Tammikuun tohinat <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vauva3
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heips! Saakos joukkoonne vielä liittyä? Meidän poitsu syntyi 5. marraskuuta ja on jo ihan hyvän kokoinen pakkaus! Toinen lapsemme (tyttö) täyttää piakkoin 2-vuotta.Ajattelin, että tästä ryhmästänne on varmasti paljon hyötyä jatkossa ja olis kiva kuulla juttuja teidän arjestanne! Ilmoittaudun siis porukkaanne mukaan, jos vielä mukaan otatte =)

Tervetuloa vain joukkoon IiEe :)

..... meidän murulla oli tuossa 2 vko tauti päällä. Se aikaisempi "nuha" mikä pienellä oli alle 1kk ikäisenä (taisipa olla vain normaalia vauvan limaisuutta mut eihän sitä tuore äiti silloin tiennyt) ,oli ihan mitätön tuohon verrattuna mitä nyt oli. Sai ihan urakalla imeä nenä-fridalla limaa :/ Meni 2 yötäkin yhdessä välissä valvoessa kun en uskaltanut nukkua. Keskussairaalalla piti käydä 2 kertaa kans mut siellä vain otettiin happisaturaatiot yms.... onneksi nyt se tauti on takana. Vielä vähän pikkuinen yskähtelee, mutta jospa sekin loppuisi. Kauhein tunne kyllä maailmassa kun lapsi sairastaa.

Tämä meidän pieni jonka paino laski silloin synnytyksen jälkeen liikaa painaa nyt yli 5kg :D Eipä ole enää huolta painosta... x)

Hieman reilu 2kk on ikää täällä ja kaikki on mennyt tosi hyvin ♡ pääsin rintakumeista eroon ja poitsu edelleen täysimetyksellä. 62cm vaatteet alkaa olemaa jo nafteja xD tiistaina neuvolq niin saa taas uudet mitat. Mulla oli jälkitarkastuskin ja päätettiin miehen kanssa että en ota ehkäisyä. Kolmas saa siis tulla sit kun on tullakseen :) tosin nyt jos sinne puol vuotiaaks asti mennään täysimetyksellä niin mahikset nyt alussa on todella minimaaliset :D mut ehkä sit tärppää kun poika on sen reilun puoli vuotias :) on alkanu juttelemaan omalla kielellä tosi paljon ja hymyilee kuin aurinko ♡ mä oon pitäny pakkasrajaa 15 asteessa koska esikoinen kuitenkin tarvii ulkoilua ja pakkanen ei oo vqunujen suojassa kuitenkaan niin purevaa pienille keuhkoille.

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app

Pitää itsekin tänne pitkästä aikaa kirjotella :) suhteellisen hanurista nää pakkaset, pari viikkoa jo sisätiloissa pyöritty :( koiria nyt pikasesti käyttänyt pihalla päivisin, toinen vaan "harmissaan" ku ei leikkimään pääse irti kun ei vahtimaan oikeen voi itse jäädä ulos, karkailevaa sorttia.. :P hyvät vaunulenkit jääny, tyttöki pitemmät päiväunet nukkui ulkoilun ohessa, nyt sitten päivisin menny välillä tunti unta, tunti hereillä syklillä...

ensin mietin että ei meillä oikein mitään rytmiä ole mutta tarkemmin kun mietin niin onhan se jo jonkinlainen, pienillä muuttujilla tosin :D
aamuisin n. 4-6 välillä tyttö reilu 2kk herää syömään ja jää jatkamaan unia sänkyyn yleensä tunniksi,pariksi (=äidin aamukahvi ja koneella olo aikaa :D ) minkä jälkeen sitten herää ja vaihdetaan päivävaatetta päälle. päivä sitten seurustellaan ja nukkuu vaihtelevalla rytmillä, kun nuo vaunulenkit on nyt jäänyt. pävisin nukkuu milloin missäkin,vaunuissa,omassa sängyssä,sylissä tai äiskän vieressä jos satun päikkärit ottamaan. iltaisin sitten joskus 17 jälkeen itse käytän koiria vähän pidemmällä lenkillä kun isukki saapuu töistä, seurustellaan iskän kanssa, käydään iltapesulla/kylvyssä joskus 19-22 välillä,riippuen lämmittääkö saunaa kun on tuo kylppäri muuten niin kylmä. sitten vielä syö vähän ja nukahtaa omaan sänkyyn suht helposti 22-24 ja heräilee syömään seuraavan kerran taas 4-6 maissa :)

sittenpä pöhkö kysymys, mutta miksi käytätte osteopaatilla yms.? onko se vatsavaivoihin vaiko mihin? jahas se taitaa tytsy taas heräillä uuteen päivään :)

Me kävimme vyöhyketerapiassa itkuisuuden, kitinän ja kivun takia. Koliikkihoito on "virallinen" nimi, tosin meillä ei varsinaista koliikkia taida olla. Terapeutti sanoi että osa vatsaongelmista johtuu oikeasti siitä, että kallonpohjassa ja niskassa on jumitusta joka jotenkin heijastuu vatsaan ja palleaan ja aiheuttaa kipua. Minusta tyttö oli jo ainakin rv 28 lähtien pää alaspäin, joten ei ihme että saattaa olla vähän juntturassa. Myös pitkä, nopea, imukuppi tai sektiosynnytys voi aiheuttaa ongelmia.

Näin on minulle siis kerrottu, en ole alan ekspertti:) Pahimmat iltahuutosessiot kuitenkin loppuivat hoitojen myötä (kävimme 4 kertaa, 3 monesti riittää), joten jollain tavalla näytti vaikuttavan. Olen myös maitomunakahvisuklaavähänkaikkea-välttävällä dieetillä (ei 100% maidoton), joten sekin saattaa vaikuttaa. Nyt meni myös d-vitamiini vaihtoon,ostin Bioteekin Teho-Dtippoja, yksi tippa riittää. Katsotaan onko vaikutusta. Olenpa ainakin kokeillut kaikkea mahdollista:)

Välillä on hyviä päiviä (nykyään yhä useammin) , välillä vähän huonompia. Yöt ovat olleet ok aina, silloin tyttö tajuaa nukkua ainakin;)

Joko teidän jälkivuodot on loppuneet? Itellä on jokin kestovuoto päällä. Välillä lakkaa vuotamasta jopa -melkein- viikoksi mut aina se vuoto vain alkaa uudelleen :( Mitään tulehdusoireita ei lääkärin mukaan ole mut vähänkö on rasittavaa.. mitä siitä synnytyksestä nyt on.... 10 viikkoa(?) :o

Ja kirsikkana kakun päällä vielä tämä. Eipä ole muuten vieläkään tietoa siitä putkirempasta joka on tulossa tähän taloon missä me asutaan. Sillo ennen joulua tuli tieto että remppa on tammi tai helmikussa mut ei mitään tarkempaa tietoa. Sen piti olla vielä alunperin siinä mun synnytyksen aikoihin.

Se sitten vain lykkääntyi ja lykkääntyi kun taloyhtiö pyysi aina vain uusia tarjouksia. Nyt on jo tammikuu kohta lopussaan eli meille ei ilmeisesti anneta minkäänlaista varoitusaikaa. Kiva sit lyhkäisellä varoitusajalla yrittää johonkin päästä.

Vuokraisäntä lohkaisi kans viimeksi jutellessa että eihän se vedettömyys ja vessattomuus haittaa parin viikon ajan (jos nyt remppa sit määräajassa valmistuu) kun pihalla on sit kuulema yhteinen suihkukoppi ja vessa (20 muun asunnon kanssa). Alunperin sitä mieltä oli vain isännöitsijä. Yrittäkööt itse vauvan kanssa olla ilman vettä ja viemäröintiä... Näin sitä pientä ihmistä pompotetaan mutta en varmasti tuollaista purematta niele.

... nyt on hieman parempi mieli kun sai avautua taas xD

aivan juu... meilläkin tyttö kyllä pulauttelee ainakin omasta mielestäni aika runsaasti, muttei muuten itkuiselta vaikuta ja kasvanut hyvin niin ei ole tullut sen enempää asiaan perehdyttyä ja röyhtäytys auttaa jonkin verran ja syönnin jälkeen yritetään ottaa rauhallisesti pystyasennossa... :)

itselläni jälkivuoto loppui 5 vk maissa. nyt tosin parina aamuna oon huomannu hiukan veristä vuotoa vessakäynnin ohessa mutta siteen kun laittaa nin ei mitääno_O liekö nyt sit menkat vai mitä ei kyllä koske tai pakota mihinkään... jälkitarkastuksessaki oli kaikki ok, mitä nyt kohdunpohja(ko?) oli vielä paranemassa.

itse ajattelin nuo minipillerit ehkä ottaa käyttöön ainakin joksikin aikaa... ei ainakaan heti pamahtaisi taas paksuksi kun tuntuu että voisi haluta töitä tehdä ainakin jonkin aikaa kun ei nuo kelan rahat kummosia ole :oops: tosin toisaalta taas miettii että voisihan se toinenkin tulla mutta toisaalta toisaalta ja toisaalta... :rolleyes::grin saa nyt sitten nähdä miten sitä malttaa hoitoon tuota rakasta jättää :P lienenkö ainut joka tuota työntekoa miettii jo nyt :oops:

Moikka,
rintatulehduksen antibioottikuuri ei loppupeleissä vaikuttanut pojan vatsaan paljoakaan alun jälkeen. Mäkin olen huomannut jonkinlaista rytmiä, vaikka kaveri on vasta 7viikkoa. Yösyötölle ja siitä unille mennään ennen yhtätoista ja aamulla voi joko valita, että nukkuu vauvan kanssa myöhään tai sitten herää itse ja vauva jatkaa hetken unia vielä. Pidempään nukkuu kyllä äiti vieressä. :) Aamupäivisin poika nukkuu kahdet unet, joista toiset yleensä ainakin kaksi tuntia. Illat menee enemmän kitistessä, mutta silloinkaan ei onneksi mitään hirveitä huutoja ole lähiaikoina ollut. Jos jaksaa viihdyttää ja kanniskella, niin syöttöjen välissäkin kaveri pysyy suht tyytyväisenä. Väsymystään itkeskelee ennen yöunille menoa. Oikein yllätyin, kun yhtäkkiä tajusin, että pari viikkoa mennyt suht samalla rytmillä, kun en vielä osannut odottaa sellaisen muodostumista. Toki tämä voi muuttua milloin vain, mutta kivalta tuntuu ainakin hetkeksi, kun voi vähän ennustaa päivän kulkua.
Jälkitarkistuksessa mulla oli kaikki ok, tai mikä ei ole vielä parantunut, niin pitäisi parantua vain odottamalla. Toivottavasti näin ja suht pikaisestikin, että pääsisi urheilemaan. Ripeä kävelylenkki (-12 astetta ja uskaltauduin puoli tuntia vaunulenkkeilemään) ja venyttely-jumppaa kotona on kokeiltu tällä viikolla. Häntäluun seutu taitaa kyllä vielä turvota aika huolella, kun kävelylenkkikin sai illalla jättämään istumiset vähemmälle.
Onko teillä ongelmia, että ei oikein ole mitään tekemistä? Että sitten kun vauva nukkuu päiväunet, niin ei keksikään mitään muuta tekemistä kuin siivoamista ja syömistä. Mä tarttisin jonkin projektin. :) Mutta mitään pitkäkestoista ei oikein pysty tekemään, kun vauva voi herätä milloin vain. Ihmettelen, että mitä mä oikein tein ennen, kun aiemmin oli päivät täynnä tekemistä. Kaippa tuo urheilun paluu elämään auttaisi tähän ja jos nää päiväunet parvekkeella jatkuu näin hyvin, niin kyllähän tässä ehtisi pidempiäkin juttuja välillä tehdä. Tosiaan ensimmäinen lapsi täällä, joten voi olla harvinainen ongelma monen muun teidän elämässä. Mutta tyhmältä tuntuu, että kun olisi "omaa aikaa" kotona, niin sitten vain istuu lamaantuneena keksimättä mitään, mitä haluaisi tehdä. Ehkäpä aivot hieman lepotilassa pidempien unipätkien puutteessa ja kotona istuminen muutenkin tylsistyttää. Onneksi on perhettä ja ystäviä, joita nähdä. Se on parasta aktiviteettia kyllä.

Esikoisen ollessa kotona ei kyllä ole vapaa-ajan ongelmia, ja kun hän on tarhassa ja toinen nukkuu niin minä nautin rauhasta ja hiljaisuudesta:) Tai leivon, syön, siivoan, roikun netissä tai mitä milloinkin.

Tänään meillä on ollut ihana päivä, tyytyväinen lapsi. Käytiin töissäkin morjenstamassa tytön kanssa,ja ihan kuin olisi tunnistanut työkavereiden ja kahvihuoneen äänet, istui hiljaa sylissäni yli tunnin aivan rauhassa. Jännä juttu. .

Kyfi9303530 on ainakin minulla sama ettei oikein mitään tekemistä... tai voishan sitä tietysti siivoilla mutta sekään nyt jatkuvasti huvita :D ja tosiaan vaikka lapsi (meillä myös eka) nukkuu niin sittenkään saa useimmiten mitään ajoiks, tulee vaan pyörittyä ympäri taloa miettien mitä sitä vois tehdä :rolleyes: aiemmin olen tykännyt lukea paljon mutta nykyisin tuntuu olevan jonkin sortin keskittymishäiriö kun ei saa luettua kun pari riviä tai sivua kerralla :grin palapeliä aloitin kokoamaan kun löyty kaapista mutta meni vähän maku siitäkin kun huomattiin että puuttuu joku pala, vois ehkä ostaa ihan uuden... miettiny sit kans et vois alkaa jotain neulomaanki mutta ei kädet tykkää, ilmeisesti jossain joku hermo jumissa ku koko ajan puutuu ja "säväreitä" antaa käsiin...juujuu lääkärissä tai jossain vois olla hyvä käydä :P itse en edes pääse käymään missään ku ei nyt omaa autoa ole käytössä:sad001 mutta ei vielä oo pää hajonnu :grin

Minä otin minipillerit lääkärin ehdotuksesta. Vetäisi tosin mahan ihan totaalisen sekaisin niistä mut nyt alkaa jo helpottaa. Maha alkaa siedättyä niihin. Vielä ei tosin ainakaan viikkoon uskalla niiden ehkäisytehoon luottaa xD

Pikkuisen rotarokotteen saannista on nyt reilu viikko. Parina päivänä nyt saanut kipuitkukohtauksia ja oksentelee väliinsä. Kakkakin on kuin jotain vettä (siis vielä enemmän löysää kuin vauvan kakka normaalisti on) :( Soitin sairaalaan (ja neuvolaankin) ja sanoivat että mitä luultavammin johtuu siitä rokotteesta. Pitäisi nyt alkaa helpottaa. Ainakaan tänään ei ole vielä ollut pienellä ongelmia =) Kertoivat sitten että millaisista merkeistä pitää käydä näytillä.

meillä oli Tata87 ihan samoja oireita sen rotarokotteen jälkeen, löysää kakkaa tuli vieläkin enemmän ku normaalisti ja vähän enempi itkeskeli... tosin itkeskelis sitä varmaan itekin jos joka pierasulla olis löysät housussa... :P vajaaseen viikkoon meni ohi. saa nähä onko sama taas sit 3kk rokotuksessa... me kyllä saatiin ihan hyvä esite rokotuksista ja niiden oireista niin ei tullut huolestuttua sen enempiä vaikka harmittikin toisen puolesta :)

en oo vielä saanu itse haettua minipillereitä apteekista ja tein vielä sen virheen että menin lueskelemaan keskustelupalstalta niistä ni nyt sit tiedä uskaltaako noita ees alottaa :D

Innostuin nyt tässä ostamaan vaunupaketin mihin kuuluukin vaikka mitä :) Pitkään haaveilin niistä scandinavian kuosisista emmaljungista mut ei raaski ostaa. Onneksi löytyi vaihtoehto. Hieman tunsin kirpaisun sydämessä kun niitä maksoin, mutta nyt odotan niitä jo innolla :D

Siinä on sekä nitro että cerox runko, quadrolift, vaunukoppa, ratasosa ja sadesuojat yms. Kankaana on white leathrette. Mihinköhän tilaan minä noikin kaikki tungen..... =) Nitrojen kannattaja en ole (ajatuskin 2 pienestä renkaasta on tympeä), joten varmaan laitan ne heti taas puolestani myyntiin. Kuuluivat pakettiin niin täytyy nyt sit ottaa ne vastaan xD

Hei!
Täällä olis yksi lisää marraskuisiin.
Pikku-ukko syntyi hieman ennen aikojaan 2.marraskuuta.(laskettu aika 25.11)
Ensimmäinen lapsukainen tähän perheeseen.

Meillä mahan kanssa ongelmia, ennen joulua käytiin vyöhyketerapiassa ja siitä tuntui apua olevan. Uudestaan alkoi mahavaivat kun omamaito ei riitäkkään vaan lisänä joutuu antamaan korviketta. Tälläviikolla käytiin jo kontrolloimassa painoakin kun alkanut voimakkaasti puklailee. Ohjeeksi saatiin kokeilla eri korviketta ja käyttämään maidon sakeuttajaa, onko kellään täällä kokemuksia tuosta maidonsakeuttajasta?

Kovia pakkas päiviä täälläkin, poika alkanut nukkumaan pitemmät päivä unet vaunulenkillä ja nyt kun ei ole ulos päästy niin näkyy taas nukkumisissa. Pikku pätkiä päivällä nukkuu, ja on sitten kiukkuinen.

Onneksi päiviin mahtuu myös paljon hymyjä ja "naurua", kovasti myös jutellaan.

Meillä oli sakeuttaja, mutta ei sovi kun on maissi pohjainen :( toisille sopii toisille ei.

vauva3: Tuo olikin mielenkiintoista tietää, mietin nimittäin tuolla jo aiemmin mitä tuo korjattu ikä tarkoittaa. ;) Selvisipä nyt sekin. :)
Hyvinhän Kai on ruvennut nyt kuitenkin kasvamaan vaikka alku hakala olikin. Toivottavasti kasvu ja kehitys jatkuvat hyvinä ja ne oksennuskohtaukset ja apneat jäisivät kokonaan pois. :)

Meillä on paria kylmintä (n. -20C) päivää lukuunottamatta jatkettu ulkoilua. Kylminä päivinä on vain ulkoilu tähdätty päivän lämpimimpään hetkeen ja aurinkoiselle reitille ja lyhyempänä kuin yleensä. Kylminä päivinä poju on saanut nukkua päiväunet viileässä eteisessä jotta on malttanut nukkua kuitenkin kunnon unet.
Rytmikin on jo aikahyvin kohdillaan. Illalla mennään 22-23.30 tienoilla nukkumaan. Saattaa jopa nukahtaa omineen pinnasänkyyn jos ei vielä ole unessa kun sinne kannetaan. :wink Eka pätkä on yleensä 4-5h unta ja sitten loppuyö 3-2h pätkissä. Ylös noustaan 9 tienoilla aamulla. Tänäänkin herra tosin jokelteli ja jumppaili vieressä kahdeksasta asti, mutta kun ei ruvennut kitisemään tai valittamaan, niin annoin jumppailla ja köllöttelin itse 9 asti. :wink Päivällä nukutaan n.3h päikkärit aloittaen 12-14 välillä riippuen hieman siitä ollaanko lähdössä vaunuilemaan/autoilemaan/ollaan vain kotona. Illalla ei sitten yleensä enää otakkaan kuin muutamat max15min unet jos niitäkään. Aika vähillä päiväunilla siis mennään, mutta kun kerta jaksaa vielä illallakin hymyillä niin ilmeisesti unta tulee kuitenkin riittävästi.

Joku kysyi jälkivuodoista ja palautumisesta. Mulla vuoto loppui 3vkon kohdalla. Ja vointi on ollut ihan hyvä kokoajan. Jälkitarkastus oli tammikuun alussa ja silloin kaikki oli ok. Sain myös minipillerit käyttöön. 3 päivää olin ehtinyt pillereitä syödä kun alkoi vuoto joka kesti reilun viikon. Liekö nuo kuukautiset vai suoraan pillereistä johtuvat. En siis ilmiselvästi kuulu ainakaan siihen kastiin jolle ei tule mitään vuotoja minipillereitä syödessä. :confused: Toivottavasti ei kuitenkaan "jatkuvaa" tiputtelua/vuotoa rupea olemaan. Sitten täytyy kyllä miettiä muita ehkäisykeinoja. Meilläkin on kyllä haaveissa suurentaa vielä jatkossa perhettä, mutta jos nyt pienen tauon tässä välissä kuitenkin pitäisi. :grin

Miten teillä on seksielämä ruvennut sujumaan? Minulla on seksihalut kateissa. Pariin otteseen on seksiä harrastettu ja se ei ole sattunut ja on tuntunut ihan hyvältä, mutta minun ei vaan enää nykyään tee oikeastaan ikinä mieli. En tunne olevani yhtään puutteessa. :p Miehen kyllä tekisi mieli ja pojan nukkuessa ehtisikin ihan hyvin, mutta minua ei vain kauheasti innosta. Miten teillä muilla on halut palanneet (jos ne ovat katkolla olleetkaan..) ja oletteko löytäneet helposti aikaa peittojen heiluttelulle? :wink

Moikka :)

Jälkivuoto kesti sen 3 viikkoa, sen jälkeen ei onneks oo mitään ulos tullut :D Toivottavasti ei alkais kuukautisetkaan ikinä. Ei haittais tippaakaan. Sterilisaatioon jotonat, aika vois tulla piankin.

Seksiä on ollut hyvin HARVOIN joku lapsista on aina hereillä ja toisaalta kun ne nukkuu oot itse ihan kuollut :D Mutta läheisyyttä muuten onneksi on <3 Kyllä me ehditään, onhan tässä jo yli 10v häärätty :P

Ihanat ilmat alkoi vois mennä ulkoilemaan. Mies eilen isompia ulkoillutti kun Kai on vähän limainen niin ei uskaltanut ulos, taidan käyttää varmuudenvuoksi tossa lastenosastolla että kurkkaavat korvat ja nielun ainakin :)

Takaisin