin sitten on viimeistään osattava!
Ja sitten kysymys: Minkä verran te "treenaatte" vauvan kanssa esim. mahalleen kääntymistä? Ja onko siitä mitään hyötyä jos vauvan herkkyyskausi sille ei ole vielä päällä?