Taaperon tuittu ei ei ei ikä

Myrsky21

Kommentoinnin ninja
Toukokuiset 2021
Meillä eletään pahinta uhma kiukku, en tottele, en omista korvia, plaa plaa ikää 😅😇🫣
Lapsi on kolme ja meidän hermot kireällä 🫣💆🤦

Milloin tää ikä loppuu ja onko hyviä ideoita miten opettaa miksi pitää totella, miksi taapero iässä kiukuttaa jne 😇
Vaikka kuinka puhutaan asiasta ja kerrotaan miksi pitää totella, miksi tietyssä iässä harmittaa ja haluaa kokeilla rajoja niin kirjat ja videot jossa asiaa käsitellään niin olisi ihana löytää 🫣😅😇

Huvitti kaupassa kun oltiin niin lapsi kiukkusi "äiti ei saa ostaa ruokaa, ei äiti syö, äiti ei saa.."🫣 joku ventovieras pappa pysähtyi toteamaan että " ihana ikä tuo tahtojen taisto + ei ei ikä ja tsemppiä tuohon vaiheeseen 🥰 hänellä lapset on jo isoja mutta muistaa kuinka hermoja syövää aika oli. Silti lapset on kasvaneet aikuisiksi ja on hyvät välit heihin. 🥰 Hienosti jaksat silti pienen kiukkupussin kanssa 🥰" Lapsi alkoi ujostelemaan ja yht äkkiä äiti olikin kuitenkin paras ja halusi piiloon äidin helmoihin 🤭😇
 
Mies luki uhmakirjan (Alfven Malin, Hofsten Kristina : Uhmakirja). Sanoi että toimi hyvin vertaistukena ja tiivisti että kirjan perusteella lapsemme uhma on täysin normaalia ja uhma on hyvästä 😅

Minulla vielä lukulistalla, niin ei ole omaa kokemusta siitä 😊
 
Mies luki uhmakirjan (Alfven Malin, Hofsten Kristina : Uhmakirja). Sanoi että toimi hyvin vertaistukena ja tiivisti että kirjan perusteella lapsemme uhma on täysin normaalia ja uhma on hyvästä 😅

Minulla vielä lukulistalla, niin ei ole omaa kokemusta siitä 😊
Minä olen myös lukenut tuon kirjan ja allekirjoitan miehesi analyysin. 😄👍

Meillä on uhma aaltoillut ja ensimmäinen aalto muistaakseni on 3:n vuoden jälkeen pikkuhiljaa rauhoittunut. Lapset on mielestäni loppujen lopuksi uhmassakin jossain määrin erilaisia, niinpä vaikea on itseni sanoa, miten asioita kannattaa opettaa. Ja temperamentti vaikuttaa lapsen reagointiin.
Ainakin kannattaa valita taistelunsa. Turvallisuus ja tärkeät aikataulut (esim) ovat meillä asioita, joista ei neuvotella. Joissain toisissa asioissa voi antaa lapselle sananvaltaa, jolloin lapsi saa kokemuksia siitä, että saa vaikuttaa itseään koskeviin asioihin. Esim. 3 vaatekertaa, joista saa valita, ruualla voi valita kasviksia/leivän ym. Tässä kirjoitettuna tämä kuulostaa jotenkin laimealta ja niin kaukaiselta siitä kun ite on ihan räjähtämispisteessä. 😄🤦🏼‍♀️

Joskus hämäys saattaa toimia. Jos hän sanoo: äiti ei syö! Siihen voi jatkaa (rauhassa mietiskellen), että ”ahaa, eikö äiti syö? Mitäköhän siitä seuraisi? Äiti varmaan kutistuisi niinkuin ilmapallo ja lopulta äiti olisi ihan pieni peukalon pituinen äiti.” Joskus tuollainen hupsu hämääminen toimii ja saa lapsen ajatukset pois siitä tahtotaistelusta. Hän saattaa lähteä ajatusleikkiin mukaan.
Tsemppiä ja pitkää pinnaa! 😁👍 kun on päässyt siitä uhmasta yli ja tullut uusia, toisenlaisia haasteita, on helpompi katsoa tilannetta kauempaa ja analyyttisesti. Se on niin kokonaisvaltaista ja raivostuttavaa, kun on siinä myrskyn silmässä (tämä ei viittaus nimimerkkiin 😄).
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top