Taiveihottuma

Neitiniisku

Vasta-alkaja
Kuukauden sisällä pojan  (11kk) polvi- ja käsitaipeisiin on ilmestynyt punaista ihottumaa. Pakkanen kuivattaa pojan jalat, kädet ja posket, aivan kuten minulla, mutta helpottuu joka iltaisella rasvauksella.
Vasemmassa käsitaipeessa on euron kolikon kokoinen kirkkaan punainen läiskä, joka erittää välillä nestettä. Toisen käden taipeen sain kuntoon bepanthenilla, vasempaan ei siitä ole ollut apua kuin hetkellisesti.

Mitään uusia ruokia ei varsinaisesti ole aloitettu kuukauden sisällä, muuta kuin tavallinen maito ja sekin keitettynä iltapuurossa (2-4x vkossa). Jugurttia, viiliä ym. poika on saanut pieninä maistiaisina jo kuukausia sitten eikä sillon taiveihottumaa näkynyt. Nyt syö niitä jo purkin (150g) kerralla.
Viljatuotteita on syönyt 5kk lähtien ongelmitta.
Tavallista juustoa ja leikkelepaloja saa pieniä määriä makupaloiksi.

Johtuuko tämä jostain ruoka-aineesta?
Mikä olisi sellainen mikä kannattaisi laittaa tauolle?
Helpottaisi jos jollakin olisi kokemusta asiasta ettei tarvitse ihan koko ruokalistaa kokeilla läpi...

En ole neuvolaan soittanut vielä asiasta. Sieltä ei tahdo apua juurikaan saada. 

Vastasit jo melkein itse kysymykseen, kun sanoit ettei mitään muuta uutta ole kuin tavallinen maito. Se tuntuu aiheuttavan jonkin verran ongelmia lapsille, ja joillekin aikuisillekin (kuten minulle, noita kuvaamiasi oireita)

MUTTA silti kannattaa ottaa yhteyttä neuvolaan, koska omin päin ei saa alkaa ruoka-aineita karsimaan ja kokeilemaan jos epäilee allergiaa, koska allergiat tulee ja menee, ja jotkut ruoka-aineet eivät reagoi yhdessä vaan tarvitsevat jonkun ristivaikutuksen. Mun iho-oireet on varsinkin talvella tosi tuskallisia, ja "maitorupi" periytyy joten aion kyllä oman mukelon kiikuttaa neuvolaan välittömästi jos ja kun alkaa ihottumaa tulla. Saapa sitten parhaat mahdolliset rasvat ja mielellään vielä reseptillä niin säästää edes pienen pennin.

Kuulostaa ihan samalla kun mulla oli vauvana ja muutenkin lapsuus iällä! Ainoo allergia mitä mulla löytyy on kala ja se alkoi vasta 5vuotiaana. Taiveihottuma on atooppisen ihon ilmentymä (puhun nyt siis itsestäni koko ajan) kävin allergiasairaalassa välillä ja siellä sitä kuollutta solukkoa vain rapsuteltiin pois. Ainoa "lääkitys" siihen oli siihen aikaan basan3-niminen rasva. Eli kaikkein rasvaisin perusvoide mitä markkinoilta löytyy. Siinä nuo ihottuma-alueet uitettiin aamuin illoin ja iän myötä uutta ihottumaa ei enää tullut. Rasvauksella iho palasi ajan kanssa normaaliksi ja myös pysyi parempana

Takaisin