Tammikuu syntymäkuukautena

Esikoisen LA osui lähelle omaa syntymäpäivää & nyt LA osuu lähelle puolison syntymäpäivää. Ihan parhaat lahjat. 🥺❤️ Kiva kokea kaksi täysin eri vuodenaikaa vastasyntyneen kanssa. 🥰

Esikoinen on helmikuinen ja tykkäsin kyllä talvivauvasta tosi paljon ja kun alkoi päivät pidentyä pikkuhiljaa. Toivon, että perussairauden takia tätä lasta ei haluttaisi ulos joulukuun puolella🥵😅. Mielummin tammikuinen kuin joulukuun lopun lapsi. Pääasia toki, että vauva saapuu turvallisesti maailmaan.

Yleensä joulun ja uudenvuoden jälkeen iskee sellainen pieni alakulo kun kaikki se loppuvuoden jännitys on lauennut ja arki palaa. Itsellä se tammikuu on ollut jotenkin masentava. Ensi vuonna tuskin on!

Meillä myös alkukevään ja loppu vuoden lapsia ennestään ja ollut kyllä mielestäni hyvä vuodenaika syntyä. Kesällä kun on enemmän menoa ja tohinaa niin vauvat on sitten ollut jo sellaisia sopivan kokoisia, helpommin käsiteltäviä 🥰 jos joku ymmärtää mitä tarkoitan 😅

Oon ite tammivauva ja se on kyllä oikein hyvä aika syntyä. LA osuu melko lähelle omia synttäreitä, joten oon kyllä iloinen. On enemmän aihetta juhlaan!

Esikoinen syntyi aivan keskellä kesää kesäkuun lopussa niin on kyllä ihan uutta saada talvivauva! Vaikka juuri tuolloin taudit jyllää niin kiva että sitten kesäksi vauva on jo sen verran iso, että hänkin pääsee nauttii kesästä. Ja hyvä pointti tuo päivien piteneminen. Esikoisen kanssa meni heinäkuu vähän ohi kun oli niin pieni ja piti olla varoivainen ekat viikot vaikka olikin lämmin sää. Nyt ei haittaa yhtään että pimeä tammikuu hujahtaa vauvahommissa.

Ihanan postitiiviset suhtautumiset teillä tammikuuhun :red-heart: Pitää koittaa ottaa mallia. Olen tähän mennessä lähinnä harmitellut, että la on tammikuun alussa. Kun aloitettiin hoidot, ajateltiin että koitetaan välttää lapsen syntymistä kesän lisäksi joulun-vuoden vaihteen ympärillä, jottei synttäreitä varjosta joulu. Lisäksi olen pelännyt että jään jumiin kotiin, jos ulkona on super liukasta/kylmää. Mutta hyvä pointti tuo, että vauva on sitten kesällä vähän isompi, niin voi helpommin nauttia menoista

Jotenkin tykkään myös ajatuksesta että tammikuinen on sit kouluvalmiimpi kun alottaa opintiensä. Mulla on yksi loppuvuoden lapsukainen ja kyllä täytyy sanoa että haastavaa on ollut koulu. Diskleimeri tähän vielä että en puhu nyt poikkeavista yksittäistapauksista joihin tämä ei vaikuta vaan ihan yleisellä tasolla.

Jotenkin tykkään myös ajatuksesta että tammikuinen on sit kouluvalmiimpi kun alottaa opintiensä. Mulla on yksi loppuvuoden lapsukainen ja kyllä täytyy sanoa että haastavaa on ollut koulu. Diskleimeri tähän vielä että en puhu nyt poikkeavista yksittäistapauksista joihin tämä ei vaikuta vaan ihan yleisellä tasolla.
Itse tammitaaperoisen äitinä mietin viime itsenäisyyspäivänä, hänen alkaessa silloin jo kävelemään, että miten paljon on matkaa saman vuoden marras / joulukuisilla vauvoilla kirittävänä ennen koulutien alkua. Samalla muistelin sitä miten kiva oli auttaa äitiä järjestämään tammikuussa pikkuveljen synttäreitä kun ne eivät osuneet koulun loma-aikaan...

pakkaset vähän jänskättää, joutuuko synnytyksen jälkeen kökkimään sisällä vain. toisaalta on kiva että päivät valostuu ja kevät lähestyy. ja kesällä vauva on jo kivassa iässä, että menemiset varmaankin helpottuu :Face With Stuck Out Tongue  And Closed Eyes: ihana pitää isompien kanssa ensi kesänä pitkä kesäloma sitten, vauvan tulon jälkeen varmaan jatkavat pienillä tunneilla päikyssä.

Ite oon helmikuun lopun lapsi ja oma esikoinen myös joten tammi-helmikuun vaihde ei hirveesti tuosta eroa. Tosin, tammikuun lopussa syntynyt olis vesimies, eikä kalat joten jännä nähdä miten se voisi näkyä tyypissä. Poika, minä ja mies ollaan kyllä aika hyviä tyyppiesimerkkejä omista horoskoopeista, ihan hupimielessä kun lueskelee horoskooppeja.

Mua kans jännittää, että mitä jos syntyykin jouluna tai välipäivinä, ehkä huonoin mahdollinen kohta pitää mitään synttärijuhlia ja sitten tulee tuo, että pitää aloittaa 6-vuotiaana koulu vs jos syntyy silloin kun pitää eli 2.1. niin aloittaa tosi vanhana ja kypsänä koulutien. Hurjaa, miten pari päivää voi muuttaa niin paljon.

Mua kans jännittää, että mitä jos syntyykin jouluna tai välipäivinä, ehkä huonoin mahdollinen kohta pitää mitään synttärijuhlia ja sitten tulee tuo, että pitää aloittaa 6-vuotiaana koulu vs jos syntyy silloin kun pitää eli 2.1. niin aloittaa tosi vanhana ja kypsänä koulutien. Hurjaa, miten pari päivää voi muuttaa niin paljon.
Meillä Joulukuun puolivälillä syntynyt ja hänen syntymäpäiviään juhlitaan aina ennakkoon, joulukuun ensimmäisenä viikonloppuna yleensä, eli onhan tällainenkin mahdollista 😊

Ja lapset kehittyvät niin eri tahtiin. Vaikea tosiaan ennustaa miten oma lapsi kehittyy suhteessa muihin mutta meillä ei ainakaan ole tällä hetkellä yhtään pelkoa että meidän joulukuinen olisi jotenkin jäljessä muista. Itseasiassa ihmettelen jos ei osaa lukea jo kouluun mennessään. Itse olen myös loppu vuodesta syntynyt eikä koulun kanssa ikinä ollut ongelmia. Jos jotain, niin nosti omaa itsetuntoa kun ns. nuorempana pärjäsi yhtä hyvin tai paremminkin kuin muut luokkakaverit.

Mutta näin tosiaan meillä. Onhan se totta jos lapsen kehitys on hitaampaa ja kouluvalmiudet heikommat niin onhan se silloin iso asia onko syntynyt alku- vai loppuvuodesta. Mutta etukäteen on toki turha liikaa murehtia 😊 Näin jälkeenpäin voin kuitenkin todeta olleeni iloinen että lapsi syntyi jo hieman ennen joulua, eikä juuri aaton pyhinä.

Muistan hyvin tuon tunteen ja pelon siitä että entä jos haikara tammikuista lumimyrskyä pelätessään lykkääkin sylikäärön joulupukin rekeen. 😂Seuraavaksi jännitin ns.kintut ristissä sitten uutta vuotta tai siis sen aattoa...😁 Onneksi nykyään kouluun riittää oma ilmoitus lapsen koulualoituksen myöhästyttämisestä vuodella. 🙂🙏

Myös pieni harras toive että syntymä menisi kuitenkin tammikuun puolelle, tuntuu että joka käynnillä vaihtuu la niin alkaa kohta tosiaan jänskättää että mikähän se lie tulee sitten lopulta olemaan 😅 oma arvio oli 1.1., ja pidän sormet ristissä jos ensisynnyttäjänä pääsisin ainakin sinne saakka 🤞🏼

Myös pieni harras toive että syntymä menisi kuitenkin tammikuun puolelle, tuntuu että joka käynnillä vaihtuu la niin alkaa kohta tosiaan jänskättää että mikähän se lie tulee sitten lopulta olemaan 😅 oma arvio oli 1.1., ja pidän sormet ristissä jos ensisynnyttäjänä pääsisin ainakin sinne saakka 🤞🏼

Tukeudu tilastoon, jossa ensisynnytäjät pääsevät tositoimiin vasta rv41+x. Siihen minäkin mun tammikuisen osalta yritin luottaa.😅

Oon varmaan aika ilkeä tulevaa vauvaa kohtaan, mutta mä toivoisin, että ehtii syntymään tän vuoden puolella. Kaveri saa vauvan syksyllä, joten olis tosi ihanaa, että kulkisivat koulutaipaleen yhdessä. Hyvät kaverit heistä tulee varmasti joka tapauksessa 🙈

Oon varmaan aika ilkeä tulevaa vauvaa kohtaan, mutta mä toivoisin, että ehtii syntymään tän vuoden puolella. Kaveri saa vauvan syksyllä, joten olis tosi ihanaa, että kulkisivat koulutaipaleen yhdessä. Hyvät kaverit heistä tulee varmasti joka tapauksessa 🙈
Käsittääkseni lapsensa saa lykätä kolluun myös vuotta aiemmin, joten siltä osin se koulumatka on onneksi turvattu.

Takaisin