Talviset ulkopuuhat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Jutellaanpa talvisista ulkopuuhista, nyt kun tänne eteläänkin on saatu talvi. ❄️ Tykätäänkö teillä näistä perinteisestä hiihtämisestä ja luistelusta? Onko vanhemmat pulkkamäessä laskemassa vai seisoskelemassa? Entä laskettelu? Tai mitä vain mitä mieleen aiheesta tulee. 😊

Meillä lapset harjoittelee vaihtelevalla innolla hiihtoa ja luistelua (eli ei kovinkaan innokkaasti mutta molemmille on saatu sekä monot että luistimet jalkaan). Esikoinen on käynyt koulun kanssa luistelemassa ja varmaan ehtivät käydä useammankin kerran, jos talvi jatkuu. Aikuisten kokoisia välineitä meillä ei olekaan. Ehkä pitäisi joskus hankkia itselle vaikka käytettynä. Pulkkamäessä mies lähinnä seisoskelee (jos on mukana), minä lasken sekä kuopuksen kanssa yhdessä että itsekseni. Laskettelua meistä kukaan ei ole ikinä edes kokeillut.

Nyt loppuraskaudessa en jaksa ulkoilla, mutta tulevaisuudessa olisi kiva lumikenkäillä ja hiihtää kotirannasta jäälle. Tykkään jään päällä kulkemisen vapaudentunteesta. Lähijärvi on matala, nopeasti jäätyvä ja käsittääkseni turvallinen virtausten kannalta. Lähellä on myös latu, mutta se on liian mutkainen ja mäkinen minulle. Pulkkailu on hyvä siitä että ylös mäkeä kiivetessä tulee ainakin lämmin, mutta ei sitä paljon jaksa.

Meillä vielä kävely tuottaa ulkovaatteet päällä riittävästi haastetta, jäänee hiihtäminen ja luistelu vielä myöhemmälle 😆 Pulkassa vetämisestä lapsi pitää kyllä kovasti. Ei ole oikein mitään hyviä pulkkamäkiä tässä lähellä, mäenlasku varmasti olisi myös mieleistä, jos sitä pääsisi kokeilemaan.

Niin ja itsellä on jäänyt monot ja luistimet pieniksi raskauden myötä, pitäisi saada aikaiseksi hommata uudet jos mielii taas ladulle tai jäälle. Mutta eipä taida tulla tälle talvea ainakaan enää hankittua 😝

Pidin nuorempana sekä hiihtämisestä että luistelemisesta (miinus koululiikunnassa nuo samaiset lajit...). Sukset ja monot menivät aikanaan nuorimmalle sisarukselleni, eikä kukaan enää tiedä, mitä niille sen jälkeen tapahtui. Täytyisi siis ostaa uudet, jos haluaisin taas ladulle.
Pojan kanssa pitäisi alkaa kokeilla luistelemista. Omat luistimet pitäisi kuitenkin ensimmäisenä teroittaa. ⛸️

Lasken mielelläni lasten kanssa pulkalla. Mies on enemmän katselijatyyppiä, mitä näihin lajeihin tulee.

Yksi hupi on mennä pojan kanssa talviseen metsään. Siellä on oma tunnelmansa ja saa lapsi rauhassa purkaa energiaa.

Lapsi on päässyt tänä talvena ekaa kertaa luistelemaan ja tykkää siitä kovasti. 😊 Harmittaa, kun itse en loppuraskauden vuoksi jäälle uskalla, mutta eiköhän helmikuussakin vielä jäille päästä, tekojäälle ainakin.

Pulkkamäki ja pulkkailu ylipäätään on tosi mieluista touhua lapselle. Päiväkotimatkat on tehty nyt pelkästään pulkalla ja useimmiten käydään iltaisinkin pulkkailemassa.

Hiihtämistä ei olla vielä aloitettu, koska suksien ostaminen tuntuu niin rasittavalta. 😅 Kuulemma ne kenkään kiinnitettävät (=edulliset, ja joita noissa pienissä koissa on tarjolla) on aivan surkeat ja menee motivaatio koko hommaan, mutta siteellisistä pikkulapsen suksista saa maksaa käytettynäkin satasta ja todennäköisesti monot pitää ostaa eri paikasta kuitenkin. 😬

Meillä on vielä vauva, mutta miehen kanssa tykätään talviurheilusta/-liikunnasta ja halutaan tehdä näitä lapsenkin kanssa, heti kun vain mahdollista. En tiedä onko ensi talvena vielä tarpeeksi hyvä motoriikka, mutta sitä seuraavana. Tarkoitus on hiihtää, luistella, lasketella ja tottakai pulkkailla ja potkutella. Varmaan ostetaan kaikki varusteet, jotta näiden lajien kokeilu ja harrastaminen olisi helppoa ja mielekästä. Asutaan pk seudulla, mutta olen Lapista ja talviurheilu on ollut olennainen osa lapsuuttani ja haluan perinnettä jatkaa.

Mä tykkään luistella ite, vaikkakin lasten syntymän myötä siihen on tullut pieni tauko, ja tuntuu, etten pysy luistimilla pystyssä. Lasten kans on tänä talvena keritty paristi jäälle, nuorempi ekaa kertaa oikeilla luistimilla, viime talvena meni semmosilla kenkiin kiinnitettävillä kaksteräisillä. Mut kummallakaan ei oikein tunnu olevan motivaatiota opetteluun. lapset on hiihdelly pihalla, semmoset kenkiin kiinnitettävät sukset molemmilla. Kyllähän ne hankalat on, muten kuten jo edellä @harsokukka sanoi, niin oikeet sukset tuntuu kovin kalliilta, vaikka voisivat olla kätevät. Mut ku ei tää etelän talvi niin kovin pitkä oo, eikä tiedä, onko ens talvena ees lumia sen verran, että pääsis hiihtää, ni vuodeksi liian kallis hankinta. sit isompana saavat oikeet sukset ja mä palellutan sormeni siihen asti. :tears:

Mä ostin itelleni alkuvuodesta pilkkihaalarin, ja se on ollu kyl lapsiaikaisen elämäni paras hankinta itselleni. Nopea pukea, lämmin, ja voi itekki möyryrä lumessa. Suosittelen siis kaikille semmosta!

Takaisin