Taaperon yöimetys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Aloy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Aloy

Asioista perillä oleva
Heinäkuiset 2021
Kesäkuiset 2024
Meillä on sellainen tilanne, että kuopus on nyt 15kk (melkein 16kk), ja on tähän mennessä ollut rintaruokittu ja nukutaan perhepedissö. Minulla ei ole mitään kiirettä lopettaa imetystä sinänsä, eikä perhepetiäkään vielä tarvitse purkaa, mutta luulen, että lapsen hampaiden takia yöimetykset olisi varmaan hyvä lopettaa. Lapsi syö päivällä ihan hyvin ruokaa, juo itse taikamukista maitoa aterioilla ja tällä hetkellä imetän kerran päivällä ennen päiväunia. Päivällä ei nukahda rinnalle vaan ulos kärryihin ja nukkuu 2-3h parvekkeella kärryissä. Lapsi ei käytä tuttia, eikö päivällä mitenkään pyydä rintaa, mutta illalla ja yöllä sitten imee rintaa nukahtaakseen. Tämä perhepedissö yöimettåminen ei ole itselleni mikään ongelma, olen saanut sillä tavalla nukuttua ihan hyvin itse, mutta tosiaan hampaiden takia uskon, että tätä ei voi enää jatkaa. Vai voiko? Se olis tietysti se kaikkein helpoin vastaus 😆

Olen nyt parina iltana nukuttanut lapsen ilman tissiä (sylissä heiluttanut hellästi), ja nyt viime yönä en antanut rintaa kun heräsi yön aikana (5-6 herätystä). Lapsi heräsi yöllä itkien ja joka kerta yritin ensin silittää lasta sängyssä, mutta koska en halua itkettää lasta loputtomasti ilman syliä, otin syliin ja sylittelin uneen. Sanoisin, että lapsi oli melko helposti kuitenkin lohdutettavissa, ja nukahti uudelleen n. 5min sisään. Mutta silti oma sydän särkyy, kun tietää mitä lapsi oikeasti haluaisi, ja sen joutuu lapselta kieltämään. En siis usko, että lapsi herää tai itkee nälkää yöllä, vaan kyse on nimenomaan imemisen ja lohdun kaipuusta.

Olisiko teillä mitään vinkkejä tai ohjeita, miten edetä? Tai vastaavia kokemuksia, ja miten yöimetysten lopettaminen meni lopulta? Teenkö oikein lapselle lopettamalla yöimetykset tässä vaiheessa, vai pitäisikö/voisiko yöimetystä vielä jatkaa kunnes lapsi niistä luopuisi itse jossain vaiheessa?

Me lähestyttiin asiaa taaperon kanssa kun ikää oli noin 1,5v tai vähän yli että "sovittiin" että jos ei oo valoja ei olla tissillä. Käytännössä siis otettiin käyttöön lause "ei valoja, ei tissiä (vai olikohan maitoa, en ihan muista)". Ja tämä konsepti oli tarpeeksi helppo taaperolle sisäistää. Toki en sano et lähti heti toimimaan, mutta siitä lähti ainakin yösyöttöjen väheneminen ja loppuminen jossain kohtaa, ja kuitenkin imetys jatkui 3v asti.

Mä sanoisin, että kerta olet jo aloittanut yöimetysten lopettamisen niin pysy tuolla tiellä, ettet sekoita lasta. 🤔
Esikoisen kanssa jätin ensin ekan imetyksen pois, sitten toisen jne. Sanoin vaan, että tissit nukkuu nyt, katsotaan uusiks lähempänä aamua. 😅 Alkoi melko nopeasti nukkua pidempiä pätkiä heräilemättä. Tästä saa kyllä välillä lukea, että ei olisi suoditeltava tyyli kun lapsi ei voi tietää herätessä saako tissiä vai ei, mutta meillä toimi silti hyvin.

Nuorempi täyttää kohta 2v, enkä ole vielä jaksanut tehdä mitään yöimetyksille. 🙈 Välillä nukkuu paremmin ja voi mennä useampia öitä, että herää ekan kerran vasta klo 4-6, mutta nyt just ollut tää viikko sellasta, että pahimmillaan ekan kerran hereillä jo kahden maissa. 😖🙄 Tekee kyllä poskihampaita... 🤔 Usein koitan, jos siis vaan herään riittävästi ymmärtääkseni, eka todeta "pää tyynyyn, nyt nukutaan" toisinaan riittää, mutta jos yhtään käy kitisemään ja tissiä kyselemään, niin imetän. Useampi herätys, vaikken kunnolla heräiskään, vaikuttaa liikaa mun uneen ja jaksamiseen, joten toive olis saada nukkua edes tuonne neljään heräämättä välissä. Varsinkin aamuimetysten toivon vielä jatkuvan, niin ihana, rauhallinen hetki puoliunessa torkkuen. 🥰 Vaikka toisaalta alkaa olla riski kiusallisille tilanteille taaperon oppiessa puhumaan "tihti, heekku namnam" (=tissi, herkku namnam) on söpöä omalla porukalla sängyssä, muttei julkisesti. 😅🙈 Ja joo, ei kai mä yöimetykset tee hyvää hampaille, mutta mulla ei ole nyt ollut energiaa muuhunkaan, ja mieskin usein niin väsykiukkunen, ettei ainakaan sen unia voi enää yhtään huonontaa.

Ai niin, täytyy muuten miettiä etukäteen mitä vastaan neuvolassa yöheräilyistä ja imetyksistä, viimeks jo todettiin sen suuntaista, että vois omaan tahtiin lopetella. 🙄 En jaksa sitä keskustelua nyt, niin täytyy koittaa olla skarppina, etten mene möläyttämään mitään. 😬

Muokattu viimeksi:
Minä lopetin imettämisen kun nuorimmainen oli 15kk. Ja ennen kuin luovuttiin tissistä otettiin käyttöön unirätti(harso) uni leluksi. Ja kun imetyksen lopetin niin alkoi harsoa imeä. Sitten kun lopetin imetyksen lähdin muutaman yön reissulle ja äitini oli lapsen kanssa. Ja kaikki meni oikein hyvin. Unohti tissin sen sileän tien. Nukumme edelleen perhepedissä se sopii meille eikä kiirettä siitä ole pois. Tämä toimi meillä. Eikä ollut itkua.

Mä samaa mieltä MM:n kanssa, että pysyt lopetus päätöksessäsi. Omat lapset ovat lopettaneet 1v8kk ja 2v yöimetykset ja minun omalla päätökselläni, eli sullakaan lapsi ei välttämättä niitä olisi aikoihin omasta halusta lopettamassa. Syli ja vanhemman lohduttelu auttaa, vaikka ymmärrän että kurjalta tuntuu kun voisi vielä kuitenkin myös hyvin jatkaa imetystä(ja ehdottomasti jos joku haluaa jatkaa isommankin lapsen imetystä niin go for it).

Meillä loppu kuopuksen yöimetys vasta juuri kun täytti 2v. Ja siitä kuukauden päästä imetys kokonaan. Pitkään oli ainoat vuorokauden imetyskerrat aamuyöstä 1x ja aamulla 1x herättyä ennen tätä. Syynä että jatkoin näin pitkään oli vain oma väsymys(en halunnut kesken töiden lopettaa vaan odotin lomaa kun tiesin että pari yötä menee valvoessa) ja "helppous".

Meillä reilun pari yötä itki ja kiukkusi ja pidin vaan sylissä/kainalossa ja lohduttelin. Pidin kireetä toppia päälläni ja sanoin vaan maidon loppuneen ja että aamulla vasta olisi. Hän sitten tätä raivosi aikansa "On tuolla maitoooooo!!! tuol on paljon maitoooooo!!!" ja sit nukahti aina tunnin sisään kuitenkin. Sit muutaman yön tätä jaksettua hän saattoi herätä ja miettiä vaan että "maito on nyt loppu" ja nukahtaa takaisin. Tommosen puhuvan lapsen vieroitus on kyllä jotenkin jännän tuntuista. Tai jotenkin tajuaa miten eri tavalla pieni lapsi suhtautuu kehoosi(maito-automaatti).

Nyt 2v herää edelleen kerran yössä, mutta tulee vain sängystään viereen ja yleensä jatkaa unia sen kummempia höpisemättä. Maitoa ei enää pyydä/muista.

Takaisin