Taaperoripuli

Nepeta Cataria

Seurustelun sensei
Heinämammat 2016
Elomammat 2018
Eloäidit 2020
Helmikuiset 2022
Toukokuiset 2024
Hei,

Onkos kokemuksia taaperoripulista? Tajusin tässä yks päivä et mun 2-vee vääntää 2-3 vaipallista hemmetin pahanhajuista kakkaa joka päivä, vaaleaa ja löysää tavaraa, ja mukana voi olla sulamatontakin ruokaa. Laittelin neuvolaankin viestiä, mutta käteen jäi lähinnä neuvo tarkkailla syömisiä ja kakkoja, ja antaa hyvälaatuista ruokaöljyä ruuan matkassa. Nii. Mut tuntuu et ihan mitä vaan antaa niin kakka on aina yhtä löysää. Huokaus.
 
Hei,

Onkos kokemuksia taaperoripulista? Tajusin tässä yks päivä et mun 2-vee vääntää 2-3 vaipallista hemmetin pahanhajuista kakkaa joka päivä, vaaleaa ja löysää tavaraa, ja mukana voi olla sulamatontakin ruokaa. Laittelin neuvolaankin viestiä, mutta käteen jäi lähinnä neuvo tarkkailla syömisiä ja kakkoja, ja antaa hyvälaatuista ruokaöljyä ruuan matkassa. Nii. Mut tuntuu et ihan mitä vaan antaa niin kakka on aina yhtä löysää. Huokaus.
On, hoitotaaperolla oli ko vaiva ja mulle, kummitädeille ja mummoille annetut ohjeet oli kirjallisessa muodossa myös olemassa . Pahimmillaan taaperolla kulki mukana oma ruokapäiväkirja+ pissikakkavihko.
Perhe joutui ohjeistamaan sitten aikanaan myös päiväkotia siitä mitä muksulle kannatti syöttää. Siihen historia-vihkot olivat oiva apu. Muistaakseni keitetty/ keitossa ollut peruna oli kaikkein hankalin, vastaavasti voinen pottumuussi korjasi tilannetta.:Face Savouring Delicious Food:

Katsoin juuri Terveyskylä.fi: lastentalo: taaperoripuli. Sielläkin vaiva tunnetaan.

Toivottavasti löydät ne teidän taaperolle sopivat eväät ja saat vaivan selätettyä mahd.pian!
 
Muokattu viimeksi:
On, hoitotaaperolla oli ko vaiva ja mulle, kummitädeille ja mummoille annetut ohjeet oli kirjallisessa muodossa myös olemassa . Pahimmillaan taaperolla kulki mukana oma ruokapäiväkirja+ pissikakkavihko.
Perhe joutui ohjeistamaan sitten aikanaan myös päiväkotia siitä mitä muksulle kannatti syöttää. Siihen historia-vihkot olivat oiva apu. Muistaakseni keitetty/ keitossa ollut peruna oli kaikkein hankalin, vastaavasti voinen pottumuussi korjasi tilannetta.:Face Savouring Delicious Food:

Katsoin juuri Terveyskylä.fi: lastentalo: taaperoripuli. Sielläkin vaiva tunnetaan.

Toivottavasti löydät ne teidän taaperolle sopivat eväät ja saat vaivan selätettyä mahd.pian!
Kiitoksia! Linkkivinkistä oli kovasti apua! Nyt ymmärrän homman paremmin ja ymmärrän myöskin tuon ruokaöljyn roolin hommassa. Neuvolachätti ei paljoa ohjeitaan selitellyt.
 
Meidän esikoisella oli, eikä siihen valitettavasti oikein mitään apuja saanut. Terveydenhoidon suhtautuminen oli vähän sellaista "no sellaista se nyt vaan on". Kaikenlaisia diettejä ja ruokarajoituksia kokeiltiin, niistäkin oli aina vain väliaikaista apua. Nyt tuo lapsi on kuusivuotias, eikä maha kyllä vieläkään mikään optimaalisesti toimiva ole, mutta ainakin tilanne on hieman parantunut niistä pahimmista ajoista. Mitään vikaa ei ole löytynyt, vaikka kaikenlaista on tutkittu. Tsemppiä arkeen :red-heart:
 
Meidän esikoisella oli, eikä siihen valitettavasti oikein mitään apuja saanut. Terveydenhoidon suhtautuminen oli vähän sellaista "no sellaista se nyt vaan on". Kaikenlaisia diettejä ja ruokarajoituksia kokeiltiin, niistäkin oli aina vain väliaikaista apua. Nyt tuo lapsi on kuusivuotias, eikä maha kyllä vieläkään mikään optimaalisesti toimiva ole, mutta ainakin tilanne on hieman parantunut niistä pahimmista ajoista. Mitään vikaa ei ole löytynyt, vaikka kaikenlaista on tutkittu. Tsemppiä arkeen :red-heart:
Voikohan pienille antaa "laillisesti" maitohappolisää? Sitä mun hoitomuksuakin kai tutkittiin, samoin tuloksin kuin teillä.
Nyt hieman hirvittää tuo oman pienen tulevaisuus...
 
Voikohan pienille antaa "laillisesti" maitohappolisää? Sitä mun hoitomuksuakin kai tutkittiin, samoin tuloksin kuin teillä.
Nyt hieman hirvittää tuo oman pienen tulevaisuus...
Miksi ei voisi? Ei kai maitohappobakteereissa mitään vaarallista ole, samaa settiä kuin mitä normaalissa hyvinvoivassa suolistossakin on. Meillä on toki sitäkin kokeiltu, ilman tuloksia. Joskus olen antanut maitohappobakteereja antibioottikuurin jälkeen, mutta en ole varma että ovatko ne oikein mihinkään auttaneet.
 
Voikohan pienille antaa "laillisesti" maitohappolisää? Sitä mun hoitomuksuakin kai tutkittiin, samoin tuloksin kuin teillä.
Nyt hieman hirvittää tuo oman pienen tulevaisuus...
Vauvoillehan on myös D-vitamiinivalmisteita, joissa on maitohappobakteereja ja käsikaupasta löytyy ihan lapsille tarkoitettuja valmisteita.
 
Luulen keksineeni tosiaan reseptin meidän ongelmaan. Se on tosiaan tuo rasvan lisäys ruokaan. Eipä siinä muuta ku et sotken aina puuroon kunnon voisilmän, leivälle reippaasti voita, majoneesi sopii pääruokaan lisättäväksi... Masu on jo kiinteytynyt ja päivässä tulee enää pari kakkaa ja nekin huomattavasti kiinteämpiä. Neuvolan ohjehan oli hyvälaatuinen ruokaöljy, kun toimenkuvaan kuuluu suositella kasviöljyjä ylitse eläinrasvan, mutta ihan hyvin tähänkin ongelmaan toimii mikä vaan rasva.
 
Meilläkin on ollut tuota vaivaa, ja pahenee aina, kun päiväkodissa ruokana on joku ”satokauden” kasvismössökeitto tai mikä tahansa kiisseli ( jota tunnutaan tarjottavan välipalaksi monta kertaa viikossa.)

Kotiruoka sen sijaan rauhoittaa pienen vatsan. Tiedä sitten mitä teemme oikein

Huolestuttavaa on, että minulla on paljon ruoka-aineallergioita, jotka ovat osittain perinnöllisiä.
 
Takaisin
Top