Tammikuun turinat

Jahas. Se ois sitten vuosi 2013. Tässä kuussa kai sitten pitäisi viimeistenkin joulukuulaisten saada se nyytti kainaloon! :)

Täällä on nyt kaksi viikkoa opeteltu elämään uuden tulokkaan kanssa ja täytyy sanoa, että hyvin sujuu. Eilen kävin ensimmäistä kertaa tuon lapsikaksikon kanssa yksin kaupassa ja tänään pihalla ja hyvin meni! :) Luo uskoa siihen, ettei tässä ihan kauheissa vaikeuksissa olla...

Vauvan ensimmäinen neuvolakin on takana ja vajaan parin viikon päästä mennään seuraavan kerran. Poika kasvaa oikein komeasti: painoa oli tullut vähän päälle 65 g per päivä, kun minimi, mitä pitäisi tulla on 20 g. Eli ei hätää. :) Jassoo, vaippa falskasi.

Eipä tässä kai mitään sen kummempia ollutkaan, eli lähdenpä tästä pesemään tuota pikkumiestä...
 
Täälläkin pikkunen on 2 viikkoa vanha ja oikein hyvin on mennyt :) Mulla vain haittaa kun olen sektion takia sairaslomalla eli en saa oikein mitään tehdä. Ihan olen miehen varassa etten yksin pysty talosta poistumaan. Onneksi sairasloma on kuitenkin pian ohi ja pystyn lähtemään vauvan kanssa neljän seinän sisältä yksin kauppaan tai kyläilemään tai rattaiden kanssa lenkille miehen ollessa töissä.

Mutta muuten on oikein mukavaa tämä vauva arki
 
Ensimmäiset pari viikkoa on kyllä hurahtanut vauhdilla, vaikkei mitään kummempaa ollakkaan puuhailtu :) Vieraita on tosin riittänyt, mutta se on ollut toisaalta ihan kivakin, kun eivät odota mitään tarjoiluja.

Viikon päästä alkaa muuttorumpa oikeen todenteolla, joten saa nähdä miten siitä selvitään. Onneksi tyttö nukkuu päivälläkin pitkiä unia niin on saanut pakkailuja hieman aloitettua. Kiirettä tulee siis olemaan, joten nyt on nautittu ihan vaan rauhassa kotona olemiesta :)

Tyttö on kanssa kasvanu hyvin, jo 200g yli syntymäpainon :) Itekin oon toipunu hyvin synnytyksestä.
 
Aika hurahtanut vauhdilla :) Eilen oli 1 kk neuvolalääkäri, painoa oli kertynyt 4950 g , pituutta 54.6 cm ja päänympärys 38.1 cm. Kaikki hyvin siis ja rintamaidolla ollaan pärjäilty. Vaikka aluksi epäilinkin maidon riittävyyttä, kun sairaalassa maidontulo oli niukkaa ja vauvalla oli matalat verensokerit parin ensimmäisen päivän ajan, minkä vuoksi sai sitten myös lisämaitoa. Nyt kuitenkin tyttö on tyytyväinen ja paino on noussut hienosti, niin että maito sittenkin riittää :) Vaikka mulla ei mitenkään suihkuamalla maitoa tule ja liivinsuojatkaan ei yleensä pahemmin kerkeä kastumaan! Tyttö syö pääasiassa 3 - 4 h välein ja välillä sitten haluaa tankata useamminkin.
Mitenkäs teillä muilla on imetys sujunut ? Vai annatteko korviketta ? 

Entäs ulkoilu ? Ootteko tehnyt jo ihan kunnon vaunulenkkejä ? Me ollaan käyty vaan vähän pienemmillä lenkeillä nyt, kun meillä tosiaan vauva sairastu flunssaan 2 viikon iässä..  ja 2 viikkoa se kestikin. Osastollakin oltiin yksi vuorokausi, mutta pärjäiltiin sitten jo kotona nenäfriidan ja keittosuolatippojen turvin.. Onneks nyt on jo parantunut :) Kauheesti nyt kaikkia viruksia ja muita liikkeellä, että lehdessäkin kehoitettiin pysymään pois marketeista ym alle 3 kk ikäisten vauvojen kanssa ja välttämään nuhaisia ihmisiä. Niin me kyllä ollaan tehtykkin.. 

Ja miten muuten on mennyt ?? :) Olisi kiva kuulla muiden kuulumisia myös täällä! Kävin tänään ensimmäistä kertaa kunnolla koirien kanssa lenkillä (mies hoitanut koirien lenkkeilyt nyt alkuun ) Ja kyllä teki hyvää päästä kunnon lenkille!
Paino on hurahtanut hyvin alas, kaksi viikkoa synnytyksestä kävin neuvolan vaa´alla ja 4 kg oli jäljellä enää lähtöpainoon :) Ja tosiaan 17 kg tuli raskauden aikana.. 
 
Heipsistä täältäkin!

Imetyksestä: Hyvin on sujunut nyt, kun maidontulo on tasaantunut. Pari viikkoa olin noiden tissien kanssa ja paitaa sai vaihtaa jatkuvasti, kun liivinsuojat kastui läpimäriksi ja sitten falskasivat... :D Ja muutenkin on nyt paljon kivempi olla, kun ei nuo tisut oo semmoiset kivikovat kökkäreet... Ruokailurytmi vaihtelee vielä jonkin verran, mutta selkeesti on jo pidempiä taukoja, eli helpottaa omia touhuiluja, kun ei niin täydellisesti ole sidottu tuohon pikkuihmiseen. Onneksi tuttipullo kelpaa tuolle miehenalulle hyvin, niin sekin auttaa. :)

Ulkoilusta: Me on ulkoiltu pitkiäkin pätkiä. Sekä vaunuissa että kantoliinassa. Oon ollu tosi edustava, kun oon kuljeskellu julkisella paikalla miehen talvitakissa, että tuo poika mahtuu saman takin alle. Kovasti olisin kiinnostunut hommaamaan semmoisen kantosuojan, kun en mitään takkia halua, enkä ehkä ihan joka paikkaan ole valmis menemään miehen takki päällä... :D

Mites vaippailu? Käyttääkö kukaan kestovaippoja? (sori, en jaksa mennä sinne ketjuun tarkistamaan, kuka sinne kommentoi...) Mimmoisia "viritelmiä" on käytössä? Meillä suurin ongelma on se, että tuo poika kakkii ihan hirmuisesti...ensialkuun kakki tiheästi, mutta nyt tahti on hidastunu ja turautusten koko moninkertaistunu. Lopputulemana on paaaaaaljon pyykkiä. Tosin ihan ekat kakkafalskaukset tapahtui kerttiksen kanssa, eli ei nekään täysin vahingoilta säästä... :D Tilasin Omenavauvalta yhdenkoon taskuvaippoja, jotka on joka toinen kerta falskannu ja joka toinen kerta toiminu hyvin, eli pukemistekniikka on ilmeisesti vielä pikkasen hakusessa... :)

Ylipäätään kaikki on menny ihan hyvin. Poika kasvaa hienosti: painoa tulee semmoinen vajaa kilo viikossa, ainakin tuo oli tahti, kun viimeksi neuvolassa käytiin ja pituuttakin oli jo melkein 58 cm. Isoveikan kanssa on pikkasen ollu tekemistä, kun on alkanu tehdä kaikenlaista pientä kiusaa. Ei onneksi ole vauvalle tehnyt mitään, mutta muuten koettelee vanhempien hermoja. Ensi viikonloppuna olisi sitten ristiäiset tiedossa, joten ensi viikko menee sitten leipoessa ja valmistellessa. Papinkaan kanssa ei vielä olla tavattu, joten sekin olisi tiedossa joku päivä. Vähän ehkä ressaa, mutta onpahan sitten sekin homma paketissa ja saa alkaa kutsua tuotaa poikaa julkisesti omalla nimellään. Mites muilla? Järjestättekö ristiäisiä/kastetta tai muuta nimenantojuhlaa? :) Nyt pitää mennä katsomaan, mitä tuo esikoinen on keksiny. Liian hiljaista.
 
Takaisin
Top